(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008(1),
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2008 - Tom I (C7-0177/2009)(2),
– uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Komitetu Społeczno-Ekonomicznego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2008 r.,
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2008 wraz z odpowiedziami instytucji(3),
– uwzględniając poświadczenie wiarygodności rozliczeń oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw, przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),
– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0080/2010),
1. udziela Sekretarzowi Generalnemu Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego absolutorium z wykonania budżetu tej instytucji za rok budżetowy 2008;
2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
| Jerzy BUZEK | Klaus WELLE |
| Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
______
(1) Dz.U. L 71 z 14.3.2008.
(2) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 1.
(3) Dz.U. C 269 z 10.11.2009, s. 1.
(4) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 122.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja VI - Europejski Komitet Społeczno-Ekonomiczny
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008(1),
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2008 - Tom I (C7-0177/2009)(2),
– uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Komitetu Społeczno-Ekonomicznego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2008 r.,
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2008 wraz z odpowiedziami instytucji(3),
– uwzględniając poświadczenie wiarygodności rozliczeń oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw, przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),
– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0080/2010),
A. mając na uwadze, że "obywatele mają prawo wiedzieć, jak wydawane są ich podatki i jak sprawowana jest władza powierzona organom politycznym"(6),
1. zwraca uwagę, że środki na zobowiązania, jakimi Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) dysponował w 2008 r., wynosiły 118 mln EUR (w 2007 r.: 116 mln EUR), przy stopie wykorzystania wynoszącej 95,64 %, co jest identyczne ze średnią innych instytucji (95,67 %);
2. wskazuje na fakt, że Trybunał Obrachunkowy zaznaczył w swym sprawozdaniu rocznym, że kontrola nie dała podstaw do żadnych istotnych uwag w odniesieniu do Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (EKES);
3. zauważa nieznaczny wzrost liczby stałych etatów (700 etatów w 2008 r., 695 etatów w 2007 r.) przyznanych EKES oraz fakt, że prawie wszystkie te etaty zostały obsadzone (14 wakatów w 2008 r., 8 wakatów w 2007 r.); z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie i wdrożenie planu średniookresowego (strategia 2008-2013) w celu promowania równouprawnienia i różnorodności w sekretariacie, a zwłaszcza wprowadzenie systemu elastycznego czasu pracy w przyszłości, a także średniookresowego planu szkoleń (2008-2010) i rozwoju polityki mobilności personelu, oraz z niecierpliwością oczekuje sprawozdań na temat postępów w polityce kadrowej;
4. podkreśla uwagę poczynioną przez Trybunał Obrachunkowy w załączniku 11.2 sprawozdania rocznego odnośnie do odmiennego podejścia EKES (a także Parlamentu) podczas stosowania postanowień regulaminu pracowniczego dotyczących mnożnika; podkreśla, że EKES tym samym przyznaje swemu personelowi korzyść finansową, której nie otrzymują pracownicy innych instytucji oraz że powoduje ona wyższe wydatki; ponownie podkreśla, że przepisy regulaminu pracowniczego dotyczące mnożnika powinny być interpretowane i wdrażane jednakowo przez wszystkie instytucje; zauważa zamiar EKES przystosowania jego praktyki do oczekiwanego wyroku Sądu ds. Służby Publicznej;
5. z zadowoleniem odnosi się do wdrożenia porozumienia o współpracy administracyjnej zawartego między Komitetem Regionów a Komitetem Ekonomiczno-Społecznym na okres 2008-2014 i zwraca się do obu instytucji o przekazanie informacji o poczynionych postępach w zakresie harmonizacji wewnętrznych systemów kontroli oraz o odpowiednich procedurach finansowych związanych ze wspólnymi służbami; odnotowuje znalezienie odpowiadającego obu stronom rozwiązania kwestii podziału zadań związanych z weryfikacją w ramach wspólnych służb w oparciu o "pochodzenie" odpowiedzialnego intendenta z jednego lub drugiego komitetu;
6. przypomina, że rozdzielenie wynikające z porozumienia o współpracy administracyjnej powinno mieć neutralny wpływ na budżet i oczekuje na śródokresowy przegląd porozumienia, który ma zostać dokonany w 2011 r., oraz na wspólną analizę Komitetu Regionów (KR) i EKES, która ma stanowić część tego przeglądu;
7. z zadowoleniem przyjmuje wyniki przeprowadzonej wspólnie przez KR i EKES oceny tzw. miniporozumień o współpracy w dziedzinach objętych rozdzieleniem, a zwłaszcza wnioski, z których wynika, że nowa struktura zarządcza spowodowała poprawę współpracy między oboma komitetami, rozdzielone służby utrzymały jakość swoich działań i poprawiły wydajność oraz nie były potrzebne dodatkowe środki budżetowe; zwraca także uwagę na stwierdzenie, że w przyszłości pewne praktyczne aspekty współpracy należy poprawić;
8. pozytywnie odnosi się do działań EKES w zakresie międzyinstytucjonalnej współpracy w dziedzinie systemów informatycznych, zwłaszcza negocjacji KR i EKES z Komisją w sprawie stosowania systemu zarządzania sprawami pracowników Sysper2;
9. zauważa wiarygodność EKES, jeśli chodzi o kontrole, zwłaszcza mając na uwadze, że wewnętrzne przepisy EKES przewidują systematyczną weryfikację ex ante, którą uwiarygodniają losowe kontrole ex post, zwłaszcza w dziedzinach operujących dużymi kwotami;
10. z zadowoleniem przyjmuje uwieńczoną powodzeniem operację komitetu ds. audytu EKES, przeprowadzone kontrole i działania następcze uzgodnionych planów działania, a także dalszy rozwój kluczowych wskaźników aktywności i wydajności (KAPI) w 2008 r., przeprowadzone przez jednostkę audytu wewnętrznego, oraz gotowość EKES do wspierania innych instytucji informacjami o doświadczeniach zdobytych podczas rozwoju KAPI;
11. przypomina, że członkowie EKES nie składają oświadczeń majątkowych ani nie ujawniają istotnych informacji o podlegającej opodatkowaniu działalności zawodowej oraz piastowaniu stanowisk lub działalności, za którą pobierają wynagrodzenie; zwraca się o niezwłoczne wprowadzenie przez EKES takiego obowiązku wobec jego członków;
12. apeluje ponadto, aby wydatki na podróże członków EKES określać wyłącznie na podstawie rzeczywistych kosztów podróży; sugeruje też, aby diety dzienne były takie same jak diety otrzymywane przez posłów do Parlamentu Europejskiego; wzywa Sekretarza Generalnego EKES, aby przed wrześniem 2010 r. przedstawił Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego sprawozdanie w sprawie nowych przepisów wewnętrznych, które mają zostać przyjęte;
13. odnotowuje fakt, że grupa ad-hoc w Prezydium EKES odpowiedzialna za przygotowanie propozycji dotyczących zmian w statucie finansowym członków zakończyła prace oraz że jej propozycja jest obecnie omawiana przez właściwe organy; wzywa EKES do poinformowania o wynikach tego postępowania;
14. przypomina swą uwagę, że przepisy dotyczące zamówień w rozporządzeniu finansowym są nadmiernie skomplikowane dla mniejszych instytucji; przypomina Komisji o swej prośbie, aby wyczerpujące konsultowała się z EKES podczas prowadzenia wstępnych prac przed przygotowaniem jakiegokolwiek przyszłego wniosku w sprawie zmiany rozporządzenia finansowego w celu zagwarantowania, że zastrzeżenia EKES zostaną w pełni uwzględnione;
15. wyraża zadowolenie z jakości rocznego sprawozdania z działalności EKES oraz z zawartych w nim wyraźnych informacji na temat stosowania wcześniejszych zaleceń Parlamentu dotyczących absolutorium.
______
(1) Dz.U. L 71 z 14.3.2008.
(2) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 1.
(3) Dz.U. C 269 z 10.11.2009, s. 1.
(4) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 122.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(6) Europejska inicjatywa na rzecz przejrzystości.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.252.93 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2010/502/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja VI - Europejski Komitet Społeczno-Ekonomiczny |
| Data aktu: | 05/05/2010 |
| Data ogłoszenia: | 25/09/2010 |