Rozporządzenie 146/2010 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1122/2009 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 146/2010
z dnia 23 lutego 2010 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1122/2009 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(1), w szczególności jego art. 85x i 103za w związku z art. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(2), w szczególności jego art. 142 lit. c), k) i n),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Po przedstawieniu Radzie w kwietniu 2009 r. wniosków w sprawie uproszczenia określono pewną liczbę możliwych do wprowadzenia ulepszeń w zakresie skuteczności i uproszczenia przepisów regulujących wdrażanie zasady wzajemnej zgodności. Należy włączyć te ulepszenia do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009(3).

(2) System identyfikacji działek rolnych stanowi kluczowy element procesu gwarantującego prawidłową realizację wypłat dla rolników i chroniącego unijne fundusze. W celu poprawy jakości tego systemu należy wprowadzić przepisy przewidujące obowiązek rocznej oceny systemu. Państwa członkowskie powinny dokonać oceny systemu zgodnie ze zharmonizowaną metodą i przedstawić sprawozdanie na tyle wcześnie, by umożliwić skuteczne wykorzystanie wyników oceny.

(3) W art. 64 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 ustanawia się odstępstwo, w przypadku gdy rolnik, którego dotyczy włączenie wsparcia związanego z wielkością produkcji, nie posiada żadnych uprawnień do płatności, lecz zgłasza pewną liczbę dzierżawionych uprawnień do płatności w pierwszym roku włączenia tego wsparcia. Takiemu rolnikowi należy przyznać uprawnienia, w odniesieniu do których stosuje się odstępstwo w zakresie ich aktywacji. W celu zagwarantowania skutecznej kontroli należy zapewnić identyfikowalność tych uprawnień.

(4) W celu przeprowadzenia kontroli w zakresie zasady wzajemnej zgodności, przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1122/2009, państwa członkowskie mogą korzystać jedynie z wyników kontroli na miejscu przeprowadzonych przez właściwe organy kontroli. W celu zapewnienia skuteczności państwa członkowskie powinny mieć możliwość wykorzystania również wyników kontroli na miejscu przeprowadzonych zgodnie z prawodawstwem mającym zastosowanie do odnośnych aktów prawnych i norm, tak aby osiągnąć minimalny poziom kontroli. Należy jednak zapewnić utrzymanie skutecznego systemu kontroli.

(5) Przy wyborze próby poddawanej kontroli na miejscu pod kątem przestrzegania zasady współzależności państwo członkowskie może uwzględnić, w analizie ryzyka, uczestnictwo rolników we właściwych systemach certyfikacji. Należy wyjaśnić skorzystanie z tej możliwości.

(6) Sprawozdania z kontroli należy przesłać do agencji płatniczej lub organu koordynującego w wyznaczonym terminie. Jeżeli sprawozdanie z kontroli nie zawiera żadnych wniosków, w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych należy uznać, że wystarczy, by sprawozdania z kontroli były bezpośrednio udostępniane agencji płatniczej lub organowi koordynującemu.

(7) Przy okazji niniejszej zmiany rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 należy poprawić dwa nieprawidłowe odesłania odpowiednio do rozporządzenia (WE) nr 73/2009 i rozporządzenia Komisji (WE) nr 1121/2009(4).

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1122/2009.

(9) Zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu odnoszą się do wniosków o przyznanie pomocy dotyczących lat gospodarczych lub okresów premiowych rozpoczynających się z dniem 1 stycznia 2010 r. W związku z tym należy odpowiednio stosować niniejsze rozporządzenie.

(10) Komitet Zarządzający ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych i Komitet Zarządzający ds. Płatności Bezpośrednich nie wydały opinii w terminie wyznaczonym przez ich przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1122/2009 wprowadza się następujące zmiany:

1) art. 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Państwa członkowskie dokonują corocznej oceny jakości systemu identyfikacji działek rolnych. Ocena ta obejmuje następujące elementy jakościowe:

a) poprawne ujęcie ilościowe maksymalnego kwalifikowalnego obszaru;

b) proporcje i rozmieszczenie działek referencyjnych, gdzie maksymalny kwalifikowalny obszar uwzględnia obszary niekwalifikowalne, a nie uwzględnia powierzchni użytków rolnych;

c) kategoryzację działek referencyjnych, gdzie maksymalny kwalifikowalny obszar uwzględnia obszary niekwalifikowalne, a nie uwzględnia powierzchni użytków rolnych;

d) występowanie działek referencyjnych ze znacznymi defektami;

e) stosunek obszaru zgłoszonego do maksymalnego kwalifikowalnego obszaru w obrębie działek referencyjnych;

f) odsetek działek referencyjnych, które były przedmiotem zmian na przestrzeni lat;

g) odsetek nieprawidłowości stwierdzony podczas kontroli na miejscu.

Podczas przeprowadzania oceny określonej w akapicie pierwszym państwa członkowskie:

a) wykorzystują dane umożliwiające im ocenę bieżącej sytuacji na miejscu;

b) dokonują losowo wyboru odpowiedniej próby wszystkich działek referencyjnych.

Komisja jest powiadamiana o sprawozdaniu z oceny i, w razie potrzeby, działaniach zaradczych, jak również o harmonogramie ich wdrażania najpóźniej dnia 31 stycznia następującego po danym roku kalendarzowym. W odniesieniu do roku kalendarzowego 2010 informacje te są jednak przekazywane Komisji najpóźniej dnia 28 lutego 2011 r.";

2) w art. 7 ust. 1 lit. f) otrzymuje brzmienie:

"f) rodzaj uprawnienia, w szczególności uprawnienia specjalne przewidziane w art. 44 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, uprawnienia przyznane zgodnie z art. 68 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 73/2009 oraz uprawnienia do płatności będące przedmiotem odstępstwa zgodnie z art. 64 ust. 2) rozporządzenia (WE) nr 73/2009;";

3) w art. 28 ust. 1 lit. a) wyrazy "załącznikach I i IV" otrzymują brzmienie "załącznikach I i VI";

4) w art. 50 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W drodze odstępstwa od ust. 1, w celu osiągnięcia minimalnego poziomu kontroli, o którym mowa w wymienionym ustępie, na poziomie każdego aktu prawnego lub normy bądź grupy aktów prawnych lub norm, państwo członkowskie może:

a) w odniesieniu do wybranych rolników - wykorzystywać wyniki kontroli na miejscu przeprowadzonych zgodnie z prawodawstwem mającym zastosowanie do tych aktów prawnych lub norm; lub

b) zastąpić wybranych rolników rolnikami, których gospodarstwa zostały poddane kontroli na miejscu, przeprowadzonej zgodnie z prawodawstwem mającym zastosowanie do tych aktów prawnych lub norm, pod warunkiem że rolnicy ci przedstawią wnioski o przyznanie pomocy z tytułu systemów wsparcia bezpośredniego w rozumieniu art. 2 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 73/2009 lub z tytułu systemów wsparcia objętych art. 85t i 103z rozporządzenia (WE) nr 1234/2007.

W takich przypadkach kontrole na miejscu obejmują wszystkie aspekty związane z zasadą wzajemnej zgodności określone w odpowiednich aktach prawnych lub normach. Ponadto państwo członkowskie gwarantuje, że kontrole na miejscu są co najmniej tak samo skuteczne jak kontrole przeprowadzane przez właściwe organy kontroli.";

5) w art. 51 ust. 1 po akapicie drugim dodaje się akapity w brzmieniu:

"Na podstawie analizy ryzyka państwo członkowskie może wykluczyć rolników uczestniczących w systemie certyfikacji, o którym mowa w lit. b) akapit drugi, z próby kontrolnej opartej na analizie ryzyka. Jeżeli jednak system certyfikacji obejmuje jedynie część wymogów i norm, jakie rolnik powinien spełniać w ramach zasady wzajemnej zgodności, do wymogów i norm nieobjętych systemem certyfikacji mają zastosowanie odpowiednie czynniki ryzyka.

Jeżeli analiza wyników kontroli wykazuje znaczną częstotliwość nieprzestrzegania wymogów lub norm zawartych w systemie certyfikacji, o którym mowa w lit. b) akapit drugi, czynniki ryzyka związane z tymi wymogami lub normami zostają poddane ponownej ocenie i, w razie potrzeby, zwiększone.";

6) w art. 54 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Każda kontrola na miejscu przeprowadzona na mocy niniejszego rozdziału stanowi przedmiot sprawozdania z kontroli sporządzonego przez właściwy organ kontroli lub na jego odpowiedzialność, niezależnie od tego, czy gospodarstwo danego rolnika zostało wybrane do kontroli na miejscu zgodnie z art. 51, zostało poddane kontroli na miejscu na mocy prawodawstwa mającego zastosowanie do aktów prawnych i norm zgodnie z art. 50 ust. 1a, czy chodzi o działania następcze podjęte w wyniku niezgodności, na które zwrócono uwagę właściwego organu kontroli w jakikolwiek inny sposób.";

b) w ust. 3 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Jeżeli jednak sprawozdanie nie zawiera żadnych wniosków, państwo członkowskie może podjąć decyzję o nieprzekazywaniu takiego sprawozdania, o ile agencja płatnicza lub organ odpowiedzialny za koordynację może mieć do niego bezpośredni dostęp miesiąc po jego finalizacji.";

7) w art. 62 wyrazy "art. 30 ust. 1 i 2" otrzymują brzmienie "art. 29 ust. 1 i 2".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do wniosków o przyznanie pomocy dotyczących lat gospodarczych lub okresów premiowych rozpoczynających się z dniem 1 stycznia 2010 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 lutego 2010 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.

(2) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.

(3) Dz.U. L 316 z 2.12.2009, s. 65.

(4) Dz.U. L 316 z 2.12.2009, s. 27.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.47.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 146/2010 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1122/2009 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina
Data aktu: 23/02/2010
Data ogłoszenia: 24/02/2010
Data wejścia w życie: 03/03/2010