Rozporządzenie wykonawcze 2021/941 ustanawiające szczególną procedurę identyfikacji pojazdów ciężkich certyfikowanych jako pojazdy specjalistyczne, ale niezarejestrowanych jako takie, oraz stosowanie korekt do średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta w celu uwzględnienia tych pojazdów

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/941
z dnia 10 czerwca 2021 r.
ustanawiające szczególną procedurę identyfikacji pojazdów ciężkich certyfikowanych jako pojazdy specjalistyczne, ale niezarejestrowanych jako takie, oraz stosowanie korekt do średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta w celu uwzględnienia tych pojazdów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu identyfikacji pojazdów ciężkich certyfikowanych jako pojazdy specjalistyczne, ale niezarejestrowanych jako takie, należy korzystać z danych zgłoszonych przez producentów i państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 2 .

(2) Aby wyeliminować rozbieżności w danych zgłoszonych w odniesieniu do certyfikatów i rejestracji zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/956, państwa członkowskie i producenci powinni mieć możliwość zgłaszania uwag i, w stosownych przypadkach, zgłaszania nowych informacji w celu skorygowania wcześniej zgłoszonych informacji.

(3) Stosowane do średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producentów korekty dotyczące pojazdów ciężkich, które są certyfikowane jako pojazdy specjalistyczne, ale nie są zarejestrowane jako takie muszą być proporcjonalne i odstraszające, aby zachęcić do prawidłowego i uważnego przetwarzania danych oraz uniknięcia niewłaściwego przypisania emisji CO2 z takich pojazdów, umyślnie lub w wyniku zaniedbania.

(4) Jeżeli Komisja uzna, że pojazd powinien był zostać zarejestrowany jako pojazd specjalistyczny, powinna odpowiednio skorygować dane zgłoszone przez państwa członkowskie i uznać go za pojazd specjalistyczny do celów art. 2 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1242.

(5) W związku z tym do obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta uwzględnia się błędnie przypisane pojazdy ciężkie, przy czym ich emisje CO2 określa się na podstawie profili zadań pojazdów specjalistycznych, które są wyższe niż emisje CO2 określone na podstawie profili zadań pojazdów typu dostawy, a tym samym mniej korzystne dla producenta, tak jakby pojazd był od początku prawidłowo certyfikowany jako pojazd dostawczy.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Identyfikacja pojazdów ciężkich certyfikowanych jako pojazdy specjalistyczne, ale nie zarejestrowanych jako takie

1. 
Komisja ustanawia wykaz pojazdów ciężkich, które były certyfikowane w rozumieniu art. 2 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1242 jako pojazdy specjalistyczne na podstawie danych zgłoszonych przez producenta zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2018/956, ale które nie zostały zarejestrowane jako pojazdy specjalistyczne na podstawie danych przekazanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2018/956.
2. 
Komisja przekazuje właściwym organom, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/956, oraz punktom kontaktowym wyznaczonym przez producenta na podstawie art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/956 odpowiednie części wykazu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Właściwe organy i producenci mogą przekazać Komisji w terminie jednego miesiąca od otrzymania wykazu zgodnie z ust. 2 wyjaśnienia dotyczące poprawności danych zgłoszonych zgodnie z art. 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2018/956.
4. 
Po otrzymaniu wyjaśnień lub po upływie terminu jednego miesiąca, o którym mowa w ust. 3, Komisja ocenia wykaz pojazdów ciężkich, o którym mowa w ust. 1, na podstawie wyjaśnień przedstawionych zgodnie z ust. 3, argumentów stron i ewentualnie dalszych dochodzeń.
5. 
Jeżeli na podstawie wyników oceny, o której mowa w ust. 4, Komisja stwierdzi, że pojazdy ciężkie zidentyfikowane na podstawie ust. 1 zostały prawidłowo zarejestrowane jako pojazdy inne niż pojazdy specjalistyczne, stosuje korekty średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta zgodnie z art. 2 w celu uwzględnienia tych pojazdów.
6. 
Komisja może, w oparciu o parametry techniczne przedmiotowych pojazdów, zastąpić pierwotnie zgłoszoną certyfikację pojazdu jako specjalistyczny certyfikacją tego samego pojazdu ciężkiego, która powinna zostać ponownie obliczona przez producenta, zgodnie z jego parametrami technicznymi, w grupie pojazdów 4, 5, 9 lub 10 w tabeli 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) 2017/2400 3 . W takim przypadku Komisja nie stosuje korekt średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta zgodnie z art. 2 w celu uwzględnienia tych pojazdów, ale pojazdy te uwzględnia się przy określaniu indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) 2019/1242, w szczególności gdy producent zastosował środki, których można racjonalnie oczekiwać na podstawie informacji dostępnych w momencie składania oświadczenia w celu uzasadnienia prawidłowej deklaracji jako pojazd specjalistyczny.
7. 
Jeżeli na podstawie wyników oceny, o której mowa w ust. 4, Komisja stwierdzi, że pojazdy ciężkie zidentyfikowane na podstawie ust. 1 powinny być zarejestrowane jako pojazdy specjalistyczne, koryguje dane zgłoszone przez państwo członkowskie zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2018/956 i informuje o tej korekcie państwo członkowskie, w którym te pojazdy ciężkie zostały zarejestrowane.
Artykuł  2

Stosowanie korekt do średnich indywidualnych poziomów emisji CO2

Jeżeli istnieją pojazdy ciężkie odpowiadające przepisom art. 1 ust. 5, średni roczny indywidualny poziom emisji CO2 producenta koryguje się w następujący sposób:

gdzie:

avgCO2sg oznacza średni indywidualny poziom emisji CO2 producenta określony w pkt 2.2 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1242;

Vsg oznacza liczbę nowych pojazdów ciężkich danego producenta w podgrupie pojazdów sg, z wyłączeniem pojazdów specjalistycznych, zgodnie z art. 4 lit. a) rozporządzenia (UE) 2019/1242;

oznacza sumę obejmującą wszystkie nowe pojazdy ciężkie producenta w podgrupie pojazdów sg zgodnie z przepisami art. 1 ust. 5;

CO2Vv oznacza średnią emisji CO2 w g/tkm pojazdu specjalistycznego v dla wszystkich różnych kombinacji profili zadań, warunków obciążenia i rodzajów paliwa zgłoszonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/956;

Vocsg oznacza liczbę pojazdów ciężkich producenta w podgrupie pojazdów sg zgodnie z art. 1 ust. 5.

Skorygowane średnie indywidualne poziomy emisji CO2 producenta (avgCO2sg)corr zastępują średnie indywidualne poziomy emisji CO2 producenta avgCO2sg do celów rozporządzenia (UE) 2019/1242.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 10 czerwca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 202.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy (Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie i zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 (Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.205.77

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/941 ustanawiające szczególną procedurę identyfikacji pojazdów ciężkich certyfikowanych jako pojazdy specjalistyczne, ale niezarejestrowanych jako takie, oraz stosowanie korekt do średnich rocznych indywidualnych poziomów emisji CO2 producenta w celu uwzględnienia tych pojazdów
Data aktu: 10/06/2021
Data ogłoszenia: 11/06/2021
Data wejścia w życie: 01/07/2021