uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999(1), w szczególności jego art. 44, art. 66 ust. 3 i art. 76 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1783/1999(2), w szczególności jego art. 7 ust. 2 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1083/2006, zmienionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 539/2010(3), uproszczono i objaśniono niektóre wymogi dotyczące dużych projektów, instrumentów inżynierii finansowej oraz sprawozdań z postępu finansowego programów operacyjnych. Należy zatem dostosować przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006(4) do rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 w zmienionym brzmieniu.
(2) W rozporządzeniu (WE) nr 1080/2006, zmienionym rozporządzeniem (UE) nr 437/2010(5) przewidziano kwalifikowalność działań w zakresie mieszkalnictwa na rzecz społeczności zmarginalizowanych. Należy zatem dostosować przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 do rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 w zmienionym brzmieniu.
(3) Konieczne jest wyjaśnienie, że wprowadzenie inżynierii finansowej obejmuje także fundusze lub inne programy zachęt dotyczących efektywności energetycznej i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w budynkach, łącznie z budownictwem już istniejącym.
(4) Należy określić warunki kwalifikowalności działań w zakresie mieszkalnictwa na rzecz społeczności zmarginalizowanych w kontekście zintegrowanego podejścia, ze szczególnym uwzględnieniem środków przeciwdziałania segregacji.
(5) Aby ułatwić dostarczanie danych przez państwa członkowskie i przetwarzanie danych przez Komisję, konieczne jest uproszczenie wymogów dotyczących informacji finansowych, jakie należy zamieścić w rocznych i końcowych sprawozdaniach z realizacji programu operacyjnego.
(6) Wartość graniczna, powyżej której projekty uznaje się za duże projekty, została zwiększona do 50 mln EUR. Aby zapewnić odpowiednie monitorowanie projektów w zakresie ochrony środowiska o całkowitych kosztach inwestycyjnych w wysokości od 25 do 50 mln EUR, należy wprowadzić obowiązek zamieszczania informacji o tych projektach w rocznych i końcowych sprawozdaniach z realizacji programu operacyjnego.
(7) Rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 umożliwia obecnie, by duży projekt zawierał się w ramach więcej niż jednego programu operacyjnego. Konieczne jest zatem zaktualizowanie rodzaju ustrukturyzowanych danych, jakie należy dostarczyć dla dużych projektów oraz zaktualizowanie formularzy wniosków o wsparcie dla dużych projektów.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1828/2006.
(9) Ze względu na spójność właściwe jest, by zmiany rozporządzenia (WE) nr 1828/2006 miały zastosowanie od tej samej daty, co rozporządzenie (UE) nr 539/2010 i rozporządzenie (UE) nr 437/2010.
(10) Trzeba, by wszystkie korzyści wynikające dla beneficjentów z rozporządzenia (UE) nr 239/2010 i rozporządzenia (UE) nr 437/2010 znalazły zastosowanie jak najszybciej. Dlatego też niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu koordynującego fundusze,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 25
(2) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 1.
(3) Dz.U. L 158 z 24.6.2010, s. 1.
(4) Dz.U. L 371 z 27.12.2006, s. 1.
(5) Dz.U. L 132 z 29.5.2010, s. 1.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.248.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 832/2010 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1828/2006 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego |
| Data aktu: | 17/09/2010 |
| Data ogłoszenia: | 22/09/2010 |
| Data wejścia w życie: | 23/09/2010, 25/06/2010, 18/06/2010 |