uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 3 i art. 7 ust. 3,
(1) Zgodnie z art. 11 ust. 6 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 do dnia 31 grudnia 2019 r. kilka państw członkowskich powiadomiło Komisję o swojej decyzji w sprawie zmniejszenia kwoty płatności bezpośrednich zgodnie z art. 11 ust. 1 tego rozporządzenia i o szacunkowej kwocie wynikającej ze zmniejszenia na rok kalendarzowy 2020.
(2) Zgodnie z art. 14 ust. 1 akapit szósty rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 kilka państw członkowskich powiadomiło do dnia 31 grudnia 2019 r. Komisję o swojej decyzji w sprawie udostępnienia jako wsparcie dodatkowe finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w 2021 r. określonego odsetka swojego rocznego pułapu krajowego płatności bezpośrednich w roku kalendarzowym 2020.
(3) Zgodnie z art. 14 ust. 2 akapit szósty rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 kilka państw członkowskich powiadomiło Komisję do dnia 8 lutego 2020 r. o swojej decyzji w sprawie udostępnienia jako płatności bezpośrednich w roku kalendarzowym 2020 pewnej kwoty wsparcia, które ma być sfinansowane z EFRROW w roku budżetowym 2021.
(4) Na podstawie tych zgłoszeń rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/756 2 dostosowano pułapy krajowe i pułapy netto płatności bezpośrednich, określone odpowiednio w załącznikach II i III do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, w odniesieniu do roku kalendarzowego 2020.
(5) Wyjątkowe okoliczności spowodowane przez pandemię COVID-19 i wynikające z niej środki ograniczające przyjęte przez państwa członkowskie narażają jednak rolników na poważne trudności. W celu złagodzenia konsekwencji tych trudności niektóre państwa członkowskie wystąpiły z wnioskiem o dokonanie zmiany swoich decyzji dotyczących przesunięć między filarami. Ze względu na bezprecedensowy charakter obecnych okoliczności właściwe wydaje się przyjęcie tych wniosków, pod warunkiem że zmienione kwoty i decyzje nie pociągają za sobą naruszenia uzasadnionych oczekiwań wnioskodawców.
(6) Dania powiadomiła w szczególności Komisję o zmianie poprzedniej decyzji, o której powiadomiono zgodnie z art. 14 ust. 1 akapit szósty rozporządzenia (UE) nr 1307/2013. Belgia anulowała swoją poprzednią decyzję o przesunięciu.
(7) Ponadto Bułgaria, Dania, Chorwacja, Luksemburg i Portugalia powiadomiły Komisję o zmianach wcześniejszych decyzji, o których powiadomiono zgodnie z art. 14 ust. 2 akapit szósty rozporządzenia (UE) nr 1307/2013.
(8) Należy zatem dostosować pułapy określone w załącznikach II i III do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2020 w celu uwzględnienia zgłoszonych zmienionych kwot i decyzji.
(9) Zmienione decyzje zgłoszone przez Danię nie zmieniają jej krajowego pułapu i pułapu netto płatności bezpośrednich w 2020 r. W związku z tym nie ma konieczności dostosowania pułapów określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/756 w odniesieniu do Danii.
(10) Zgodnie z art. 137 ust. 1 akapit drugi Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej rozporządzenie (UE) nr 1307/2013, w brzmieniu obowiązującym w 2020 r., nie ma zastosowania w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do roku składania wniosków 2020. Nie ma zatem potrzeby ustalania nowych pułapów na rok 2020 w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki II i III do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013.
(12) Ponieważ zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem mają wpływ na stosowanie rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 w roku 2020, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu i powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2020 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.307.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/1314 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do pułapów krajowych i pułapów netto płatności bezpośrednich dla niektórych państw członkowskich na rok kalendarzowy 2020 |
Data aktu: | 10/07/2020 |
Data ogłoszenia: | 22/09/2020 |
Data wejścia w życie: | 23/09/2020, 01/01/2020 |