Rozporządzenie 802/2010 w sprawie wykonania art. 10 ust. 3 i art. 27 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE w zakresie działalności przedsiębiorstwa

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 802/2010
z dnia 13 września 2010 r.
w sprawie wykonania art. 10 ust. 3 i art. 27 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE w zakresie działalności przedsiębiorstwa
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu(1), w szczególności jej art. 10 ust. 3 i art. 27,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Działalność przedsiębiorstwa jest jednym z ogólnych parametrów określających profil ryzyka statku.

(2) W celu określenia działalności przedsiębiorstw w rozumieniu dyrektywy 2009/16/WE podczas inspekcji statku inspektorzy powinni odnotowywać numer IMO nadany przedsiębiorstwu.

(3) W celu dokonania oceny działalności przedsiębiorstwa należy uwzględnić wskaźniki braków i zatrzymań wszystkich statków floty przedsiębiorstwa, które były przedmiotem inspekcji w Unii i w regionie podlegającym memorandum paryskiemu w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu (zwanemu dalej "memorandum paryskim").

(4) Należy wykorzystywać specjalistyczną wiedzę zdobytą dzięki stosowaniu memorandum paryskiego w zakresie metod stosowanych przy dokonywaniu oceny działalności przedsiębiorstwa.

(5) Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa na Morzu ustanowiona rozporządzeniem (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady(2) powinna wspierać Komisję przy publikacji na ogólnie dostępnej stronie internetowej wykazu przedsiębiorstw o niskim lub bardzo niskim poziomie działalności.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Identyfikacja przedsiębiorstw

Państwa członkowskie gwarantują, że przedsiębiorstwo, zdefiniowane w art. 2 pkt 18 dyrektywy 2009/16/WE, jest identyfikowane za pomocą numeru IMO, gdy statek ma obowiązek przestrzegać Międzynarodowego kodeksu zarządzania bezpieczeństwem (kodeksu ISM), o którym mowa w rozdziale IX Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (konwencji SOLAS).

Artykuł  2

Kryteria oceny działalności przedsiębiorstwa

1.
Przy ocenie działalności przedsiębiorstwa, o której mowa w części I pkt 1 lit. e) w załączniku I do dyrektywy 2009/16/WE, stosuje się kryteria określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
2.
Poziom działalności przedsiębiorstwa aktualizowany jest codziennie i obliczany na podstawie 36 miesięcy poprzedzających ocenę. Do tego celu obliczeń dokonuje się na podstawie danych zgromadzonych od dnia 17 czerwca 2009 r. W przypadku gdy upłynęło mniej niż 36 miesięcy od dnia 17 czerwca 2009 r., obliczeń dokonuje się na podstawie dostępnych danych.
3.
Przedsiębiorstwa klasyfikuje się w zależności od poziomu działalności: bardzo niskiego, niskiego, średniego i wysokiego, zgodnie z wykazem w pkt 3 załącznika.
Artykuł  3

Publikacja wykazów przedsiębiorstw o niskim i bardzo niskim poziomie działalności

1.
Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa na Morzu (EMSA) udziela Komisji wsparcia w celu regularnej publikacji na ogólnie dostępnej stronie internetowej informacji dotyczących przedsiębiorstw o niskim i bardzo niskim poziomie działalności zgodnie z art. 27 dyrektywy 2009/16/WE.
2. 1
Od dnia 1 stycznia 2014 r. EMSA publikuje i codziennie aktualizuje na ogólnie dostępnej stronie internetowej następujące informacje:
a)
wykaz przedsiębiorstw o bardzo niskim poziomie działalności w ciągu nieprzerwanego okresu 36 miesięcy;
b)
wykaz przedsiębiorstw o niskim lub bardzo niskim poziomie działalności w ciągu nieprzerwanego okresu 36 miesięcy;
c)
wykaz przedsiębiorstw o niskim poziomie działalności w ciągu nieprzerwanego okresu 36 miesięcy.
Artykuł  4

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2011 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 września 2010 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 57.

(2) Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 1.

ZAŁĄCZNIK 

KRYTERIA ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ PRZEDSIĘBIORSTWA

(o których mowa w art. 10 ust. 3 dyrektywy 2009/16/WE)

1. Wskaźnik zatrzymań przedsiębiorstwa

Wskaźnik zatrzymań to stosunek liczby zatrzymanych statków w całej flocie przedsiębiorstwa do liczby inspekcji przeprowadzonych na wszystkich statkach tej floty w trakcie poprzednich 36 miesięcy, w porównaniu ze średnim odsetkiem zatrzymań dla wszystkich statków poddanych inspekcji w regionie podlegającym memorandum paryskiemu w ciągu poprzednich 36 miesięcy.

Wskaźnik zatrzymań uznaje się za średni, jeżeli znajduje się w granicach 2 punktów procentowych powyżej lub poniżej średniego odsetka zatrzymań wszystkich statków poddanych inspekcji w regionie podlegającym memorandum paryskiemu w ciągu poprzednich 36 miesięcy.

Wskaźnik zatrzymań uznaje się za powyżej średniej, jeżeli znajduje się ponad 2 punkty procentowe powyżej średniego odsetka zatrzymań wszystkich statków poddanych inspekcji w regionie podlegającym memorandum paryskiemu w ciągu poprzednich 36 miesięcy.

Wskaźnik zatrzymań uznaje się za poniżej średniej, jeżeli znajduje się ponad 2 punkty procentowe poniżej średniego odsetka zatrzymań wszystkich statków poddanych inspekcji w regionie podlegającym memorandum paryskiemu w ciągu poprzednich 36 miesięcy.

Niezależnie od wszelkich innych wyników inspekcji, wskaźnik zatrzymań przedsiębiorstwa uznaje się za powyżej średniej, jeżeli jeden ze statków jego floty otrzymał odmowę dostępu zgodnie z dyrektywą 2009/16/WE w trakcie poprzednich 36 miesięcy.

2. Wskaźnik braków przedsiębiorstwa

Wskaźnik braków to stosunek całkowitej liczby punktów przyznanych z powodu wszystkich braków wszystkim statkom floty przedsiębiorstwa do liczby inspekcji przeprowadzonych na wszystkich statkach tej floty w trakcie poprzednich 36 miesięcy, w porównaniu ze średnim odsetkiem braków w odniesieniu do wszystkich statków poddanych inspekcji w regionie podlegającym memorandum paryskiemu w ciągu poprzednich 36 miesięcy.

Do celów pierwszego akapitu braki związane z ISM ważą 5 punktów, wszystkie pozostałe braki - 1 punkt. Średni odsetek braków w regionie podlegającym memorandum paryskiemu ważony jest przy uwzględnieniu średniego występowania braków związanych z kodeksem ISM i wszelkich innych braków w trakcie danej inspekcji.

Wskaźnik braków uznaje się za średni, jeżeli znajduje się w granicach 2 punktów procentowych powyżej lub poniżej średniej ważonej braków w regionie podlegającym memorandum paryskiemu w ciągu poprzednich 36 miesięcy.

Wskaźnik braków uznaje się za powyżej średniej, jeżeli znajduje się ponad 2 punkty procentowe powyżej średniej ważonej braków w regionie podlegającym memorandum paryskiemu w ciągu poprzednich 36 miesięcy.

Wskaźnik braków uznaje się za poniżej średniej, jeżeli znajduje się ponad 2 punkty procentowe poniżej średniej ważonej braków w regionie podlegającym memorandum paryskiemu w ciągu poprzednich 36 miesięcy.

3. Matryca działalności przedsiębiorstwa

Działalność przedsiębiorstwa klasyfikuje się w następujący sposób:

Wskaźnik zatrzymań Wskaźnik braków Poziom działalności przedsiębiorstwa
powyżej średniej powyżej średniej bardzo niski
powyżej średniej średni niski
powyżej średniej poniżej średniej
średni powyżej średniej
poniżej średniej powyżej średniej
średni średni średni
średni poniżej średniej
poniżej średniej średni
poniżej średniej poniżej średniej wysoki

Jeżeli jednak w stosunku do przedsiębiorstwa brak jest wcześniejszych danych dotyczących inspekcji przeprowadzonych w jego flocie lub przedsiębiorstwo nie jest objęte wymogiem posiadania numeru IMO, przedsiębiorstwo to uznaje się za mające średni poziom działalności.

1 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1205/2012 z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.347.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 stycznia 2013 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.241.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 802/2010 w sprawie wykonania art. 10 ust. 3 i art. 27 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE w zakresie działalności przedsiębiorstwa
Data aktu: 13/09/2010
Data ogłoszenia: 14/09/2010
Data wejścia w życie: 04/10/2010, 01/01/2011