Decyzja wykonawcza 2021/1037 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/1037
z dnia 16 czerwca 2021 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 25 czerwca 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 22 kwietnia 2021 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu" ("Ban Fossil Fuel Advertising and Sponsorships").

(2) Cele inicjatywy określono w następujący sposób: "Wzywamy Komisję Europejską do zaproponowania aktu prawnego UE, który: zakazuje reklamy paliw kopalnych, a także transportu lotniczego, drogowego i wodnego (innego niż usługi transportowe świadczone w ogólnym interesie gospodarczym) napędzanego paliwami kopalnymi; zakazuje reklamy przedsiębiorstw prowadzących działalność na rynku paliw kopalnych, w szczególności w dziedzinie wydobycia, rafinacji, dostaw, dystrybucji lub sprzedaży paliw kopalnych; zakazuje sponsoringu przedsiębiorstwom określonym w pkt 2 powyżej, a także używania znaków towarowych lub nazw handlowych powiązanych z paliwami kopalnymi. Taki akt prawny wchodziłby w zakres kompetencji UE, ponieważ stanowiłby regulację rynku wewnętrznego mającą na celu zwiększenie ochrony konsumentów, a także wysoki poziom ochrony zdrowia publicznego i środowiska naturalnego. Przepisy te przyczyniłyby się do zwiększenia świadomości społecznej na temat produktów i technologii, które są odpowiedzialne za zmianę klimatu oraz powodują inne szkody dla środowiska i zdrowia. W związku z tym przyczyniłyby się do osiągnięcia celów przewidzianych w unijnej polityce ochrony środowiska i ochrony konsumentów poprzez harmonizację przepisów dotyczących reklam paliw kopalnych i powiązanego sponsoringu. Wchodziłoby to w zakres kompetencji dzielonych, który obejmuje m.in. rynek wewnętrzny, środowisko i ochronę konsumentów (zob. art. 4 TFUE)".

(3) W załączniku przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Wyjaśniono w nim w szczególności, że przedmiotowe produkty wytwarzane z paliw kopalnych obejmują ropę naftową, gaz ziemny i węgiel. Doprecyzowano w nim także zakres proponowanego/wnioskowanego zakazu, który według organizatorów powinien obejmować wszelkie bezpośrednie lub pośrednie działania promocyjne lub reklamowe, a także wszelkie bezpłatne lub promocyjne kanały dystrybucji i wszelkie relacje sponsoringowe; zakaz ten powinien mieć zastosowanie zarówno w internecie, jak i poza nim, a także obejmować reklamę i sponsoring zwłaszcza w kontekście sportu, edukacji, nauki, wydarzeń publicznych i imprez medialnych organizowanych przez podmioty trzecie. Ponadto w załączniku wyjaśniono w następujący sposób powody złożenia przedmiotowego wniosku: 1) "paliwa kopalne utrwalają kryzys klimatyczny i nie powinny być reklamowane"; 2) "paliwa kopalne doprowadziły do kryzysu w zakresie zdrowia publicznego i nie powinny być reklamowane"; 3) "przedsiębiorstwa prowadzące działalność w dziedzinie paliw kopalnych wprowadzają konsumentów w błąd, a niektóre z nich uznano za naruszające wytyczne dotyczące reklamy"; oraz 4) "sponsoring ze strony przedsiębiorstw prowadzących działalność w dziedzinie paliw kopalnych bywa wykorzystywany do celów uzyskania wpływów politycznych".

(4) Grupa organizatorów przedłożyła również projekt aktu prawnego zatytułowanego "Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu: dyrektywa w następstwie europejskiej inicjatywy obywatelskiej". Zakres projektu aktu prawnego obejmuje "reklamę produktów wytwarzanych z paliw kopalnych, przedsiębiorstw prowadzących działalność w dziedzinie paliw kopalnych, a także ich promocję: a) w prasie i innych publikacjach drukowanych; b) we wszystkich rodzajach komercyjnych przekazów audiowizualnych; c) w stacjach radiowych; d) w usługach społeczeństwa informacyjnego; oraz e) poprzez sponsoring powiązany z paliwami kopalnymi, w tym bezpłatną dystrybucję produktów wytwarzanych z paliw kopalnych lub ich dystrybucję po obniżonych cenach".

(5) W zakresie, w jakim przedmiotowa inicjatywa ma na celu zachowanie, ochronę i poprawę jakości środowiska naturalnego, ochronę zdrowia ludzkiego oraz ostrożne i racjonalne wykorzystywanie zasobów naturalnych, Komisja jest uprawniona do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego na podstawie art. 192 Traktatu.

(6) W zakresie, w jakim istnieją różnice między przepisami krajowymi, które stwarzają przeszkody w handlu i naruszają podstawowe swobody, a tym samym mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego lub powodują znaczące zakłócenia konkurencji, Komisja jest uprawniona do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego zbliżającego przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne państw członkowskich, które mają na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego na podstawie art. 114 Traktatu.

(7) Z tego względu żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(8) Wniosek ten pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki faktyczne i merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadą proporcjonalności oraz z prawami podstawowymi.

(9) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wyznaczyła osoby pełniące funkcję osób kontaktowych zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(10) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna lub dokuczliwa i nie jest w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(11) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską "Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu",

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską "Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu", reprezentowanej przez następujące osoby pełniące funkcję osób kontaktowych: Silvia PASTORELLI oraz Sílvia DÍAZ PÉREZ.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 czerwca 2021 r.
W imieniu Komisji
Věra JOUROVÁ
Wiceprzewodnicząca
1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.226.36

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/1037 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Zakaz reklamy paliw kopalnych oraz powiązanego sponsoringu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 16/06/2021
Data ogłoszenia: 25/06/2021