Decyzja 2021/1055 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Konferencji Umawiających się Stron Konwencji o zbieraniu, składowaniu i odbiorze odpadów wytwarzanych w trakcie żeglugi po Renie i innych śródlądowych drogach wodnych (CDNI) w odniesieniu do przyjęcia rezolucji, której celem jest rozszerzenie zakazu zrzutu ścieków bytowo-gospodarczych i objęcie nim statków żeglugi śródlądowej przewożących 12-50 pasażerów

DECYZJA RADY (UE) 2021/1055
z dnia 21 czerwca 2021 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Konferencji Umawiających się Stron Konwencji o zbieraniu, składowaniu i odbiorze odpadów wytwarzanych w trakcie żeglugi po Renie i innych śródlądowych drogach wodnych (CDNI) w odniesieniu do przyjęcia rezolucji, której celem jest rozszerzenie zakazu zrzutu ścieków bytowo-gospodarczych i objęcie nim statków żeglugi śródlądowej przewożących 12-50 pasażerów

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 ust. 1, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja o zbieraniu, składowaniu i odbiorze odpadów wytwarzanych w trakcie żeglugi po Renie i innych śródlądowych drogach wodnych (CDNI) z dnia 9 września 1996 r. weszła w życie w dniu 1 listopada 2009 r.

(2) Zgodnie z art. 19 CDNI Konferencja Umawiających się Stron może zmienić postanowienia CDNI i załączniki do niej.

(3) Działania Unii w sektorze żeglugi śródlądowej powinny zmierzać do zapewnienia jednolitości wymogów technicznych stosowanych w Unii w odniesieniu do statków żeglugi śródlądowej w Unii.

(4) Konferencja Umawiających się Stron CDNI ma przyjąć na swoim posiedzeniu w dniu 22 czerwca 2021 r. rezolucję, ltórej celem jest rozszerzenie zakazu zrzutu ścieków bytowo-gospodarczych i objęcie nim statków żeglugi śródlądowej przewożących więcej niż 12 pasażerów i pasażerskich statków kabinowych liczących więcej niż 12 koi. Postanowienia tej rezolucji będą wymagać instalacji odpowiednich urządzeń na pokładzie statków objętych zakresem jej stosowania.

(5) W normie technicznej dotyczącej statków żeglugi śródlądowej (ES-TRIN 2019/1) przyjętej przez Europejski Komitet ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej (CESNI) w dniu 8 listopada 2018 r. określono jednolite wymogi techniczne niezbędne w celu zapewnienia bezpieczeństwa statków żeglugi śródlądowej. Norma ta zawiera przepisy szczególne dotyczące konkretnych kategorii statków, takich jak statki pasażerskie, przepisy dotyczące instalacji i urządzeń na statkach, w tym urządzeń do odbioru i odprowadzania ścieków, a także instrukcje dotyczące stosowania tej normy technicznej.

(6) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Konferencji Umawiających się Stron CDNI, ponieważ przepisy rezolucji będą mogły w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 1 .

(7) Dzięki rezolucji powinna zwiększyć się spójność z wymogami określonymi w prawie Unii, głównie w zakresie dat rozpoczęcia stosowania w odniesieniu do wyposażenia statków żeglugi śródlądowej w odpowiednie urządzenia do odbioru ścieków. Ponadto rezolucja wspiera inicjatywy i cele z zakresu ochrony środowiska.

(8) Unia nie jest Umawiającą się Stroną CDNI. Stanowisko Unii ma zostać wyrażone przez państwa członkowskie Unii będące Umawiającymi się Stronami, działające wspólnie w interesie Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na w ramach Konferencji Umawiających się Stron Konwencji o zbieraniu, składowaniu i odbiorze odpadów wytwarzanych w trakcie żeglugi po Renie i innych śródlądowych drogach wodnych (CDNI), na jej posiedzeniu w dniu 22 czerwca 2021 r., polega na wyrażeniu zgody na przyjęcie rezolucji, której celem jest rozszerzenie zakazu zrzutu ścieków bytowo-gospodarczych i objęcie nim statków żeglugi śródlądowej przewożących 12-50 pasażerów.

Artykuł  2

Stanowisko, o którym mowa w art. 1, wyrażają państwa członkowskie Unii, które są członkami Konferencji Umawiających się Stron CDNI, działające wspólnie w interesie Unii.

Artykuł  3

Niewielkie zmiany stanowiska ustalonego w art. 1 mogą zostać uzgodnione bez kolejnej decyzji Rady.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 21 czerwca 2021 r.
W imieniu Rady
J. BORRELL FONTELLES
Przewodniczący
1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 z dnia 14 września 2016 r. ustanawiająca wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, zmieniająca dyrektywę 2009/100/WE i uchylająca dyrektywę 2006/87/WE (Dz.U. L 252 z 16.9.2016, s. 118).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.227.39

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/1055 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Konferencji Umawiających się Stron Konwencji o zbieraniu, składowaniu i odbiorze odpadów wytwarzanych w trakcie żeglugi po Renie i innych śródlądowych drogach wodnych (CDNI) w odniesieniu do przyjęcia rezolucji, której celem jest rozszerzenie zakazu zrzutu ścieków bytowo-gospodarczych i objęcie nim statków żeglugi śródlądowej przewożących 12-50 pasażerów
Data aktu: 21/06/2021
Data ogłoszenia: 28/06/2021