Rezolucja 2020/1924 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (obecnie Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki) za rok budżetowy 2018

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1924
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (obecnie Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki) za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2018,
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0052/2020),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (zwanej dalej "Agencją") jej ostateczny budżet na rok 2018 wyniósł 13 562 000 EUR, co stanowi wzrost o 2,18 % w stosunku do roku 2017; mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii 2 ;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
Zarządzanie budżetem i finansami
1.
zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2018 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,26 %, który przewyższa planowany cel Agencji, a także świadczy o wzroście o 0,54 % w porównaniu z rokiem 2017; odnotowuje z uznaniem, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 79,73 %, co oznacza wzrost o 3,92 % w porównaniu z 2017 r.;

Wyniki

2.
zauważa, że Agencja nadal korzysta z niektórych środków jako kluczowych wskaźników skuteczności działania w celu oceny wartości dodanej wynikającej z jej działań, w szczególności do oszacowania wpływu kodeksów sieci i wytycznych oraz w celu poprawy zarządzania budżetem;
3.
zauważa, że Agencji z powodzeniem udało się wdrożyć rozporządzenie (UE) nr 1227/2011 3  oraz przeprowadzić działania w zakresie wspierania i monitorowania zmian we wdrażaniu już przyjętych kodeksów sieci w odniesieniu do energii elektrycznej i gazu;
4.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja zleciła Komisji usługi rachunkowe i dzieli zasoby z innymi agencjami w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi, budżetu i finansów, a także zamówień i zarządzania infrastrukturą; uważa, że inicjatywa ta stanowi godny naśladowania przykład dla innych instytucji Unii; zachęca Agencję, by w przypadku pokrywających się zadań zbadała możliwości wspólnego wykorzystywania zasobów z innymi agencjami unijnymi prowadzącymi podobną działalność; zdecydowanie zachęca Agencję do aktywnego poszukiwania dalszych i szerszych płaszczyzn współpracy ze wszystkimi agencjami Unii;
5.
zachęca Agencję do dalszej cyfryzacji oferowanych usług;

Polityka kadrowa

6.
zauważa, że w dniu 31 grudnia 2018 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 95,52 % - przyjęto 64 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 67 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 68 stanowiskami zatwierdzonymi w 2017 r.); zauważa, że w 2018 r. w Agencji pracowało ponadto 22 pracowników kontraktowych i czterech oddelegowanych ekspertów krajowych;
7.
odnotowuje obawy Agencji dotyczące niewystarczających dodatkowych zasobów przewidzianych na wdrażanie pakietu "Czysta energia dla wszystkich Europejczyków" pod względem liczby personelu, czasu i grup zaszeregowania, a ponadto zauważa, że przydział etatów obejmuje niewspółmiernie dużo stanowisk pracowników kontraktowych(14) w porównaniu z liczbą pracowników zatrudnionych na czas określony (jedynie 4) pomimo złożoności nowych zadań powierzonych Agencji; przyjmuje do wiadomości, że według Agencji, że w takiej sytuacji nie będzie ona w stanie właściwie wypełniać rozszerzonego zakresu zadań bez przydziału dodatkowych środków;
8.
ponownie wyraża zaniepokojenie z powodu braku równowagi płci wśród członków kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla w Agencji (pięciu mężczyzn i jedna kobieta); wyraża zaniepokojenie z powodu braku równowagi geograficznej; zwraca się do Agencji o podjęcie działań zapewniających większą równowagę płci i równowagę geograficzną wśród jej kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla;
9.
ubolewa nad brakiem równowagi płci w zarządzie Agencji - 12 z 17 należących do niej osób jest tej samej płci;
10.
zwraca się do Agencji o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o łącznej liczbie przypadków nękania lub molestowania oraz o przekazanie danych na temat wyników zamkniętych skarg dotyczących nękania lub molestowania;

Zamówienia publiczne

11.
zauważa na podstawie sprawozdania Trybunału, że w 2018 r. Agencja wprowadziła elektroniczne składanie ofert, lecz nie zaczęto jeszcze stosować e-przetargów ani e-fakturowania - narzędzi, które oferuje Komisja w celu wprowadzenia jednolitego rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany informacji z podmiotami trzecimi uczestniczącymi w procedurach udzielania zamówień publicznych (e-przetargi); wzywa Agencję do wprowadzenia wszystkich narzędzi niezbędnych do zarządzania procedurami udzielania zamówień oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tej dziedzinie;

Przejrzystość, zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi

12.
odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz ochronie sygnalistów;
13.
odnotowuje dalsze kroki podjęte w celu zwiększenia przejrzystości działań Agencji, takie jak składanie sprawozdań ze spotkań personelu Agencji z podmiotami zewnętrznymi, w szczególności ze spotkań dyrektora Agencji z organizacjami i osobami samozatrudnionymi, oraz publikowanie ich na stronie internetowej Agencji od stycznia 2018 r.;

Kontrole wewnętrzne

14.
zauważa, w grudniu 2018 r. Agencja przyjęła własne ramy kontroli wewnętrznej; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o wdrożeniu tych standardów kontroli wewnętrznej;
15.
zauważa, że w 2016 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła pełną ocenę ryzyka, w tym w odniesieniu do IT, w wyniku której opracowano dla Agencji nowy strategiczny plan audytu na lata 2017-2019 i określono obszary audytu na kolejny okres planowania; zauważa że w 2018 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła kontrolę dotyczącą bezpieczeństwa informatycznego w Agencji i bezpieczeństwa informacji w zakresie "REMIT" oraz że Agencja przygotowała plan działania, którego wdrożenie zaplanowano na 2019 r. i który odnosi się do zaleceń zawartych w końcowym sprawozdaniu z kontroli; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

Inne uwagi

16.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2018 r. Agencja przeprowadziła formalną analizę prawdopodobnego wpływu decyzji Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii na swoją organizację, operacje i rozliczenia;
17.
wzywa Agencję, by rozpowszechniała wyniki swoich badań wśród ogółu społeczeństwa oraz by docierała do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych narzędzi komunikacji;
18.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 14 maja 2020 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 108 z 22.3.2018, s. 167.
2 Dz.U. C 108 z 22.3.2018, s. 168.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (Dz.U. L 326 z 8.12.2011, s. 1).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0121.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.417.267

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2020/1924 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (obecnie Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki) za rok budżetowy 2018
Data aktu: 14/05/2020
Data ogłoszenia: 11/12/2020