Wytyczne 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2016/65
z dnia 18 listopada 2015 r.
w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze art. 127 ust. 2,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz pierwszy akapit art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (ECB/2014/60) 1 .

(2) W celu ochrony Eurosystemu przed ryzykiem strat finansowych w przypadku niewykonania zobowiązań przez kontrahenta aktywa kwalifikowane przekazane na zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu podlegają środkom kontroli ryzyka określonym w tytule VI części czwartej wytycznych (UE) 2015/510 (ECB/2014/60).

(3) Wdrażanie zmian przepisów dotyczących redukcji wartości w wycenie zyskałoby na skuteczności, gdyby odpowiednie postanowienia zawarte były w odrębnym akcie prawnym. Takie podejście umożliwiłoby uregulowanie parametrów kontroli ryzyka w zwartej i wyczerpującej formie oraz umożliwiłoby wdrożenie zmian odpowiednich przepisów niezwłocznie po przyjęciu odpowiednich decyzji przez Radę Prezesów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1  2

Redukcje wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych

1. 
Zgodnie z tytułem VI części czwartej wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) aktywa rynkowe podlegają redukcji wartości w wycenie w rozumieniu art. 2 pkt 97 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), w wysokości określonej w tabeli 2 i 2a załącznika do niniejszych wytycznych.
2. 
Redukcja wartości w wycenie stosowana do konkretnych aktywów zależy od następujących czynników:
a)
kategorii redukcji wartości, do jakiej zostały zaliczone aktywa, zgodnie z art. 2;
b)
pozostałego okresu zapadalności lub średniego ważonego terminu do wykupu aktywów, zgodnie z art. 3;
c)
struktury kuponu aktywów; oraz
d)
stopnia jakości kredytowej, do którego zostały przypisane aktywa.
3.  3
 Nie stosuje się redukcji wartości do certyfikatów dłużnych EBC oraz certyfikatów dłużnych wyemitowanych przez KBC przed datą przyjęcia euro w danym państwie członkowskim, którego walutą jest euro;
Artykuł  2

Określenie kategorii redukcji wartości aktywów rynkowych

Kwalifikowane aktywa rynkowe przyporządkowuje się do jednej z następujących pięciu kategorii redukcji wartości na podstawie rodzaju emitenta lub rodzaju aktywów, zgodnie z tabelą 1 w załączniku do niniejszych wytycznych:

a) 4
 instrumenty dłużne emitowane przez rządy centralne, instrumenty dłużne wyemitowane przez Unię Europejską oraz certyfikaty dłużne wyemitowane przez krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą nie jest euro, zalicza się do pierwszej kategorii redukcji wartości;
b) 5
 instrumenty dłużne emitowane przez:
(i)
instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym;
(ii)
podmioty będące instytucjami kredytowymi lub niebędące instytucjami kredytowymi, sklasyfikowane przez Eurosystem jako agencje i spełniające kryteria ilościowe określone w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60);
(iii)
wielostronne banki rozwoju i organizacje międzynarodowe inne niż Unia Europejska, jak również zabezpieczone obligacje wyemitowane na podstawie przepisów legislacyjnych oraz multi cédulas - należą do drugiej kategorii redukcji wartości;
c) 6
 instrumenty dłużne emitowane przez:
(i)
przedsiębiorstwa niefinansowe;
(ii)
przedsiębiorstwa w sektorze instytucji rządowych i samorządowych; oraz
(iii)
agencje niebędące instytucjami kredytowymi, które nie spełniają kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) - należą do trzeciej kategorii redukcji wartości;
d) 7
 niezabezpieczone instrumenty dłużne emitowane przez:
(i)
instytucje kredytowe;
(ii)
agencje będące instytucjami kredytowymi, które nie spełniają kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60); oraz
(iii)
instytucje finansowe niebędące instytucjami kredytowymi - należą do czwartej kategorii redukcji wartości;
e)
do piątej kategorii redukcji wartości należą papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, bez względu na klasyfikację ich emitenta.
Artykuł  3  8

Redukcja wartości w wycenie aktywów rynkowych

1. 
Redukcje wartości dotyczące aktywów rynkowych przypisanych do kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej ustala się na podstawie:
a)
przypisania danych aktywów do pierwszego, drugiego lub trzeciego stopnia jakości kredytowej;
b)
pozostałego okresu zapadalności aktywów, zgodnie z ust. 2;
c)
struktury kuponu aktywów, zgodnie z ust. 2.
2. 
Redukcja wartości aktywów rynkowych przypisanych do kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej zależy od pozostałego okresu zapadalności oraz struktury kuponu danego aktywa (stałokuponowe/zmiennokuponowe lub zerokuponowe), zgodnie z tabelą 2 zamieszczoną w załączniku do niniejszych wytycznych. Odpowiedni okres zapadalności na potrzeby redukcji wartości jest pozostałym okresem zapadalności danych aktywów, niezależnie od struktury kuponu.
2a. 
Określenie pozostałego okresu zapadalności w odniesieniu do własnych zabezpieczonych obligacji zależy od tego, czy własne zabezpieczone obligacje mają strukturę typu "soft bullet", czy warunkową strukturę typu "pass- through":
a)
w przypadku własnych zabezpieczonych obligacji o strukturze typu "soft bullet" pozostały okres zapadalności definiuje się jako maksymalny okres, na jaki może zostać przedłużony termin zapadalności, zgodnie z warunkami danej obligacji zabezpieczonej;
b)
w przypadku własnych zabezpieczonych obligacji o warunkowej strukturze "pass-through" pozostały okres zapadalności odpowiada kategorii [10,15) lat.

Termin "własne" zabezpieczone obligacje w rozumieniu niniejszego ustępu 2a oznacza przedstawienie lub wykorzystanie przez kontrahenta obligacji zabezpieczonych wyemitowanych lub gwarantowanych przez samego kontrahenta lub podmioty blisko z nim powiązane w rozumieniu art. 138 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

3. 
Redukcja wartości dotycząca aktywów rynkowych przypisanych do piątej kategorii redukcji wartości określana jest na podstawie średniego ważonego terminu do wykupu aktywów, zgodnie z ust. 4 i 5. Redukcje wartości w wycenie stosowane wobec aktywów rynkowych zaliczanych do kategorii piątej są określone w tabeli 2a załącznika do niniejszych wytycznych.
4. 
Średni ważony termin do wykupu najbardziej uprzywilejowanej transzy papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami określa się jako oczekiwany średni ważony okres pozostający do spłaty danej transzy. W odniesieniu do utrzymanych w posiadaniu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, które zostały przekazane na zabezpieczenie, kalkulacja średniego ważonego terminu do wykupu powinna zakładać, że nie zostanie wykorzystana opcja sprzedaży emitenta.
5. 
Na potrzeby ust. 4 "utrzymane w posiadaniu papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, które zostały przekazane na zabezpieczenie" oznaczają papiery wartościowe zabezpieczone aktywami wykorzystane w wartości większej niż 75 % pozostającej wartości nominalnej przez kontrahenta, który zainicjował te papiery wartościowe, lub przez podmioty blisko powiązane z inicjatorem. Takie bliskie powiązania ustala się na podstawie art. 138 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).
Artykuł  4  9  

Dodatkowe redukcje wartości w wycenie stosowane do określonych typów aktywów rynkowych

Poza redukcjami wartości w wy cenie określonymi w art. 3 niniejszych wytycznych do określonych typów aktywów rynkowych stosuje się następujące dodatkowe redukcje wartości:

a)
wszystkie aktywa rynkowe przypisane do drugiej, trzeciej, czwartej i piątej kategorii redukcji wartości, które są teoretycznie wyceniane zgodnie z zasadami zawartymi w art. 134 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), podlegają dodatkowej redukcji wartości w wycenie w formie obniżki wartości. Obniżka wartości w wycenie, również w przypadku własnych zabezpieczonych obligacji, zależy od oczekiwanego pozostałego okresu zapadalności lub, w przypadku piątej kategorii redukcji wartości, od średniego ważonego terminu do wykupu aktywów, na poziomach określonych w tabeli 4 w załączniku do niniejszych wytycznych. Do celów obliczania obniżki wartości w wycenie w odniesieniu do własnych zabezpieczonych obligacji oczekiwanym pozostałym okresem zapadalności jest pierwotnie ustalony termin zapadalności, o ile i dopóki termin zapadalności nie zostanie przedłużony;
b)
własne zabezpieczone obligacje podlegają dodatkowej redukcji wartości w wycenie w wysokości: (i) 8 % - stosowanej do wartości instrumentów dłużnych, którym przypisano stopień jakości kredytowej 1 i 2, oraz (ii) 12 % - stosowanej do wartości instrumentów dłużnych, którym przypisano stopień jakości kredytowej 3. Na potrzeby niniejszego ustępu termin "własne" ma znaczenie nadane termu terminowi w art. 3 ust. 2a;
c)
jeżeli dodatkowa redukcja wartości w wycenie, o której mowa w lit. b), nie może być zastosowana w odniesieniu do systemu zarządzania zabezpieczeniami danego KBC, agenta trójstronnego lub platformy TARGET dla automatycznego ustanowienia zabezpieczenia, taką dodatkową redukcję wartości w wycenie stosuje się w takich systemach i na takich platformach do całkowitej wartości emisji możliwych do wykorzystania własnych zabezpieczonych obligacji.
Artykuł  5  10  

Redukcje wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych aktywów nierynkowych

1.  11
 Indywidualne należności kredytowe podlegają redukcji wartości określonej na podstawie pozostałego okresu zapadalności, stopnia jakości kredytowej oraz struktury stopy procentowej, zgodnie z tabelą 3 zawartą w załączniku do niniejszych wytycznych.
2.  12
 Do struktury stopy procentowej należności kredytowych mają zastosowanie następujące postanowienia:
a)
"zerokuponowe" należności kredytowe traktuje się jako należności kredytowe o stałym oprocentowaniu;
b)
należności kredytowe o zmiennym oprocentowaniu, dla których aktualizacja oprocentowania odbywa się rzadziej niż raz na rok, traktuje się jako należności kredytowe o stałym oprocentowaniu;
c)
należności kredytowe o zmiennym oprocentowaniu z górnym limitem traktuje się jako należności kredytowe o stałym oprocentowaniu;
d)
należności kredytowe o zmiennym oprocentowaniu, dla których aktualizacja oprocentowania odbywa się raz do roku lub częściej i dla których ustalono limit dolny, ale nie ustalono limitu górnego, traktuje się jako należności kredytowe o zmiennym oprocentowaniu;
e)
redukcje wartości w wycenie stosowane do należności kredytowych z więcej niż jednym rodzajem oprocentowania zależą wyłącznie od rodzaju oprocentowania obowiązującego w pozostałym okresie istnienia należności kredytowej. Jeśli w pozostałym okresie istnienia należności kredytowej będzie obowiązywać więcej niż jeden rodzaj oprocentowania, pozostałe płatności odsetkowe traktuje się jako płatności o oprocentowaniu stałym, a jako okres zapadalności na potrzeby redukcji wartości przyjmuje się pozostały okres zapadalności należności kredytowej.
3. 
(skreślony).
4. 
(skreślony).
5.  13
 Nierynkowe instrumenty dłużne zabezpieczone detalicznymi kredytami hipotecznymi podlegają redukcji wartości w wycenie w wysokości 31,5 %.
6. 
Depozyty terminowe nie podlegają redukcji wartości w wycenie.
7.  14
 Każda zabezpieczająca należność kredytowa należąca do puli zabezpieczeń nierynkowych instrumentów dłużnych zabezpieczonych kwalifikowanymi należnościami kredytowymi (zwanych dalej "instrumentami DECC") podlega redukcji wartości w wycenie stosowanej na poziomie jednostkowym, zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1-2. Całkowita wartość zabezpieczających należności kredytowych należących do puli zabezpieczeń po zastosowaniu redukcji wartości w wycenie musi być w dowolnym momencie co najmniej równa wartości niespłaconego kapitału instrumentów DECC. W przypadku spadku takiej całkowitej wartości poniżej progu, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, dany instrument DECC uznaje się za niekwalifikowany.
Artykuł  6

Skuteczność i implementacja

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.
2. 
Krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, podejmują środki konieczne do zapewnienia zgodności z postanowieniami niniejszych wytycznych oraz stosują te postanowienia od dnia 25 stycznia 2016 r. Najpóźniej do dnia 5 stycznia 2016 r. krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro, powiadamiają EBC o treści aktów prawnych i innych czynnościach związanych z tymi środkami.
Artykuł  7

Adresaci

Niniejsze wytyczne są skierowane do krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 18 listopada 2015 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Mario DRAGHI
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK 15  

Tabela 1

Kategorie redukcji wartości w wycenie kwalifikowanych aktywów rynkowych oparte na typie emitenta lub typie aktywów

Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta Kategoria piąta
Instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje rządowe szczebla centralnego Instrumenty dłużne wyemitowane przez Unię Europejską

Certyfikaty dłużne emitowane przez krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą nie jest euro

Instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym

Instrumenty dłużne wyemitowane przez podmioty (instytucje kredytowe lub podmioty niebędące instytucjami kredytowymi) klasyfikowane przez Eurosystem jako agencje, niespełnia- jące kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) Instrumenty dłużne wyemitowane przez wielostronne banki rozwoju i organizacje międzynarodowe inne niż Unia Europejska Obligacje wyemitowane na podstawie przepisów legislacyjnych Multi cédulas

Instrumenty dłużne wyemitowane przez przedsiębiorstwa niefi- nansowe, przedsiębiorstwa w sektorze instytucji rządowych i samorządowych oraz agencje niebędące instytucjami kredytowymi, które nie spełniają kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (eBC/2014/60) Niezabezpieczone instrumenty dłużne wyemitowane instytucje kredytowe oraz agencje niebędące instytucjami kredytowymi, które nie spełniają kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) Niezabezpieczone instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje finansowe nie będące instytucjami kredytowymi Papiery wartościowe zabezpieczone aktywami

Tabela 2

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych dla kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej

(w %)
Kategorie redukcji wartości
Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe
[0,1) 0,5 0,5 1,0 1,0 1,0 1,0 7,5 7,5
[1,3) 1,0 2,0 1,5 2,5 2,0 3,0 10,0 11,5
[3,5) 1,5 2,5 2,5 3,5 3,0 4,5 12,0 13,0
Stopień 1 [5,7) 2,0 3,0 3,5 4,5 4,5 6,0 14,0 15,0
i 2 [7,10) 3,0 4,0 4,5 6,5 6,0 8,0 16,0 17,5
[10,15) 4,0 5,0 6,5 8,5 7,5 10,0 18,0 22,5
[15,30) 5,0 6,0 8,0 11,5 9,0 13,0 21,0 25,0
[30, Ą) 6,0 9,0 10,0 13,0 11,0 16,0 24,0 31,5
Kategorie redukcji wartości
Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe
[0,1) 5,0 5,0 5,5 5,5 6,5 6,5 11,5 11,5
[1,3) 6,0 7,0 7,5 10,5 9,5 12,0 18,5 20,0
[3,5) 8,5 10,0 11,0 16,0 13,0 18,0 23,0 27,0
Stopień 3 [5,7)

[7,10)

10,0

11,5

11,5

13,0

12,5

14,0

17,0

21,0

15,0

17,0

21,5

23,5

25,5

26,5

29,5

31,5

[10,15) 12,5 14,0 17,0 25,5 19,5 28,0 28,5 35,0
[15,30) 13,5 15,0 20,0 28,5 22,0 31,0 31,5 39,0
[30, Ą) 14,0 17,0 22,0 32,5 25,0 35,5 34,5 43,0
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.

Tabela 2a

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych w piątej kategorii redukcji wartości

(w %)
Kategoria piąta
Jakość kredytowa Średni ważony okres trwania (WAL) (*) Redukcja wartości w wycenie
[0,1) 4,0
[1,3) 5,0
[3,5) 7,0
Stopień 1 i 2 [5,7) 9,0
[7,10) 12,0
[10,15) 18,0
[15,30) 20,0
[30, Ą) 22,0
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.

Tabela 3

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych należności kredytowych

(w %)
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Oprocentowanie stałe Oprocentowanie zmienne
[0,1) 8,0 8,0
[1,3) 11,5 8,0
[3,5) 15,0 8,0
Stopień 1 i 2 [5,7) 20,0 11,5
[7,10) 26,0 15,0
[10,15) 33,0 20,0
[15,30) 38,0 26,0
[30, ^) 40,0 33,0
[0,1) 16,0 16,0
[1,3) 25,0 16,0
[3,5) 35,0 16,0
Stopień 3 [5,7) 42,0 25,0
[7,10) 46,0 35,0
[10,15) 48,0 42,0
[15,30) 50,0 46,0
[30, ^) 52,0 48,0
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.;

Tabela 4

Poziomy obniżki wartości w wycenie stosowane do aktywów rynkowych w kategoriach redukcji wartości od drugiej do piątej, które są wyceniane teoretycznie

(w %)
Pozostały okres zapadalności/średni ważony termin do wykupu (WAL) (w latach) (*) Obniżka wartości w wycenie
[0,1) 1,5
[1,3) 2,5
[3,5) 3,0
[5,7) 3,5
[7,10) 4,5
[10,15) 6,0
[15,30) 8,0
[30, ") 13,0
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności/WAL poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności/WAL jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd."
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3).
2 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr (UE) 2016/2299 z dnia 2 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.344.117) zmieniających nin. wytyczną z dniem notyfikacji.
3 Art. 1 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2024/5 (2024/1164) z dnia 8 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1164) zmieniających nin. wytyczne z dniem notyfikacji.
4 Art. 2 lit. a):

- zmieniona przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2023/49 (2023/832) z dnia 16 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.40) zmieniających nin. wytyczne z dniem 29 czerwca 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2024/5 (2024/1164) z dnia 8 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1164) zmieniających nin. wytyczne z dniem notyfikacji.

5 Art. 2 lit. b):

- zmieniona przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr (UE) 2016/2299 z dnia 2 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.344.117) zmieniających nin. wytyczną z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2019/12 ((UE) 2019/1033) z dnia 10 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.167.75) zmieniających nin. wytyczne z dniem notyfikacji.

- zmieniona przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2023/49 (2023/832) z dnia 16 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.40) zmieniających nin. wytyczne z dniem 29 czerwca 2023 r.

6 Art. 2 lit. c):

- zmieniona przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr (UE) 2016/2299 z dnia 2 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.344.117) zmieniających nin. wytyczną z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2019/12 ((UE) 2019/1033) z dnia 10 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.167.75) zmieniających nin. wytyczne z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b wytycznych nr EBC/2020/46 (1692/2020) z dnia 25 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.379.94) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 stycznia 2021 r.

- zmieniona przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2023/49 (2023/832) z dnia 16 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.40) zmieniających nin. wytyczne z dniem 29 czerwca 2023 r.

7 Art. 2 lit. d) zmieniona przez art. 1 pkt 3 wytycznych nr EBC/2019/12 ((UE) 2019/1033) z dnia 10 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.167.75) zmieniających nin. wytyczne z dniem notyfikacji.
8 Art. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 wytycznych nr (UE) 2016/2299 z dnia 2 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.344.117) zmieniających nin. wytyczną z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2023/49 (2023/832) z dnia 16 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.40) zmieniających nin. wytyczne z dniem 29 czerwca 2023 r.

9 Art. 4:

- zmieniony przez art. 2 pkt 1 decyzji nr EBC/2020/20 (506/2020) z dnia 7 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.109I.1) zmieniającej nin. wytyczne z dniem 20 kwietnia 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2022/18 (2022/988) z dnia 2 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.167.131) zmieniających nin. wytyczne z dniem 8 lipca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 wytycznych nr EBC/2023/49 (2023/832) z dnia 16 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.40) zmieniających nin. wytyczne z dniem 29 czerwca 2023 r.

10 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 4 wytycznych nr EBC/2019/12 ((UE) 2019/1033) z dnia 10 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.167.75) zmieniających nin. wytyczne z dniem notyfikacji.
11 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a wytycznych nr EBC/2018/4 ((UE) 2018/571) z dnia 7 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.95.45) zmieniających nin. wytyczną z dniem notyfikacji.
12 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b i c wytycznych nr EBC/2018/4 ((UE) 2018/571) z dnia 7 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.95.45) zmieniających nin. wytyczną z dniem notyfikacji.
13 Art. 5 ust. 5:

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 wytycznych nr (UE) 2016/2299 z dnia 2 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.344.117) zmieniających nin. wytyczną z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. d wytycznych nr EBC/2018/4 ((UE) 2018/571) z dnia 7 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.95.45) zmieniających nin. wytyczną z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 2 pkt 2 decyzji nr EBC/2020/20 (506/2020) z dnia 7 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.109I.1) zmieniającej nin. wytyczne z dniem 20 kwietnia 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2022/18 (2022/988) z dnia 2 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.167.131) zmieniających nin. wytyczne z dniem 8 lipca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 wytycznych nr EBC/2023/49 (2023/832) z dnia 16 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.40) zmieniających nin. wytyczne z dniem 29 czerwca 2023 r.

14 Art. 5 ust. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 5 wytycznych nr (UE) 2016/2299 z dnia 2 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.344.117) zmieniających nin. wytyczną z dniem notyfikacji.
15 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 pkt 6 wytycznych nr (UE) 2016/2299 z dnia 2 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.344.117) zmieniających nin. wytyczną z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 wytycznych nr EBC/2018/4 ((UE) 2018/571) z dnia 7 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.95.45) zmieniających nin. wytyczną z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 wytycznych nr EBC/2019/12 ((UE) 2019/1033) z dnia 10 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.167.75) zmieniających nin. wytyczne z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 2 pkt 3 decyzji nr EBC/2020/20 (506/2020) z dnia 7 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.109I.1) zmieniającej nin. wytyczne z dniem 20 kwietnia 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2020/46 (1692/2020) z dnia 25 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.379.94) zmieniających nin. wytyczne z dniem 1 stycznia 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 wytycznych nr EBC/2022/18 (2022/988) z dnia 2 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.167.131) zmieniających nin. wytyczne z dniem 8 lipca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 wytycznych nr EBC/2023/49 (2023/832) z dnia 16 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.40) zmieniających nin. wytyczne z dniem 29 czerwca 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 wytycznych nr EBC/2024/5 (2024/1164) z dnia 8 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1164) zmieniających nin. wytyczne z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024