Zalecenie 2014/63/UE w sprawie środków na rzecz zwalczania Diabrotica virgifera virgifera Le Conte na obszarach Unii, na których potwierdzono jego obecność

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 6 lutego 2014 r.
w sprawie środków na rzecz zwalczania Diabrotica virgifera virgifera Le Conte na obszarach Unii, na których potwierdzono jego obecność

(2014/63/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 lutego 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Diabrotica virgifera virgifera Le Conte (dalej zwany: "Diabrotica") to nierodzimy szkodnik owadzi kukurydzy. Rozprzestrzenił się on i jest obecny na ponad połowie obszaru uprawy kukurydzy w Unii.

(2) Środki zapobiegające rozprzestrzenianiu się Diabrotica na terenie Unii podjęte zgodnie z decyzją Komisji 2003/766/WE 1 okazały się nieskuteczne. Ponadto zgodnie z oceną skutków przeprowadzoną przez Komisję niemożliwe jest kontynuowanie zwalczania tego szkodnika na terytorium Unii ani zapobieganie jego dalszemu rozprzestrzenianiu się na obszary, na których ten organizm szkodliwy obecnie nie występuje. Komisja zdecydowała zatem w drodze dyrektywy wykonawczej 2014/19/UE 2 i dyrektywy wykonawczej 2014/62/UE 3 , odpowiednio, o cofnięciu uznania Diabrotica za objęty przepisami organizm szkodliwy kwarantannowy, skreślając go z załącznika I do dyrektywy Rady 2000/29/WE 4 , i o uchyleniu decyzji 2003/766/WE.

(3) Na mocy decyzji 2003/766/WE rotacja upraw była obowiązkowa tylko w przypadku zwalczania odizolowanych przypadków wystąpienia Diabrotica. Z badań naukowych wynika jednak, że rotacja upraw jest najskuteczniejszą techniką pozwalającą również na zwolnienie rozprzestrzeniania się Diabrotica i na ograniczenie jego skutków. Rotacja upraw jest nie tylko skuteczną metodą zwalczania Diabrotica, ale ma też wiele innych korzyści z punktu widzenia ochrony środowiska. Do tych korzyści należy poprawa lub utrzymanie żyzności i struktury gleby oraz przerwanie cyklu rozwojowego chwastów i szkodników o potencjale zmniejszenia zależności rolników od środków chemicznych zawartych w nawozach i środkach ochrony roślin. Z tego względu rotacja upraw pozytywnie wpływa również na jakość wody i powietrza, a także na różnorodność biologiczną. Inne badania dotyczące tego organizmu szkodliwego pokazały jednak wyraźnie, że jego dalsze rozprzestrzenianie się pociągnie za sobą potencjalne zwiększenie zależności od insektycydów, ponieważ w niektórych przypadkach trudne może być znalezienie atrakcyjnej pod względem ekonomicznym uprawy alternatywnej do kukurydzy w cyklu rotacyjnym.

(4) Dlatego też państwa członkowskie powinny przewidzieć skuteczne i zrównoważone metody zwalczania Diabrotica również po wycofaniu uznania Diabrotica za objęty przepisami organizm szkodliwy kwarantannowy. Jak przewidziano w art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE 5 , państwa członkowskie mają wprowadzać odpowiednie zachęty, by skłaniać użytkowników profesjonalnych do dobrowolnego wdrażania wytycznych w zakresie integrowanej ochrony roślin dla poszczególnych upraw lub sektorów; wytyczne takie powinny zostać opracowane przez władze publiczne lub organizacje reprezentujące określonych użytkowników profesjonalnych. Zgodnie z ogólnymi zasadami integrowanej ochrony roślin zapobieganie pojawieniu się organizmów szkodliwych odgrywa kluczową rolę w zmniejszaniu potrzeby stosowania środków ochrony roślin. Ponadto nad metody chemiczne przedkładać należy zrównoważone metody biologiczne, fizyczne i inne metody niechemiczne, jeżeli zapewniają one zadowalającą ochronę przed organizmami szkodliwymi.

(5) Zgodnie z tymi ogólnymi zasadami w zakresie integrowanej ochrony roślin wytyczne dla poszczególnych upraw lub sektorów powinny obejmować stosowanie rotacji upraw, odpowiedniego monitorowania populacji Diabrotica i innych odnośnych środków zapobiegających rozprzestrzenianiu się organizmów szkodliwych, np. środków z zakresu higieny, takich jak czyszczenie maszyn rolniczych.

(6) Ponadto, aby skłonić użytkowników stosujących insektycydy w celu zwalczania Diabrotica do przestrzegania art. 55 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 6 , wytyczne w zakresie integrowanej ochrony roślin dla poszczególnych upraw lub sektorów w odniesieniu do tego organizmu szkodliwego powinny być zgodne z zasadami właściwego stosowania środków ochrony roślin określonymi w tym przepisie.

(7) Profesjonalni użytkownicy środków ochrony roślin powinni mieć dostęp do informacji i narzędzi niezbędnych w celu monitorowania Diabrotica, a także do usług doradczych w zakresie integrowanej ochrony roślin, w tym do określonych metod zapobiegania i zwalczania Diabrotica. Wyniki monitorowania powinny pomóc rolnikom zdecydować, czy i kiedy należy w dalszym ciągu stosować środki ochrony roślin. Należy określić szczegółowe i poparte badaniami naukowymi wartości graniczne dla populacji Diabrotica w danym regionie, ponieważ stanowią one zasadniczy element przy podejmowaniu takich decyzji.

(8) Państwa członkowskie, które - zgodnie z art. 5 dyrektywy 2009/128/WE - zapewniają wszystkim użytkownikom profesjonalnym dostęp do szkoleń w określonych dziedzinach, powinny zatem uwzględnić również przepisy niniejszego zalecenia w odpowiednim programie szkoleniowym.

(9) Należy promować badania i rozwój technologiczny w zakresie narzędzi umożliwiających zrównoważone zwalczanie Diabrotica, aby zapewnić bardziej opłacalne i bardziej ekologiczne środki zwalczania tego organizmu szkodliwego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1.
Państwa członkowskie powinny uwzględnić ogólne zasady integrowanej ochrony roślin określone w załączniku III do dyrektywy 2009/128/WE przy zwalczaniu Diabrotica virgifera virgifera Le Conte (dalej zwany "Diabrotica") na obszarach Unii, na których potwierdzono jego obecność. Dla celów niniejszego zalecenia pod pojęciem "zwalczania" rozumie się ograniczenie gęstości populacji organizmu szkodliwego do poziomu, który nie powoduje istotnych strat ekonomicznych, w celu zapewnienia zrównoważonej pod względem gospodarczym produkcji kukurydzy.
2.
Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby wytyczne w zakresie integrowanej ochrony roślin dla poszczególnych upraw lub sektorów, opracowane przez władze publiczne lub organizacje reprezentujące określonych użytkowników profesjonalnych w odniesieniu do Diabrotica, skierowane do rolników uprawiających kukurydzę oraz do profesjonalnych użytkowników środków ochrony roślin, były zgodne z zasadami właściwego stosowania środków ochrony roślin określonymi w art. 55 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
3.
Nad metody chemiczne przedkładać należy zrównoważone metody biologiczne, fizyczne i inne metody niechemiczne, jeżeli zapewniają one zadowalającą ochronę przed organizmami szkodliwymi. Z tego względu zwalczanie Diabrotica przez użytkowników profesjonalnych powinno być osiągane lub wspierane przez następujące środki:
a)
rotację upraw;
b)
stosowanie biologicznych środków kontroli;
c)
dostosowanie terminu siewu kukurydzy w taki sposób, aby kiełkowanie nie zbiegało się z wylęganiem się larw;
d)
czyszczenie maszyn rolniczych, usuwanie samosiewnych roślin kukurydzy i inne środki higieny.

Pierwszeństwo powinna mieć rotacja upraw z uwagi na swoją skuteczność w zwalczaniu Diabrotica oraz na korzyści dla środowiska i długofalowe korzyści agronomiczne.

4.
W uzupełnieniu do wszystkich środków wymienionych w pkt 3 należy prowadzić monitorowanie obecności Diabrotica w celu określenia konieczności i odpowiedniego terminu podjęcia działań ochronnych. Państwa członkowskie powinny zapewnić skuteczne monitorowanie populacji Diabrotica z wykorzystaniem właściwych metod i narzędzi. Należy ustalić poparte badaniami naukowymi wartości graniczne dla populacji Diabrotica w danym regionie, ponieważ stanowią one zasadniczy element przy podejmowaniu decyzji o stosowaniu środków zwalczania.
5.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 dyrektywy 2009/128/WE państwa członkowskie powinny zapewnić profesjonalnym użytkownikom środków ochrony roślin dostęp do informacji i narzędzi służących monitorowaniu Diabrotica.
6.
Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby usługi doradcze w zakresie integrowanej ochrony roślin, tak jak to określono w art. 14 ust. 2 dyrektywy 2009/128/WE, obejmowały również konkretne porady dotyczące zwalczania Diabrotica udzielane profesjonalnym użytkownikom środków ochrony roślin. Państwa członkowskie powinny również wprowadzać odpowiednie zachęty, by skłaniać użytkowników profesjonalnych do wdrażania wspomnianych w pkt 2 wytycznych dla poszczególnych upraw lub sektorów.
7.
Państwa członkowskie powinny zapewnić wszystkim profesjonalnym użytkownikom środków ochrony roślin dostęp do szkoleń dotyczących zrównoważonego zwalczania Diabrotica. Przepisy niniejszego zalecenia powinny zostać uwzględnione w szkoleniach zapewnianych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 5 dyrektywy 2009/128/WE.
8.
Państwa członkowskie powinny promować badania i rozwój technologiczny w zakresie narzędzi umożliwiających zrównoważone zwalczanie Diabrotica.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 lutego 2014 r.

W imieniu Komisji
Tonio BORG
Członek Komisji
1 Decyzja Komisji 2003/766/WE z dnia 24 października 2003 r. w sprawie środków nadzwyczajnych zapobiegających rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie Diabrotica virgifera Le Conte (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 49).
2 Dyrektywa wykonawcza Komisji 2014/19/UE z dnia 6 lutego 2014 r. zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 2000/29/WE w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie. Zob. s. 30 niniejszego Dziennika Urzędowego.
3 Dyrektywa wykonawcza Komisji 2014/62/UE z dnia 6 lutego 2014 r. uchylająca decyzję 2003/766/WE w sprawie środków nadzwyczajnych zapobiegających rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie Diabrotica virgifera Le Conte.(Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 45).
4 Dyrektywa Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 71).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.38.46

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2014/63/UE w sprawie środków na rzecz zwalczania Diabrotica virgifera virgifera Le Conte na obszarach Unii, na których potwierdzono jego obecność
Data aktu: 06/02/2014
Data ogłoszenia: 07/02/2014
Data wejścia w życie: 06/02/2014