DECYZJA RADY (UE) 2021/935
z dnia 3 czerwca 2021 r.
w sprawie stanowiska, jakie należy zająć w imieniu Unii Europejskiej na 13. posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami, dotyczącego przyjęcia zmian ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących lokomotyw i taboru pasażerskiego, wagonów towarowych, dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz przyjęcia ujednoliconych przepisów technicznych mających zastosowanie do kontroli składu pociągu i zgodności z trasą, podsystemu "Infrastruktura", aktualizacji odniesień do dokumentów technicznych, o których mowa w załączniku I do ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych, oraz przeglądu ATMF w odniesieniu do podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. ("COTIF"), zgodnie z decyzją Rady 2013/103/UE 1 .
(2) Wszystkie państwa członkowskie, z wyjątkiem Cypru i Malty, są stronami COTIF.
(3) Na mocy art. 13 § 1 lit. f) COTIF ustanowiono Komisję Ekspertów Technicznych ("CTE") Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF).
(4) Na podstawie art. 20 § 1 lit. b) COTIF i zgodnie z art. 6 załącznika F (APTU) CTE podejmuje decyzje o przyjęciu lub zmianie m.in. ujednoliconych przepisów technicznych (UTP) dotyczących lokomotyw i taboru pasażerskiego ("UTP LOC PAS"), UTP dotyczących wagonów towarowych ("UTP WAG"), UTP dotyczących dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się ("UTP PRM"), dokumentów technicznych dotyczących technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji tele- matycznych dla przewozów towarowych ("TAF TSI"), o których mowa w załączniku I do UTP dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych, UTP mających zastosowanie do kontroli składu pociągu i zgodności z trasą ("UTP TCRC") oraz UTP mających zastosowanie do podsystemu "Infrastruktura" ("UTP INF").
(5) Ostatecznie zgodnie z art. 15 § 2 załącznika G ("ATMF"), CTE jest uprawniona do proponowania przeglądu ATMF w odniesieniu do podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie (ECM).
(6) W porządku obrad 13. posiedzenia, które odbędzie się w dniu 22 czerwca 2021 r., CTE umieściła wnioski o podjęcie decyzji w sprawie zmiany UTP LOC PAS, UTP WAG oraz UTP PRM przyjęcia UTP TCRC, UTP INF, aktualizacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w załączniku I do UTP dotyczących aplikacji tele- matycznych dla przewozów towarowych oraz przeglądu ATMF w odniesieniu do ECM.
(7) Należy określić stanowisko, jakie należy zająć w imieniu Unii na posiedzeniu CTE oraz - w odniesieniu do przeglądu ATMF - komisji ds. przeglądu OTIF, gdyż proponowane decyzje będą wiążące dla Unii.
(8) Do celów tych proponowanych decyzji należy dostosowanie UTP LOC PAS, UTP WAG oraz UTP PRM odpowiednio do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/387 2 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/772 3 ; przyjęcie nowych UTP TCRC oraz nowych UTP INF zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/773 4 i rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1299/2014 5 zmienionym rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/776 6 ; zaproponowanie komisji ds. przeglądu OTIF dokonanie przeglądu ATMF w odniesieniu do ECM w celu dostosowania do dyrektywy (UE) 2016/798 7 .
(9) Proponowane decyzje są zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii i jednocześnie przyczyniają się do dostosowania przepisów OTIF do odpowiadających im przepisów prawa Unii i w związku z tym powinny zostać poparte przez Unię,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: