(Jedynie teksty w języku francuskim, niderlandzkim i niemieckim są autentyczne)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 22 marca 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (rozporządzenie w sprawie zapewniania służb) 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 391/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej 2 , w szczególności jego art. 17 ust. 1 lit. e),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 391/2013 ustanowiono wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej. Wspólny system opłat jest integralnym elementem procesu realizacji celów systemu skuteczności działania ustanowionego na podstawie art. 11 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 390/2013 4 .
(2) Decyzją wykonawczą Komisji 2014/132/UE 5 ustanowiono ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania, w tym cel w zakresie efektywności kosztowej w odniesieniu do trasowych służb żeglugi powietrznej wyrażony w ustalonych kosztach jednostkowych zapewniania tych służb, określonych na drugi okres odniesienia obejmujący lata 2015-2019.
(3) Zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. b) i c) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 Komisja ocenia stawki jednostkowe w strefach pobierania opłat na rok 2015, przedłożone jej przez państwa członkowskie do dnia 1 czerwca 2014 r. zgodnie z wymogami określonymi w art. 9 ust. 1 i 2 wspomnianego rozporządzenia. Ocena ta dotyczy zgodności stawek jednostkowych z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013.
(4) Komisja dokonała oceny stawek jednostkowych, korzystając ze wsparcia jednostki Eurocontrol ds. oceny skuteczności działania oraz Centralnego Biura Opłat Trasowych i wykorzystując dane oraz dodatkowe informacje dostarczone przez państwa członkowskie do dnia 1 czerwca 2015 r., a także sprawozdania krajowych organów nadzoru dotyczące oceny kosztów objętych zwolnieniem ze stosowania mechanizmu podziału kosztów, przedłożone zgodnie z art. 14 ust. 2 lit. f) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013. W ocenie Komisji uwzględniono również przedstawione wyjaśnienia i korekty dokonane przed spotkaniem konsultacyjnym w sprawie stawek jednostkowych na 2016 r. za zapewnianie służb trasowych, które odbyło się w dniach 25 i 26 czerwca 2015 r. w zastosowaniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013, jak również korekty stawek jednostkowych dokonane przez państwa członkowskie w następstwie późniejszych rozmów z Komisją.
(5) Na podstawie tej oceny, uwzględniając decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2015/670 6 oraz decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2016/420 7 , Komisja uznała, zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 391/2013, że stawki jednostkowe w strefach pobierania opłat ustalone na 2016 r. przez Belgię, Niemcy, Francję, Luksemburg i Niderlandy nie są zgodne z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013.
(6) Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013 krajowe organy nadzoru w państwach członkowskich mają obowiązek sporządzić plany skuteczności działania zawierające docelowe parametry zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 i załącznikiem IV do tegoż rozporządzenia stawki jednostkowe oblicza się na podstawie ustalonych kosztów trasowych i prognozowanej liczby jednostek usługowych określonych w planie skuteczności działania państwa członkowskiego, tj. ustalonych trasowych kosztów jednostkowych. Dopóki cele w zakresie skuteczności działania określone przez Belgię, Niemcy, Francję, Luksemburg i Niderlandy nie zostaną uznane za zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami, dopóty stawek jednostkowych obliczanych na ich podstawie nie można uznać za zgodne z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013.
(7) Zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. e) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 Komisja ma powiadomić zainteresowane państwa członkowskie o wynikach jej oceny.
(8) W art. 17 ust. 1 lit. e) określono również, iż państwa członkowskie obowiązane są przedłożyć Komisji - w terminie jednego miesiąca - skorygowane stawki jednostkowe,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.75.60 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/419 w sprawie niezgodności stawek jednostkowych w strefach pobierania opłat na rok 2016 z przepisami art. 17 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 |
| Data aktu: | 18/03/2016 |
| Data ogłoszenia: | 22/03/2016 |