Rezolucja 2020/1909 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia (ETF) za rok budżetowy 2018

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1909
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia (ETF) za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2018,
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
uwzględniając opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0047/2020),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiej Fundacji Kształcenia (zwanej dalej "Fundacją") na rok budżetowy 2018 wyniósł 20 144 018 EUR, czyli prawie tyle samo co w 2017 r. (nieznaczny spadek); mając na uwadze, że budżet Fundacji pochodzi w całości z budżetu Unii 2 ;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2018 doprowadziły do osiągnięcia wysokiego wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,99 %, co oznacza nieznaczny wzrost o 0,06 % w porównaniu z rokiem 2017; zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 98,07 %, co oznacza wzrost o 0,10 % w porównaniu z rokiem 2017;

Wyniki

2.
odnotowuje, że oprócz innych wskaźników dotyczących produktywności i jakości Fundacja stosuje szereg kluczowych wskaźników efektywności, aby ocenić wartość dodaną wynikającą z jej działalności oraz usprawnić zarządzanie budżetem;
3.
zauważa, że Fundacja osiągnęła wskaźnik realizacji działań na poziomie 91 %, z czego 94 % zostało ukończonych w terminie; zauważa, że w przypadku 14 z 15 kluczowych wskaźników efektywności Fundacja przekroczyła zakładane cele;
4.
z zadowoleniem przyjmuje umowy i roczne plany działania Fundacji w zakresie współpracy w obszarach polityki, które częściowo pokrywają się z działaniami Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy oraz Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego; docenia fakt, że Fundacja stała się liderem międzyagencyjnej umowy na przeprowadzenie porównawczych ankiet na temat zaangażowania pracowników; pochwala tę praktykę jako przykład godny naśladowania; zdecydowanie zachęca Fundację do aktywnego poszukiwania dalszych i szerszych płaszczyzn współpracy ze wszystkimi agencjami Unii;
5.
zauważa, że Fundacja była zaangażowana w określanie, formułowanie, wdrażanie, monitorowanie i ocenę zewnętrznych programów Unii związanych z rozwojem umiejętności i kapitału ludzkiego oraz zatrudnieniem; docenia fakt, że Fundacja jest jedyną agencją Unii posiadającą mandat do pracy poza Unią polegającej na wspieraniu unijnych działań zewnętrznych w dziedzinie kształcenia, szkolenia zawodowego, umiejętności i systemów rynku pracy oraz rozwoju kapitału ludzkiego w krajach partnerskich Unii z myślą o zwiększaniu szans na znalezienie zatrudnienia i możliwości zatrudnienia dla ich obywateli;
6.
z zadowoleniem przyjmuje współpracę Fundacji z państwami sąsiadującymi z Unią, krajami kandydującymi i państwami Azji Środkowej oraz jej wkład w realizację panafrykańskich strategii politycznych i unijnych programów z myślą o wspieraniu zatrudnialności i włączenia społeczno-gospodarczego, a także zdecydowanie popiera cel Fundacji, jakim jest globalna poprawa kształtowania polityki kształcenia i szkolenia zawodowego;
7.
zachęca Fundację do pracy w obszarze umiejętności i kompetencji cyfrowych oraz udzielania państwom pomocy w doskonaleniu ich kwalifikacji i systemów kwalifikacji w celu modernizacji kształcenia i szkolenia zawodowego na potrzeby uczenia się przez całe życie, zatrudnialności i przyszłej konkurencyjności tych regionów i państw; uznaje, że 86 % państw, w których działa Fundacja, wykazało postępy w obszarach takich jak kwalifikacje, sprawowanie rządów, zatrudnialność, zapewnianie kształcenia i szkolenia zawodowego, nauka przedsiębiorczości oraz analiza polityczna;
8.
przypomina, że w celach zrównoważonego rozwoju ONZ, w Europejskim konsensusie w sprawie rozwoju i w globalnym sprawozdaniu MOP w sprawie przyszłości pracy uczenie się przez całe życie uznano za niezbędne dla trwałego wzrostu gospodarczego i stabilnego inkluzywnego społeczeństwa, i zaleca, by pozostało ono centralnym obszarem działań Fundacji;
9.
na podstawie sprawozdania Trybunału z przykrością stwierdza, że nie ma dowodów na to, że w ramach postępowania o udzielenie zamówienia, na podstawie którego na rzecz Fundacji pracowało pięciu pracowników tymczasowych, udzielono zamówienia, które zapewnia najlepszy stosunek wartości do ceny; zgadza się ze spostrzeżeniem Trybunału, że Fundacja powinna stosować kryteria udzielenia zamówienia, które koncentrują się na konkurencyjnych elementach cenowych;
10.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Fundacja zrealizowała działania, które doprowadziły do formalnego zamknięcia wszystkich zaleceń wydanych przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji w ramach kontroli monitorowania postępów w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego za rok 2017, oraz że wskaźnik realizacji zaleceń z audytu wewnętrznego trzeci rok z rzędu wynosi 100 %;
11.
podkreśla, że przejrzystość i wiedza obywateli o istnieniu agencji są niezwykle istotne dla ich demokratycznej rozliczalności; uważa, że zasadnicze znaczenie mają użyteczność i łatwość korzystania z zasobów i danych agencji; w związku z tym wzywa do oceny sposobu przedstawiania i udostępniania danych i zasobów oraz oceny, w jakim stopniu obywatele uważają, że dane można łatwo identyfikować, rozpoznawać i wykorzystywać; zauważa, że państwa członkowskie mogą upowszechniać wiedzę społeczeństwa na ten temat dzięki przygotowaniu kompleksowego planu dotarcia do większej liczby obywateli unijnych;

Polityka kadrowa

12.
zauważa, że na dzień 31 grudnia 2018 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 98,84 % - przyjęto 85 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 86 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 88 stanowiskami zatwierdzonymi w 2017 r.); zwraca ponadto uwagę, że w 2018 r. w Fundacji pracowało 39 pracowników kontraktowych i jeden oddelegowany ekspert krajowy;
13.
zauważa, że konieczne są dalsze wysiłki na rzecz osiągnięcia większej równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla (3 mężczyzn i 1 kobieta); zauważa jednak z zadowoleniem, że osiągnięto równowagę płci w zarządzie (14 mężczyzn i 14 kobiet);
14.
zauważa, że Fundacja stosuje szereg środków przeciwdziałających molestowaniu oraz że wszyscy nowi pracownicy biorą udział w sesji informacyjnej organizowanej przez doradców, którzy wykonują swoje zadania w zaufaniu;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

15.
odnotowuje wprowadzone środki i aktualnie wdrażane działania Fundacji pozwalające zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi oraz chronić sygnalistów;
16.
zauważa, że Fundacja opracowała własną strategię zwalczania nadużyć finansowych w oparciu o metodologię opracowaną przez OLAF i wdraż a ją od 2014 r.;

Kontrole wewnętrzne

17.
zauważa, że rok 2018 był pierwszym pełnym rokiem wdrażania 17 zasad kontroli wewnętrznej Fundacji po ich przyjęciu przez Radę Zarządzającą w listopadzie 2017 r. oraz że w styczniu 2018 r. Fundacja opracowała metodologię i zestaw wskaźników w celu wsparcia i wzmocnienia regularnego monitorowania i corocznej oceny kontroli wewnętrznych; wzywa Fundację, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o środkach podjętych w celu poprawy tej sytuacji;
18.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału w 2018 r. przeprowadzono na zlecenie Komisji zewnętrzną ocenę agencji unijnych wchodzących w zakres kompetencji Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego (Fundacji, Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy oraz Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego) pod kątem ich adekwatności, skuteczności, wydajności, spójności i unijnej wartości dodanej; wzywa Fundację do informowania organu udzielającego absolutorium o tej ocenie;
19.
wzywa Fundację, aby skupiła się na upowszechnianiu wyników prowadzonych przez nią badań naukowych oraz na docieraniu do opinii publicznej za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych środków przekazu;
20.
zachęca Fundację do dalszego wykorzystywania innowacyjnych rozwiązań cyfrowych, w tym elektronicznych zamówień publicznych;
21.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 14 maja 2020 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 120 z 29.3.2019, s. 182.
2 Dz.U. C 120 z 29.3.2019, s. 183.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0121.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.417.231

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2020/1909 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia (ETF) za rok budżetowy 2018
Data aktu: 14/05/2020
Data ogłoszenia: 11/12/2020