Decyzja wykonawcza 2017/204 upoważniająca państwa członkowskie do ustanowienia tymczasowego odstępstwa od niektórych przepisów dyrektywy Rady 2000/29/WE w odniesieniu do drewna jesionu pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki lub przetwarzanego w Stanach Zjednoczonych Ameryki oraz uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2015/2416 uznającą niektóre obszary Stanów Zjednoczonych Ameryki za wolne od Agrilus planipennis Fairmaire

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/204
z dnia 3 lutego 2017 r.
upoważniająca państwa członkowskie do ustanowienia tymczasowego odstępstwa od niektórych przepisów dyrektywy Rady 2000/29/WE w odniesieniu do drewna jesionu pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki lub przetwarzanego w Stanach Zjednoczonych Ameryki oraz uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2015/2416 uznającą niektóre obszary Stanów Zjednoczonych Ameryki za wolne od Agrilus planipennis Fairmaire

(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 420)

(Dz.U.UE L z dnia 7 lutego 2017 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1 tiret pierwsze oraz załącznik IV część A sekcja I pkt 2.3, 2.4 i 2.5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 5 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE w związku z częścią A sekcja I pkt 2.3 w załączniku IV do tej dyrektywy przewidziano szczególne wymogi dotyczące wprowadzania do Unii drewna jesionu (Fraxinus L.) i niektórych innych gatunków drewna, które pochodzą ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.

(2) Stany Zjednoczone Ameryki wystąpiły z wnioskiem o uznanie kombinacji procedur, które łącznie zapewniają taki sam poziom ochrony fitosanitarnej, jakiego wymagają przepisy części A sekcja I pkt 2.3 w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE.

(3) Z oficjalnych informacji przedstawionych przez Stany Zjednoczone Ameryki wynika, że dzięki zintegrowanemu podejściu systemowemu, które stosuje się podczas przetwórstwa drewna, ryzyko porażenia drewna przez organizm szkodliwy Agrilus planipennis Fairmaire zostaje wyeliminowane.

(4) Podejście to należy uzupełnić określonymi wymogami dotyczącymi zakładów, inspekcji przed wywozem i etykietowania, aby zapewnić wyeliminowanie tego ryzyka.

(5) Procedury takie należy zatem uznać za wariant alternatywny w stosunku do przepisów części A sekcja I pkt 2.3 w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE w odniesieniu do przywozu ze Stanów Zjednoczonych Ameryki; należy również ustanowić odstępstwo od art. 5 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE w związku z częścią A sekcja I pkt 2.3 w załączniku IV do tej dyrektywy.

(6) W celu zapewnienia skutecznych kontroli oraz przeglądu przywozu drewna jesionu i przeglądu przypadków niezgodności związanych z tym przywozem należy ustanowić wymogi dotyczące świadectw fitosanitarnych, zgłaszania przywozu i powiadamiania o przypadkach niezgodności.

(7) Odstępstwo powinno obowiązywać tylko do dnia 30 czerwca 2018 r., aby zapewnić terminowy przegląd zasadności środków przewidzianych w niniejszej decyzji.

(8) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/2416 2  niektóre obszary Stanów Zjednoczonych Ameryki uznano za wolne od Agrilus planipennis Fairmaire na potrzeby wprowadzania do Unii drewna jesionu (Fraxinus L.) i niektórych innych gatunków drewna.

(9) Decyzję wykonawczą (UE) 2015/2416 należy uchylić, ponieważ - zgodnie z informacjami podanymi przez właściwe organy Stanów Zjednoczonych Ameryki - po przyjęciu tej decyzji obszary uznane za wolne od Agrilus planipennis Fairmaire okazały się niestabilne.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Upoważnienie do ustanowienia odstępstwa

Na zasadzie odstępstwa od art. 5 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE w związku z częścią A sekcja I pkt 2.3 w załączniku IV do tej dyrektywy państwa członkowskie mogą zezwolić na wprowadzanie na ich terytorium drewna Fraxinus L. pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki lub przetwarzanego w Stanach Zjednoczonych Ameryki (zwanego dalej "określonym drewnem"), które przed opuszczeniem terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki spełnia warunki określone w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Świadectwo fitosanitarne

1.
Określonemu drewnu towarzyszy świadectwo fitosanitarne wydane w Stanach Zjednoczonych Ameryki zgodnie z art. 13a ust. 3 i 4 dyrektywy 2000/29/WE, poświadczające brak szkodliwych organizmów po inspekcji.
2.
Świadectwo fitosanitarne zawiera pod nagłówkiem "Deklaracja dodatkowa" następujące elementy:
a)
stwierdzenie "Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej ustanowionymi w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2017/204";
b)
numer(-y) wiązki;
c)
nazwę zatwierdzonego zakładu (zatwierdzonych zakładów) w Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Artykuł  3

Zgłaszanie przywozu

Do dnia 31 grudnia każdego roku państwo członkowskie przywozu przekazuje Komisji i pozostałym państwom członkowskim informacje o wielkości przesyłek określonego drewna, które w ciągu tego roku były przedmiotem przywozu na podstawie niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Powiadamianie o przypadkach niezgodności

Państwa członkowskie powiadamiają Komisję i pozostałe państwa członkowskie o każdej przesyłce niezgodnej z niniejszą decyzją. Powiadomienia dokonuje się nie później niż dwa dni robocze po dacie zatrzymania takiej przesyłki.

Artykuł  5

Uchylenie decyzji wykonawczej (UE) 2015/2416

Decyzja wykonawcza (UE) 2015/2416 traci moc.

Artykuł  6

Data wygaśnięcia

Niniejsza decyzja traci moc z dniem 30 czerwca 2018 r.

Artykuł  7

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 lutego 2017 r.

W imieniu Komisji

Vytenis ANDRIUKAITIS

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

1.
Wymogi dotyczące przetwórstwa

Przetwórstwo określonego drewna musi spełniać następujące wymogi:

a)
Korowanie

Określone drewno jest okorowane, z wyjątkiem dowolnej ilości wizualnie oddzielnych i wyraźnie odrębnych małych części kory, które spełniają jeden z następujących warunków:

a)
mają mniej niż 3 cm szerokości (niezależnie od długości); lub
b)
jeżeli mają więcej niż 3 cm szerokości, całkowita powierzchnia każdej z poszczególnych części kory ma mniej niż 50 cm2.
b)
Przecieranie

Określone przetarte drewno wytwarza się z okorowanego drewna okrągłego.

c)
Obróbka cieplna

Określone drewno ogrzewa się w całym profilu do temperatury co najmniej 71 °C przez 1 200 minut w komorze cieplnej zatwierdzonej przez Urząd Kontroli Zdrowia Zwierząt i Roślin (Animal and Plant Health Inspection Service - APHIS) lub przez agencję zatwierdzoną przez APHIS.

d)
Suszenie

Określone drewno suszy się zgodnie z uznanymi przez APHIS przemysłowymi harmonogramami suszenia przez okres co najmniej dwóch tygodni.

Ostateczna zawartość wilgoci w drewnie, wyrażona jako procent suchej masy, nie może przekraczać 10 %.

2.
Wymogi dotyczące zakładów

Określone drewno musi być wytwarzane, obrabiane lub przechowywane w zakładzie, który spełnia następujące wymogi:

a)
jest oficjalnie zatwierdzony przez APHIS w ramach jego programu certyfikacji dotyczącego organizmu szkodliwego Agrilus planipennis Fairmaire;
b)
jest zarejestrowany w bazie danych opublikowanej na stronie internetowej APHIS;
c)
jest kontrolowany przez APHIS lub przez agencję zatwierdzoną przez APHIS co najmniej raz na miesiąc i stwierdzono, że spełnia wymogi określone w niniejszym załączniku;
d)
stosuje sprzęt do obróbki określonego drewna, który jest skalibrowany zgodnie z instrukcją obsługi sprzętu;
e)
prowadzi rejestr stosowanych procedur do celów weryfikacji przez APHIS lub przez agencję zatwierdzoną przez APHIS, uwzględniający czas obróbki, temperatury podczas obróbki i ostateczną zawartość wilgoci dla każdej poszczególnej wiązki mającej stanowić przedmiot wywozu.
3.
Etykietowanie

Na każdej wiązce określonego drewna musi być wyraźnie widoczny zarówno numer wiązki, jak i etykieta zawierająca wyrażenie "HT-KD" lub "Heat Treated-Kiln Dried". Etykieta ta musi być wydana przez wyznaczonego urzędnika zatwierdzonego zakładu lub pod nadzorem tego urzędnika, po sprawdzeniu, że spełniono wymogi dotyczące przetwórstwa określone w pkt 1 i wymogi dotyczące zakładów określone w pkt 2.

4.
Inspekcje przed wywozem

Określone drewno musi zostać poddane inspekcji przez APHIS lub przez agencję oficjalnie zatwierdzoną przez APHIS w celu sprawdzenia, czy zostało przed wywozem do Unii poddane wszystkim procedurom i środkom fitosanitarnym umożliwiającym stwierdzenie, że jest wolne od organizmu szkodliwego Agrilus planipennis Fairmaire.

1 Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2015/2416 z dnia 17 grudnia 2015 r. uznająca niektóre obszary Stanów Zjednoczonych Ameryki za wolne od Agrilus planipennis Fairmaire (Dz.U. L 333 z 19.12.2015, s. 128).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.32.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/204 upoważniająca państwa członkowskie do ustanowienia tymczasowego odstępstwa od niektórych przepisów dyrektywy Rady 2000/29/WE w odniesieniu do drewna jesionu pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki lub przetwarzanego w Stanach Zjednoczonych Ameryki oraz uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2015/2416 uznającą niektóre obszary Stanów Zjednoczonych Ameryki za wolne od Agrilus planipennis Fairmaire
Data aktu: 03/02/2017
Data ogłoszenia: 07/02/2017
Data wejścia w życie: 01/01/1970