Decyzja EBC/2010/10 (2010/469/UE) dotycząca nieprzestrzegania wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 19 sierpnia 2010 r.
dotycząca nieprzestrzegania wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej

(EBC/2010/10)

(2010/469/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 28 sierpnia 2010 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 5 ust. 1 i art. 34 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 1 , w szczególności jego art. 7,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2532/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji 2 , w szczególności jego art. 6 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2157/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 września 1999 r. dotyczące uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji (EBC/1999/4) 3 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenia (WE) nr 25/2009 Europejskiego Banku Centralnego z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie bilansu sektora monetarnych instytucji finansowych (wersja przekształcona) (EBC/2008/32) 4  oraz (WE) nr 63/2002 Europejskiego Banku Centralnego z dnia 20 grudnia 2001 r. w sprawie statystyki dotyczącej stóp procentowych stosowanych przez monetarne instytucje finansowe w odniesieniu do depozytów i kredytów dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw (EBC/2001/18) 5  określają wymogi Europejskiego Banku Centralnego (EBC) w zakresie sprawozdawczości statystycznej, do przestrzegania których zobowiązane są podmioty sprawozdające.

(2) Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 EBC ma uprawnienia do nakładania sankcji na podmioty sprawozdające, które nie wypełniają wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej wynikających z rozporządzeń i decyzji EBC.

(3) Aby zapewnić równe traktowanie podmiotów sprawozdających, EBC powinien przyjąć zharmonizowane zasady w zakresie obliczania wysokości sankcji za naruszenie wymogów sprawozdawczych, postępowania o naruszenie wymogów sprawozdawczych oraz jakichkolwiek etapów poprzedzających,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Użyte w niniejszej decyzji określenia oznaczają:

1)
"podmiot sprawozdający" - podmiot składający sprawozdanie w rozumieniu art. 1 rozporządzenia (WE) nr 2533/98;
2. 6
"monetarna instytucja finansowa" (MIF) ma znaczenie nadane jej w art. 1 lit. a) rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33) 7 ; przy czym w związku z rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) 8  pojęcie to należy interpretować w taki sposób, aby uwzględniało wszystkie oddziały MIF zlokalizowane w Unii lub w krajach Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA), o ile postanowienia tego rozporządzenia wyraźnie nie przewidują inaczej;
3)
"naruszenie" oraz "sankcja" - naruszenie oraz sankcję w rozumieniu art. 1 rozporządzenia (WE) nr 2532/98;
4)
"poważne uchybienie" - którekolwiek z poniższych naruszeń wymogów sprawozdawczych przez podmioty sprawozdające:
a)
systematyczne przekazywanie błędnych danych;
b)
systematyczne nieprzestrzeganie wymogów minimum w zakresie wprowadzania korekt;
c)
celowe przekazywanie błędnych lub niekompletnych danych lub celowe przekazywanie danych z opóźnieniem;
d)
niewystarczający poziom staranności lub współpracy z odpowiednim KBC lub EBC;
5)
"właściwy krajowy bank centralny" (właściwy KBC) - KBC państwa członkowskiego, na terytorium którego dopuszczono się naruszenia;
6) 9
 "termin wyznaczony przez KBC" określony przez dany KBC dzień i określoną godzinę otrzymania danych od podmiotów sprawozdających;
7) 10
 "fundusz inwestycyjny" (FI) ma znaczenie nadane w definicji zawartej w art. 1 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1073/2013 (EBC/2013/38) 11 ;
8) 12
 termin "instytucje świadczące żyro pocztowe" (post office giro institutions (POGI)) ma znaczenie nadane w definicji zawartej w art. 1 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1074/2013 (EBC/2013/39) 13 ;
9) 14
 "podmiot sekurytyzacyjny" ma znaczenie nadane w definicji zawartej w art. 1 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40) 15 .
10. 16
 "oddział" oznacza miejsce prowadzenia działalności, które prawnie stanowi zależną część instytucji i które realizuje bezpośrednio wszystkie bądź niektóre spośród transakcji nieodłącznie związanych z działalnością tej instytucji.
11. 17
 "oddział położony w Unii lub w EFTA" oznacza oddział położony i zarejestrowany w państwie członkowskim Unii lub w państwie EFTA.
Artykuł  2

Zakres zastosowania

1.  18
EBC i KBC monitorują przestrzeganie przez podmioty sprawozdające wymogów minimum zapewniających zgodność ze spoczywającymi na nich obowiązkami sprawozdawczymi, określonych w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33), załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 1072/2013 (ECB/2013/34) 19 , załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 1073/2013 (EBC/2013/38), załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 1074/2013 (EBC/2013/39), załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40) oraz załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48). W przypadku nieprzestrzegania wymogów EBC oraz właściwy KBC mogą przeprowadzić wstępną ocenę przestrzegania wymogów sprawozdawczych lub wszcząć postępowanie o naruszenie wymogów sprawozdawczych, o którym mowa w art. 3 ust. 1 i 2. Po przeprowadzeniu postępowania o naruszenie wymogów sprawozdawczych EBC może nałożyć sankcje zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 2533/98.
2. 
Nałożenie sankcji po przeprowadzeniu postępowania o naruszenie wymogów sprawozdawczych może być zastosowane w przypadku nieprzestrzegania wymogów minimum w zakresie przekazywania danych (dotyczących terminowości oraz technicznych wymagań sprawozdawczych), dokładności (dotyczących warunków liniowych oraz spójności danych w sprawozdaniach przekazywanych z różną częstotliwością) oraz zgodności metodologicznej (dotyczących definicji i klasyfikacji). Sankcje nakłada się również w przypadku poważnego uchybienia.
3.  20
 Niniejsza decyzja nie narusza uprawnień EBC do nakładania sankcji na podstawie art. 7 rozporządzenia (WE) nr 2533/98.
Artykuł  3

Wstępna ocena przestrzegania wymogów sprawozdawczych oraz postępowanie o naruszenie wymogów sprawozdawczych

1. 
Przed wszczęciem postępowania o naruszenie wymogów sprawozdawczych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2532/98 oraz rozporządzenia (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4):
a) 21
 EBC lub właściwy KBC może - po zarejestrowaniu przypadku nieprzestrzegania wymogów sprawozdawczych - udzielić danemu podmiotowi sprawozdającemu upomnienia, informując go o charakterze zarejestrowanego przypadku nieprzestrzegania wymogów, oraz zalecić działania korygujące mające zapobiec powtórzeniu się nieprzestrzegania wymogów sprawozdawczych;
b)
EBC lub właściwy KBC mogą zażądać od podmiotu sprawozdającego informacji dotyczących nieprzestrzegania wymogów zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4);
c)
podmiotowi sprawozdającemu umożliwia się przedstawienie wyjaśnień, jeżeli uważa on, że nieprzestrzeganie wymogów było spowodowane okolicznościami niezależnymi od niego.
2. 
EBC lub właściwy KBC mogą wszcząć procedurę o naruszenie wymogów sprawozdawczych zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 2532/98 oraz art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4). Stosuje się również następujące zasady:
a)
w przypadku poważnego uchybienia procedurę o naruszenie wymogów sprawozdawczych wszczyna się bez uprzedniego przeprowadzenia wstępnej oceny przestrzegania wymogów sprawozdawczych;
b)
z zastrzeżeniem lit. a) po zarejestrowaniu przez właściwy KBC powtórnego nieprzestrzegania wymogów sprawozdawczych wszczyna się procedurę o naruszenie wymogów sprawozdawczych, chyba że:
(i)
EBC lub właściwy KBC uzna, że nie należy wszczynać procedury o naruszenie wymogów sprawozdawczych, ponieważ jeden lub większa liczba zarejestrowanych przypadków nieprzestrzegania wymogów sprawozdawczych była spowodowana okolicznościami niezależnymi od podmiotu sprawozdającego; lub
(ii)
potencjalna grzywna byłaby niższa niż próg minimalnej wysokości sankcji.
3. 
W przypadku wszczęcia przez EBC lub właściwy KBC procedury o naruszenie wymogów sprawozdawczych procedurę tę przeprowadza się zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 2532/98, co obejmuje wydanie pisemnego powiadomienia oraz przyjęcie przez EBC odpowiedniej decyzji wraz z uzasadnieniem.
Artykuł  4

Stosowanie sankcji

1. 
Wysokość sankcji oblicza się w dwóch etapach. W ramach pierwszego etapu oblicza się kwotę podstawową odzwierciedlającą aspekty ilościowe. Następnie uwzględnia się okoliczności danego przypadku, o których mowa w art. 2 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2532/98 i które mogą mieć wpływ na ostateczną wysokość sankcji.
2.  22
 Wagę naruszeń w zakresie terminowości ocenia się na podstawie liczby dni roboczych oraz godzin opóźnienia w stosunku do terminu wyznaczonego przez EBC lub KBC.
3. 
Wagę naruszeń w zakresie dokładności lub zgodności metodologicznej ocenia się na podstawie rozmiarów błędu. EBC nie bierze pod uwagę błędów związanych z zaokrąglaniem kwot oraz błędów nieistotnych. Ponadto - w odniesieniu do zgodności metodologicznej - korekt zwykłych (tj. niesystematycznych korekt szeregów przesyłanych w danym okresie miesięcznym lub kwartalnym po przekazaniu danych początkowych) nie uważa się za przypadki nieprzestrzegania wymogów w zakresie zgodności metodologicznej.
4. 
Art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 określa maksymalny poziom sankcji nakładanych przez EBC na podmioty sprawozdające.
5. 
Jeżeli naruszenie wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej skutkuje również naruszeniem wymogów dotyczących rezerw obowiązkowych, za naruszenie wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej nie nakłada się sankcji.
Artykuł  4a  23

Udzielanie odpowiedzi na zapytania

Podmioty sprawozdające udzielają odpowiedzi na zapytania dotyczące możliwych przypadków naruszenia wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej w terminie określonym przez EBC lub właściwy KBC.

Artykuł  5

Przepis końcowy

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 1 września 2010 r. Niniejszą decyzję stosuje się od okresu sprawozdawczego grudnia 2010 r. do miesięcznych i rocznych wymogów sprawozdawczych oraz - od czwartego kwartału 2010 r. - do kwartalnych wymogów sprawozdawczych.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 19 sierpnia 2010 r.
Jean-Claude TRICHET
Prezes EBC
1 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
2 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 4.
3 Dz.U. L 264 z 12.10.1999, s. 21.
4 Dz.U. L 15 z 20.1.2009, s. 14.
5 Dz.U. L 10 z 12.1.2002, s. 24.
6 Art. 1 pkt 2:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr EBC/2015/50 ((UE) 2016/244) z dnia 18 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2016.45.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2016 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr EBC/2017/5 ((UE) 2017/468) z dnia 26 stycznia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.77.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2017 r.

7 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1071/2013 z dnia 24 września 2013 r. dotyczące bilansu sektora monetarnych instytucji finansowych (EBC/2013/33) (Dz.U. L 297 z 7.11.2013, s. 1).
8 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie statystyki rynków pieniężnych (EBC/2014/48) (Dz.U. L 359 z 16.12.2014, s. 97).
9 Art. 1 pkt 6 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b decyzji nr EBC/2017/5 ((UE) 2017/468) z dnia 26 stycznia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.77.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2017 r.
10 Art. 1 pkt 7 dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr EBC/2015/50 ((UE) 2016/244) z dnia 18 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2016.45.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2016 r.
11 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1073/2013 z dnia 18 października 2013 r. dotyczące danych statystycznych w zakresie aktywów i zobowiązań funduszy inwestycyjnych (EBC/2013/38) (Dz.U. L 297 z 7.11.2013, s. 73).
12 Art. 1 pkt 8 dodany przez art. 1 pkt 3 decyzji nr EBC/2015/50 ((UE) 2016/244) z dnia 18 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2016.45.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2016 r.
13 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1074/2013 z dnia 18 października 2013 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej dotyczących instytucji świadczących żyro pocztowe przyjmujących depozyty od rezydentów strefy euro innych niż monetarne instytucje finansowe (EBC/2013/39) (Dz.U. L 297 z 7.11.2013, s. 94).
14 Art. 1 pkt 9 dodany przez art. 1 pkt 4 decyzji nr EBC/2015/50 ((UE) 2016/244) z dnia 18 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2016.45.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2016 r.
15 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1075/2013 z dnia 18 października 2013 r. w sprawie danych statystycznych w zakresie aktywów i pasywów podmiotów sekurytyzacyjnych (EBC/2013/40) (Dz.U. L 297 z 7.11.2013, s. 107).
16 Art. 1 pkt 10 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. c decyzji nr EBC/2017/5 ((UE) 2017/468) z dnia 26 stycznia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.77.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2017 r.
17 Art. 1 pkt 11 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. d decyzji nr EBC/2017/5 ((UE) 2017/468) z dnia 26 stycznia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.77.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2017 r.
18 Art. 2 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr EBC/2015/50 ((UE) 2016/244) z dnia 18 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2016.45.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2016 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a decyzji nr EBC/2017/5 ((UE) 2017/468) z dnia 26 stycznia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.77.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2017 r.

19 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1072/2013 z dnia 24 września 2013 r. w sprawie statystyki stóp procentowych stosowanych przez monetarne instytucje finansowe (EBC/2013/34) (Dz.U. L 297 z 7.11.2013, s. 51).
20 Art. 2 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. b decyzji nr EBC/2017/5 ((UE) 2017/468) z dnia 26 stycznia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.77.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2017 r.
21 Art. 3 ust. 1 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 3 decyzji nr EBC/2017/5 ((UE) 2017/468) z dnia 26 stycznia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.77.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2017 r.
22 Art. 4 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr EBC/2017/5 ((UE) 2017/468) z dnia 26 stycznia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.77.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2017 r.
23 Art. 4a dodany przez art. 1 pkt 5 decyzji nr EBC/2017/5 ((UE) 2017/468) z dnia 26 stycznia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.77.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2017 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024