(Dz.U.UE L z dnia 17 grudnia 2010 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając art. 4 Protokołu (nr 19) włączającego dorobek Schengen w ramy Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (zwanego dalej "protokołem Schengen"),
uwzględniając wniosek Rządu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej złożony w piśmie do przewodniczącego Rady z dnia 5 października 2010 r. dotyczący stosowania niektórych przepisów dorobku Schengen, jak określono w tym piśmie,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją 2000/365/WE(1) Rada upoważniła Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej do stosowania niektórych przepisów dorobku Schengen zgodnie z warunkami określonymi w tej decyzji.
(2) Dnia 24 czerwca 2009 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego europejską agencję ds. zarządzania operacyjnego wielkoskalowymi systemami informatycznymi w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości (zwanego dalej "proponowanym rozporządzeniem").
(3) Zgodnie z postulowanym rozporządzeniem europejskiej agencji ds. zarządzania operacyjnego wielkoskalowymi systemami informatycznymi w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości (zwanej dalej "agencją") ma zostać powierzona odpowiedzialność za zarządzanie operacyjne systemem informacyjnym Schengen drugiej generacji (SIS II), wizowym systemem informacyjnym (VIS) i systemem Eurodac, a także może ona być odpowiedzialna za przygotowywanie i rozwijanie innych wielkoskalowych systemów informatycznych w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości oraz za zarządzanie operacyjne tymi systemami, na podstawie stosownych instrumentów ustawodawczych, w oparciu o tytuł V trzeciej części Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
(4) SIS II stanowi część dorobku Schengen. Utworzenie i funkcjonowanie SIS II reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1987/2006(2) oraz decyzja Rady 2007/533/WSiSW(3). Zjednoczone Królestwo uczestniczyło jednak tylko w przyjęciu decyzji 2007/533/WSiSW, która rozwija przepisy dorobku Schengen, o których mowa w art. 1 lit. a) ppkt (ii) decyzji 2000/365/WE.
(5) System VIS jest również częścią dorobku Schengen. Zjednoczone Królestwo nie uczestniczyło w przyjęciu decyzji 2004/512/WE(4), rozporządzenia (WE) nr 767/2008(5) oraz decyzji 2008/633/WSiSW(6) regulujących ustanowienie, funkcjonowanie lub użytkowanie systemu VIS, ani nie jest związane tymi aktami.
(6) Eurodac nie stanowi części dorobku Schengen. Zjednoczone Królestwo uczestniczyło w przyjęciu rozporządzenia (WE) nr 2725/2000(7) regulującego ustanowienie, funkcjonowanie i użytkowanie systemu Eurodac i jest związane tym rozporządzeniem.
(7) Zważywszy na udział w systemie Eurodac oraz częściowy udział w systemie SIS II, Zjednoczone Królestwo ma prawo uczestniczyć w działalności agencji w takim zakresie, w jakim agencja będzie odpowiedzialna za zarządzanie operacyjne - zgodnie z decyzją 2007/533/WSiSW - systemem SIS II oraz systemem Eurodac.
(8) Proponowana agencja powinna być pojedynczą osobą prawną oraz posiadać jednolitą strukturę organizacyjną i finansową. W tym celu agencja powinna zostać powołana na podstawie pojedynczego aktu prawnego, którego przyjęcie wymaga głosowania Rady w pełnym składzie. Ponadto gdy proponowane rozporządzenie zostanie przyjęte, powinno ono mieć zastosowanie w całości w państwach członkowskich nim związanych. Wyklucza to możliwość częściowego stosowania tego aktu w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa.
(9) Aby zapewnić zgodność z Traktatami i mającymi zastosowanie protokołami, a jednocześnie zadbać o jednolitość i spójność proponowanego rozporządzenia, Zjednoczone Królestwo złożyło wniosek o objęcie go przepisami proponowanego rozporządzenia na mocy art. 4 Protokołu Schengen, w zakresie w jakim agencja będzie odpowiedzialna za zarządzanie operacyjne systemem SIS II, zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1987/2006, oraz systemem VIS.
(10) Rada uznaje prawo Zjednoczonego Królestwa do złożenia - zgodnie z art. 4 protokołu Schengen - wniosku o objęcie go przepisami proponowanego rozporządzenia w zakresie, w jakim Zjednoczone Królestwo nie zostanie objęte przepisami proponowanego rozporządzenia z innych powodów.
(11) Uczestnictwo Zjednoczonego Królestwa w proponowanym rozporządzeniu pozostałoby bez uszczerbku dla faktu, że aktualnie Zjednoczone Królestwo nie jest i nie może być objęte przepisami dorobku Schengen odnoszącymi się do swobodnego przemieszczania się obywateli państw trzecich, polityki wizowej i przekraczania przez osoby zewnętrznych granic państw członkowskich. Sytuacja ta uzasadniałaby włączenie do proponowanego rozporządzenia przepisów szczególnych odzwierciedlających tę szczególną sytuację Zjednoczonego Królestwa, w szczególności w odniesieniu do ograniczonych praw głosu w zarządzie agencji.
(12) Komitet Mieszany, ustanowiony na podstawie art. 3 Umowy zawartej między Radą Unii Europejskiej i Republiką Islandii oraz Królestwem Norwegii w sprawie włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen(8), został poinformowany o przygotowaniu niniejszej decyzji, zgodnie z art. 5 tej umowy.
(13) Komitet Mieszany, ustanowiony na podstawie art. 3 Umowy zawartej między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen(9), został poinformowany o przygotowaniu niniejszej decyzji, zgodnie z art. 5 tej umowy,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 grudnia 2010 r.
| W imieniu Rady | |
| S. VANACKERE | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 131 z 1.6.2000, s. 43.
(2) Dz.U. L 381 z 28.12.2006, s. 4.
(3) Dz.U. L 205 z 7.8.2007, s. 63.
(4) Decyzja Rady z dnia 8 czerwca 2004 r. w sprawie ustanowienia Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) (Dz.U. L 213 z 15.6.2004, s. 5).
(5)Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 60).
(6)Decyzja Rady (WE) nr 2008/633/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie dostępu wyznaczonych organów państw członkowskich i Europolu do Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) do celów jego przeglądania, w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i innym poważnym przestępstwom, ich wykrywania i ścigania (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 129).
(7)Rozporządzenie Rady (WE) nr 2725/2000 z dnia 11 grudnia 2000 r. dotyczące ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania konwencji dublińskiej (Dz.U. L 316 z 15.12.2000, s. 1).
(8) Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 36.
(9) Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 52.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.333.58 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2010/779/UE w sprawie wniosku Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej o zastosowanie wobec niego niektórych przepisów dorobku Schengen dotyczących ustanowienia europejskiej agencji ds. zarządzania operacyjnego wielkoskalowymi systemami informatycznymi w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości |
| Data aktu: | 14/12/2010 |
| Data ogłoszenia: | 17/12/2010 |
| Data wejścia w życie: | 18/12/2010 |