uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 3 i art. 7 ust. 3,
(1) Zgodnie z art. 11 ust. 6 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 do dnia 31 grudnia 2019 r. kilka państw członkowskich powiadomiło Komisję o swojej decyzji w sprawie zmniejszenia kwoty płatności bezpośrednich zgodnie z art. 11 ust. 1 tego rozporządzenia i o szacunkowej kwocie wynikającej ze zmniejszenia na rok kalendarzowy 2020.
(2) Zgodnie z art. 14 ust. 1 akapit szósty rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 kilka państw członkowskich powiadomiło do dnia 31 grudnia 2019 r. Komisję o swojej decyzji w sprawie udostępnienia jako wsparcie dodatkowe finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w 2021 r. określonego odsetka swojego rocznego pułapu krajowego płatności bezpośrednich w roku kalendarzowym 2020.
(3) Zgodnie z art. 14 ust. 2 akapit szósty rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 kilka państw członkowskich powiadomiło Komisję do dnia 8 lutego 2020 r. o swojej decyzji w sprawie udostępnienia jako płatności bezpośrednich w roku kalendarzowym 2020 pewnej kwoty wsparcia, które ma być sfinansowane z EFRROW w roku budżetowym 2021.
(4) Na podstawie tych zgłoszeń rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/756 2 dostosowano pułapy krajowe i pułapy netto płatności bezpośrednich, określone odpowiednio w załącznikach II i III do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, w odniesieniu do roku kalendarzowego 2020.
(5) Wyjątkowe okoliczności spowodowane przez pandemię COVID-19 i wynikające z niej środki ograniczające przyjęte przez państwa członkowskie narażają jednak rolników na poważne trudności. W celu złagodzenia konsekwencji tych trudności niektóre państwa członkowskie wystąpiły z wnioskiem o dokonanie zmiany swoich decyzji dotyczących przesunięć między filarami. Ze względu na bezprecedensowy charakter obecnych okoliczności właściwe wydaje się przyjęcie tych wniosków, pod warunkiem że zmienione kwoty i decyzje nie pociągają za sobą naruszenia uzasadnionych oczekiwań wnioskodawców.
(6) Dania powiadomiła w szczególności Komisję o zmianie poprzedniej decyzji, o której powiadomiono zgodnie z art. 14 ust. 1 akapit szósty rozporządzenia (UE) nr 1307/2013. Belgia anulowała swoją poprzednią decyzję o przesunięciu.
(7) Ponadto Bułgaria, Dania, Chorwacja, Luksemburg i Portugalia powiadomiły Komisję o zmianach wcześniejszych decyzji, o których powiadomiono zgodnie z art. 14 ust. 2 akapit szósty rozporządzenia (UE) nr 1307/2013.
(8) Należy zatem dostosować pułapy określone w załącznikach II i III do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2020 w celu uwzględnienia zgłoszonych zmienionych kwot i decyzji.
(9) Zmienione decyzje zgłoszone przez Danię nie zmieniają jej krajowego pułapu i pułapu netto płatności bezpośrednich w 2020 r. W związku z tym nie ma konieczności dostosowania pułapów określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/756 w odniesieniu do Danii.
(10) Zgodnie z art. 137 ust. 1 akapit drugi Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej rozporządzenie (UE) nr 1307/2013, w brzmieniu obowiązującym w 2020 r., nie ma zastosowania w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do roku składania wniosków 2020. Nie ma zatem potrzeby ustalania nowych pułapów na rok 2020 w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki II i III do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013.
(12) Ponieważ zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem mają wpływ na stosowanie rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 w roku 2020, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu i powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2020 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.307.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/1314 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do pułapów krajowych i pułapów netto płatności bezpośrednich dla niektórych państw członkowskich na rok kalendarzowy 2020 |
| Data aktu: | 10/07/2020 |
| Data ogłoszenia: | 22/09/2020 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2020, 23/09/2020 |