Decyzja 2010/500/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości

(2010/500/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2008 - Tom I (C7-0175/2009)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Sprawiedliwości dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2008 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2008 zawierające odpowiedzi kontrolowanych instytucji(3),

– uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu, jak również załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0079/2010),

1. udziela Sekretarzowi Trybunału Sprawiedliwości absolutorium z wykonania budżetu Trybunału Sprawiedliwości na rok budżetowy 2008;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U. L 71 z 14.3.2008.

(2) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 1.

(3) Dz.U. C 269 z 10.11.2009, s. 1.

(4) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 122.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji Parlamentu w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2008 - Tom I (C7-0175/2009)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Sprawiedliwości dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2008 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2008 zawierające odpowiedzi kontrolowanych instytucji(3),

– uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 traktatu WE(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5) (rozporządzenie finansowe), a w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu, jak również załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0079/2010),

1. zwraca uwagę, że środki na zobowiązania, jakimi Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) dysponował w 2008 r., wynosiły 297 mln EUR (w 2007 r.: 275 mln EUR), przy stopie wykorzystania wynoszącej 98,20 %, czyli powyżej średniej pozostałych instytucji (95,67 %);

2. zwraca uwagę, że Europejski Trybunał Obrachunkowy w swoim sprawozdaniu rocznym wskazał, że kontrola umowy w sprawie świadczenia usług zawartej przez ETS (w wyniku przeprowadzenia wspólnie z jednym z państw członkowskich otwartej procedury przetargowej) wykazała uchybienia w systemie kontroli wewnętrznej w zakresie przeprowadzania tej procedury przetargowej; odnotowuje, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uchybienia te spowodowały, że termin na uzyskanie przez oferentów dokumentacji przetargowej był zbyt krótki (naruszenie art. 98 rozporządzenia finansowego) oraz że ogłoszenie o zamówieniu zawierało informację o obowiązku złożenia oferty tylko w jednym języku (naruszenie art. 125c zasad wykonania(6) rozporządzenia finansowego), oraz o otwarciu ofert na zamkniętym posiedzeniu (naruszenie art. 118 ust. 3 zasad wykonania);

3. zwraca uwagę na wyjaśnienia ETS, a w szczególności na wyjaśnienie, że harmonogram - choć napięty - był zgodny z terminami formalnie przewidzianymi w rozporządzeniu finansowym; zwraca uwagę, że krótki termin wynikał z potrzeby udzielenia zamówienia w dacie umożliwiającej oferentowi, któremu przyznano zamówienie, podejmowanie działań od chwili przekazania nowego kompleksu budynków, co należało pogodzić z koniecznością zapewnienia oferentom wystarczającej ilości czasu na przygotowanie ofert;

4. zwraca również uwagę na wyjaśnienie ETS, że fakt, iż ogłoszenie o zamówieniu zostało sporządzone wyłącznie w języku francuskim (powszechna praktyka w rozpatrywanym państwie członkowskim), podczas gdy specyfikacja warunków zamówienia przewidywała, że oferty mogą być składane w jakimkolwiek języku oficjalnym Unii Europejskiej, wynikał z braku koordynacji; odnotowuje również wyjaśnienie, że jeżeli którykolwiek z oferentów chciałby uczestniczyć w posiedzeniu komisji otwierającej oferty, dopuszczono by go do asystowania przy tym posiedzeniu;

5. Popiera sugestię Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z którą ETS powinien ustanowić lepsze procedury zamówień, aby ułatwić służbom odpowiedzialnym za zamówienia organizowanie procedur przetargowych i kontrolowanie spełniania wymogów prawnych;

6. zwraca uwagę, że poza komentarzem na temat wspomnianej powyżej procedury przetargowej sprawozdanie roczne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nie zawiera żadnych innych uwag dotyczących ETS;

7. z satysfakcją zauważa, że ustanowiony niedawno Dział Audytu Wewnętrznego ETS działa skutecznie i z zadowoleniem przyjmuje jego zalecenia dotyczące stwierdzania prawidłowości wydatków, zatwierdzania wydatków i ich realizacji, a także fakt, iż zalecenia te zostały wprowadzone w życie, w szczególności jeżeli chodzi o przegląd systemu delegowania i zasad subdelegowania, samoocenę systemów kontroli wewnętrznej, większą liczbę weryfikacji ex post oraz ulepszenie procedur dokumentacji; zwraca również uwagę na wyniki kontroli dotyczącej zgodności z zobowiązaniami legislacyjnymi w zakresie sprawozdawczości i ujawniania informacji budżetowych i finansowych, które doprowadziły do podjęcia środków poprawiających zarządzanie i kontrolę wewnętrzną nad zamówieniami publicznymi, jak również do kontroli dotyczących procedur przetargowych odnośnie do biblioteki oraz dodatków kompensacyjnych;

8. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że czas trwania postępowań przed ETS stale maleje, a w szczególności z zadowoleniem przyjmuje znaczne skrócenie czasu trwania procedur prejudycjalnych; uważa jednak, że należy jeszcze bardziej skrócić ten czas; odnotowuje spadek liczby zakończonych spraw (333 wyroki i 161 postanowień w porównaniu do 379 wyroków i 172 postanowień w 2007 r.), zwracając jednocześnie uwagę, że liczba spraw prejudycjalnych była zdecydowanie wyższa; zauważa również, że w 2008 r. liczba nowych spraw (592) była najwyższa od 1979 r., co spowodowało niewielki wzrost liczby spraw zawisłych na koniec 2008 r. (767 spraw w porównaniu z 741 w 2007 r.);

9. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2008 r. Sąd Pierwszej Instancji rozstrzygnął 52 % więcej spraw niż w roku poprzednim, a czas trwania postępowań zmniejszył się, należy jednak dążyć do dalszych usprawnień; zwraca jednak uwagę, że liczba nowo wniesionych spraw w 2008 r. była wyjątkowo wysoka (629 nowych spraw w porównaniu do 522 w 2007 r.), w związku z czym wzrosła liczba spraw w toku również przed Sądem Pierwszej Instancji (z 1 154 w 2007 r. do 1 178 w 2008 r.);

10. zauważa, że Sąd do spraw Służby Publicznej, w którym w 2008 r. nastąpiło pierwsze częściowe odnowienie składu sędziowskiego, mające miejsce co trzy lata, zakończył wprawdzie mniej spraw niż w 2007 r., jednak liczba spraw w toku uległa niewielkiemu zmniejszeniu (z 235 w 2007 r. do 217 w 2008 r.) ze względu na znaczący spadek liczby nowych skarg (111 w porównaniu ze 157 w 2007 r.);

11. z zadowoleniem przyjmuje nowy zintegrowany system zarządzania i kontroli finansowej (SAP), działający od dnia 1 stycznia 2008 r., który pozwolił uzyskać oszczędności budżetowe oraz większą skuteczność trzech zaangażowanych instytucji (Rady, Trybunału Sprawiedliwości oraz Trybunału Obrachunkowego);

12. z zadowoleniem przyjmuje bieżącą pomyślną współpracę międzyinstytucjonalną z Trybunałem Obrachunkowym w zakresie szkoleń;

13. zwraca uwagę na fakt, że ETS podjął działania w następstwie uwag zgłoszonych przez Parlament i Trybunał Obrachunkowy w poprzednich absolutoriach i sprawozdaniach, a w szczególności z zadowoleniem przyjmuje podjęte działania na rzecz stworzenia procedury selekcyjnej do rekrutacji pomocniczego personelu kontraktowego; ubolewa jednak nad tym, że ETS z niechęcią podchodzi do publikacji oświadczeń majątkowych swoich członków i nawołuje go do niezwłocznego zastosowania tej praktyki;

14. wyraża ETS uznanie za jego ustanowioną praktykę uwzględniania w sprawozdaniu z działalności rozdziału opisującego działania podjęte w ciągu roku w reakcji na wcześniejsze decyzje Parlamentu w sprawie absolutorium i na sprawozdania Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.

______

(1) Dz.U. L 71 z 14.3.2008.

(2) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 1.

(3) Dz.U. C 269 z 10.11.2009, s. 1.

(4) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 122.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(6)Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.252.85

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/500/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości
Data aktu: 05/05/2010
Data ogłoszenia: 25/09/2010