Rezolucja 2020/1860 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) za rok budżetowy 2018

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1860
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2018,
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0064/2020),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiej Agencji Środowiska (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2018 wyniósł 65 800 176,52 EUR, co stanowi spadek o 6,57 % w porównaniu z rokiem 2017; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii (65,45 %) oraz ze składek w ramach konkretnych umów, mianowicie programu Copernicus i europejskiego programu biomonitoringu człowieka (34,55 %) 2 ;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, iż roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2018 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,96 %, co oznacza nieznaczny spadek o 0,01 % w porównaniu z rokiem 2017; zauważa, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 91,06 %, co oznacza wzrost o 2,03 % w porównaniu z poprzednim rokiem;

Wyniki

2.
wyraża zadowolenie, że według Agencji poczyniono znaczne postępy, jeśli chodzi o dzielenie się zasobami na pokrywające się zadania z innymi agencjami prowadzącymi podobną działalność; zauważa również, że Agencja współpracowała z innymi agencjami naukowymi, w tym Europejską Agencją Chemikaliów i Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności, w sprawach związanych ze zdrowiem ludzi; z zadowoleniem przyjmuje rosnące zainteresowanie informacjami i danymi Agencji; jest zdania, że rozpowszechnianie informacji o środowisku ma kluczowe znaczenie w świetle nowych strategii politycznych Komisji oraz zagrożeń związanych ze zmianą klimatu;
3.
zauważa, że Agencja osiągnęła wyznaczone na 2018 r. cele, o których mowa w jej rocznym programie prac, oraz zapewniła decydentom i obywatelom europejskim dostęp do aktualnych i istotnych informacji: w 2018 r. strona internetowa Agencji zyskała 500 tys. nowych użytkowników (+ 17 %), osiągając łączną liczbę 3,45 mln użytkowników i 10,7 mln odsłon (+ 15 %);
4.
zachęca Agencję do dalszej cyfryzacji świadczonych usług;
5.
przypomina, że Agencja dostarcza rzetelnych i niezależnych informacji na temat środowiska; pochwala jakość zadań wykonanych przez Agencję w 2018 r., na przykład jej sprawozdania na temat jakości powietrza w Europie, na temat rtęci w środowisku europejskim i na temat gospodarki o obiegu zamkniętym; podkreśla fakt, że nadal trudno jest uzyskać jasne i wiarygodne informacje na temat niektórych sektorów gospodarki unijnej, co uniemożliwia Agencji przeprowadzenie w pełni kompleksowej analizy stanu środowiska w Unii;
6.
zauważa, że Agencja odgrywa kluczową rolę w dostarczaniu wysokiej jakości danych o stanie naszego środowiska, co staje się coraz ważniejsze z uwagi na ogromne wyzwanie stojące przed Unią, która musi stawić czoła kryzysowi klimatycznemu i kryzysowi utraty różnorodności biologicznej, oraz rolę w znalezieniu odpowiedzi na te kryzysy przy pomocy Europejskiego Zielonego Ładu; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że instytucje uwzględniają opinie Agencji, i zaleca, by komitet naukowy Agencji odgrywał kluczową rolę, doradzając Komisji;
7.
zachęca Agencję do współpracy z innymi właściwymi agencjami Unii, by lepiej oceniać wpływ działalności człowieka na środowisko;
8.
przypomina, że w 2018 r. Agencja rozpoczęła prace nad zarządzaniem unią energetyczną i usprawnieniem sprawozdawczości w dziedzinie środowiska;
9.
ubolewa, że niektórych działań nie można było w pełni zrealizować w 2018 r. z wielu powodów, w tym z powodu ograniczonych zasobów informatycznych i kadrowych; z niepokojem zauważa, że zarząd podkreślił, iż zdolność Agencji do dalszego odpowiedniego reagowania na zmiany strategii politycznych będzie zależała od przydzielenia jej większych zasobów podstawowych bądź od wysunięcia na pierwszy plan lub wstrzymania realizacji bieżących zadań podstawowych;
10.
odnotowuje wnioski z oceny Agencji oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska (Eionet) przeprowadzonej przez Komisję;
11.
podkreśla, że cele Agencji mają charakter ogólnoeuropejski i z tego powodu konieczna jest ścisła współpraca z państwami trzecimi położonymi w Europie;
12.
zauważa, że wyniki przeprowadzonego w 2018 r. wewnętrznego przeglądu funkcjonowania zarządu i biura zostaną wdrożone w 2019 r.; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o podjętych w związku z tym środkach;

Polityka kadrowa

13.
zauważa, że na dzień 31 grudnia 2018 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 98,39 % - przyjęto 3 urzędników i 119 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 124 stanowiska (w 2017 r. - 127 zatwierdzonych stanowisk); zauważa, że w 2018 r. Agencja zatrudniała ponadto 63 pracowników kontraktowych i 19 oddelegowanych ekspertów krajowych;
14.
zauważa, że w 2018 r. odnotowano brak równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla (siedmiu mężczyzn i dwie kobiety), natomiast osiągnięto odpowiednią równowagę w zarządzie (15 mężczyzn i 17 kobiet);
15.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa z niepokojem, że Agencja nie posiada aktualnej strategii obejmującej newralgiczne stanowiska; na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że od 2009 r. Agencja prowadzi spis newralgicznych stanowisk, który jest obecnie poddawany przeglądowi w celu odzwierciedlenia zmian wynikających z reorganizacji Agencji we wrześniu 2018 r.; wzywa Agencję do bezzwłocznego przyjęcia i wdrożenia strategii obejmującej newralgiczne stanowiska;
16.
popiera propozycję Trybunału, by z myślą o nagłośnieniu organizowanych naborów publikować odnośne ogłoszenia również na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Doboru Kadr; ze zrozumieniem przyjmuje wskazany w odpowiedzi Agencji problem dotyczący kosztów tłumaczenia pisemnego związanych z taką publikacją; zauważa, że w celu nagłośnienia naborów Agencja publikuje ogłoszenia o wakatach na stronie internetowej sieci agencji UE oraz w mediach społecznościowych;

Zamówienia publiczne

17.
ubolewa nad faktem, że po rozwiązaniu wartej 1,4 mln EUR umowy z powodu niezadowalającego jej wykonania przez wykonawcę Agencja podpisała kilka miesięcy później nową, wartą 2 mln EUR umowę kaskadową na ten sam rodzaj usług z tym samym wykonawcą bez umieszczenia w specyfikacjach technicznych elementów mających zneutralizować ryzyko ponownego wystąpienia na podstawie nowej umowy podobnych jak poprzednio problemów; jest zdania, że taki sposób zawierania umów budzi poważne obawy co do należytego zarządzania finansami przez Agencję; wzywa Agencję, by udzielała zamówień tylko pod warunkiem, że można oczekiwać zadowalającej realizacji zadań; ponadto zwraca się do Agencji, aby poinformowała Trybunał i organ udzielający absolutorium o wynikach wykonawcy;
18.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa z zaniepokojeniem, że w związku ze świadczeniem usług monitorowania obszarów lądowych w ramach programu Copernicus Agencja zawarła umowę na usługi na kwotę, która przekraczała wartość pułapu określoną w odnośnej umowie ramowej, ale nie sformalizowała tego w drodze zmiany umowy; na podstawie odpowiedzi Agencji odnotowuje, że jej zdaniem podwyższenia pułapu budżetowego dokonano zgodnie ze wskazówkami Komisji; pomimo to wzywa Agencję, by dokonywała formalnych modyfikacji w umowach wyłącznie zgodnie z przepisami dotyczącymi udzielania zamówień publicznych;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

19.
odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz ochronie sygnalistów; wyraża zaniepokojenie, że Agencja nie wprowadziła systemu składania deklaracji o braku konfliktu interesów przez ekspertów wewnętrznych;
20.
podkreśla, że publikowanie życiorysów i deklaracji interesów członków zarządu powinno być obowiązkowe;

Inne uwagi

21.
odnotowuje wysiłki Agencji służące stworzeniu racjonalnego pod względem kosztów i przyjaznego dla środowiska miejsca pracy oraz mające na celu w miarę możliwości redukcję i kompensację emisji CO2 w pomieszczeniach i podczas podróży;
22.
wzywa Agencję, by kładła nacisk na rozpowszechnianie wyników swoich badań wśród społeczeństwa oraz docierała do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych narzędzi komunikacji;
23.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 14 maja 2020 r. 3 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 416 z 15.11.2018, s. 1.
2 Dz.U. C 416 z 15.11.2018, s. 3.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0121.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.417.71

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2020/1860 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) za rok budżetowy 2018
Data aktu: 14/05/2020
Data ogłoszenia: 11/12/2020