Rozporządzenie 347/2010 zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 245/2009 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla lamp fluorescencyjnych bez wbudowanego statecznika, lamp wyładowczych dużej intensywności oraz stateczników i opraw oświetleniowych służących do zasilania takich lamp

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 347/2010
z dnia 21 kwietnia 2010 r.
zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 245/2009 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla lamp fluorescencyjnych bez wbudowanego statecznika, lamp wyładowczych dużej intensywności oraz stateczników i opraw oświetleniowych służących do zasilania takich lamp
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią(1), w szczególności jej art. 15 ust. 1,

po konsultacji z Forum Konsultacyjnym ds. Ekoprojektu,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Po przyjęciu rozporządzenia Komisji (WE) nr 245/2009 z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla lamp fluorescencyjnych bez wbudowanego statecznika, dla lamp wyładowczych dużej intensywności, a także dla stateczników i opraw oświetleniowych służących do zasilania takich lamp, oraz uchylającym dyrektywę 2000/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2) okazało się, że należy zmienić niektóre z jego przepisów, aby uniknąć niepożądanych skutków w zakresie dostępności i działania produktów objętych tym rozporządzeniem.

(2) Poza tym niezbędne jest uspójnienie wymogów dotyczących informacji o produkcie ustanowionych, z jednej strony, w rozporządzeniu (WE) nr 245/2009, a z drugiej strony, w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 244/2009 z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla bezkierunkowych lamp do użytku domowego(3).

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 245/2009

Załączniki I, II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 245/2009 zmienia się zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 13 kwietnia 2010 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 kwietnia 2010 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 285 z 31.10.2009, s. 10.

(2) Dz.U. L 76 z 24.3.2009, s. 17.

(3) Dz.U. L 76 z 24.3.2009, s. 3.

ZAŁĄCZNIK 

Zmiany w załącznikach I, II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 245/2009

W załącznikach I, II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 245/2009 wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

a) tytuł otrzymuje brzmienie:

"Wyłączenia";

b) zdanie wprowadzające w pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"Przepisy załącznika III nie mają zastosowania do następujących lamp, pod warunkiem że w dokumentacji technicznej sporządzonej na potrzeby oceny zgodności zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE określono, które z poniższych parametrów stanowią podstawę do ich wyłączenia:";

c) w pkt 1 lit. c) i d) otrzymują brzmienie:

"c) lampy wyładowcze dużej intensywności o świetle mieszanym, w których:

- co najmniej 6 % łącznego promieniowania w zakresie 250-780 nm przypada na zakres 250-400 nm, oraz

- co najmniej 11 % łącznego promieniowania w zakresie 250-780 nm przypada na zakres 630-780 nm, oraz

- co najmniej 5 % łącznego promieniowania w zakresie 250-780 nm przypada na zakres 640-700 nm;

d) lampy wyładowcze dużej intensywności o świetle mieszanym, w których:

- szczytowa wartość promieniowania przypada w zakresie 315-400 nm (UVA) lub 280-315 nm (UVB);";

d) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Przepisy załącznika III nie mają zastosowania do następujących produktów, pod warunkiem że w informacjach o produkcie, niezależnie od ich postaci, określono, że nie są one przeznaczone na potrzeby oświetlenia ogólnego w rozumieniu niniejszego rozporządzenia lub że nie są przeznaczone do zastosowań wymienionych w lit. b)-e):

a) produkty przeznaczone do zastosowań innych niż oświetlenie ogólne oraz produkty wbudowane w produkty niepełniące funkcji oświetlenia ogólnego;

b) lampy objęte wymogami określonymi w dyrektywie 94/9/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(1) lub dyrektywie 1999/92/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2);

c) oprawy oświetlenia awaryjnego i oprawy oznakowania awaryjnego w rozumieniu dyrektywy 2006/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3);

d) stateczniki przeznaczone do wykorzystania w oprawach wymienionych w lit. c) i przeznaczone do zasilania lamp w warunkach awaryjnych;

e) oprawy oświetleniowe, których dotyczą wymogi określone w dyrektywie 94/9/WE, dyrektywie 1999/92/WE, dyrektywie 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4), dyrektywie Rady 93/42/EWG(5) i dyrektywie Rady 88/378/EWG(6) oraz oprawy oświetleniowe wbudowane w urządzenia, których dotyczą te wymogi.

W informacji o produkcie określa się przeznaczenie każdego produktu, natomiast w dokumentacji technicznej sporządzonej na potrzeby oceny zgodności zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE podaje się parametry techniczne potwierdzające, że projekt produktu odpowiada jego określonemu przeznaczeniu.

______

(1) Dz.U. L 100 z 19.4.1994, s. 1.

(2) Dz.U. L 23 z 28.1.2000, s. 57.

(3) Dz.U. L 374 z 27.12.2006, s. 10.

(4) Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 24.

(5) Dz.U. L 169 z 12.7.1993, s. 1.

(6) Dz.U. L 187 z 16.7.1988, s. 1.".

2) w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:

a) skreśla się zdanie pierwsze;

b) w pkt 1 lit. c) dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Na potrzeby tabeli 6 w załączniku III współczynnik trwałości lampy mierzy się w trybie pracy przy wysokiej częstotliwości i cyklu przełączania 11h/1h.";

c) w pkt 3 dodaje się lit. o) w brzmieniu:

"o) »Lampa o świetle mieszanym« oznacza lampę zawierającą w tej samej bańce lampę z parami rtęci oraz żarnik połączone szeregowo.";

3) w załączniku III wprowadza się następujące zmiany:

a) przed tabelą 1 dodaje się następujący akapit:

"Dwutrzonkowe spiralne lampy fluorescencyjne o średnicy wynoszącej co najmniej 16 mm (T5) muszą spełniać wymogi określone w tabeli 5 dla lamp kolistych T9.";

b) tabela 2 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 2

Minimalne wartości skuteczności znamionowej dla jednotrzonkowych lamp fluorescencyjnych zasilanych przez stateczniki elektromagnetyczne i elektroniczne

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

c) tabela 3 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 3

Minimalne wartości skuteczności znamionowej dla jednotrzonkowych lamp fluorescencyjnych zasilanych tylko przez stateczniki elektroniczne

grafika

d) tabela 6 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 6

Procentowe wartości pomniejszenia minimalnej skuteczności znamionowej dla lamp fluorescencyjnych o wysokiej temperaturze barwowej lub wysokim wskaźniku oddawania barw, lub posiadających drugą bańkę, lub o długim okresie eksploatacji

Parametr lampy Pomniejszenie skuteczności świetlnej przy 25 °C
Tc ≥ 5 000 K - 10 %
95 ≥ Ra > 90 - 20 %
Ra > 95 - 30 %
Druga bańka lampy - 10 %
Współczynnik trwałości lampy ≥ 0,50 po 40 000 godzin pracy - 5 %"

e) w załączniku III pkt 1.1 lit. B zdanie:

"Nadal obowiązywać będą współczynniki korekcji określone dla etapu pierwszego (tabela 6)."

zastępuje się zdaniem:

"Nadal obowiązywać będą współczynniki korekcji (tabela 6) i wymogi szczególne dla dwutrzonkowych spiralnych lamp fluorescencyjnych określone dla etapu pierwszego.";

f) tytuł tabeli 7 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 7

Minimalne wartości skuteczności znamionowej dla wysokoprężnych lamp sodowych o Ra ≤ 60";

g) tytuł tabeli 8 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 8

Minimalne wartości skuteczności znamionowej dla lamp metalohalogenkowych o Ra ≤ 80 i wysokoprężnych lamp sodowych o Ra > 60";

h) w ppkt 1.1. lit. C. załącznika III akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Lampy fluorescencyjne bez wbudowanego statecznika muszą współpracować ze statecznikami o klasie sprawności energetycznej co najmniej A2 zgodnie z pkt 2.2 załącznika III. Oprócz tego mogą one również współpracować ze statecznikami o klasach skuteczności energetycznej niższych niż A2.";

i) tabela 11 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 11

Współczynnik zachowania strumienia świetlnego dla jedno- i dwutrzonkowych lamp fluorescencyjnych - etap 2

Współczynnik zachowania strumienia świetlnego Liczba godzin pracy
Rodzaj lampy 2 000 4 000 8 000 16 000
Dwutrzonkowe lampy fluorescencyjne zasilane statecznikiem innym niż statecznik wysokiej częstotliwości 0,95 0,92 0,90 -
Dwutrzonkowe lampy fluorescencyjne T8 zasilane statecznikiem wysokiej częstotliwości z zapłonem na ciepło 0,96 0,92 0,91 0,90
Inne dwutrzonkowe lampy fluorescencyjne zasilane statecznikiem wysokiej częstotliwości z zapłonem na ciepło 0,95 0,92 0,90 0,90
Jednotrzonkowe koliste lampy fluorescencyjne zasilane statecznikiem innym niż statecznik wysokiej częstotliwości, dwutrzonkowe lampy fluorescencyjne o kształcie litery U T8 i dwutrzonkowe spiralne lampy fluorescencyjne o średnicy co najmniej 16 mm (T5) 0,80 0,74 - -
0,72 po 5 000 godzin pracy
Jednotrzonkowe koliste lampy fluorescencyjne zasilane statecznikiem wysokiej częstotliwości 0,85 0,83 0,80 -
0,75 po 12 000 godzin pracy
Inne jednotrzonkowe lampy fluorescencyjne zasilane statecznikiem innym niż statecznik wysokiej częstotliwości 0,85 0,78 0,75 -
Inne jednotrzonkowe lampy fluorescencyjne zasilane statecznikiem wysokiej częstotliwości z zapłonem na ciepło 0,90 0,84 0,81 0,78"

j) po tabeli 11 dodaje się zdanie wprowadzające i tabelę 11a w brzmieniu:

"Do wartości w tabeli 11 mają zastosowanie następujące pomniejszenia o charakterze kumulatywnym:

Tabela 11a

Wartości procentowe pomniejszeń dotyczących wymogów w zakresie zachowania strumienia świetlnego dla lamp fluorescencyjnych

Parametr lampy Pomniejszenie wymogów w zakresie zachowania strumienia świetlnego dla lamp fluorescencyjnych
Lampy o 95 ≥ Ra > 90 Przy liczbie godzin pracy ≤ 8 000 h: - 5 %

Przy liczbie godzin pracy > 8 000 h: - 10 %

Lampy o Ra > 95 Przy liczbie godzin pracy ≤ 4 000 h: - 10 %

Przy liczbie godzin pracy > 4 000 h: - 15 %

Lampy o temperaturze barwowej ≥ 5 000 K - 10 %"

k) tabela 12 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 12

Współczynnik trwałości lampy dla jedno- i dwutrzonkowych lamp fluorescencyjnych - etap 2

Współczynnik trwałości lampy Liczba godzin pracy
Rodzaj lampy 2 000 4 000 8 000 16 000
Dwutrzonkowe lampy fluorescencyjne zasilane statecznikiem innym niż statecznik wysokiej częstotliwości 0,99 0,97 0,90 -
Dwutrzonkowe lampy fluorescencyjne zasilane statecznikiem wysokiej częstotliwości z zapłonem na ciepło 0,99 0,97 0,92 0,90
Jednotrzonkowe koliste lampy fluorescencyjne zasilane statecznikiem innym niż statecznik wysokiej częstotliwości, dwutrzonkowe lampy fluorescencyjne o kształcie litery U T8 oraz dwutrzonkowe spiralne lampy fluorescencyjne o średnicy co najmniej 16 mm (T5) 0,98 0,77 - -
0,50 po 5 000 godzin pracy
Jednotrzonkowe koliste lampy fluorescencyjne zasilane statecznikiem wysokiej częstotliwości 0,99 0,97 0,85 -
0,50 po 12 000 godzin pracy
Inne jednotrzonkowe lampy fluorescencyjne zasilane statecznikiem innym niż statecznik wysokiej częstotliwości 0,98 0,90 0,50 -
Inne jednotrzonkowe lampy fluorescencyjne zasilane statecznikiem wysokiej częstotliwości z zapłonem na ciepło 0,99 0,98 0,88 -"

l) tabela 13 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 13

Współczynnik zachowania strumienia świetlnego i współczynnik trwałości lampy dla wysokoprężnych lamp sodowych - etap 2

Kategoria wysokoprężnych lamp sodowych oraz liczba godzin pracy do celów pomiarów Współczynnik zachowania strumienia świetlnego Współczynnik trwałości lampy
P ≤ 75 W

Współczynniki LLMF i LSF mierzone po 12 000 godzin pracy

Ra ≤ 60 > 0,80 > 0,90
Ra > 60 > 0,75 > 0,75
wszystkie lampy montowane w ramach wymiany przystosowane do współpracy ze statecznikami lamp wysokoprężnych z parami rtęci > 0,75 > 0,80
P > 75 W

Współczynniki LLMF i LSF mierzone po 16 000 godzin pracy

Ra ≤ 60 > 0,85 > 0,90
Ra > 60 > 0,70 > 0,65
wszystkie lampy montowane w ramach wymiany przystosowane do współpracy ze statecznikami lamp wysokoprężnych z parami rtęci > 0,75 > 0,55

Określone w tabeli 13 wymogi dotyczące instalowanych w ramach wymiany lamp przystosowanych do współpracy ze statecznikami lamp wysokoprężnych z parami rtęci stosuje się do chwili upływu sześciu lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.";

m) w załączniku III ppkt 1.3 lit. i) otrzymuje brzmienie:

"i) temperatura otoczenia wewnątrz oprawy, przy której lampa osiąga konstrukcyjnie maksymalny strumień świetlny. Jeśli temperatura ta jest równa lub niższa od 0 °C, lub równa lub wyższa od 50 °C, należy podać, że lampa nie jest przeznaczona do zastosowań w pomieszczeniach w normalnej temperaturze pokojowej.";

n) w pkt 1.3 załącznika III dodaje się lit. j) w brzmieniu:

"j) w przypadku lamp fluorescencyjnych nieposiadających wbudowanego statecznika - określone w tabeli 17 wskaźniki sprawności energetycznej, przy których lampa może funkcjonować.";

o) tabela 17 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 17

Wymogi dotyczące wskaźnika sprawności energetycznej stateczników bez funkcji ściemniania do lamp fluorescencyjnych

grafika

4) w załączniku IV po akapicie pierwszym dodaje się akapit w brzmieniu:

"Organy państw członkowskich stosują wiarygodne, dokładne i powtarzalne procedury pomiarowe uwzględniające powszechnie uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe, w tym metody określone w dokumentach, których numery referencyjne zostały opublikowane w tym celu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.104.20

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 347/2010 zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 245/2009 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla lamp fluorescencyjnych bez wbudowanego statecznika, lamp wyładowczych dużej intensywności oraz stateczników i opraw oświetleniowych służących do zasilania takich lamp
Data aktu: 21/04/2010
Data ogłoszenia: 24/04/2010
Data wejścia w życie: 13/04/2010, 25/04/2010