Decyzja wykonawcza 2021/1037 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/1037
z dnia 16 czerwca 2021 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 25 czerwca 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 22 kwietnia 2021 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu" ("Ban Fossil Fuel Advertising and Sponsorships").

(2) Cele inicjatywy określono w następujący sposób: "Wzywamy Komisję Europejską do zaproponowania aktu prawnego UE, który: zakazuje reklamy paliw kopalnych, a także transportu lotniczego, drogowego i wodnego (innego niż usługi transportowe świadczone w ogólnym interesie gospodarczym) napędzanego paliwami kopalnymi; zakazuje reklamy przedsiębiorstw prowadzących działalność na rynku paliw kopalnych, w szczególności w dziedzinie wydobycia, rafinacji, dostaw, dystrybucji lub sprzedaży paliw kopalnych; zakazuje sponsoringu przedsiębiorstwom określonym w pkt 2 powyżej, a także używania znaków towarowych lub nazw handlowych powiązanych z paliwami kopalnymi. Taki akt prawny wchodziłby w zakres kompetencji UE, ponieważ stanowiłby regulację rynku wewnętrznego mającą na celu zwiększenie ochrony konsumentów, a także wysoki poziom ochrony zdrowia publicznego i środowiska naturalnego. Przepisy te przyczyniłyby się do zwiększenia świadomości społecznej na temat produktów i technologii, które są odpowiedzialne za zmianę klimatu oraz powodują inne szkody dla środowiska i zdrowia. W związku z tym przyczyniłyby się do osiągnięcia celów przewidzianych w unijnej polityce ochrony środowiska i ochrony konsumentów poprzez harmonizację przepisów dotyczących reklam paliw kopalnych i powiązanego sponsoringu. Wchodziłoby to w zakres kompetencji dzielonych, który obejmuje m.in. rynek wewnętrzny, środowisko i ochronę konsumentów (zob. art. 4 TFUE)".

(3) W załączniku przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Wyjaśniono w nim w szczególności, że przedmiotowe produkty wytwarzane z paliw kopalnych obejmują ropę naftową, gaz ziemny i węgiel. Doprecyzowano w nim także zakres proponowanego/wnioskowanego zakazu, który według organizatorów powinien obejmować wszelkie bezpośrednie lub pośrednie działania promocyjne lub reklamowe, a także wszelkie bezpłatne lub promocyjne kanały dystrybucji i wszelkie relacje sponsoringowe; zakaz ten powinien mieć zastosowanie zarówno w internecie, jak i poza nim, a także obejmować reklamę i sponsoring zwłaszcza w kontekście sportu, edukacji, nauki, wydarzeń publicznych i imprez medialnych organizowanych przez podmioty trzecie. Ponadto w załączniku wyjaśniono w następujący sposób powody złożenia przedmiotowego wniosku: 1) "paliwa kopalne utrwalają kryzys klimatyczny i nie powinny być reklamowane"; 2) "paliwa kopalne doprowadziły do kryzysu w zakresie zdrowia publicznego i nie powinny być reklamowane"; 3) "przedsiębiorstwa prowadzące działalność w dziedzinie paliw kopalnych wprowadzają konsumentów w błąd, a niektóre z nich uznano za naruszające wytyczne dotyczące reklamy"; oraz 4) "sponsoring ze strony przedsiębiorstw prowadzących działalność w dziedzinie paliw kopalnych bywa wykorzystywany do celów uzyskania wpływów politycznych".

(4) Grupa organizatorów przedłożyła również projekt aktu prawnego zatytułowanego "Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu: dyrektywa w następstwie europejskiej inicjatywy obywatelskiej". Zakres projektu aktu prawnego obejmuje "reklamę produktów wytwarzanych z paliw kopalnych, przedsiębiorstw prowadzących działalność w dziedzinie paliw kopalnych, a także ich promocję: a) w prasie i innych publikacjach drukowanych; b) we wszystkich rodzajach komercyjnych przekazów audiowizualnych; c) w stacjach radiowych; d) w usługach społeczeństwa informacyjnego; oraz e) poprzez sponsoring powiązany z paliwami kopalnymi, w tym bezpłatną dystrybucję produktów wytwarzanych z paliw kopalnych lub ich dystrybucję po obniżonych cenach".

(5) W zakresie, w jakim przedmiotowa inicjatywa ma na celu zachowanie, ochronę i poprawę jakości środowiska naturalnego, ochronę zdrowia ludzkiego oraz ostrożne i racjonalne wykorzystywanie zasobów naturalnych, Komisja jest uprawniona do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego na podstawie art. 192 Traktatu.

(6) W zakresie, w jakim istnieją różnice między przepisami krajowymi, które stwarzają przeszkody w handlu i naruszają podstawowe swobody, a tym samym mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego lub powodują znaczące zakłócenia konkurencji, Komisja jest uprawniona do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego zbliżającego przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne państw członkowskich, które mają na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego na podstawie art. 114 Traktatu.

(7) Z tego względu żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(8) Wniosek ten pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki faktyczne i merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadą proporcjonalności oraz z prawami podstawowymi.

(9) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wyznaczyła osoby pełniące funkcję osób kontaktowych zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(10) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna lub dokuczliwa i nie jest w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(11) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską "Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu",

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską "Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu", reprezentowanej przez następujące osoby pełniące funkcję osób kontaktowych: Silvia PASTORELLI oraz Sílvia DÍAZ PÉREZ.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 czerwca 2021 r.
W imieniu Komisji
Věra JOUROVÁ
Wiceprzewodnicząca
1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.226.36

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/1037 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 16/06/2021
Data ogłoszenia: 25/06/2021