Decyzja 2010/346/UE w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do niedokrwistości zakaźnej koni w Rumunii

DECYZJA KOMISJI
z dnia 18 czerwca 2010 r.
w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do niedokrwistości zakaźnej koni w Rumunii

(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 3767)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/346/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 czerwca 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Niedokrwistość zakaźna koni ("EIA") jest chorobą wirusową dotykającą wyłącznie zwierzęta z rodziny koniowatych. Okres inkubacji wynosi zwykle od jednego do trzech tygodni, lecz może trwać nawet do trzech miesięcy. Zakażone koniowate pozostają źródłem zakażenia przez całe swoje życie i mogą przenosić zakażenie na inne koniowate. Zakażenie EIA jest zazwyczaj niewidoczne, o ile nie nastąpi zgon z powodu jednego z ostrych ataków choroby w czasie wiremii, i dlatego prawdopodobieństwo przeniesienia zakażenia jest znacznie większe. Lokalne przeniesienie zakażenia następuje poprzez krew zakażonego zwierzęcia z rodziny koniowatych w wyniku przerwanego pasożytowania ślepaków i zakażenia płodu in utero. Główną przyczyną rozprzestrzeniania się choroby na duże odległości jest przemieszczanie zakażonych zwierząt, ich nasienia, komórek jajowych i zarodków oraz użycie zanieczyszczonych igieł lub wstrzyknięcie produktów krwiopochodnych zawierających wirusa.

(2) EIA jest chorobą podlegającą obowiązkowi zgłaszania zgodnie z załącznikiem A do dyrektywy Rady 90/426/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących przemieszczanie i przywóz zwierząt z rodziny koniowatych z państw trzecich 2 . Ponadto dyrektywa Rady 82/894/EWG z dnia 21 grudnia 1982 r. w sprawie zgłaszania chorób zwierząt we Wspólnocie 3  stanowi, że należy zgłaszać ogniska EIA Komisji i pozostałym państwom członkowskim za pomocą Systemu Zgłaszania Chorób Zwierzęcych ("ADNS").

(3) Artykuł 4 ust. 5 dyrektywy 90/426/EWG przewiduje ograniczenia przemieszczania koniowatych z gospodarstw, w których stwierdzono występowanie EIA, dopóki, po uboju zakażonych zwierząt, pozostałe zwierzęta nie zostaną dwukrotnie poddane testowi Cogginsa z wynikiem ujemnym.

(4) W przeciwieństwie do sytuacji w zakresie zdrowia zwierząt w innych państwach członkowskich, w Rumunii EIA jest chorobą endemiczną, a natychmiastowy ubój koniowatych będących źródłem zakażenia nie jest przeprowadzany. Z tego względu przyjęto decyzję Komisji 2007/269/WE z dnia 23 kwietnia 2007 r. w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do niedokrwistości zakaźnej koni w Rumunii 4 .

(5) Ostatnie przypadki wystąpienia EIA u koniowatych przeznaczonych do hodowli i produkcji przywiezionych z Rumunii do innych państw członkowskich oraz ostatnio opublikowane wyniki inspekcji weterynaryjnej przeprowadzonej przez służby Komisji w 2009 r. w tym państwie członkowskim zgodnie z art. 10 dyrektywy 90/426/EWG 5  wykazały jednakże, że decyzja 2007/269/WE jest niewłaściwie wdrażana, egzekwowana i monitorowana.

(6) Ze względu na handel żywymi koniowatymi, ich nasieniem, komórkami jajowymi i zarodkami sytuacja epidemiologiczna w Rumunii stanowi zagrożenie dla zdrowia koniowatych w Unii. Należy zatem przyjąć środki ochronne, ustanawiające specjalny system przemieszczania koniowatych oraz handlu nimi, ich nasieniem, komórkami jajowymi i zarodkami, a także niektórymi produktami krwiopochodnymi z uzyskanymi z koniowatych pochodzącymi z Rumunii w celu ochrony zdrowia i dobrostanu koniowatych w Unii.

(7) Częstość występowania choroby nie rozkłada się równomiernie na terenie Rumunii i wśród różnych kategorii koniowatych w tym państwie członkowskim. W tej sytuacji można przyjąć mniej rygorystyczne warunki dotyczące przemieszczania niektórych zarejestrowanych koni biorących udział w zawodach i wyścigach oraz zezwolić, aby w przyszłości możliwe były określenie obszarów wolnych od tej choroby.

(8) Zgodnie z art. 7 ust. 2 dyrektywy 90/426/EWG państwo członkowskie miejsca przeznaczenia może zezwolić na ogólne lub ograniczone odstępstwa od niektórych wymagań art. 4 ust. 5 wobec wszystkich zwierząt opatrzonych specjalnym znakiem wskazującym na ich przeznaczenie do uboju, pod warunkiem że świadectwo zdrowia przewiduje takie odstępstwo. W przypadku udzielenia takiego odstępstwa koniowate przeznaczone do uboju należy przetransportować bezpośrednio do wyznaczonej rzeźni oraz poddać ubojowi w ciągu pięciu dni od ich przybycia do rzeźni.

(9) Artykuł 12 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 6  określa wymogi dotyczące akredytacji laboratoriów przeprowadzających analizę próbek pobranych w trakcie kontroli urzędowych.

(10) W załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 180/2008 z dnia 28 lutego 2008 r. dotyczącego wspólnotowego laboratorium referencyjnego ds. chorób koni innych niż afrykański pomór koni 7  określono funkcje, zadania i procedury laboratorium referencyjnego ds. chorób koni w Unii, dotyczące współpracy z laboratoriami odpowiedzialnymi za diagnozowanie chorób zakaźnych u koni w państwach członkowskich. Funkcje te obejmują między innymi wspieranie harmonizacji diagnostyki oraz zapewnianie biegłości w przeprowadzaniu badań w Unii poprzez organizowanie i prowadzenie okresowych badań porównawczych oraz okresowe przekazywanie wyników takich badań Komisji, państwom członkowskim oraz laboratoriom krajowym/centralnym. Program prac ustalony przez Komisję i wymienione laboratorium przewiduje, że pierwsze badanie biegłości w kierunku wykrywania EIA ma zostać przeprowadzone w 2010 r.

(11) Wobec braku szczegółowych norm unijnych dotyczących badania w kierunku EIA, należy odnieść się do właściwego rozdziału podręcznika badań diagnostycznych i szczepionek dla zwierząt lądowych z 2009 r. Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE). W rozdziale tym, który obecnie opatrzony jest numerem 2.5.6, zaleca się metodę immunodyfuzji w żelu agarowym (AGID) do wykrywania EIA u koni, która jest badaniem dokładnym i wiarygodnym z wyjątkiem pewnych okoliczności określonych w podręczniku. W niniejszej decyzji należy zatem przewidzieć dwa badania AGID w kierunku EIA z wynikiem ujemnym, aby zrekompensować ograniczenia tego badania.

(12) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 504/2008 z dnia 6 czerwca 2008 r. wykonujące dyrektywy Rady 90/426/EWG i 90/427/EWG w odniesieniu do metod identyfikacji koniowatych 8  zawiera wymóg, aby koniowate identyfikować na podstawie dokumentu identyfikacyjnego. W celu wzmocnienia powiązania między dokumentem identyfikacyjnym a danym zwierzęciem dorosłe konie przeznaczone do transportu z Rumunii do pozostałych państw członkowskich należy oznaczyć poprzez wszczepienie identyfikatora elektronicznego.

(13) Artykuł 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań 9  określa kontrole oraz inne środki związane z dziennikiem podróży podejmowane przez właściwe organy przed długotrwałym przewozem.

(14) Wymogi w zakresie świadectw dotyczących przemieszczania i transportu koniowatych są określone w art. 8 dyrektywy 90/426/EWG. W celu poprawienia wykrywalności zarejestrowanych koniowatych, transportowanych do innych państw członkowskich z obszarów Rumunii dotkniętych EIA, należy zastąpić poświadczenie określone w załączniku B do dyrektywy 90/426/EWG świadectwem zdrowia zwierząt zgodnym z załącznikiem C do tej dyrektywy.

(15) Zintegrowany skomputeryzowany system weterynaryjny ("TRACES"), wprowadzony zgodnie z decyzją Komisji 2004/292/WE z dnia 30 marca 2004 r. w sprawie wprowadzenia systemu TRACES 10 , może mieć zasadnicze znaczenie w ukierunkowaniu przepływu koniowatych z Rumunii do rzeźni w pozostałych państwach członkowskich.

(16) Przemieszczania koniowatych, innych niż koniowate przeznaczone do uboju, z Rumunii do pozostałych państw członkowskich nie należy uznawać za zakończonego do momentu, kiedy badanie w kierunku EIA, przeprowadzone na próbce pobranej podczas izolacji zwierząt po przybyciu na miejsce przeznaczenia, potwierdzi brak występowania tej choroby.

(17) Jako że sektor dotknięty tą chorobą jest w pełni świadomy ryzyka stwarzanego przez sytuację epidemiologiczną w Rumunii, właściwe jest zezwolenie podmiotom zaangażowanym w przemieszczanie koniowatych z Rumunii na ponoszenie odpowiedzialności i pokrywanie kosztów poniesionych przez właściwe organy w związku z takim przemieszczaniem.

(18) Dyrektywa Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG 11 , zmieniona rozporządzeniem Komisji (UE) nr 176/2010 12 , wprowadza wymóg przeprowadzania badania w kierunku EIA również dla klaczy, od których pobrano komórki jajowe lub zarodki. Zmiany te będą jednak obowiązywać dopiero od dnia 1 września 2010 r. Zatem, jeżeli komórki jajowe i zarodki są pobierane od klaczy utrzymywanych w Rumunii, należy uzupełnić wymogi dotyczące zdrowia zwierząt określone w decyzji Komisji 95/294/WE z dnia 24 lipca 1995 r. określającej wzór świadectwa zdrowia zwierząt w odniesieniu do handlu komórkami jajowymi i zarodkami zwierząt z gatunku koniowatych 13  o wymóg przeprowadzania badania w kierunku EIA.

(19) Ponadto wymogi dotyczące zdrowia zwierząt w prawodawstwie unijnym dotyczącym produktów krwiopochodnych uzyskanych z krwi koniowatych poddawane są obecnie przeglądowi. Obecnie rozdział V pkt A załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi 14  określa wymagania dotyczące surowicy koniowatych.

(20) W celu zachowania przejrzystości prawodawstwa unijnego należy uchylić decyzję 2007/269/WE i zastąpić ją niniejszą decyzją.

(21) Zbędne wydaje się wprowadzenie warunków przejściowych, ponieważ przewidziane środki w wytaczającym stopniu uwzględniają ostatnio przyjęty rumuński program zwalczania EIA w tym kraju.

(22) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Środki ochronne mające zastosowanie do koniowatych, nasienia, komórek jajowych i zarodków zwierząt z rodziny koniowatych oraz produktów krwiopochodnych uzyskanych z krwi koniowatych

1. 
Rumunia nie wysyła następujących towarów do pozostałych państw członkowskich:
a)
koniowate z regionów wymienionych w załączniku;
b)
nasienie zwierząt z rodziny koniowatych;
c)
komórki jajowe i zarodki zwierząt z rodziny koniowatych;
d)
produkty krwiopochodne uzyskanych z krwi koniowatych.
2. 
Zakaz ustanowiony w ust. 1 lit. a) nie dotyczy koniowatych z gospodarstw znajdujących się poza Rumunią, które:
a)
przewożone są tranzytem przez Rumunię drogami głównymi i autostradami; albo
b)
przewożone są przez Rumunię bezpośrednio i bez przerw w podróży do rzeźni w celu natychmiastowego uboju oraz którym towarzyszy świadectwo zdrowia zwierząt wypełnione zgodnie ze wzorem określonym w załączniku C do dyrektywy 90/426/EWG.
Artykuł  2

Odstępstwa dotyczące przemieszczania koniowatych do pozostałych państw członkowskich z regionów wymienionych w załączniku

1. 
W drodze odstępstwa od art. 1 ust. 1 lit. a) Rumunia może zezwolić na wysyłkę koniowatych do pozostałych państw członkowskich, pod warunkiem spełnienia następujących kryteriów:
a)
cała przesyłka koniowatych musi być:
(i)
odizolowana pod urzędowym nadzorem w gospodarstwie zatwierdzonym przez właściwe organy jako wolne od niedokrwistości zakaźnej koni ("EIA") ("zatwierdzone gospodarstwo"); oraz
(ii)
trzymana w odległości przynajmniej 200 m od innych koniowatych o niższym statusie zdrowotnym przez okres co najmniej 90 dni przed datą wysyłki;
b)
wszystkie koniowate składające się na przesyłkę muszą zostać poddane badaniu w kierunku EIA metodą immunodyfuzji w żelu agarowym ("badanie AGID") przeprowadzonemu na próbkach krwi pobranych dwukrotnie w odstępie 90 dni, którego wyniki muszą być ujemne; drugą próbkę należy pobrać w ciągu 10 dni przed datą wysyłki przesyłki z zatwierdzonego gospodarstwa; badanie AGID musi spełniać kryteria określone we właściwym rozdziale podręcznika badań diagnostycznych i szczepionek dla zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE) z 2009 r. ("podręcznik");
c)
przewoźnik musi udokumentować, że spełnia wymogi, iż koniowate składające się na przesyłkę zostały wysłane bezpośrednio z zatwierdzonego gospodarstwa do miejsca przeznaczenia i nie przeszły przez żaden rynek lub punkt gromadzenia;
d)
w przypadku przesyłek obejmujących zarejestrowane koniowate lub koniowate przeznaczone do hodowli i produkcji wszystkie pozostałe koniowate znajdujące się w zatwierdzonym gospodarstwie w okresie izolacji, o którym mowa w lit. a) ppkt (i), należy poddać badaniu AGID z wynikiem ujemnym na próbkach krwi pobranych albo w okresie izolacji przed przemieszczeniem koniowatych z gospodarstwa, albo w ciągu 10 dni przed datą wysyłki przesyłki z zatwierdzonego gospodarstwa;
e)
wszystkie koniowate składające się na przesyłkę muszą zostać oznakowane poprzez wszczepienie transpondera elektronicznego i być identyfikowane za pomocą jednego dokumentu identyfikacyjnego dla koniowatych lub paszportu, przewidzianego w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 504/2008, który musi obejmować:
(i)
numer wyświetlany przy sczytywaniu wszczepionego transpondera elektronicznego, o którym mowa w sekcji I część A pkt 5 wspomnianego dokumentu;
(ii)
informacje dotyczące badania AGID, o którym mowa w lit. b) i d) niniejszego ustępu, i jego wyników, o których mowa w sekcji VII wspomnianego dokumentu;
f)
kontrole związane z dziennikiem podróży wykonywane zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1/2005 muszą być zadawalające i nie wymagać przesłania danych szczegółowych do punktu kontroli znajdującego się w państwie członkowskim tranzytu zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia;
g)
koniowatym składającym się na przesyłkę musi towarzyszyć należycie wypełnione świadectwo zdrowia zwierząt zgodnie ze wzorem określonym w załączniku C do dyrektywy 90/426/EWG, w którym należy podać miejsce przeznaczenia i które zawiera dodatkowo następujące sformułowanie:

"Koniowate wysłane zgodnie z decyzją Komisji 2010/346/UE(*)

______

(*) Dz.U. L 155 z 22.6.2010, s. 48."

2. 
W drodze odstępstwa od ust. 1 lit. b) pierwsze badanie AGID, które należy przeprowadzić na próbkach pobranych przynajmniej 90 dni przed wysyłką, możne nie być wymagane pod następującymi warunkami:
a)
państwo członkowskie miejsca przeznaczenia zezwoliło na takie odstępstwo w zastosowaniu środków przewidzianych w art. 7 ust. 2 dyrektywy 90/426/EWG; lub
b)
koniowate przeznaczone są do bezpośredniego transportu do rzeźni i zostały zgromadzone w zatwierdzonym gospodarstwie z gospodarstw, wobec których potwierdzono, że są wolne od EIA zgodnie z obowiązującym krajowym programem kontroli EIA.
Artykuł  3

Odstępstwa dotyczące przemieszczania koniowatych do pozostałych państw członkowskich z regionów wymienionych w załączniku w odniesieniu do zarejestrowanych koni uczestniczących w niektórych zawodach i imprezach

W drodze odstępstwa od art. 2 ust. 1 lit. a), b), c) d) i f) Rumunia może zezwolić na wysłanie do pozostałych państw członkowskich zarejestrowanych koni w celu udziału w zawodach organizowanych pod patronatem Światowego Związku Jeździeckiego (FEI) lub w głównych międzynarodowych wyścigach koni pod warunkiem spełnienia następujących warunków:

a)
konie zostały poddane badaniu AGIT z wynikiem ujemnym, przeprowadzonemu zgodnie z kryteriami ustalonymi w podręczniku, na próbkach pobranych w ciągu 10 dni przed datą wysyłki z zatwierdzonego gospodarstwa;
b)
wszystkie koniowate w zatwierdzonym gospodarstwie i w granicach 200 m wokół zatwierdzonego gospodarstwa zostały poddane badaniu AGID z wynikiem ujemnym, przeprowadzonemu na próbkach pobranych między 90 a 180 dniem przed datą zamierzonego przemieszczania;
c)
warunków określonych w art. 2 ust. 1 lit. e) i g).
Artykuł  4

Ograniczenia w przypadku dodatnich wyników badania AGID

W przypadku dodatnich wyników jakichkolwiek badań AGID, przewidzianych w art. 2 ust. 1 lit. b) i d) oraz w art. 3 lit. a) niniejszej decyzji, całe zatwierdzone gospodarstwo zostaje objęte ograniczeniem przemieszczania do momentu zakończenia wprowadzania środków przewidzianych w art. 4 ust. 5 lit. a) tiret trzecie dyrektywy Rady 90/426/EWG.

Artykuł  5

Odstępstwa dotyczące zamrożonego nasienia, zamrożonych komórek jajowych i zarodków zwierząt z rodziny koniowatych oraz produktów krwiopochodnych uzyskanych z krwi koniowatych

1. 
W drodze odstępstwa od art. 1 ust. 1 lit. b) Rumunia może zezwolić na wysyłkę do pozostałych państw członkowskich zamrożonego nasienia koniowatych spełniającego warunki określone w pkt 1.6 lit. c), 1.7 i 1.8 rozdziału II pkt I załącznika D do dyrektywy 92/65/EWG.
2. 
W drodze odstępstwa od art. 1 ust. 1 lit. c) Rumunia może zezwolić na wysyłkę do pozostałych państw członkowskich zamrożonych zarodków pobranych od klaczy, które poddano badaniu AGID z wynikiem ujemnym, przeprowadzonemu na próbkach krwi pobranych w odstępie 90 dni; druga próbka została pobrana między 30 a 45 dniem od daty pobrania zarodków.
3. 
Przesyłkom zamrożonego nasienia lub zamrożonych zarodków, o których mowa w ust. 1 i 2, towarzyszy świadectwo zdrowia zwierząt określone dla danej przesyłki zgodnie z art. 11 ust. 5 dyrektywy 92/65/EWG, które zawiera dodatkowo sformułowanie:

"Nasienie/zarodki (niepotrzebne skreślić) zwierząt z rodziny koniowatych wysyłane zgodnie z decyzją Komisji 2010/346/UE(*)

______

(*) Dz.U. L 155 z 22.6.2010, s. 48."

4. 
W drodze odstępstwa od art. 1 ust. 1 lit. d) Rumunia może zezwolić na wysyłkę do pozostałych państw członkowskich surowicy koniowatych spełniającej warunki określone w rozdziale V pkt A załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002.
Artykuł  6

Dodatkowe zobowiązania Rumunii

Rumunia dopilnowuje, aby:

a)
nazwa, położenie geograficzne zatwierdzonych gospodarstw, imię i nazwisko oraz kwalifikacje zawodowe urzędowego lekarza weterynarii odpowiedzialnego za zatwierdzone gospodarstwo i podpisującego świadectwo zdrowia zwierząt, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. g) i art. 5 ust. 3, były przekazywane Komisji i pozostałym państwom członkowskim;
b)
urzędowe laboratorium przeprowadzające badania AGID przewidziane w art. 2 ust. 1 lit. b) i d) oraz art. 3:
(i)
spełniało wymogi art. 12 rozporządzenia (WE) nr 882/2004;
(ii)
poddane zostało do dnia 31 grudnia 2010 r. i w każdym kolejnym roku corocznemu badaniu biegłości we współpracy z laboratorium referencyjnym Unii Europejskiej ds. chorób koni innych niż afrykański pomór koni;
c)
kopie próbek krwi przechowywane były przez przynajmniej 90 dni w urzędowym laboratorium, o którym mowa w lit. b), dla każdego badania AGID przeprowadzonego w ciągu 10 dni od daty wysyłki zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. b) i d) oraz art. 3, chyba że:
(i)
zgłoszono śmierć zwierzęcia zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 504/2008; lub
(ii)
odnotowano przed upływem 90 dni ujemny wynik badania AGID, o którym mowa w art. 7 ust. 1 lit. b);
d)
miejsce przeznaczenia otrzymywało informację o przemieszczaniu przesyłki za pomocą systemu TRACES przynajmniej 36 godzin przed jej przybyciem.
Artykuł  7

Zobowiązania państw członkowskich miejsca przeznaczenia

1. 
Państwa członkowskie miejsca przeznaczenia dopilnowują, aby - jeżeli miejsce przeznaczenia otrzymuje informację zgodnie z art. 6 lit. d) o przemieszczaniu koniowatych, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. b) - koniowate po przybyciu do miejsca przeznaczenia były:
a)
poddawane ubojowi w ciągu nie więcej niż 72 godzin od czasu ich przybycia do rzeźni, o którym właściwe władze zostały poinformowane za pośrednictwem systemu TRACES; zgodnie z niniejszą decyzją 10 % przesyłek przybywających do rzeźni należy poddać badaniu AGID; albo
b)
odizolowane pod urzędowym nadzorem weterynaryjnym w gospodarstwie przeznaczenia podanym w świadectwie zdrowia zwierząt, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. g), przez przynajmniej 30 dni i w odległości przynajmniej 200 m od innych koniowatych lub trzymane w warunkach zamkniętych, zapewniających ochronę oraz poddawane są badaniu AGID z wynikiem ujemnym, przeprowadzanym na próbkach krwi pobranych nie wcześniej niż 28 dni po dacie rozpoczęcia okresu izolacji.
2. 
Nie naruszając przepisów art. 1 ust. 1 lit. b), państwa członkowskie muszą dopilnować, aby w okresie 90 dni od daty przybycia koniowatych, o której mowa w art. 2 ust. 1 lit. b), do gospodarstwa przeznaczenia wspomnianego w ust. 1 lit. b) niniejszego artykułu koniowate można wysłać z tego gospodarstwa do innego państwa członkowskiego, jeżeli:
a)
poddano je badaniu AGID z wynikiem ujemnym, przeprowadzonym na próbkach krwi pobranych w ciągu 10 dni przed datą wysyłki; oraz
b)
towarzyszy im należycie wypełnione świadectwo zdrowia zwierząt zgodnie ze wzorem określonym w załączniku C do dyrektywy 90/426/EWG.
Artykuł  8

Obowiązki w zakresie sprawozdawczości

Państwa członkowskie, których dotyczy handel koniowatymi, ich nasieniem, komórkami jajowymi i zarodkami zgodnie z niniejszą decyzją, regularnie, lecz nie rzadziej niż co 3 miesiące, przedkładają sprawozdania Komisji i pozostałym państwom członkowskim podczas obrad Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt.

Artykuł  9

Koszty procedur administracyjnych

1. 
Rumunia podejmuje konieczne środki, łącznie ze środkami prawnymi, jeżeli jest to niezbędne, w celu zapewnienia, że koszty dodatkowych procedur administracyjnych, w tym koniecznych badań laboratoryjnych lub działań następczych, związane z przemieszczaniem przesyłek koniowatych, ich nasienia, komórek jajowych, zarodków i surowicy koniowatych, pochodzących z tego państwa członkowskiego zgodnie z art. 2, 3 i 5, ponosi w całości wysyłający koniowate lub ich produkty.
2.  15
 Państwa członkowskie miejsca przeznaczenia podejmują konieczne środki, łącznie ze środkami prawnymi, jeżeli jest to niezbędne, w celu zapewnienia, że koszty dodatkowych procedur administracyjnych, w tym koniecznych badań laboratoryjnych lub działań następczych, aż do zakończenia wprowadzania środków przewidzianych w art. 7, związane z przemieszczaniem koniowatych z Rumunii zgodnie z art. 2 i 3, ponosi w całości odbiorca koniowatych.
Artykuł  10

Uchylenie

Decyzja 2007/269/WE traci moc.

Artykuł  11

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 czerwca 2010 r.
W imieniu Komisji
John DALLI
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK  16  

Regiony, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a):
Państwo członkowskie Region Uwagi
Rumunia Bihor
Satu Mare
Maramureș
Bistriț -Năsăud
Sălaj
Cluj
Mureș
Harghita
Alba
Sibiu
Braș ov
Hunedora
Caraș -Severin
Gorj
Vâlcea
Tulcea
1 Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 29.
2 Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 42.
3 Dz.U. L 378 z 31.12.1982, s. 58.
4 Dz.U. L 115 z 3.5.2007, s. 18.
5 DG(SANCO) 2009-8256 - MR WERSJA OSTATECZNA (http://ec.europa.eu/food/fvo/rep_details_en.cfm?rep_id=2341).
6 Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.
7 Dz.U. L 56 z 29.2.2008, s. 4.
8 Dz.U. L 149 z 7.6.2008, s. 3.
9 Dz.U. L 3 z 5.1.2005, s. 1.
10 Dz.U. L 94 z 31.3.2004, s. 63.
11 Dz.U. L 268 z 14.9.1992, s. 54.
12 Dz.U. L 52 z 3.3.2010, s. 14.
13 Dz.U. L 182 z 2.8.1995, s. 27.
14 Dz.U. L 273 z 10.10.2002, s. 1.
15 Art. 9 ust. 2 zmieniony przez sprostowanie z dnia 8 lutego 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.32.23/2).
16 Załącznik zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1886/2019 z dnia 7 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.290.26) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024