Zmiany do praktycznych instrukcji dla stron

ZMIANY DO PRAKTYCZNYCH INSTRUKCJI DLA STRON

SĄD,

uwzględniając art. 150 swojego regulaminu postępowania;

uwzględniając praktyczne instrukcje dla stron przyjęte w dniu 5 lipca 2007 r., zmienione w dniu

16 czerwca 2009 r.;

PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCE ZMIANY DO PRAKTYCZNYCH INSTRUKCJI DLA STRON:

Artykuł  1

1. W tekście niniejszych instrukcji wszystkie formy gramatyczne wyrażeń "Sąd Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich" i "Sąd Pierwszej Instancji" zastępuje się odpowiednią formą gramatyczną wyrazu "Sąd", [a wszystkie formy gramatyczne wyrazu "regulamin" zastępuje się odpowiednią formą gramatyczną wyrażenia "regulamin postępowania"].

2. W motywie trzecim wyrażenie "(Dz.U. L 232 z 4.9.2007, s. 1) (zwanymi dalej »instrukcjami dla sekretarza«) sekretarz czuwa nad zgodnością dokumentów dołączanych do akt sprawy z postanowieniami statutu Trybunału Sprawiedliwości" zastępuje się wyrażeniem "(Dz.U. L 232, s. 1), zmienionymi w dniu 17 maja 2010 r. (zob. s. 53 niniejszego Dziennika Urzędowego, zwanymi dalej »instrukcjami dla sekretarza«) sekretarz czuwa nad zgodnością dokumentów dołączanych do akt sprawy z postanowieniami Protokołu w sprawie statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwanego dalej »statutem«)", a po wyrazie "statutu" skreśla się wyraz "Trybunału".

3. W pkt 1 tiret drugie adres "CFI.Registry@curia.europa.eu" zastępuje się adresem: "GeneralCourt.Registry@curia.europa.eu".

4. W pkt 8 wprowadza się następujące zmiany:

– wyrażenie "W celu umożliwienia korzystania z takiej technologii należy dostosować się do następujących wymogów" zastępuje się wyrażeniem "Następujące wymogi muszą zostać spełnione";

– w lit. a) wyrażenie "papier biały, bez linii, formatu A4, z tekstem" zastępuje się wyrażeniem "tekst formatu A4 czytelny i naniesiony tylko";

– w lit. b) wyrażenie "kartki pism procesowych oraz, w stosownym przypadku, załączników połączone" zastępuje się wyrażeniem "składane dokumenty połączone";

– lit. c) wyrażenie "(taką jak np. Times New Roman, Courier lub Arial), o rozmiarze co najmniej 12 punktów w odniesieniu do głównej części tekstu i co najmniej 10 punktów w odniesieniu do przypisów, z odstępem półtora wiersza oraz z marginesami górnym, dolnym, lewym i prawym wynoszącymi co najmniej 2,5 cm" zastępuje się wyrażeniem ", z odstępami oraz marginesami wystarczającymi do zapewnienia czytelności wersji zeskanowanej".

5. W tytule części D.1.1. "Skarga i odpowiedź na skargę" dodaje się wyrażenie "(w sprawach innych niż z zakresu własności intelektualnej)".

6. W pkt 19 wprowadza się następujące zmiany:

– w zdaniu pierwszym skreśla się wyrażenie ", który zostanie przygotowany przez sekretariat";

– zdanie drugie otrzymuje następujące brzmienie:

"Ponieważ komunikat podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej we wszystkich językach urzędowych, streszczenie to nie powinno przekraczać dwóch stron i należy je opracować zgodnie z modelem udostępnionym na stronie internetowej Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej";

– w zdaniu trzecim adres "CFI.Registry@curia.europa.eu" zastępuje się adresem: "GeneralCourt.Registry@curia.europa.eu".

7. W pkt 41 wprowadza się następujące zmiany:

– w zdaniu pierwszym skreśla się wyrażenie "do Dziennika Urzędowego";

– zdanie drugie otrzymuje następujące brzmienie:

"Ponieważ komunikat podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej we wszystkich językach urzędowych, streszczenie to nie powinno przekraczać dwóch stron i należy je opracować zgodnie z modelem udostępnionym na stronie internetowej Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej";

– w zdaniu trzecim adres "CFI.Registry@curia.europa.eu" zastępuje się adresem: "GeneralCourt.Registry@curia.europa.eu".

8. W pkt 42 wyraz "Wspólnoty" zastępuje się wyrazem "Unii".

9. W pkt 49 wyraz "Wspólnoty" zastępuje się wyrazem "Unii".

10. W pkt 55 lit. e) skreśla się wyraz "Trybunału".

11. W pkt 56 lit. a) wyrażenie "oraz adresów wszystkich uczestników postępowania przed izbą odwoławczą" zastępuje się wyrażeniem "wszystkich uczestników postępowania przed izbą odwoławczą oraz adresów, które wskazali oni do celów doręczeń w ramach tego postępowania".

12. W pkt 57 wprowadza się następujące zmiany:

– w lit. a) skreśla się wyraz "Trybunału";

– w lit. h) po wyrazie "ze" dodaje się wyrażenie "zwięzłym ich opisem [pkt 51 lit. b) praktycznych instrukcji] oraz".

13. W pkt 58 lit. c) na początku zdania dodaje się wyrażenie "w sprawach innych niż z zakresu własności intelektualnej - ".

14. Punkty od 73 akapit drugi do 79, w tym tytuły otrzymują następujące brzmienie:

"74. Wniosek o zachowanie poufności powinien być złożony w odrębnym piśmie. Nie może on zostać złożony w wersji poufnej.

75. Wniosek o zachowanie poufności powinien wskazywać stronę, w stosunku do której wnosi się o poufność. Wniosek ten należy ograniczyć do kwestii rzeczywiście niezbędnych i nie może on w żadnym wypadku obejmować całości pisma procesowego, a jedynie wyjątkowo całość załącznika do pisma procesowego. Co do zasady możliwe jest przekazanie wersji jawnej dokumentu, z której usunięto określone fragmenty, wyrazy lub liczby, bez szkody dla interesu, który ma być chroniony.

76. Wniosek o zachowanie poufności powinien dokładnie określać elementy lub fragmenty, które mają być wyłączone, a także określać bardzo zwięźle powody, dla których te elementy lub fragmenty mają charakter tajny lub poufny. Brak takich informacji może uzasadnić odrzucenie wniosku przez Sąd.

77. Do wniosku o zachowanie poufności należy załączyć wersję jawną każdego pisma procesowego lub dokumentu, z której objęte wnioskiem elementy lub fragmenty zostaną usunięte.

Wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w charakterze interwenienta

78. W razie złożenia wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w charakterze interwenienta wzywa się strony do wskazania, w terminie wyznaczonym przez sekretarza, czy wnoszą o zachowanie poufności w odniesieniu do określonych danych zawartych w dokumentach już dołączonych do akt.

Co się tyczy wszystkich dokumentów składanych przez strony w terminie późniejszym, strony powinny wskazać, w sposób określony w pkt 74 - 77, dane, w odniesieniu do których wnoszą o zachowanie poufności, i dostarczyć wraz z kompletną wersją złożonych dokumentów wersję, w której te dane zostały pominięte. W braku takiego wskazania złożone dokumenty zostaną przekazane interwenientowi.

Połączenie spraw

79. Jeżeli brane jest pod uwagę połączenie spraw, wzywa się strony do wskazania, w terminie wyznaczonym przez sekretarza, czy wnoszą o zachowanie poufności w odniesieniu do określonych danych zawartych w dokumentach już dołączonych do akt.

Co się tyczy wszystkich dokumentów składanych przez strony w terminie późniejszym, strony powinny wskazać, w sposób określony w pkt 74 - 77, dane, w odniesieniu do których wnoszą o zachowanie poufności, i dostarczyć wraz z kompletną wersją złożonych dokumentów wersję, w której te dane zostały pominięte. W braku takiego wskazania złożone dokumenty zostaną udostępnione innym stronom".

15. W pkt 88 wprowadza się następujące zmiany:

– w akapicie pierwszym po wyrażeniu "Trybunału Sprawiedliwości" dodaje się wyrażenie "Unii Europejskiej";

– w akapicie drugim adres "CFI.Registry@curia.europa.eu" zastępuje się adresem: "GeneralCourt.Registry@curia.europa.eu", a w adresie po wyrażeniu "Sekretariat Sądu" dodaje się wyrażenie "Unii Europejskiej".

16. Punkt 106 akapit drugi zostaje przekształcony w pkt 107.

17. Po pkt 107, który zostaje przekształcony w pkt 108, dodaje się nowy punkt w następującym brzmieniu:

"109. Sprawozdanie na rozprawę jest udostępniane publiczności przed salą rozpraw w dniu rozprawy".

18. Obecne punkty od 108 do 112 otrzymują odpowiednio numery od 110 do 114.

19. W pkt 108, przekształconym w pkt 110, po wyrazie "Trybunału" dodaje się wyraz "Sprawiedliwości".

20. [nie dotyczy wersji polskiej].

Artykuł  2

Niniejsze zmiany do praktycznych instrukcji dla stron zostają opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Zmiany wchodzą w życie następnego dnia po ich opublikowaniu.

Sporządzono w Luksemburgu, w dniu 17 maja 2010 r.
Sekretarz Prezes
E. COULON M. JAEGER

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024