Rozporządzenie 317/2010 przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc dla 2011 r. dotyczącego zatrudnienia osób niepełnosprawnych na potrzeby badania reprezentacyjnego siły roboczej, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 317/2010
z dnia 16 kwietnia 2010 r.
przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc dla 2011 r. dotyczącego zatrudnienia osób niepełnosprawnych na potrzeby badania reprezentacyjnego siły roboczej, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja ONZ w sprawie praw osób niepełnosprawnych (zwana dalej "konwencją ONZ"), podpisana przez Wspólnotę Europejską i wszystkie jej państwa członkowskie, w art. 31 dotyczącym statystyk i zbierania danych stanowi, że sygnatariusze konwencji podejmą się zebrania odpowiednich informacji, w tym danych statystycznych i wyników badań naukowych, aby umożliwić sformułowanie i wdrożenie polityki w celu wykonania konwencji ONZ, w tym przepisów art. 27 dotyczącego pracy i zatrudnienia.

(2) W rezolucji z dnia 17 marca 2008 r. na temat sytuacji osób niepełnosprawnych w Unii Europejskiej(2) Rada podkreśliła, że statystyki dotyczące osób niepełnosprawnych są potrzebne, aby zyskać ogólny obraz sytuacji tych osób w Europie, i że takie dane statystyczne i wyniki badań naukowych pozwolą sformułować politykę dotyczącą osób niepełnosprawnych i wdrożyć ją na różnych poziomach zarządzania. Rada wzywa państwa członkowskie i Komisję, aby w ramach swoich właściwych kompetencji dopilnowały rozpoczęcia prac nad europejską strategią w sprawie niepełnosprawności, która zastąpi obecny Europejski plan działania w sprawie niepełnosprawności 2004-2010, między innymi przez ocenę, jak działania na poziomie krajowym odzwierciedlają zobowiązania poczynione przez Wspólnotę Europejską i jej państwa członkowskie w zakresie pełnego wdrożenia konwencji ONZ na poziomie europejskim, z uwzględnieniem ustanowienia spójnych i porównywalnych celów krajowych.

(3) Aby monitorować postępy wdrażania art. 27 konwencji ONZ oraz celów europejskiej strategii zatrudnienia i europejskiej strategii w sprawie niepełnosprawności, a także aby zmierzyć zmiany w uczestnictwie osób niepełnosprawnych w rynku pracy, niezbędny jest obszerny i porównywalny zestaw danych dotyczących zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

(4) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 365/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. zatwierdzające program modułów ad hoc, obejmujących lata 2010, 2011 i 2012 w odniesieniu do badania prób losowych dotyczącego siły roboczej, przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98(3) obejmuje moduł ad hoc dotyczący zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Należy zdefiniować wykaz zmiennych dla tego modułu.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Szczegółowy wykaz zmiennych, które należy zebrać w 2011 r. w module ad hoc dotyczącym zatrudnienia osób niepełnosprawnych, określa załącznik.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 kwietnia 2010 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3.

(2) Dz.U. C 75 z 26.3.2008, s. 1.

(3) Dz.U. L 112 z 24.4.2008, s. 22.

ZAŁĄCZNIK 

BADANIE REPREZENTACYJNE SIŁY ROBOCZEJ

Specyfikacje modułu ad hoc dla 2011 r. dotyczącego zatrudnienia osób niepełnosprawnych

1. Zainteresowane państwa członkowskie i regiony: wszystkie.

2. Zmienne są kodowane w następujący sposób:

Kody zmiennych występujących w badaniu reprezentacyjnym siły roboczej w kolumnie "Filtr" odnoszą się do załącznika III do rozporządzenie Komisji (WE) nr 377/2008 z dnia 25 kwietnia 2008 r. wykonującego rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie w odniesieniu do kodowania, które należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2009 r., wykorzystania prób cząstkowych do gromadzenia danych dotyczących zmiennych strukturalnych oraz określenia kwartałów referencyjnych(1).

Nazwa Kolumna Kod Opis Filtr
HEALTHMA 197-198 Rodzaj długotrwałego schorzenia lub choroby (podać kod pierwszej najważniejszej choroby) Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat
01 Choroby rąk lub dłoni (w tym zapalenie stawów lub reumatyzm)
02 Choroby nóg lub stóp (w tym zapalenie stawów lub reumatyzm)
03 Choroby pleców lub szyi (w tym zapalenie stawów lub reumatyzm)
04 Nowotwór
05 Choroby skóry, w tym reakcje alergiczne i ciężkie zniekształcenia
06 Choroby serca, zaburzenia ciśnienia lub krążenia krwi
07 Choroby płuc lub zaburzenia oddychania, w tym astma i zapalenie oskrzeli
08 Choroby żołądka, wątroby, nerek lub zaburzenia trawienia
09 Cukrzyca
10 Padaczka (w tym napady padaczkowe)
11 Silne bóle głowy, np. migrena
12 Trudności z uczeniem się (czytaniem, ortografią lub matematyką)
13 Przewlekłe stany lękowe
14 Depresja
15 Inne choroby psychiczne, zaburzenia nerwowe lub emocjonalne
16 Inne choroby progresywne (w tym stwardnienie rozsiane, HIV, choroba Alzheimera, choroba Parkinsona)
17 Inne długotrwałe problemy zdrowotne
18 Brak długotrwałych schorzeń lub chorób
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
HEALTHSE 199-200 Rodzaj długotrwałego schorzenia lub choroby (podać kod drugiej najważniejszej choroby) Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat i HEALTHMA = 1-17
01 Choroby rąk lub dłoni (w tym zapalenie stawów lub reumatyzm)
02 Choroby nóg lub stóp (w tym zapalenie stawów lub reumatyzm)
03 Choroby pleców lub szyi (w tym zapalenie stawów lub reumatyzm)
04 Nowotwór
05 Choroby skóry, w tym reakcje alergiczne i ciężkie zniekształcenia
06 Choroby serca, zaburzenia ciśnienia lub krążenia krwi
07 Choroby płuc lub zaburzenia oddychania, w tym astma i zapalenie oskrzeli
08 Choroby żołądka, wątroby, nerek lub zaburzenia trawienia
09 Cukrzyca
10 Padaczka (w tym napady padaczkowe)
11 Silne bóle głowy, np. migrena
12 Trudności z uczeniem się (czytaniem, ortografią lub matematyką)
13 Przewlekłe stany lękowe
14 Depresja
15 Inne choroby psychiczne, zaburzenia nerwowe lub emocjonalne
16 Inne choroby progresywne (w tym stwardnienie rozsiane, HIV, choroba Alzheimera, choroba Parkinsona)
17 Inne długotrwałe problemy zdrowotne
18 Brak innych długotrwałych schorzeń lub chorób
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
DIFFICMA 201-202 Pierwsza podstawowa trudność w wykonywaniu codziennych czynności (podać kod pierwszej najważniejszej trudności) Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat
01 Widzenie, również w założonych okularach
02 Słyszenie, również podczas stosowania aparatów słuchowych
03 Chodzenie, wchodzenie po schodach
04 Siedzenie lub stanie
05 Pamięć, koncentracja
06 Komunikowanie się, np. rozumienie lub bycie rozumianym
07 Sięganie po coś lub wyciąganie się
08 Podnoszenie i noszenie
09 Schylanie się
10 Trzymanie, chwytanie lub obracanie
11 Brak trudności
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
DIFFICSE 203-204 Druga podstawowa trudność w wykonywaniu codziennych czynności (podać kod drugiej najważniejszej trudności) Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat i DIFFICMA = 1-10
01 Widzenie, również w założonych okularach
02 Słyszenie, również podczas stosowania aparatów słuchowych
03 Chodzenie, wchodzenie po schodach
04 Siedzenie lub stanie
05 Pamięć, koncentracja
06 Komunikowanie się, np. rozumienie lub bycie rozumianym
07 Sięganie po coś lub wyciąganie się
08 Podnoszenie i noszenie
09 Schylanie się
10 Trzymanie, chwytanie lub obracanie
11 Brak trudności
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
LIMHOURS 205 Schorzenie(-a) lub choroba(-y) albo trudność(-ci) są przyczyną ograniczenia liczby godzin, jakie dana osoba może przepracować w tygodniu Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat (HEALTHMA = 1-17 lub DIFFICMA = 1-10)
1 Tak, schorzenie(-a) lub choroba(-y)
2 Tak, trudność(-ci) w wykonywaniu codziennych czynności
3 Tak, zarówno schorzenie(-a)/choroba(-y), jak i trudność(-ci) w wykonywaniu codziennych czynności
4 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
LIMTYPEW 206 Schorzenie(-a) lub choroba(-y) albo trudność(-ci) są przyczyną ograniczenia rodzaju pracy (np. trudności związane z noszeniem ciężkich rzeczy, pracą na zewnątrz, siedzeniem przez dłuższy okres czasu), jaką dana osoba może wykonywać Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat (HEALTHMA = 1-17 lub DIFFICMA = 1-10)
1 Tak, schorzenie(-a) lub choroba(-y)
2 Tak, trudność(-ci) w wykonywaniu codziennych czynności
3 Tak, zarówno schorzenie(-a)/choroba(-y), jak i trudność(-ci) w wykonywaniu codziennych czynności
4 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
LIMTRANS 207 Schorzenie(-a) lub choroba(-y) albo trudność(-ci) są przyczyną ograniczenia możliwości docierania do pracy i z pracy Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat (HEALTHMA = 1-17 lub DIFFICMA = 1-10)
1 Tak, schorzenie(-a) lub choroba(-y)
2 Tak, trudność(-ci) w wykonywaniu codziennych czynności
3 Tak, zarówno schorzenie(-a)/choroba(-y), jak i trudność(-ci) w wykonywaniu codziennych czynności
4 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
NEEDHELP 208 Z powodu schorzenia (schorzeń) lub choroby (chorób) albo trudności w wykonywaniu codziennych czynności dana osoba potrzebuje (osoba niezatrudniona)/korzysta (osoba zatrudniona) z pomocy innych osób w wykonywaniu pracy Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat (HEALTHMA = 1-17 lub DIFFICMA = 1-10)
1 Tak
2 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
NEEDADAP 209 Z powodu schorzenia(-ń) lub choroby(-ób) albo trudności w wykonywaniu codziennych czynności dana osoba potrzebuje (osoba niezatrudniona)/korzysta (osoba zatrudniona) ze specjalnego wyposażenia lub potrzebuje (osoba niezatrudniona)/ korzysta (osoba zatrudniona) z adaptacji miejsca pracy umożliwiających pracę Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat (HEALTHMA = 1-17 lub DIFFICMA = 1-10)
1 Tak
2 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
NEEDORGA 210 Z powodu (schorzeń) lub choroby (chorób) albo trudności w wykonywaniu codziennych czynności dana osoba potrzebuje (osoba niezatrudniona)/korzysta (osoba zatrudniona) ze specjalnych warunków pracy, umożliwiających pracę (np. praca siedząca, telepraca, elastyczne godziny pracy lub lżejsza praca) Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat (HEALTHMA = 1-17 lub DIFFICMA = 1-10)
1 Tak
2 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
LIMREAS 211-212 Główne przyczyny ograniczeń w wykonywaniu pracy (liczby godzin, rodzaju pracy, dojeżdżania do pracy i z pracy), które nie są spowodowane długotrwałymi schorzeniami lub chorobami albo trudnościami w wykonywaniu codziennych czynności Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat
01 Brak kwalifikacji/doświadczenia
02 Brak odpowiednich możliwości zawodowych
03 Brak lub ograniczone możliwości dojeżdżania do pracy i z pracy
04 Brak elastyczności ze strony pracodawcy
05 Wpływ na pobieranie świadczeń
06 Obowiązki rodzinne/opiekuńcze
07 Powody osobiste
08 Inny powód
09 Brak ograniczeń w wykonywaniu pracy
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
213/218 Współczynnik ważenia dla modułu ad hoc dla 2010 r. (nieobowiązkowe) Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat
0000- 9999 Kolumny 213-216 zawierają liczby całkowite
00-99 Kolumny 217-218 zawierają liczby dziesiętne

______

(1) Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 57.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.97.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 317/2010 przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc dla 2011 r. dotyczącego zatrudnienia osób niepełnosprawnych na potrzeby badania reprezentacyjnego siły roboczej, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98
Data aktu: 16/04/2010
Data ogłoszenia: 17/04/2010
Data wejścia w życie: 24/04/2010