(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2014/150/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 20 marca 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 66/402/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin zbożowych 1 , w szczególności jej art. 13a,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dyrektywie 66/402/EWG określono szczegółowe wymogi dotyczące produkcji materiału siewnego zbóż i obrotu nim. Przepisy te zapobiegają wprowadzaniu do obrotu materiału siewnego nienależącego do odmiany.
(2) Nowe badania naukowe przeprowadzone w Unii w odniesieniu do materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, który nie jest zgodny z definicją odmiany pod względem wyrównania, wskazują jednak, że wykorzystywanie takiego różnorodnego materiału może być korzystne, w szczególności w odniesieniu do produkcji ekologicznej lub w rolnictwie niskonakładowym, na przykład w celu ograniczenia szerzenia się chorób.
(3) Aby umożliwić obrót materiałem siewnym tych populacji, należałoby zmienić art. 2 ust. 1 pkt E, F i G dyrektywy 66/402/EWG poprzez dodanie możliwości obrotu materiałem siewnym, który nie spełnia wymogów dotyczących aspektów odmianowych. Aby móc zdecydować o wprowadzeniu takiej zmiany do dyrektywy 66/402/EWG, należy zebrać informacje na temat obrotu materiałem siewnym populacji. W szczególności należy sprawdzić, czy można zapewnić identyfikację populacji poszczególnych gatunków przy gwarancjach podobnych do gwarancji wynikających z wymogów dotyczących aspektów odmianowych, na podstawie informacji dotyczących metod ich hodowli i produkcji. Ponadto w ramach tego doświadczenia należy ocenić, czy można zapewnić tożsamość materiału siewnego wprowadzonego do obrotu jako materiału należącego do tych populacji oraz czy można zapewnić informacje dla użytkownika, przy gwarancjach podobnych do gwarancji wynikających z art. 3 ust. 1 i art. 10, w oparciu o wymagania w zakresie identyfikowalności i identyfikacji miejsc produkcji.
(4) Ze względu na cechy populacji kwalifikacja materiału siewnego populacji może stwarzać nieproporcjonalne obciążenie dla organów i podmiotów. Dlatego należy zebrać informacje na temat możliwości ustanowienia systemu kontroli produkcji materiału siewnego populacji oraz obrotu takim materiałem siewnym, który to system nie wymaga przeprowadzenia kwalifikacji.
(5) Doświadczenie powinno dotyczyć pszenicy, jęczmienia, owsa i kukurydzy, z uwagi na znaczenie tych gatunków dla rynku zbóż i dostępne wyniki badań.
(6) Aby sprecyzować charakter populacji w porównaniu z odmianami, należy ustanowić wymóg dotyczący liczby odmian wykorzystanych do krzyżowania w celu wyhodowania populacji.
(7) Odpowiedzialne organy urzędowe powinny monitorować doświadczenie poprzez urzędowe kontrole produkcji materiału siewnego populacji i obrotu nim, a także kontrole ilości takiego materiału siewnego, osób utrzymujących takie populacje i wydajności uzyskiwanej dla tych populacji w określonych obszarach.
(8) Należy ustanowić warunki składania wniosków i dopuszczania populacji na podstawie niniejszej decyzji, przekazywania próbki referencyjnej, nadawania nazwy populacji i rejestracji osób zajmujących się produkcją takich populacji i obrotem nimi. Ważne jest, aby warunki te zostały ocenione w celu zapewnienia identyfikacji i identyfikowalności w czasie produkcji takiej populacji i obrotu nią, skutecznych kontroli przeprowadzanych przez odpowiedzialne organy urzędowe oraz w celu uniknięcia tworzenia rynku równoległego do rynku ustanowionego na podstawie dyrektywy 66/402/EWG.
(9) Ponadto należy ustanowić szczegółowe wymagania w odniesieniu do produkcji i obrotu w celu zapewnienia, by nasiona populacji spełniały te same wymogi we wszystkich zaangażowanych państwach członkowskich. Wymagania te powinny być opracowane na podstawie warunków określonych w niniejszej decyzji. W celu zapewnienia zdrowia i jakości materiału siewnego wymogi te powinny być podobne do wymogów określonych dla kwalifikowanego materiału siewnego w dyrektywie 66/402/EWG w celu zapewnienia porównywalnego poziomu jakości.
(10) Biorąc pod uwagę doświadczalny charakter środka przewidzianego w niniejszej decyzji, należy ustalić maksymalną ilość dla obrotu populacjami, uwzględniając potrzebę przebadania różnych typów populacji przy użyciu istniejącej infrastruktury. Ilość ta powinna być taka, aby umożliwić uzyskanie wiarygodnych i reprezentatywnych wyników doświadczenia. Nie powinna ona jednak przekraczać pewnego progu, tak aby nie doszło do powstania rynku nasion równoległego do rynku ustanowionego na podstawie dyrektywy 66/402/EWG.
(11) Aby zapewnić przejrzystość i możliwość dokonywania świadomych wyborów przez użytkowników tych populacji oraz aby zapobiec nieuczciwym praktykom, należy przyjąć specjalne warunki dotyczące etykietowania w celu obrotu materiałem siewnym tych populacji podczas tego doświadczenia. Z uwagi na szczególny charakter populacji warunki te powinny stanowić odstępstwo od przepisów załącznika V do dyrektywy 66/402/EWG. Należy zbadać, czy można zapewnić wystarczające i odpowiednie informacje użytkownikowi materiału poprzez wymogi określające, że nazwa populacji wyraźnie wskazuje, że są to populacje, oraz że na etykiecie wskazano region produkcji.
(12) Aby określić wartość gospodarczą, agronomiczną i środowiskową ulepszonych alternatyw dla powyższych przepisów dyrektywy 66/402/EWG, ważne jest zapewnienie kompleksowej oceny kilku elementów i wyników tego doświadczenia. W tym celu państwa członkowskie powinny rejestrować odpowiednie informacje, a mianowicie informacje dotyczące gatunków i nazw wykorzystanych w odniesieniu do populacji objętych doświadczeniem, typu populacji, warunków i kosztów dopuszczenia populacji, wyników badań, wyników w zakresie wydajności, wielkości zaangażowanych podmiotów, rodzaju użytkowników i ich doświadczeń.
(13) Aby umożliwić państwom członkowskim sprawdzenie, czy maksymalna ilość materiału siewnego populacji nie została przekroczona, podmioty mające zamiar produkować takie populacje powinny przekazać danemu państwu członkowskiemu dane dotyczące ilości, które zamierzają produkować.
(14) Aby podmioty mogły wyprodukować i wprowadzić do obrotu wystarczającą ilość materiału siewnego, a właściwe organy mogły przeprowadzić kontrolę tego materiału i zebrać wystarczającą ilość porównywalnych informacji w celu przygotowania sprawozdania, doświadczenie powinno trwać przynajmniej trzy sezony handlowe.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Nasion i Materiału Rozmnożeniowego dla Rolnictwa, Ogrodnictwa i Leśnictwa,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Tonio BORG | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.82.29 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2014/150/UE w sprawie organizacji tymczasowego doświadczenia przewidującego pewne odstępstwa dotyczące obrotu populacjami pszenicy, jęczmienia, owsa i kukurydzy na podstawie dyrektywy Rady 66/402/EWG |
| Data aktu: | 18/03/2014 |
| Data ogłoszenia: | 20/03/2014 |
| Data wejścia w życie: | 20/03/2014, 01/03/2014 |