uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 68 ust. 1,
(1) Dnia 2 sierpnia 2013 r. Królestwo Szwecji złożyło do Europejskiej Agencji Chemikaliów ("Agencja") dokumentację ("dokumentacja zgodna z załącznikiem XV") zgodnie z art. 69 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 w celu wszczęcia procedury wprowadzania ograniczeń określonej w art. 69-73 tego rozporządzenia. Początkowo w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV podano, że narażenie na nonylofenol i oksyetylenowane nonylofenole stwarza ryzyko dla środowiska, w szczególności dla gatunków wodnych żyjących w wodach powierzchniowych. Aby ograniczyć takie ryzyko, w dokumentacji zaproponowano zakaz wprowadzania do obrotu wyrobów włókienniczych, które można prać w wodzie, jeżeli zawierają one nonylofenol lub oksyetylenowane nonylofenole w stężeniu wynoszącym co najmniej 100 mg/kg (0,01 % masy). W dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV wykazano, że niezbędne jest działanie w skali całej Unii.
(2) Podczas konsultacji społecznych w sprawie dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV Szwecja zaleciła skreślenie nonylofenolu z zakresu wniosku dotyczącego ograniczeń, gdyż związek ten nie jest celowo używany w przetwórstwie wyrobów włókienniczych. Komitet ds. Oceny Ryzyka (RAC) i Komitet ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych (SEAC) przy Agencji uznały wyłączenie nonylofenolu za uzasadnione, biorąc pod uwagę skuteczność i praktyczność ograniczenia oraz możliwość jego monitorowania. Proponowanym ograniczeniem należy zatem objąć tylko oksyetylenowane nonylofenole.
(3) W dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV oksyetylenowane nonylofenole zdefiniowano jako rozgałęzione i liniowe oksyetylenowane nonylofenole, obejmujące substancje o określonych nr CAS lub WE oraz substancje o nieznanym lub zmiennym składzie, złożone produkty reakcji lub materiały biologiczne, polimery i homologi. Substancje w tej grupie są identyfikowane przez wzór cząsteczkowy (C2H4O)nC15H24O.
(4) W kilku badaniach rynku wymienionych w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV stwierdzono obecność oksyetylenowanych nonylofenoli, w różnych stężeniach, w wyrobach włókienniczych. Wprowadzanie do obrotu i stosowanie oksyetylenowanych nonylofenoli, jako substancji lub w mieszaninach, do celów przetwarzania wyrobów włókienniczych i skóry, podlega już ograniczeniom określonym w pozycji 46 załącznika XVII rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Jednakże pranie wyrobów włókienniczych w wodzie w racjonalnie przewidywalnych warunkach użytkowania prowadzi do uwolnienia oksyetylenowanych nonylofenoli do środowiska wodnego, co stwarza ryzyko dla gatunków wodnych.
(5) Dla zachowania spójności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1007/2011 2 proponowane ograniczenie dotyczące wyrobów włókienniczych powinno obejmować produkty, które składają się w co najmniej 80 % masy z włókien tekstylnych oraz inne produkty, których część składa się w co najmniej 80 % masy z włókien tekstylnych. Ponadto z uwagi na przejrzystość należy wskazać, że wyroby włókiennicze obejmują wyroby niegotowe, półgotowe i gotowe, w tym takie produkty jak odzież (np. dla ludzi i zwierząt lub zabawek), akcesoria, wyroby włókiennicze do dekoracji wnętrz, włókna, przędzę, materiał włókienniczy i wstawki z dzianiny.
(6) Dnia 3 czerwca 2014 r. RAC przyjął w drodze konsensusu opinię w sprawie ograniczenia proponowanego w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV, potwierdzając, że z narażeniem na produkty rozpadu oksyetylenowanych nonylofenoli wiąże się ryzyko. RAC stwierdził także, że ograniczenie jest najbardziej odpowiednim ogólnounijnym środkiem zapobiegania ryzyku stwarzanemu przez oksyetylenowane nonylofenole w wyrobach włókienniczych, zarówno pod względem skuteczności, jak i praktyczności.
(7) Dnia 9 września 2014 r. SEAC przyjął w drodze konsensusu opinię w sprawie ograniczenia proponowanego w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV, stwierdzając, że proponowane ograniczenie dotyczące oksyetylenowanych nonylofenoli jest najbardziej odpowiednim ogólnounijnym środkiem zapobiegania stwierdzonemu ryzyku pod względem proporcjonalności korzyści społecznoekonomicznych do kosztów społecznoekonomicznych.
(8) Według dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV, jak potwierdziły komitety RAC i SEAC, limit wynoszący 0,01 % masy to najniższe stężenie współmierne do celowego stosowania oksyetylenowanych nonylofenoli w przetwórstwie wyrobów włókienniczych. Uwagi otrzymane w czasie konsultacji społecznych potwierdziły, że egzekwowanie limitu wynoszącego poniżej 0,01 % masy przysparzałoby znacznych trudności, gdyż wyroby włókiennicze mogą być zanieczyszczone oksyetylenowanymi nonylofenolami w takich niskich stężeniach w wyniku przypadkowego narażenia podczas procesu produkcji. Co więcej, pięciokrotne zmniejszenie limitu wynoszącego 0,01 % (do limitu wynoszącego 0,002 % masy) obniżyłoby emisje tylko o 1,25 raza, w wyniku czego stężenie oksyetylenowanych nonylofenoli w wodach powierzchniowych byłoby o 5 % niższe niż w przypadku obowiązywania limitu wynoszącego 0,01 % masy.
(9) Zasięgnięto opinii forum wymiany informacji o egzekwowaniu przepisów i uwzględniono jego zalecenia.
(10) Dnia 1 października 2014 r. Agencja przedstawiła Komisji opinie RAC i SEAC, na podstawie których Komisja stwierdziła, że obecność oksyetylenowanych nonylofenoli w wyrobach włókienniczych stwarza niedopuszczalne ryzyko dla środowiska, któremu należy zapobiec w skali całej Unii. Wzięto pod uwagę skutki społecznoekonomiczne tego ograniczenia, w tym dostępność rozwiązań alternatywnych.
(11) Zakłada się, że używane wyroby włókiennicze są zwykle kilkakrotnie prane przed dostawą lub udostępnieniem stronie trzeciej, zawierają więc najwyżej znikome ilości oksyetylenowanych nonylofenoli. W związku z tym z zakresu ograniczenia należy wyłączyć wprowadzanie do obrotu używanych wyrobów włókienniczych. Podobnie można zakładać, że wyroby włókiennicze pochodzące z recyklingu zawierają najwyżej znikome ilości oksyetylenowanych nonylofenoli, więc ograniczenie nie powinno mieć zastosowania do nowych wyrobów, które zostały wyprodukowane wyłącznie z wyrobów włókienniczych pochodzących z recyklingu bez użycia oksyetylenowanych nonylofenoli.
(12) Należy pozostawić zainteresowanym stronom dostateczną ilość czasu na wprowadzenie odpowiednich środków zapewniających zgodność z przepisami, w szczególności na zapewnienie odpowiedniej komunikacji w złożonym globalnym łańcuchu dostaw. Należy zatem odłożyć w czasie rozpoczęcie stosowania nowego ograniczenia.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1907/2006.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 stycznia 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.9.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2016/26 zmieniające załącznik XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do oksyetylenowanych nonylofenoli |
| Data aktu: | 13/01/2016 |
| Data ogłoszenia: | 14/01/2016 |
| Data wejścia w życie: | 03/02/2016 |