(Dz.U.UE L z dnia 2 czerwca 2010 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rada Europejska w konkluzjach prezydencji z dnia 14 grudnia 2007 r. z zadowoleniem przyjęła Przegląd jednolitego rynku, w którym wezwano do przyjęcia polityki i regulacji na poziomie unijnym w celu lepszego zrozumienia wyników rynkowych dla konsumentów na rynku wewnętrznym, przez opracowanie narzędzi i wskaźników, takich jak skargi konsumentów.
(2) Parlament Europejski w rezolucji z dnia 18 listopada 2008 r. w sprawie tablicy wyników dla rynków konsumenckich zachęcił Komisję oraz państwa członkowskie do pracy nad zharmonizowaniem systemów klasyfikacji skarg stosowanych przez właściwe organy i służby odpowiedzialne za pomoc konsumentom w państwach członkowskich oraz do ustanowienia ogólnounijnej bazy danych skarg konsumentów. W rezolucji z dnia 9 marca 2010 r. w sprawie ochrony konsumentów Parlament Europejski wezwał wszystkie organy zajmujące się skargami do przyjęcia zharmonizowanej metodologii klasyfikacji i zgłaszania skarg konsumentów, zgodnie z propozycją Komisji.
(3) W komunikacie Komisji do Rady z dnia 13 marca 2007 r. "Strategia polityki konsumenckiej UE na lata 2007-2013 - Wzmocnienie pozycji konsumentów, polepszenie ich dobrobytu oraz zapewnienie ich skutecznej ochrony"(1) jako jeden z priorytetów ustanowiono lepsze monitorowanie rynków konsumenckich oraz krajowych polityk konsumenckich, w tym opracowanie narzędzi monitorowania skarg konsumentów.
(4) Zgodnie z art. 16 rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów (rozporządzenie w sprawie współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów)(2) państwa członkowskie we współpracy z Komisją rozwijają wspólne ramy klasyfikowania skarg konsumentów. W tym celu należy wprowadzić zharmonizowaną metodologię klasyfikowania i zgłaszania Komisji skarg konsumentów, stosowaną przez organy zajmujące się skargami w UE. W celu lepszego monitorowania działania rynku należy rozszerzyć tę metodologię na zapytania konsumentów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
1. Organy zajmujące się skargami, w szczególności organy państw członkowskich odpowiedzialne za ochronę konsumentów, organizacje konsumenckie, organy regulacyjne, alternatywne organy rozstrzygania sporów, biura skarg, niezależni rzecznicy praw obywatelskich powołani przez rządy krajowe, niezależni rzecznicy praw konsumenta powołani przez podmioty handlowe i branżowe jednostki regulacyjne, powinny stosować niniejsze zalecenie zgodnie z pkt 2-9 i ewentualnymi wymogami poufności, jakimi podlegają, w odniesieniu do wszystkich reklam komercyjnych kierowanych do konsumentów oraz w odniesieniu do umów sprzedaży i umów o świadczenie usług zawieranych między podmiotami handlowymi a konsumentami.
2. Do celów niniejszego zalecenia stosuje się poniższe definicje:
a) "konsument" oznacza każdą osobę fizyczną działającą w celach, które nie mieszczą się w ramach jej działalności handlowej, gospodarczej, rzemieślniczej lub zawodowej;
b) "skarga konsumenta" oznacza wyrażenie przez konsumenta niezadowolenia z określonego podmiotu handlowego do organu zajmującego się skargami w związku z promocją, sprzedażą lub dostawą produktów lub usług, wykorzystaniem produktów lub usług, lub obsługą posprzedażną;
c) "zapytanie konsumenta" oznacza prośbę o informację lub radę, inną niż skarga, wyrażoną przez konsumenta do organu zajmującego się skargami, dotyczącą promocji, sprzedaży lub dostawy produktów lub usług, wykorzystania produktów lub usług, lub obsługi posprzedażnej;
d) "podmiot handlowy" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która w ramach promocji, sprzedaży lub dostawy produktów lub usług, wykonuje działalność handlową, gospodarczą, rzemieślniczą lub zawodową, oraz każdą osobę działającą w imieniu lub na rzecz podmiotu;
e) "organ zajmujący się skargami" oznacza każdy organ odpowiedzialny za gromadzenie lub rozstrzyganie skarg konsumentów, albo udzielanie porad lub dostarczanie informacji konsumentom w związku ze skargami lub zapytaniami, który jest stroną trzecią względem konsumenta wnoszącego skargę lub zapytanie dotyczące podmiotu handlowego. Nie obejmuje ustanowionych przez podmioty handlowe mechanizmów rozstrzygania skarg i zapytań konsumentów w bezpośrednich kontaktach z konsumentem, ani dostarczania usług rozstrzygania skarg przez podmiot handlowy lub na jego rzecz.
3. Organy zajmujące się skargami gromadzą i rejestrują co najmniej następujące zalecane dane:
a) podane poniżej informacje ogólne zgodnie z polami danych, wymienionymi w podsekcji I sekcji A załącznika w odniesieniu do skarg:
(i) kraj konsumenta;
(ii) siedziba podmiotu handlowego;
(iii) nazwa organu zajmującego się skargami;
(iv) powód nawiązania kontaktu przez konsumenta, w tym rozróżnienie między skargą a zapytaniem;
(v) data otrzymania skargi lub zapytania;
(vi) sposób sprzedaży, z wyłączeniem podkategorii 61.1-61.15;
b) informacje sektorowe zgodnie z sekcją B załącznika, co najmniej na poziomie 2 w odniesieniu do skarg;
c) informacje o rodzaju skargi zgodnie z sekcją C załącznika, co najmniej na poziomie 1 w odniesieniu do skarg.
4. Organy zajmujące się skargami zachęca się do gromadzenia i rejestrowania następujących danych dodatkowych:
a) informacje dotyczące metody sprzedaży, podkategorie 61.1-61.15 zgodnie z podsekcją I sekcji A załącznika w odniesieniu do skarg;
b) podane poniżej informacje ogólne zgodnie z polami danych wymienionymi w podsekcji II sekcji A załącznika w odniesieniu do skarg:
(i) sposób reklamowania;
(ii) sposób realizacji płatności;
(iii) nazwa podmiotu handlowego;
(iv) wartość transakcji;
(v) wartość straty poniesionej przez konsumenta;
c) informacje o rodzaju skargi zgodnie z sekcją C załącznika, na poziomie 2 w odniesieniu do skarg;
d) informacje dotyczące zapytań.
5. Organy zajmujące się skargami mogą gromadzić dodatkowe informacje, wykraczające poza poziomy opisane w pkt 3 i 4, pod warunkiem że są one spójne z polami danych opisanymi w tych punktach.
6. Organy zajmujące się skargami corocznie przekazują Komisji wszystkie dane, o których mowa w pkt 3. Dane przekazuje się w miarę możliwości jak najszybciej po zakończeniu każdego roku kalendarzowego.
7. Organy zajmujące się skargami zachęca się do corocznego przekazywania Komisji wszystkich danych, o których mowa w pkt 4, z wyjątkiem "nazwy podmiotu handlowego", o której mowa w pkt 4 lit. b) ppkt (iii). Dane przekazuje się w miarę możliwości jak najszybciej po zakończeniu każdego roku kalendarzowego.
8. Organy zajmujące się skargami przekazują dane zgodnie z pkt 6 i 7 w taki sposób, aby można je było przypisać do każdej poszczególnej skargi, dając Komisji możliwość połączenia i opublikowania skarg od różnych organów zajmujących się skargami w sposób pozwalający na porównywanie wszystkich pól danych objętych niniejszym zaleceniem.
9. Ewentualne przetwarzanie danych osobowych powinno odbywać się zgodnie z krajowymi przepisami transponującymi dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(3) lub z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(4), zależnie od przypadku. Zastosowanie ma zasada minimalizacji danych, tj. zasada przetwarzania jedynie tych danych, które są niezbędne dla celów zgłaszania skarg i zapytań konsumentów (pkt 1 niniejszego zalecenia). Dane osobowe znajdujące się w skargach i zapytaniach konsumentów powinny być w miarę możliwości anonimizowane.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 maja 2010 r.
| W imieniu Komisji | |
| John DALLI | |
| Członek Komisji |
______
(1) COM(2007) 99 wersja ostateczna.
(2) Dz.U. L 364 z 9.12.2004, s. 1.
(3) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
(4) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.136.1 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie 2010/304/UE w sprawie stosowania zharmonizowanej metodologii klasyfikacji i zgłaszania skarg i zapytań konsumentów |
| Data aktu: | 12/05/2010 |
| Data ogłoszenia: | 02/06/2010 |
| Data wejścia w życie: | 12/05/2010 |