Decyzja 2021/935 w sprawie stanowiska, jakie należy zająć w imieniu Unii Europejskiej na 13. posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami, dotyczącego przyjęcia zmian ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących lokomotyw i taboru pasażerskiego, wagonów towarowych, dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz przyjęcia ujednoliconych przepisów technicznych mających zastosowanie do kontroli składu pociągu i zgodności z trasą, podsystemu Infrastruktura, aktualizacji odniesień do dokumentów technicznych, o których mowa w załączniku I do ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych, oraz przeglądu ATMF w odniesieniu do podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie

DECYZJA RADY (UE) 2021/935
z dnia 3 czerwca 2021 r.
w sprawie stanowiska, jakie należy zająć w imieniu Unii Europejskiej na 13. posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami, dotyczącego przyjęcia zmian ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących lokomotyw i taboru pasażerskiego, wagonów towarowych, dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz przyjęcia ujednoliconych przepisów technicznych mających zastosowanie do kontroli składu pociągu i zgodności z trasą, podsystemu "Infrastruktura", aktualizacji odniesień do dokumentów technicznych, o których mowa w załączniku I do ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych, oraz przeglądu ATMF w odniesieniu do podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. ("COTIF"), zgodnie z decyzją Rady 2013/103/UE 1 .

(2) Wszystkie państwa członkowskie, z wyjątkiem Cypru i Malty, są stronami COTIF.

(3) Na mocy art. 13 § 1 lit. f) COTIF ustanowiono Komisję Ekspertów Technicznych ("CTE") Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF).

(4) Na podstawie art. 20 § 1 lit. b) COTIF i zgodnie z art. 6 załącznika F (APTU) CTE podejmuje decyzje o przyjęciu lub zmianie m.in. ujednoliconych przepisów technicznych (UTP) dotyczących lokomotyw i taboru pasażerskiego ("UTP LOC PAS"), UTP dotyczących wagonów towarowych ("UTP WAG"), UTP dotyczących dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się ("UTP PRM"), dokumentów technicznych dotyczących technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji tele- matycznych dla przewozów towarowych ("TAF TSI"), o których mowa w załączniku I do UTP dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych, UTP mających zastosowanie do kontroli składu pociągu i zgodności z trasą ("UTP TCRC") oraz UTP mających zastosowanie do podsystemu "Infrastruktura" ("UTP INF").

(5) Ostatecznie zgodnie z art. 15 § 2 załącznika G ("ATMF"), CTE jest uprawniona do proponowania przeglądu ATMF w odniesieniu do podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie (ECM).

(6) W porządku obrad 13. posiedzenia, które odbędzie się w dniu 22 czerwca 2021 r., CTE umieściła wnioski o podjęcie decyzji w sprawie zmiany UTP LOC PAS, UTP WAG oraz UTP PRM przyjęcia UTP TCRC, UTP INF, aktualizacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w załączniku I do UTP dotyczących aplikacji tele- matycznych dla przewozów towarowych oraz przeglądu ATMF w odniesieniu do ECM.

(7) Należy określić stanowisko, jakie należy zająć w imieniu Unii na posiedzeniu CTE oraz - w odniesieniu do przeglądu ATMF - komisji ds. przeglądu OTIF, gdyż proponowane decyzje będą wiążące dla Unii.

(8) Do celów tych proponowanych decyzji należy dostosowanie UTP LOC PAS, UTP WAG oraz UTP PRM odpowiednio do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/387 2  i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/772 3 ; przyjęcie nowych UTP TCRC oraz nowych UTP INF zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/773 4  i rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1299/2014 5  zmienionym rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/776 6 ; zaproponowanie komisji ds. przeglądu OTIF dokonanie przeglądu ATMF w odniesieniu do ECM w celu dostosowania do dyrektywy (UE) 2016/798 7 .

(9) Proponowane decyzje są zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii i jednocześnie przyczyniają się do dostosowania przepisów OTIF do odpowiadających im przepisów prawa Unii i w związku z tym powinny zostać poparte przez Unię,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie należy zająć w imieniu Unii Europejskiej na 13. posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r. dotyczącym zmiany ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących lokomotyw i taboru pasażerskiego, wagonów towarowych, dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz dotyczącym przyjęcia ujednoliconych przepisów technicznych mających zastosowanie do kontroli składu pociągu i zgodności z trasą, podsystemu "Infrastruktura", dotyczącym aktualizacji odniesień do dokumentów technicznych dotyczących technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych wymienionych w załączniku I do ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych oraz w sprawie przeglądu ATMF w odniesieniu do podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie, jest następujące:

1)
głosowanie za wprowadzeniem proponowanych przez CTE zmian do UTP dotyczących lokomotyw i taboru pasażerskiego, jak okreslono w dokumencie roboczym CTE - załącznik TECH-20041-CTE13-UTP LOC PAS i decyzja TECH- 20041 LOC PAS;
2)
głosowanie za wprowadzeniem proponowanych przez CTE zmian do UTP dotyczących taboru - wagonów towarowych, jak określono w dokumencie roboczym CTE - projekt zmian TECH-20042-CTE13 WAG i decyzja TECH-20042 WAG;
3)
głosowanie za wprowadzeniem proponowanych przez CTE zmian do UTP dotyczących dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się, jak określono w dokumencie roboczym CTE - projekt zmian TECH-20043-CTE UTP PRM i decyzja TECH-20043 PRM;
4)
głosowanie za przyjęciem proponowanych przez CTE UTP mających zastosowanie do kontroli składu pociągu i zgodności z trasą, jak określono w dokumencie roboczym CTE - TECH-20039 UTP TCRC i decyzja TECH-20039 TCRC;
5)
głosowanie za przyjęciem proponowanych przez CTE UTP mających zastosowanie do podsystemu "Infrastruktura", jak określono w dokumencie roboczym CTE - projekt TECH-20040-UTP INF i decyzja TECH-20040 INF;
6)
głosowanie za wnioskiem CTE w sprawie aktualizacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w dodatku I do UTP dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych, jak określono w dokumencie roboczym CTE - decyzja TECH-21009-CTE UTP TAF;
7)
głosowanie za przeglądem ATMF w odniesieniu do podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie, jak określono w dokumencie roboczym CTE - decyzja TECH-20045 ATMF.
Artykuł  2

Po ich przyjęciu decyzje CTE zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty ich wejścia w życie.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 3 czerwca 2021 r.
W imieniu Rady
P.N. SANTOS
Przewodniczący
1 Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/387 z dnia 9 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 321/2013, (UE) nr 1302/2014 i (UE) 2016/919 w odniesieniu do rozszerzenia obszaru użytkowania i etapów przejściowych (Dz.U. L 73 z 10.3.2020, s. 6).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/772 z dnia 16 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1300/2014 w odniesieniu do wykazu majątku w celu identyfikacji barier w zakresie dostępności, zapewnienia informacji dla użytkowników oraz monitorowania i oceny postępów w zakresie dostępności (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu "Ruch kolejowy" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2012/757/UE (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 5).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1299/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu "Infrastruktura" systemu kolei w Unii Europejskiej, (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 1).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenia Komisji (UE) nr 321/2013, (UE) nr 1299/2014, (UE) nr 1301/2014, (UE) nr 1302/2014 i (UE) nr 1303/2014, rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 oraz decyzję wykonawczą Komisji 2011/665/UE w odniesieniu do dostosowania do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz realizacji celów szczegółowych określonych w decyzji delegowanej Komisji (UE) 2017/1474 (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 108).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 102).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.204.39

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/935 w sprawie stanowiska, jakie należy zająć w imieniu Unii Europejskiej na 13. posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami, dotyczącego przyjęcia zmian ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących lokomotyw i taboru pasażerskiego, wagonów towarowych, dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz przyjęcia ujednoliconych przepisów technicznych mających zastosowanie do kontroli składu pociągu i zgodności z trasą, podsystemu Infrastruktura, aktualizacji odniesień do dokumentów technicznych, o których mowa w załączniku I do ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych, oraz przeglądu ATMF w odniesieniu do podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie
Data aktu: 03/06/2021
Data ogłoszenia: 10/06/2021