Decyzja wykonawcza 2017/89 w sprawie ustanowienia rocznych wykazów priorytetów na rok 2017 na potrzeby opracowania kodeksów sieci i wytycznych

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/89
z dnia 17 stycznia 2017 r.
w sprawie ustanowienia rocznych wykazów priorytetów na rok 2017 na potrzeby opracowania kodeksów sieci i wytycznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 2 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Opracowywanie i wdrażanie kodeksów sieci i wytycznych to działania niezbędne dla zapewnienia pełnej integracji wewnętrznego rynku energii. Trzecim pakietem energetycznym 3  ustanowiono ramy instytucjonalne służące opracowywaniu kodeksów sieci w celu zharmonizowania, w stosownych przypadkach, technicznych, eksploatacyjnych i rynkowych zasad regulujących funkcjonowanie sieci energii elektrycznej i gazu. W tym celu Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki ("ACER"), europejska sieć operatorów systemów przesyłowych ("ENTSO") oraz Komisja Europejska współpracują ściśle z wszystkimi zainteresowanymi stronami.

(2) Obszary, w odniesieniu do których można opracować kodeksy sieci, określono w art. 8 ust. 6 odpowiednio rozporządzenia (WE) nr 714/2009 oraz rozporządzenia (WE) nr 715/2009. Niezależnie od możliwości opracowania kodeksów sieci Komisja może również podjąć decyzję o opracowaniu wytycznych w obszarach określonych w art. 18 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 714/2009 oraz w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 715/2009. Zgodnie z art. 6 ust. 1 odpowiednio rozporządzenia (WE) nr 714/2009 i rozporządzenia (WE) nr 715/2009 Komisja powinna w pierwszej kolejności ustalić roczny wykaz priorytetów określający obszary, które należy uwzględnić przy opracowywaniu kodeksów sieci.

(3) Zharmonizowane przepisy dotyczące procedur zarządzania ograniczeniami w przesyle gazu, alokacji zdolności przesyłowych, bilansowania oraz interoperacyjności i wymiany danych zostały już przyjęte i opublikowane w ciągu ostatnich trzech lat.

(4) Zharmonizowane przepisy dotyczące alokacji zdolności przesyłowych i procedur zarządzania ograniczeniami w przesyle energii elektrycznej, przyłączania jednostek wytwórczych, przyłączania odbiorców, przyłączania do sieci systemów wysokiego napięcia prądu stałego i długoterminowej alokacji zdolności przesyłowych zostały już przyjęte i opublikowane.

(5) W trakcie konsultacji publicznych 4  większość zainteresowanych stron poparła ustalenie priorytetów w odniesieniu do już rozpoczętych prac i podkreśliła znaczenie odpowiedniego i dobrze skoordynowanego wdrożenia przyjętych kodeksów sieci i wytycznych, dzięki którym zapewniono uporządkowane zaangażowanie zainteresowanych stron. Jeśli chodzi o kwestie energii elektrycznej, duża liczba zainteresowanych stron opowiedziała się za koniecznością opracowania zasad dotyczących zharmonizowanych struktur taryf przesyłowych, zasad dotyczących rozproszonej elastyczności oraz zasad dotyczących szkolenia operacyjnego.

(6) Uwzględniając odpowiedzi zainteresowanych stron oraz mając na uwadze przyszłe inicjatywy ustawodawcze w kontekście inicjatywy dotyczącej struktury rynku, jak również różnorodne działania niezbędne do zapewnienia pełnej integracji rynku wewnętrznego energii, a także fakt, że wszystkie odpowiednie strony, w tym Komisja Europejska, ACER, ENTSO i zainteresowane strony, będą musiały przeznaczyć na wdrażanie kodeksów sieci i wytycznych znaczne zasoby, postanowiono nie dodawać żadnych nowych obszarów do rocznych wykazów priorytetów.

(7) Uznając wnioski ze spotkania Europejskiego Forum Organów Nadzoru Gazu w 2016 r., postanowiono, że w 2017 r. nie będą wprowadzane zmiany w kodeksie sieci gazowej dotyczącym zasad interoperacyjności i wymiany danych, uwzględniającym normę CEN odnośnie do jakości gazu H (EN 16726:2015),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W niniejszej decyzji ustanawia się roczne wykazy priorytetów na rok 2017 na potrzeby opracowania kodeksów sieci i wytycznych dotyczących energii elektrycznej i gazu.

Artykuł  2

Roczny wykaz priorytetów na rok 2017 na potrzeby opracowania zharmonizowanych zasad dotyczących energii elektrycznej jest następujący:

-
zasady dotyczące pracy systemu (zakończenie etapu przyjmowania przez Komisję po głosowaniu w komitecie w 2016 r.),
-
zasady dotyczące wymogów i procedur dotyczących stanu zagrożenia i stanu odbudowy systemów (zakończenie etapu przyjmowania przez Komisję po głosowaniu w komitecie w 2016 r.),
-
zasady dotyczące bilansowania (zakończenie etapu przyjmowania przez Komisję po głosowaniu w komitecie w 2017 r.).
Artykuł  3

Roczny wykaz priorytetów na rok 2017 na potrzeby opracowania zharmonizowanych zasad dotyczących gazu jest następujący:

-
zasady dotyczące zharmonizowanych struktur taryf przesyłowych dla gazu (zakończenie etapu przyjmowania przez Komisję po głosowaniu w komitecie w 2016 r.),
-
zasady dotyczące ogólnounijnego rynkowego podejścia do alokacji "nowo zbudowanej" zdolności przesyłowej gazu (zakończenie etapu przyjmowania przez Komisję po głosowaniu w komitecie w 2016 r.).
Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 stycznia 2017 r.

W imieniu Komisji

Jean-Claude JUNCKER

Przewodniczący

1 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 15.
2 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 36.
3 Trzeci pakiet energetyczny obejmuje dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylającą dyrektywę 2003/54/WE (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 55), dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylającą dyrektywę 2003/55/WE (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 94), dyrektywę 2003/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylającą dyrektywę 98/30/WE (Dz.U. L 176 z 15.7.2003, s. 57), rozporządzenie (WE) nr 714/2009, rozporządzenie (WE) nr 715/2009 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.14.14

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/89 w sprawie ustanowienia rocznych wykazów priorytetów na rok 2017 na potrzeby opracowania kodeksów sieci i wytycznych
Data aktu: 17/01/2017
Data ogłoszenia: 18/01/2017
Data wejścia w życie: 07/02/2017