united kingdom
ukraine

Zalecenie 2014/63/UE w sprawie środków na rzecz zwalczania Diabrotica virgifera virgifera Le Conte na obszarach Unii, na których potwierdzono jego obecność

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 6 lutego 2014 r.
w sprawie środków na rzecz zwalczania Diabrotica virgifera virgifera Le Conte na obszarach Unii, na których potwierdzono jego obecność

(2014/63/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 lutego 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Diabrotica virgifera virgifera Le Conte (dalej zwany: "Diabrotica") to nierodzimy szkodnik owadzi kukurydzy. Rozprzestrzenił się on i jest obecny na ponad połowie obszaru uprawy kukurydzy w Unii.

(2) Środki zapobiegające rozprzestrzenianiu się Diabrotica na terenie Unii podjęte zgodnie z decyzją Komisji 2003/766/WE 1 okazały się nieskuteczne. Ponadto zgodnie z oceną skutków przeprowadzoną przez Komisję niemożliwe jest kontynuowanie zwalczania tego szkodnika na terytorium Unii ani zapobieganie jego dalszemu rozprzestrzenianiu się na obszary, na których ten organizm szkodliwy obecnie nie występuje. Komisja zdecydowała zatem w drodze dyrektywy wykonawczej 2014/19/UE 2 i dyrektywy wykonawczej 2014/62/UE 3 , odpowiednio, o cofnięciu uznania Diabrotica za objęty przepisami organizm szkodliwy kwarantannowy, skreślając go z załącznika I do dyrektywy Rady 2000/29/WE 4 , i o uchyleniu decyzji 2003/766/WE.

(3) Na mocy decyzji 2003/766/WE rotacja upraw była obowiązkowa tylko w przypadku zwalczania odizolowanych przypadków wystąpienia Diabrotica. Z badań naukowych wynika jednak, że rotacja upraw jest najskuteczniejszą techniką pozwalającą również na zwolnienie rozprzestrzeniania się Diabrotica i na ograniczenie jego skutków. Rotacja upraw jest nie tylko skuteczną metodą zwalczania Diabrotica, ale ma też wiele innych korzyści z punktu widzenia ochrony środowiska. Do tych korzyści należy poprawa lub utrzymanie żyzności i struktury gleby oraz przerwanie cyklu rozwojowego chwastów i szkodników o potencjale zmniejszenia zależności rolników od środków chemicznych zawartych w nawozach i środkach ochrony roślin. Z tego względu rotacja upraw pozytywnie wpływa również na jakość wody i powietrza, a także na różnorodność biologiczną. Inne badania dotyczące tego organizmu szkodliwego pokazały jednak wyraźnie, że jego dalsze rozprzestrzenianie się pociągnie za sobą potencjalne zwiększenie zależności od insektycydów, ponieważ w niektórych przypadkach trudne może być znalezienie atrakcyjnej pod względem ekonomicznym uprawy alternatywnej do kukurydzy w cyklu rotacyjnym.

(4) Dlatego też państwa członkowskie powinny przewidzieć skuteczne i zrównoważone metody zwalczania Diabrotica również po wycofaniu uznania Diabrotica za objęty przepisami organizm szkodliwy kwarantannowy. Jak przewidziano w art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE 5 , państwa członkowskie mają wprowadzać odpowiednie zachęty, by skłaniać użytkowników profesjonalnych do dobrowolnego wdrażania wytycznych w zakresie integrowanej ochrony roślin dla poszczególnych upraw lub sektorów; wytyczne takie powinny zostać opracowane przez władze publiczne lub organizacje reprezentujące określonych użytkowników profesjonalnych. Zgodnie z ogólnymi zasadami integrowanej ochrony roślin zapobieganie pojawieniu się organizmów szkodliwych odgrywa kluczową rolę w zmniejszaniu potrzeby stosowania środków ochrony roślin. Ponadto nad metody chemiczne przedkładać należy zrównoważone metody biologiczne, fizyczne i inne metody niechemiczne, jeżeli zapewniają one zadowalającą ochronę przed organizmami szkodliwymi.

(5) Zgodnie z tymi ogólnymi zasadami w zakresie integrowanej ochrony roślin wytyczne dla poszczególnych upraw lub sektorów powinny obejmować stosowanie rotacji upraw, odpowiedniego monitorowania populacji Diabrotica i innych odnośnych środków zapobiegających rozprzestrzenianiu się organizmów szkodliwych, np. środków z zakresu higieny, takich jak czyszczenie maszyn rolniczych.

(6) Ponadto, aby skłonić użytkowników stosujących insektycydy w celu zwalczania Diabrotica do przestrzegania art. 55 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 6 , wytyczne w zakresie integrowanej ochrony roślin dla poszczególnych upraw lub sektorów w odniesieniu do tego organizmu szkodliwego powinny być zgodne z zasadami właściwego stosowania środków ochrony roślin określonymi w tym przepisie.

(7) Profesjonalni użytkownicy środków ochrony roślin powinni mieć dostęp do informacji i narzędzi niezbędnych w celu monitorowania Diabrotica, a także do usług doradczych w zakresie integrowanej ochrony roślin, w tym do określonych metod zapobiegania i zwalczania Diabrotica. Wyniki monitorowania powinny pomóc rolnikom zdecydować, czy i kiedy należy w dalszym ciągu stosować środki ochrony roślin. Należy określić szczegółowe i poparte badaniami naukowymi wartości graniczne dla populacji Diabrotica w danym regionie, ponieważ stanowią one zasadniczy element przy podejmowaniu takich decyzji.

(8) Państwa członkowskie, które - zgodnie z art. 5 dyrektywy 2009/128/WE - zapewniają wszystkim użytkownikom profesjonalnym dostęp do szkoleń w określonych dziedzinach, powinny zatem uwzględnić również przepisy niniejszego zalecenia w odpowiednim programie szkoleniowym.

(9) Należy promować badania i rozwój technologiczny w zakresie narzędzi umożliwiających zrównoważone zwalczanie Diabrotica, aby zapewnić bardziej opłacalne i bardziej ekologiczne środki zwalczania tego organizmu szkodliwego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1.
Państwa członkowskie powinny uwzględnić ogólne zasady integrowanej ochrony roślin określone w załączniku III do dyrektywy 2009/128/WE przy zwalczaniu Diabrotica virgifera virgifera Le Conte (dalej zwany "Diabrotica") na obszarach Unii, na których potwierdzono jego obecność. Dla celów niniejszego zalecenia pod pojęciem "zwalczania" rozumie się ograniczenie gęstości populacji organizmu szkodliwego do poziomu, który nie powoduje istotnych strat ekonomicznych, w celu zapewnienia zrównoważonej pod względem gospodarczym produkcji kukurydzy.
2.
Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby wytyczne w zakresie integrowanej ochrony roślin dla poszczególnych upraw lub sektorów, opracowane przez władze publiczne lub organizacje reprezentujące określonych użytkowników profesjonalnych w odniesieniu do Diabrotica, skierowane do rolników uprawiających kukurydzę oraz do profesjonalnych użytkowników środków ochrony roślin, były zgodne z zasadami właściwego stosowania środków ochrony roślin określonymi w art. 55 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
3.
Nad metody chemiczne przedkładać należy zrównoważone metody biologiczne, fizyczne i inne metody niechemiczne, jeżeli zapewniają one zadowalającą ochronę przed organizmami szkodliwymi. Z tego względu zwalczanie Diabrotica przez użytkowników profesjonalnych powinno być osiągane lub wspierane przez następujące środki:
a)
rotację upraw;
b)
stosowanie biologicznych środków kontroli;
c)
dostosowanie terminu siewu kukurydzy w taki sposób, aby kiełkowanie nie zbiegało się z wylęganiem się larw;
d)
czyszczenie maszyn rolniczych, usuwanie samosiewnych roślin kukurydzy i inne środki higieny.

Pierwszeństwo powinna mieć rotacja upraw z uwagi na swoją skuteczność w zwalczaniu Diabrotica oraz na korzyści dla środowiska i długofalowe korzyści agronomiczne.

4.
W uzupełnieniu do wszystkich środków wymienionych w pkt 3 należy prowadzić monitorowanie obecności Diabrotica w celu określenia konieczności i odpowiedniego terminu podjęcia działań ochronnych. Państwa członkowskie powinny zapewnić skuteczne monitorowanie populacji Diabrotica z wykorzystaniem właściwych metod i narzędzi. Należy ustalić poparte badaniami naukowymi wartości graniczne dla populacji Diabrotica w danym regionie, ponieważ stanowią one zasadniczy element przy podejmowaniu decyzji o stosowaniu środków zwalczania.
5.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 dyrektywy 2009/128/WE państwa członkowskie powinny zapewnić profesjonalnym użytkownikom środków ochrony roślin dostęp do informacji i narzędzi służących monitorowaniu Diabrotica.
6.
Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby usługi doradcze w zakresie integrowanej ochrony roślin, tak jak to określono w art. 14 ust. 2 dyrektywy 2009/128/WE, obejmowały również konkretne porady dotyczące zwalczania Diabrotica udzielane profesjonalnym użytkownikom środków ochrony roślin. Państwa członkowskie powinny również wprowadzać odpowiednie zachęty, by skłaniać użytkowników profesjonalnych do wdrażania wspomnianych w pkt 2 wytycznych dla poszczególnych upraw lub sektorów.
7.
Państwa członkowskie powinny zapewnić wszystkim profesjonalnym użytkownikom środków ochrony roślin dostęp do szkoleń dotyczących zrównoważonego zwalczania Diabrotica. Przepisy niniejszego zalecenia powinny zostać uwzględnione w szkoleniach zapewnianych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 5 dyrektywy 2009/128/WE.
8.
Państwa członkowskie powinny promować badania i rozwój technologiczny w zakresie narzędzi umożliwiających zrównoważone zwalczanie Diabrotica.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 lutego 2014 r.

W imieniu Komisji
Tonio BORG
Członek Komisji
1 Decyzja Komisji 2003/766/WE z dnia 24 października 2003 r. w sprawie środków nadzwyczajnych zapobiegających rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie Diabrotica virgifera Le Conte (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 49).
2 Dyrektywa wykonawcza Komisji 2014/19/UE z dnia 6 lutego 2014 r. zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 2000/29/WE w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie. Zob. s. 30 niniejszego Dziennika Urzędowego.
3 Dyrektywa wykonawcza Komisji 2014/62/UE z dnia 6 lutego 2014 r. uchylająca decyzję 2003/766/WE w sprawie środków nadzwyczajnych zapobiegających rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie Diabrotica virgifera Le Conte.(Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 45).
4 Dyrektywa Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 71).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd przyjął projekt ustawy likwidującej Centralną Informację Emerytalną

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.

Grażyna J. Leśniak 20.05.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - opublikowana

Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia opublikowana

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Będzie elektroniczna dokumentacja w zakresie urodzeń i zgonów

Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.

Grażyna J. Leśniak 12.05.2025
Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 09.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.38.46

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2014/63/UE w sprawie środków na rzecz zwalczania Diabrotica virgifera virgifera Le Conte na obszarach Unii, na których potwierdzono jego obecność
Data aktu: 06/02/2014
Data ogłoszenia: 07/02/2014
Data wejścia w życie: 06/02/2014