Rozporządzenie delegowane 2015/851 zmieniające załączniki II, III i VI do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 ustanawiającego przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2015/851
z dnia 27 marca 2015 r.
zmieniające załączniki II, III i VI do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 ustanawiającego przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 3, art. 7 ust. 3 i art. 20 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 Chorwacja powiadomiła Komisję do dnia 31 stycznia 2015 r. o gruntach rozminowanych i przywróceniu na nich działalności rolniczej w 2014 r., liczbie uprawnień do płatności udostępnionych rolnikom w dniu 31 grudnia 2014 r. oraz kwocie, która w tym samym dniu pozostała niewydana w specjalnej krajowej rezerwie na rozminowywanie.

(2) Zgodnie z art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 kwota, którą należy dodać do krajowych pułapów ustalonych dla Chorwacji w załączniku II do wymienionego rozporządzenia, musi być obliczana przez Komisję na podstawie danych przekazanych przez Chorwację zgodnie z art. 20 ust. 1 tego rozporządzenia oraz wysokości szacowanych średnich płatności bezpośrednich na hektar w Chorwacji dla danego roku.

(3) Średnia płatność bezpośrednia na hektar na rok 2015 powinna być obliczana poprzez podzielenie pułapu krajowego dla Chorwacji w 2015 r., pomniejszonego o niewykorzystaną kwotę w specjalnej rezerwie na rozminowywanie w dniu 31 grudnia 2014 r., przez liczbę uprawnień do płatności udostępnionych rolnikom w tym samym dniu. Kwota, którą należy dodać do pułapu krajowego na rok 2015 i kolejne lata, jest obliczana na podstawie harmonogramu przyrostów, o którym mowa w art. 17 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, i uwzględnia fakt, że powiadomienie z dnia 31 stycznia 2015 r. osiągnie maksymalne kwoty rocznych przyrostów określone w załączniku VII do tego rozporządzenia w odniesieniu do roku kalendarzowego 2015 r. i kolejnych lat.

(4) Zgodnie z art. 20 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, załącznik VI do tego rozporządzenia powinien zostać dostosowany w celu uwzględnienia konsekwencji, jakie wynikają z przywrócenia do wykorzystania w działalności rolniczej gruntów rozminowanych w 2014 r., zgłoszonego przez Chorwację.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki II, III i VI do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013.

(6) Ponieważ niniejsze rozporządzenie ma zasadnicze znaczenie dla sprawnego i terminowego przyjęcia aktów wykonawczych, o których mowa w art. 22 ust. 1, art. 36 ust. 4, art. 42 ust. 2, art. 47 ust. 3, art. 49 ust. 2, art. 51 ust. 4 i art. 53 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, powinno ono wejść w życie w dniu następującym po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załącznikach II, III i VI do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 marca 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach II, III i VI do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 wprowadza się następujące zmiany:

1) załącznik II otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK II

Pułapy krajowe, o których mowa w art. 6

(w tys. EUR)
Rok kalendarzowy 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Belgia 523 658 509 773 502 095 488 964 481 857 505 266
Bułgaria 721 251 792 449 793 226 794 759 796 292 796 292
Republika Czeska 844 854 844 041 843 200 861 708 861 698 872 809
Dania 870 751 852 682 834 791 826 774 818 757 880 384
Niemcy 4 912 772 4 880 476 4 848 079 4 820 322 4 792 567 5 018 395
Estonia 114 378 114 562 123 704 133 935 143 966 169 366
Irlandia 1 215 003 1 213 470 1 211 899 1 211 482 1 211 066 1 211 066
Grecja 1 921 966 1 899 160 1 876 329 1 855 473 1 834 618 1 931 177
Hiszpania 4 842 658 4 851 682 4 866 665 4 880 049 4 893 433 4 893 433
Francja 7 302 140 7 270 670 7 239 017 7 214 279 7 189 541 7 437 200
Chorwacja (*) 183 735 202 865 241 125 279 385 317 645 306 080
Włochy 3 902 039 3 850 805 3 799 540 3 751 937 3 704 337 3 704 337
Cypr 50 784 50 225 49 666 49 155 48 643 48 643
Łotwa 181 044 205 764 230 431 255 292 280 154 302 754
Litwa 417 890 442 510 467 070 492 049 517 028 517 028
Luksemburg 33 604 33 546 33 487 33 460 33 432 33 432
Węgry 1 345 746 1 344 461 1 343 134 1 343 010 1 342 867 1 269 158
Malta 5 241 5 241 5 242 5 243 5 244 4 690
Niderlandy 749 315 736 840 724 362 712 616 700 870 732 370
Austria 693 065 692 421 691 754 691 746 691 738 691 738
Polska 3 378 604 3 395 300 3 411 854 3 431 236 3 450 512 3 061 518
Portugalia 565 816 573 954 582 057 590 706 599 355 599 355
Rumunia 1 599 993 1 772 469 1 801 335 1 872 821 1 903 195 1 903 195
Słowenia 137 987 136 997 136 003 135 141 134 278 134 278
Słowacja 438 299 441 478 444 636 448 155 451 659 394 385
Finlandia 523 333 523 422 523 493 524 062 524 631 524 631
Szwecja 696 890 697 295 697 678 698 723 699 768 699 768
Zjednoczone Królestwo 3 173 324 3 179 880 3 186 319 3 195 781 3 205 243 3 591 683
(*) W przypadku Chorwacji pułap krajowy na rok kalendarzowy 2021 wyniesie 344 340 000 EUR, a na 2022 r. 382 600 000 EUR";

2) załącznik III otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK III

Pułapy netto, o których mowa w art. 7

(w mln EUR)
Rok kalendarzowy 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Belgia 523,7 509,8 502,1 489,0 481,9 505,3
Bułgaria 720,9 788,8 789,6 791,0 792,5 798,9
Republika Czeska 840,1 839,3 838,5 856,7 856,7 872,8
Dania 870,2 852,2 834,3 826,3 818,3 880,4
Niemcy 4 912,8 4 880,5 4 848,1 4 820,3 4 792,6 5 018,4
Estonia 114,4 114,5 123,7 133,9 143,9 169,4
Irlandia 1 214,8 1 213,3 1 211,8 1 211,4 1 211,0 1 211,1
Grecja 2 109,8 2 087,0 2 064,1 2 043,3 2 022,4 2 119,0
Hiszpania 4 902,3 4 911,3 4 926,3 4 939,7 4 953,1 4 954,4
Francja 7 302,1 7 270,7 7 239,0 7 214,3 7 189,5 7 437,2
Chorwacja (*) 183,7 202,9 241,1 279,4 317,6 306,1
Włochy 3 897,1 3 847,3 3 797,2 3 750,0 3 702,4 3 704,3
Cypr 50,8 50,2 49,7 49,1 48,6 48,6
Łotwa 181,0 205,7 230,3 255,0 279,8 302,8
Litwa 417,9 442,5 467,1 492,0 517,0 517,0
Luksemburg 33,6 33,5 33,5 33,5 33,4 33,4
Węgry 1 276,7 1 275,5 1 274,1 1 274,0 1 273,9 1 269,2
Malta 5,2 5,2 5,2 5,2 5,2 4,7
Niderlandy 749,2 736,8 724,3 712,5 700,8 732,4
Austria 693,1 692,4 691,8 691,7 691,7 691,7
Polska 3 359,2 3 375,7 3 392,0 3 411,2 3 430,2 3 061,5
Portugalia 565,9 574,0 582,1 590,8 599,4 599,5
Rumunia 1 600,0 1 772,5 1 801,3 1 872,8 1 903,2 1 903,2
Słowenia 138,0 137,0 136,0 135,1 134,3 134,3
Słowacja 435,5 438,6 441,8 445,2 448,7 394,4
Finlandia 523,3 523,4 523,5 524,1 524,6 524,6
Szwecja 696,8 697,2 697,6 698,7 699,7 699,8
Zjednoczone Królestwo 3 169,8 3 176,3 3 182,7 3 191,4 3 200,8 3 591,7
(*) W przypadku Chorwacji pułap netto na rok kalendarzowy 2021 wyniesie 344 340 000 EUR, a na 2022 r. 382 600 000 EUR";

3) załącznik VI otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK VI

Przepisy finansowe mające zastosowanie do Chorwacji, o których mowa w art. 10 i 19

A. Kwota na stosowanie art. 10 ust. 1 lit. a): 382 600 000 EUR

B. Łączne kwoty uzupełniających krajowych płatności bezpośrednich, o których mowa w art. 19 ust. 3:

(w tys. EUR)
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
248 690 229 560 191 300 153 040 114 780 76 520 38 260"
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 608.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.135.8

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2015/851 zmieniające załączniki II, III i VI do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 ustanawiającego przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej
Data aktu: 27/03/2015
Data ogłoszenia: 02/06/2015
Data wejścia w życie: 03/06/2015