Decyzja wykonawcza 2017/89 w sprawie ustanowienia rocznych wykazów priorytetów na rok 2017 na potrzeby opracowania kodeksów sieci i wytycznych

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2017/89
z dnia 17 stycznia 2017 r.
w sprawie ustanowienia rocznych wykazów priorytetów na rok 2017 na potrzeby opracowania kodeksów sieci i wytycznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 2 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Opracowywanie i wdrażanie kodeksów sieci i wytycznych to działania niezbędne dla zapewnienia pełnej integracji wewnętrznego rynku energii. Trzecim pakietem energetycznym 3  ustanowiono ramy instytucjonalne służące opracowywaniu kodeksów sieci w celu zharmonizowania, w stosownych przypadkach, technicznych, eksploatacyjnych i rynkowych zasad regulujących funkcjonowanie sieci energii elektrycznej i gazu. W tym celu Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki ("ACER"), europejska sieć operatorów systemów przesyłowych ("ENTSO") oraz Komisja Europejska współpracują ściśle z wszystkimi zainteresowanymi stronami.

(2) Obszary, w odniesieniu do których można opracować kodeksy sieci, określono w art. 8 ust. 6 odpowiednio rozporządzenia (WE) nr 714/2009 oraz rozporządzenia (WE) nr 715/2009. Niezależnie od możliwości opracowania kodeksów sieci Komisja może również podjąć decyzję o opracowaniu wytycznych w obszarach określonych w art. 18 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 714/2009 oraz w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 715/2009. Zgodnie z art. 6 ust. 1 odpowiednio rozporządzenia (WE) nr 714/2009 i rozporządzenia (WE) nr 715/2009 Komisja powinna w pierwszej kolejności ustalić roczny wykaz priorytetów określający obszary, które należy uwzględnić przy opracowywaniu kodeksów sieci.

(3) Zharmonizowane przepisy dotyczące procedur zarządzania ograniczeniami w przesyle gazu, alokacji zdolności przesyłowych, bilansowania oraz interoperacyjności i wymiany danych zostały już przyjęte i opublikowane w ciągu ostatnich trzech lat.

(4) Zharmonizowane przepisy dotyczące alokacji zdolności przesyłowych i procedur zarządzania ograniczeniami w przesyle energii elektrycznej, przyłączania jednostek wytwórczych, przyłączania odbiorców, przyłączania do sieci systemów wysokiego napięcia prądu stałego i długoterminowej alokacji zdolności przesyłowych zostały już przyjęte i opublikowane.

(5) W trakcie konsultacji publicznych 4  większość zainteresowanych stron poparła ustalenie priorytetów w odniesieniu do już rozpoczętych prac i podkreśliła znaczenie odpowiedniego i dobrze skoordynowanego wdrożenia przyjętych kodeksów sieci i wytycznych, dzięki którym zapewniono uporządkowane zaangażowanie zainteresowanych stron. Jeśli chodzi o kwestie energii elektrycznej, duża liczba zainteresowanych stron opowiedziała się za koniecznością opracowania zasad dotyczących zharmonizowanych struktur taryf przesyłowych, zasad dotyczących rozproszonej elastyczności oraz zasad dotyczących szkolenia operacyjnego.

(6) Uwzględniając odpowiedzi zainteresowanych stron oraz mając na uwadze przyszłe inicjatywy ustawodawcze w kontekście inicjatywy dotyczącej struktury rynku, jak również różnorodne działania niezbędne do zapewnienia pełnej integracji rynku wewnętrznego energii, a także fakt, że wszystkie odpowiednie strony, w tym Komisja Europejska, ACER, ENTSO i zainteresowane strony, będą musiały przeznaczyć na wdrażanie kodeksów sieci i wytycznych znaczne zasoby, postanowiono nie dodawać żadnych nowych obszarów do rocznych wykazów priorytetów.

(7) Uznając wnioski ze spotkania Europejskiego Forum Organów Nadzoru Gazu w 2016 r., postanowiono, że w 2017 r. nie będą wprowadzane zmiany w kodeksie sieci gazowej dotyczącym zasad interoperacyjności i wymiany danych, uwzględniającym normę CEN odnośnie do jakości gazu H (EN 16726:2015),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W niniejszej decyzji ustanawia się roczne wykazy priorytetów na rok 2017 na potrzeby opracowania kodeksów sieci i wytycznych dotyczących energii elektrycznej i gazu.

Artykuł  2

Roczny wykaz priorytetów na rok 2017 na potrzeby opracowania zharmonizowanych zasad dotyczących energii elektrycznej jest następujący:

-
zasady dotyczące pracy systemu (zakończenie etapu przyjmowania przez Komisję po głosowaniu w komitecie w 2016 r.),
-
zasady dotyczące wymogów i procedur dotyczących stanu zagrożenia i stanu odbudowy systemów (zakończenie etapu przyjmowania przez Komisję po głosowaniu w komitecie w 2016 r.),
-
zasady dotyczące bilansowania (zakończenie etapu przyjmowania przez Komisję po głosowaniu w komitecie w 2017 r.).
Artykuł  3

Roczny wykaz priorytetów na rok 2017 na potrzeby opracowania zharmonizowanych zasad dotyczących gazu jest następujący:

-
zasady dotyczące zharmonizowanych struktur taryf przesyłowych dla gazu (zakończenie etapu przyjmowania przez Komisję po głosowaniu w komitecie w 2016 r.),
-
zasady dotyczące ogólnounijnego rynkowego podejścia do alokacji "nowo zbudowanej" zdolności przesyłowej gazu (zakończenie etapu przyjmowania przez Komisję po głosowaniu w komitecie w 2016 r.).
Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 stycznia 2017 r.

W imieniu Komisji

Jean-Claude JUNCKER

Przewodniczący

1 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 15.
2 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 36.
3 Trzeci pakiet energetyczny obejmuje dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylającą dyrektywę 2003/54/WE (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 55), dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylającą dyrektywę 2003/55/WE (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 94), dyrektywę 2003/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylającą dyrektywę 98/30/WE (Dz.U. L 176 z 15.7.2003, s. 57), rozporządzenie (WE) nr 714/2009, rozporządzenie (WE) nr 715/2009 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024