Rozporządzenie 801/2010 w sprawie wykonania art. 10 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE w zakresie kryteriów państwa bandery

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 801/2010
z dnia 13 września 2010 r.
w sprawie wykonania art. 10 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE w zakresie kryteriów państwa bandery
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu(1), w szczególności jej art. 10 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Działalność państwa bandery jest jednym z ogólnych parametrów określających profil ryzyka statków.

(2) W celu oceny profilu ryzyka statku należy wziąć pod uwagę wskaźnik zatrzymań w Unii i w regionie podlegającym memorandum paryskiemu w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu (zwanemu dalej "memorandum paryskim").

(3) Należy wykorzystywać specjalistyczną wiedzę zdobytą dzięki stosowaniu memorandum paryskiego w zakresie metod, które należy stosować przy dokonywaniu oceny działalności państwa bandery.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniu Morza przez Statki,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Klasyfikacja państw bandery na podstawie wskaźników zatrzymań

1.
W celu ustalenia działalności państwa bandery w rozumieniu dyrektywy 2009/16/WE państwa bandery klasyfikuje się do jednej z trzech list - czarnej, szarej lub białej - przyjętych zgodnie z memorandum paryskim, na podstawie wszystkich inspekcji i zatrzymań dokonanych w okresie trzech lat. Ponadto państwa bandery wymienione na czarnej liście dzieli się na cztery grupy - bardzo wysokiego ryzyka, wysokiego ryzyka, ryzyka średniego do wysokiego lub średniego ryzyka - w zależności od ich wskaźnika zatrzymań. Klasyfikację uaktualnia się co roku.
2.
Zaklasyfikowanie państwa bandery do czarnej, szarej lub białej listy wymaga dokonania co najmniej trzydziestu inspekcji w ramach kontroli przeprowadzanej przez państwo portu.
3.
Metody i wzory stosowane przy dokonywaniu klasyfikacji państw bandery spełniają kryteria dotyczące państwa bandery, określone w załączniku.
Artykuł  2

Działalność państwa bandery na podstawie audytu IMO

Zgodność, o której mowa w części I pkt 1 lit. c) ppkt (iii) załącznika I do dyrektywy 2009/16/WE, od której zależy, czy statki są uważane za stwarzające mniejsze zagrożenie, uznaje się za udowodnioną, gdy Komisja otrzyma pisemne potwierdzenie od państwa bandery, że sporządzono końcowe sprawozdanie z audytu oraz że, w razie potrzeby, przedstawiono plan działań naprawczych. Uwzględnia się również audyty przeprowadzone przed dniem 17 czerwca 2009 r.

Artykuł  3

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2011 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 września 2010 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 57.

ZAŁĄCZNIK 

Kryteria państwa bandery

(zgodnie z art. 10 ust. 3 lit. a) dyrektywy 2009/16/WE)

1. Działalność państwa bandery oblicza się przy zastosowaniu standardowego wzoru dla obliczeń statystycznych, w którym pewne wartości są stałe. Granicę pomiędzy kategoriami "czarną" i "szarą" oraz kategoriami "szarą" i "białą" określa się za pomocą następujących wzorów:

Gdzie:

N to liczba inspekcji

p to dopuszczalny limit zatrzymań

z to wartość krytyczna normalnego rozkładu (1,645 przy poziomie ufności wynoszącym 95 %)

2. Wzory podane w pkt 1 określają dopuszczalną liczbę zatrzymań dla, odpowiednio, czarnej lub białej listy. Liczba zatrzymań powyżej wartości granicznej czarny/szary oznacza działalność gorszą niż średnia, w związku z czym dane państwo bandery umieszcza się na czarnej liście, podczas gdy liczba zatrzymań poniżej wartości granicznej biały/szary oznacza działalność lepszą niż średnia, w związku z czym dane państwo bandery umieszcza się na białej liście. Jeżeli liczba zatrzymań dla danego państwa bandery sytuuje się pomiędzy obiema wartościami, państwo bandery wpisuje się na szarą listę.

3. W celu porównania działalności państw bandery zaklasyfikowanych do listy czarnej, szarej lub białej obliczenie powtarza się, dostosowując wartość p we wzorach podanych w pkt 1.

4. W celu umożliwienia porównania działalności państwa bandery stosuje się współczynnik przekroczenia. Współczynnik ten wskazuje, ile razy p musiało być zmieniane i ponownie obliczane, aby liczba zatrzymań w odniesieniu do danego państwa bandery była równa wartościom granicznym. Każde zwiększenie lub pomniejszenie p o 3 % odpowiada jednemu całemu punktowi współczynnika przekroczenia. W przypadku państw bandery zaklasyfikowanych do szarej listy współczynnik przekroczenia oblicza się za pomocą następującego wzoru:

5. W celu przyporządkowania państw bandery znajdujących się na czarnej liście do kategorii bardzo wysokiego, wysokiego, średniego do wysokiego lub średniego ryzyka uwzględnia się następujące wartości współczynnika przekroczenia:

współczynnik przekroczenia wynosi 4,01 lub więcej: bardzo wysokie ryzyko

współczynnik przekroczenia wynosi 3,01 do 4,00: wysokie ryzyko

współczynnik przekroczenia wynosi 2,01 do 3,00: ryzyko średnie do wysokiego

współczynnik przekroczenia wynosi 1,01 do 2,00: średnie ryzyko.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.241.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 801/2010 w sprawie wykonania art. 10 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE w zakresie kryteriów państwa bandery
Data aktu: 13/09/2010
Data ogłoszenia: 14/09/2010
Data wejścia w życie: 01/01/2011, 04/10/2010