Zalecenie 2010/19/UE w sprawie bezpiecznej elektronicznej wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na potrzeby kontroli niepowtarzalności wydawanych przez nie kart kierowcy

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 13 stycznia 2010 r.
w sprawie bezpiecznej elektronicznej wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na potrzeby kontroli niepowtarzalności wydawanych przez nie kart kierowcy

(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 19)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/19/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 stycznia 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 14 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym(1) stanowi, że na wniosek kierowcy posiadającego miejsce normalnego zamieszkania na terytorium danego państwa członkowskiego właściwe władze tego państwa wydają kartę kierowcy określoną w załączniku IB do tego rozporządzenia.

(2) Wymaganie 268a rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 zobowiązuje państwa członkowskie do wymiany danych drogą elektroniczną w celu zapewnienia niepowtarzalności karty kierowcy, którą wydają. Zgodnie z tym wymaganiem właściwe organy państw członkowskich mogą też wymieniać dane elektronicznie przy przeprowadzaniu kontroli kart kierowców w ramach kontroli drogowych lub na terenie przedsiębiorstwa w celu zweryfikowania niepowtarzalności i statusu kart.

(3) Właściwy organ powinien upewnić się, czy osoba ubiegająca się o kartę kierowcy nie jest posiadaczem innej ważnej karty kierowcy.

(4) Karty kierowców wydawane przez państwa członkowskie są wzajemnie uznawane.

(5) Bezpieczeństwo, integralność i wiarygodność systemu tachografu cyfrowego należy zapewnić poprzez należytą kontrolę wydawanych na terenie Unii Europejskiej kart kierowcy i ich prawidłowe wykorzystanie.

(6) Wskazane jest, aby organy wydające dysponowały skutecznymi procesami i procedurami należytego zarządzania danymi o wydawaniu kart do tachografów w ogólności i kart kierowcy w szczególności.

(7) Organy wydające państw członkowskich powinny być w stanie szybko sprawdzić informacje o wydanych kartach kierowcy i sprawnie wymieniać się takimi informacjami, aby nie dopuścić do sytuacji, w której kierowca posiada więcej niż jedną ważną kartę kierowcy.

(8) Właściwe organy krajowe powinny mieć możliwość zweryfikowania podczas kontroli drogowych, czy dany kierowca posiada kartę kierowcy oraz czy karta taka jest ważna.

(9) Sprawdzonym i wiarygodnym narzędziem elektronicznej wymiany danych dotyczących wydawania i kontroli kart kierowcy między państwami członkowskimi jest system informacyjny TACHOnet, do którego podłączonych jest już 28 krajów europejskich. System TACHOnet zdefiniowany jest w zbiorze dokumentów referencyjnych opublikowanych na stronach internetowych służb Komisji odpowiedzialnych za aspekty socjalne polityki w dziedzinie transportu drogowego, w tym w dokumencie "XML Messaging Reference Guide".

(10) Funkcjonowanie systemu TACHOnet uzależnione jest od funkcjonowania poszczególnych systemów krajowych. Należy zatem określić minimalny poziom obsługi w zakresie dostępności systemu, do którego zapewnienia powinny dążyć państwa członkowskie,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

Wykorzystanie systemu TACHOnet

1. Państwa członkowskie powinny korzystać z systemu TACHOnet do celów wymiany informacji na potrzeby kontroli niepowtarzalności kart kierowcy wydanych zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 3821/85.

Wykorzystanie innych, kompatybilnych systemów

2. Grupa państw członkowskich może również na potrzeby elektronicznej wymiany danych we własnym gronie korzystać z innego, kompatybilnego systemu, zgodnego przynajmniej z opublikowanym na stronach internetowych Komisji dokumentem "TACHOnet XML Messaging Reference Guide", o ile elektroniczna wymiana danych z pozostałymi państwami członkowskimi prowadzona będzie przez system TACHOnet.

Procedura kontroli niepowtarzalności kart kierowcy

3. Państwa członkowskie powinny prowadzić kontrole niepowtarzalności kart kierowcy zgodnie z procedurą określoną w załączniku I.

Wykorzystanie systemu TACHOnet przez krajowe organy kontrolne

4. Państwa członkowskie powinny umożliwić krajowym organom odpowiedzialnym za egzekwowanie przepisów i organom kontrolnym korzystanie z systemu TACHOnet i/lub systemów równoważnych oraz zachęcać je do tego i wspierać je w tym, aby ułatwić przeprowadzanie skutecznych kontroli ważności, statusu i niepowtarzalności kart kierowcy, zwłaszcza w ramach kontroli drogowych lub na terenie przedsiębiorstwa.

Minimalny poziom obsługi

5. Państwa członkowskie powinny zapewnić minimalny poziom obsługi systemu TACHOnet lub kompatybilnego systemu, o którym mowa w ust. 2, zgodnie z załącznikiem II.

Sprawozdawczość

6. Wzywa się państwa członkowskie do poinformowania Komisji o działaniach podjętych w kontekście niniejszego zalecenia w terminie do dnia 30 czerwca 2010 r.

Przegląd

7. W przypadku pojawienia się równoważnego systemu elektronicznej wymiany danych, który mógłby być stosowany przez wszystkie państwa członkowskie, Komisja - na wniosek co najmniej pięciu państw członkowskich i po zasięgnięciu opinii komitetu powołanego na mocy art. 18 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 - dokona przeglądu niniejszego zalecenia.

Adresaci

8. Niniejsze zalecenie skierowane jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 stycznia 2010 r.

W imieniu Komisji
Antonio TAJANI
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 370 z 31.12.1985, s. 8.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

KONTROLA NIEPOWTARZALNOŚCI KARTY KIEROWCY

1. Każdy wniosek o wydanie karty kierowcy należy sprawdzić w rejestrze kart kierowcy prowadzonym przez państwo członkowskie, w którym złożono wniosek.

2. W przypadku gdy osoba ubiegająca się o kartę kierowcy jest posiadaczem prawa jazdy wydanego w kraju, w którym ubiega się o kartę kierowcy, organ wydający karty w tym państwie członkowskim może przeprowadzić wyrywkowe kontrole, korzystając z systemu informacyjnego TACHOnet lub innego, kompatybilnego systemu, celem sprawdzenia, czy dana osoba nie ubiega się o kartę kierowcy w innym państwie członkowskim i/lub czy nie otrzymała takiej karty. Wyrywkowe kontrole powinny obejmować co najmniej 2 % wszystkich wniosków.

3. W przypadku gdy osoba ubiegająca się o kartę kierowcy jest posiadaczem prawa jazdy wydanego w innym państwie członkowskim niż państwo, w którym ubiega się o kartę kierowcy, organ wydający karty w tym państwie członkowskim powinien każdorazowo skorzystać z systemu informacyjnego TACHOnet lub innego, kompatybilnego systemu.

4. Państwo członkowskie wydające kartę kierowcy osobie, która jest posiadaczem prawa jazdy wydanego w innym państwie członkowskim, powinno niezwłocznie powiadomić to państwo o wydaniu karty kierowcy, za pośrednictwem systemu TACHOnet lub innego, kompatybilnego systemu.

5. Państwo członkowskie, które otrzyma od innego państwa członkowskiego powiadomienie o wydaniu karty kierowcy osobie, która jest posiadaczem prawa jazdy wydanego w powiadamianym państwie członkowskim, powinno wprowadzić tę informację do prowadzonego przez nie rejestru kart kierowcy. Wprowadzenie tych informacji nie jest konieczne, jeżeli organy państwa członkowskiego wydającego kartę korzystają z systemu TACHOnet lub innego, kompatybilnego systemu we wszystkich przypadkach.

ZAŁĄCZNIK  II

MINIMALNY POZIOM OBSŁUGI

Państwa członkowskie powinny zapewnić następujący minimalny poziom obsługi w odniesieniu do systemu TACHOnet lub innego, kompatybilnego systemu elektronicznej wymiany danych:

1. Ramy czasowe:

24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu

2. Wskaźnik dostępności systemu: 98 %

Wskaźnik dostępności systemu odpowiada wyrażonemu w procentach czasowi gotowości systemu do pracy.

Wskaźnik dostępności wynoszący oznacza niedostępność
dziennie miesięcznie rocznie
98 % 20 minut 10 godzin 5 dni

3. Czas reakcji systemu: Maksymalnie 60 sekund

W przypadku gdy czas reakcji systemu nie odpowiada wymaganej wartości, państwo członkowskie powinno podjąć wszelkie niezbędne kroki, aby jak najszybciej przywrócić normalny czas reakcji.

4. Procedura serwisowa:

W przypadku konieczności przeprowadzenia prac serwisowych państwo członkowskie powinno powiadomić o tym pozostałe państwa członkowskie i Komisję za pomocą narzędzia "Schedule Maintenance" dostępnego na portalu internetowym TACHOnet

https://webgate.cec.eu-admin.net/tachonet/prod/tachonetportal/

(dostęp wyłącznie przez sieć s-TESTA).

5. Eskalacja zdarzeń:

W przypadku zdarzeń, których nie można usunąć w ciągu 30 minut, państwo członkowskie, w którego systemie dane zdarzenie zostało zapoczątkowane, powinno zastosować następującą procedurę:

a) za pomocą narzędzia "Schedule Maintenance" powiadomić pozostałe państwa członkowskie; kopia powiadomienia zostanie automatycznie przekazana Komisji;

b) niezwłocznie po przywróceniu sprawności systemu przekazać powiadomienie o przywróceniu jego normalnej pracy.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.9.10

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2010/19/UE w sprawie bezpiecznej elektronicznej wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na potrzeby kontroli niepowtarzalności wydawanych przez nie kart kierowcy
Data aktu: 13/01/2010
Data ogłoszenia: 14/01/2010
Data wejścia w życie: 13/01/2010