Decyzja 2010/500/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości

(2010/500/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2008 - Tom I (C7-0175/2009)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Sprawiedliwości dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2008 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2008 zawierające odpowiedzi kontrolowanych instytucji(3),

– uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu, jak również załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0079/2010),

1. udziela Sekretarzowi Trybunału Sprawiedliwości absolutorium z wykonania budżetu Trybunału Sprawiedliwości na rok budżetowy 2008;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U. L 71 z 14.3.2008.

(2) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 1.

(3) Dz.U. C 269 z 10.11.2009, s. 1.

(4) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 122.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji Parlamentu w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2008 - Tom I (C7-0175/2009)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Sprawiedliwości dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2008 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2008 zawierające odpowiedzi kontrolowanych instytucji(3),

– uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 traktatu WE(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5) (rozporządzenie finansowe), a w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu, jak również załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0079/2010),

1. zwraca uwagę, że środki na zobowiązania, jakimi Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) dysponował w 2008 r., wynosiły 297 mln EUR (w 2007 r.: 275 mln EUR), przy stopie wykorzystania wynoszącej 98,20 %, czyli powyżej średniej pozostałych instytucji (95,67 %);

2. zwraca uwagę, że Europejski Trybunał Obrachunkowy w swoim sprawozdaniu rocznym wskazał, że kontrola umowy w sprawie świadczenia usług zawartej przez ETS (w wyniku przeprowadzenia wspólnie z jednym z państw członkowskich otwartej procedury przetargowej) wykazała uchybienia w systemie kontroli wewnętrznej w zakresie przeprowadzania tej procedury przetargowej; odnotowuje, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uchybienia te spowodowały, że termin na uzyskanie przez oferentów dokumentacji przetargowej był zbyt krótki (naruszenie art. 98 rozporządzenia finansowego) oraz że ogłoszenie o zamówieniu zawierało informację o obowiązku złożenia oferty tylko w jednym języku (naruszenie art. 125c zasad wykonania(6) rozporządzenia finansowego), oraz o otwarciu ofert na zamkniętym posiedzeniu (naruszenie art. 118 ust. 3 zasad wykonania);

3. zwraca uwagę na wyjaśnienia ETS, a w szczególności na wyjaśnienie, że harmonogram - choć napięty - był zgodny z terminami formalnie przewidzianymi w rozporządzeniu finansowym; zwraca uwagę, że krótki termin wynikał z potrzeby udzielenia zamówienia w dacie umożliwiającej oferentowi, któremu przyznano zamówienie, podejmowanie działań od chwili przekazania nowego kompleksu budynków, co należało pogodzić z koniecznością zapewnienia oferentom wystarczającej ilości czasu na przygotowanie ofert;

4. zwraca również uwagę na wyjaśnienie ETS, że fakt, iż ogłoszenie o zamówieniu zostało sporządzone wyłącznie w języku francuskim (powszechna praktyka w rozpatrywanym państwie członkowskim), podczas gdy specyfikacja warunków zamówienia przewidywała, że oferty mogą być składane w jakimkolwiek języku oficjalnym Unii Europejskiej, wynikał z braku koordynacji; odnotowuje również wyjaśnienie, że jeżeli którykolwiek z oferentów chciałby uczestniczyć w posiedzeniu komisji otwierającej oferty, dopuszczono by go do asystowania przy tym posiedzeniu;

5. Popiera sugestię Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z którą ETS powinien ustanowić lepsze procedury zamówień, aby ułatwić służbom odpowiedzialnym za zamówienia organizowanie procedur przetargowych i kontrolowanie spełniania wymogów prawnych;

6. zwraca uwagę, że poza komentarzem na temat wspomnianej powyżej procedury przetargowej sprawozdanie roczne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nie zawiera żadnych innych uwag dotyczących ETS;

7. z satysfakcją zauważa, że ustanowiony niedawno Dział Audytu Wewnętrznego ETS działa skutecznie i z zadowoleniem przyjmuje jego zalecenia dotyczące stwierdzania prawidłowości wydatków, zatwierdzania wydatków i ich realizacji, a także fakt, iż zalecenia te zostały wprowadzone w życie, w szczególności jeżeli chodzi o przegląd systemu delegowania i zasad subdelegowania, samoocenę systemów kontroli wewnętrznej, większą liczbę weryfikacji ex post oraz ulepszenie procedur dokumentacji; zwraca również uwagę na wyniki kontroli dotyczącej zgodności z zobowiązaniami legislacyjnymi w zakresie sprawozdawczości i ujawniania informacji budżetowych i finansowych, które doprowadziły do podjęcia środków poprawiających zarządzanie i kontrolę wewnętrzną nad zamówieniami publicznymi, jak również do kontroli dotyczących procedur przetargowych odnośnie do biblioteki oraz dodatków kompensacyjnych;

8. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że czas trwania postępowań przed ETS stale maleje, a w szczególności z zadowoleniem przyjmuje znaczne skrócenie czasu trwania procedur prejudycjalnych; uważa jednak, że należy jeszcze bardziej skrócić ten czas; odnotowuje spadek liczby zakończonych spraw (333 wyroki i 161 postanowień w porównaniu do 379 wyroków i 172 postanowień w 2007 r.), zwracając jednocześnie uwagę, że liczba spraw prejudycjalnych była zdecydowanie wyższa; zauważa również, że w 2008 r. liczba nowych spraw (592) była najwyższa od 1979 r., co spowodowało niewielki wzrost liczby spraw zawisłych na koniec 2008 r. (767 spraw w porównaniu z 741 w 2007 r.);

9. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2008 r. Sąd Pierwszej Instancji rozstrzygnął 52 % więcej spraw niż w roku poprzednim, a czas trwania postępowań zmniejszył się, należy jednak dążyć do dalszych usprawnień; zwraca jednak uwagę, że liczba nowo wniesionych spraw w 2008 r. była wyjątkowo wysoka (629 nowych spraw w porównaniu do 522 w 2007 r.), w związku z czym wzrosła liczba spraw w toku również przed Sądem Pierwszej Instancji (z 1 154 w 2007 r. do 1 178 w 2008 r.);

10. zauważa, że Sąd do spraw Służby Publicznej, w którym w 2008 r. nastąpiło pierwsze częściowe odnowienie składu sędziowskiego, mające miejsce co trzy lata, zakończył wprawdzie mniej spraw niż w 2007 r., jednak liczba spraw w toku uległa niewielkiemu zmniejszeniu (z 235 w 2007 r. do 217 w 2008 r.) ze względu na znaczący spadek liczby nowych skarg (111 w porównaniu ze 157 w 2007 r.);

11. z zadowoleniem przyjmuje nowy zintegrowany system zarządzania i kontroli finansowej (SAP), działający od dnia 1 stycznia 2008 r., który pozwolił uzyskać oszczędności budżetowe oraz większą skuteczność trzech zaangażowanych instytucji (Rady, Trybunału Sprawiedliwości oraz Trybunału Obrachunkowego);

12. z zadowoleniem przyjmuje bieżącą pomyślną współpracę międzyinstytucjonalną z Trybunałem Obrachunkowym w zakresie szkoleń;

13. zwraca uwagę na fakt, że ETS podjął działania w następstwie uwag zgłoszonych przez Parlament i Trybunał Obrachunkowy w poprzednich absolutoriach i sprawozdaniach, a w szczególności z zadowoleniem przyjmuje podjęte działania na rzecz stworzenia procedury selekcyjnej do rekrutacji pomocniczego personelu kontraktowego; ubolewa jednak nad tym, że ETS z niechęcią podchodzi do publikacji oświadczeń majątkowych swoich członków i nawołuje go do niezwłocznego zastosowania tej praktyki;

14. wyraża ETS uznanie za jego ustanowioną praktykę uwzględniania w sprawozdaniu z działalności rozdziału opisującego działania podjęte w ciągu roku w reakcji na wcześniejsze decyzje Parlamentu w sprawie absolutorium i na sprawozdania Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.

______

(1) Dz.U. L 71 z 14.3.2008.

(2) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 1.

(3) Dz.U. C 269 z 10.11.2009, s. 1.

(4) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 122.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(6)Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.252.85

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/500/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości
Data aktu: 05/05/2010
Data ogłoszenia: 25/09/2010