Decyzja wykonawcza 2016/158 ustanawiająca środki przejściowe w odniesieniu do niektórych zakładów sektorów mięsnego i mleczarskiego w Chorwacji

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/158
z dnia 4 lutego 2016 r.
ustanawiająca środki przejściowe w odniesieniu do niektórych zakładów sektorów mięsnego i mleczarskiego w Chorwacji

(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 501)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 6 lutego 2016 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając akt przystąpienia Chorwacji,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego 2 , w szczególności jego art. 9 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 ustanowiono ogólne przepisy dla przedsiębiorstw sektora spożywczego w zakresie higieny środków spożywczych w oparciu o zasady analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli. Stanowi ono, że przedsiębiorstwa sektora spożywczego muszą zastosować się do wymagań strukturalnych opartych na wspomnianych zasadach.

(2) Zasady ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 uzupełniono przepisami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004. Zasady ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 obejmują wymogi szczególne dla zakładów przetwórstwa mięsnego i zakładów mleczarskich.

(3) Zgodnie z załącznikiem V do aktu przystąpienia Chorwacji niektóre wymogi strukturalne określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 852/2004 i w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 nie mają być stosowane w odniesieniu do niektórych zakładów w Chorwacji do dnia 31 grudnia 2015 r. Zakłady te są wymienione w wykazie na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności 3 . Chorwacja zwróciła się z wnioskiem o przedłużenie tego terminu do dnia 30 czerwca 2016 r. dla ograniczonej liczby zakładów sektorów mięsnego i mleczarskiego.

(4) Należy przedłużyć termin obowiązywania obecnych środków przejściowych dla niektórych zakładów sektorów mięsnego i mleczarskiego, aby zakłady te miały więcej czasu na dostosowanie się do unijnych standardów bezpieczeństwa żywności.

(5) Dotychczasowe środki przejściowe ustanowione w pkt 5 część II załącznika V do aktu przystąpienia Chorwacji stosuje się do dnia 31 grudnia 2015 r. Aby nie doszło do powstania luki prawnej, środki przejściowe przewidziane w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2016 r. Ich stosowanie powinno być ograniczone do sześciu miesięcy, ponieważ, jak stanowi art. 42 aktu przystąpienia Chorwacji, środki przejściowe mogą obowiązywać jedynie przez okres nie dłuższy niż trzy lata od daty przystąpienia.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Na zasadzie odstępstwa od wymogów szczególnych określonych w rozdziale II załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 852/2004 oraz w sekcji I rozdziały II i III, sekcji II rozdziały II i III, sekcji V rozdział I i sekcji IX rozdział I część II.A w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 zakłady sektorów mięsnego i mleczarskiego wymienione w załączniku do niniejszej decyzji ("zakłady wymienione w wykazie") mogą nadal produkować i przetwarzać mięso i mleko ("produkty") z zastrzeżeniem zachowania zgodności z warunkami określonymi w art. 2 niniejszej decyzji.

Artykuł  2
1.
Produkty pochodzące z zakładów wymienionych w wykazie:
a)
są wyłącznie wprowadzane na rynek krajowy w Chorwacji lub na rynki państw trzecich zgodnie z odpowiednimi przepisami Unii; lub
b)
są wyłącznie wykorzystywane do dalszego przetwarzania w zakładach wymienionych w wykazie, niezależnie od daty wprowadzenia do obrotu.
2.
Produkty są opatrzone innym znakiem jakości zdrowotnej lub znakiem identyfikacyjnym niż znaki przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
3.
Chorwacja stosuje znak jakości zdrowotnej lub znak identyfikacyjny, o którym poinformowała Komisję pisemnie w dniu 29 czerwca 2012 r. zgodnie z pkt 5 część II pkt 3 w załączniku V do aktu przystąpienia Chorwacji.
4.
Ust. 1 i 2 stosuje się do wszystkich produktów pochodzących ze zintegrowanych zakładów wytwarzających mięso świeże, mięso mielone, surowe wyroby mięsne i mięso oddzielone mechanicznie oraz zakładów mleczarskich, jeżeli częścią takiego zakładu jest zakład wymieniony w wykazie.
Artykuł  3

Chorwacja zapewnia zakończenie działalności przez zakłady wymienione w wykazie, które nie spełniają wymogów szczególnych określonych w rozdziale II załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 852/2004 oraz w sekcji I rozdziały II i III, sekcji II rozdziały II i III, sekcji V rozdział I i sekcji IX rozdział I część II.A w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.

Artykuł  4

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 30 czerwca 2016 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 lutego 2016 r.

W imieniu Komisji

Vytenis ANDRIUKAITIS

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Wykaz zakładów przetwórstwa mięsnego

Nr Numer weterynaryjny Nazwa zakładu Ulica/miejscowość/region
1. HR 14 IMES - MESNA INDUSTRIJA d.o.o. Ulica Katarine Zrinske 9,

Samobor,

Zagrebačka

2. HR 405 KARLO - TOMISLAV, obrt proizvodnju i preradu mesa, trgovinu i ugostiteljstvo Bistrec 16, Lug Samoborski,

Bregana,

Zagrebačka

3. HR 811 VUGRINEC d.o.o. A. Mihanovića 44, Kraj Gornji,

Dubravica,

Zagrebačka

4. HR 895 JADRI TRADE d.o.o. Švica 152,

Otočac,

Ličko-senjska

5. HR 1466 KULINA NOVA SELA d.o.o. Nova Sela b.b.,

Nova Sela,

Dubrovačko-neretvanska

6. HR 1526 BERMES d.o.o. Zagorska 14, Donja Pušća, Zagrebačka
Wykaz zakładów mleczarskich
Nr Numer weterynaryjny Nazwa zakładu Ulica/miejscowość/region
1. HR 1444 LE - Milk d.o.o. Ravenski Lemeš b.b., Raven,

Križevci,

Koprivničko-križevačka

1 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.31.47

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2016/158 ustanawiająca środki przejściowe w odniesieniu do niektórych zakładów sektorów mięsnego i mleczarskiego w Chorwacji
Data aktu: 04/02/2016
Data ogłoszenia: 06/02/2016
Data wejścia w życie: 06/02/2016, 01/01/2016