uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. ("COTIF"), zgodnie z decyzją Rady 2013/103/UE 1 .
(2) Wszystkie państwa członkowskie, z wyjątkiem Cypru i Malty, są stronami COTIF.
(3) Na mocy art. 13 § 1 lit. f) COTIF ustanowiono Komisję Ekspertów Technicznych ("CTE") Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF).
(4) Na podstawie art. 20 § 1 lit. b) COTIF i zgodnie z art. 6 załącznika F (APTU) CTE podejmuje decyzje o przyjęciu lub zmianie m.in. ujednoliconych przepisów technicznych (UTP) dotyczących lokomotyw i taboru pasażerskiego ("UTP LOC PAS"), UTP dotyczących wagonów towarowych ("UTP WAG"), UTP dotyczących dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się ("UTP PRM"), dokumentów technicznych dotyczących technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji tele- matycznych dla przewozów towarowych ("TAF TSI"), o których mowa w załączniku I do UTP dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych, UTP mających zastosowanie do kontroli składu pociągu i zgodności z trasą ("UTP TCRC") oraz UTP mających zastosowanie do podsystemu "Infrastruktura" ("UTP INF").
(5) Ostatecznie zgodnie z art. 15 § 2 załącznika G ("ATMF"), CTE jest uprawniona do proponowania przeglądu ATMF w odniesieniu do podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie (ECM).
(6) W porządku obrad 13. posiedzenia, które odbędzie się w dniu 22 czerwca 2021 r., CTE umieściła wnioski o podjęcie decyzji w sprawie zmiany UTP LOC PAS, UTP WAG oraz UTP PRM przyjęcia UTP TCRC, UTP INF, aktualizacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w załączniku I do UTP dotyczących aplikacji tele- matycznych dla przewozów towarowych oraz przeglądu ATMF w odniesieniu do ECM.
(7) Należy określić stanowisko, jakie należy zająć w imieniu Unii na posiedzeniu CTE oraz - w odniesieniu do przeglądu ATMF - komisji ds. przeglądu OTIF, gdyż proponowane decyzje będą wiążące dla Unii.
(8) Do celów tych proponowanych decyzji należy dostosowanie UTP LOC PAS, UTP WAG oraz UTP PRM odpowiednio do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/387 2 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/772 3 ; przyjęcie nowych UTP TCRC oraz nowych UTP INF zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/773 4 i rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1299/2014 5 zmienionym rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/776 6 ; zaproponowanie komisji ds. przeglądu OTIF dokonanie przeglądu ATMF w odniesieniu do ECM w celu dostosowania do dyrektywy (UE) 2016/798 7 .
(9) Proponowane decyzje są zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii i jednocześnie przyczyniają się do dostosowania przepisów OTIF do odpowiadających im przepisów prawa Unii i w związku z tym powinny zostać poparte przez Unię,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| P.N. SANTOS | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.204.39 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2021/935 w sprawie stanowiska, jakie należy zająć w imieniu Unii Europejskiej na 13. posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami, dotyczącego przyjęcia zmian ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących lokomotyw i taboru pasażerskiego, wagonów towarowych, dostępności systemu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz przyjęcia ujednoliconych przepisów technicznych mających zastosowanie do kontroli składu pociągu i zgodności z trasą, podsystemu Infrastruktura, aktualizacji odniesień do dokumentów technicznych, o których mowa w załączniku I do ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych, oraz przeglądu ATMF w odniesieniu do podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie |
| Data aktu: | 03/06/2021 |
| Data ogłoszenia: | 10/06/2021 |