Rozporządzenie 97/2009 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 295/2008 w sprawie statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw w odniesieniu do stosowania modułu elastycznego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 97/2009
z dnia 2 lutego 2009 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 295/2008 w sprawie statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw w odniesieniu do stosowania modułu elastycznego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 295/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw(1), w szczególności jego art. 3 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (WE) nr 295/2008 ustanowiono wspólne ramy dla gromadzenia, zestawiania, przekazywania oraz oceny statystyk Wspólnoty dotyczących struktury, działalności, konkurencyjności oraz funkcjonowania przedsiębiorstw we Wspólnocie.

(2) Stosowanie modułu elastycznego, o którym mowa w art. 3 ust. 2 lit. j) tego rozporządzenia, wymaga opracowania planu w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi i podjęcia decyzji na temat jego zakresu, wykazu cech charakterystycznych, okresu sprawozdawczego, ujętych w nim działań i przyjętych norm jakości.

(3) Zarówno na poziomie Wspólnoty, jak i państw członkowskich najpoważniejszym ograniczeniem dla tej polityki jest dostęp do finansowania. Istnieją poważne dowody na brak funduszy, z jakim borykają się przedsiębiorstwa europejskie, zwłaszcza te przechodzące fazę szybkiego wzrostu czy też określane jako młode przedsiębiorstwa. Dlatego też w celu umożliwienia analizy sytuacji tych przedsiębiorstw konieczne są dane statystyczne, pozwalające na porównanie z pozostałymi małymi i średnimi przedsiębiorstwami. W miarę możliwości dane te powinny być uzyskiwane z dostępnych źródeł.

(4) Wszelkie dalsze niezbędne szczegóły techniczne zostaną określone za pomocą wytycznych i zaleceń opracowanych przez Komisję (Eurostat) w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do opracowywania danych statystycznych dotyczących dostępu przedsiębiorstw do finansowania należy korzystać z modułu elastycznego, o którym mowa w art. 3 ust. 2 lit. j) rozporządzenia (WE) nr 295/2008. W zakresie gromadzonych danych mieszczą się przedsiębiorstwa prowadzące niefinansową działalność, zatrudniające w 2005 r. od 10 do 249 osób, które w 2008 r. nadal prowadziły działalność i zatrudniają przynajmniej 10 osób w okresie sprawozdawczym zgodnie z art. 6; a w charakterze subpopulacji - przedsiębiorstwa o dużym tempie wzrostu (przeciętny roczny wzrost zatrudnienia przekraczający 20 % w latach 2005-2008) oraz przedsiębiorstwa o dużym tempie wzrostu liczące maksymalnie pięć lat (zwane "gazelami"), założone w 2003 lub 2004 r.

Artykuł  2

W celu zmniejszenia obciążenia przedsiębiorstw oraz kosztów ponoszonych przez państwa członkowskie należy w miarę możliwości wykorzystywać dostępne dane ze źródeł administracyjnych.

Artykuł  3

W ramach gromadzenia danych uwzględniane będą następujące cechy:

a) znaczenie statusu własnościowego w chwili rozpoczęcia działalności danego przedsiębiorstwa i w czasie obserwacji dla dostępu do finansowania;

b) wskaźniki proporcji i powodzenia wszystkich prób pozyskania różnego rodzaju finansowania wewnętrznego i zewnętrznego oraz powody niepowodzenia w uzyskaniu takiego finansowania;

c) zakres gwarancji w odniesieniu do pożyczek na działalność gospodarczą;

d) koszty i obciążenie związane z uzyskaniem pożyczek na działalność gospodarczą oraz ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa z punktu widzenia właściciela/dyrektora;

e) znaczenie wyboru instytucji finansowej (bliskość położenia geograficznego, w szczególności w przypadkach transgranicznych, właściciel krajowy czy zagraniczny, dotychczasowy status klienta itp.);

f) proporcja długu do obrotów i inne korelacje wskaźników finansowych w dokumentacji rachunkowej przedsiębiorstwa i ich znaczenie dla rozwoju działalności w przyszłości;

g) subiektywne potrzeby finansowania w przyszłości, jego postaci i powody zapotrzebowania;

h) zaobserwowany związek możliwych form finansowania i ich dostępności z perspektywami wzrostu zatrudnienia;

i) opinia na temat ogólnego obciążenia administracyjnego przedsiębiorstw;

j) wysiłek związany z wypełnianiem (ewentualnych) kwestionariuszy dotyczących dostępu do finansowania.

Artykuł  4

Do objętych rodzajów działalności należą następujące dane należące do następujących sekcji wspólnej klasyfikacji statystycznej działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej, ustanowionej rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(2) (NACE rev. 2), w stopniu, w jakim dotyczą one działalności rynkowej:

a) od B do E (przemysł);

b) F (budownictwo);

c) od G do N (usługi, zagregowane z wyłączeniem sekcji J, K (usługi finansowe) oraz M);

d) J (usługi - informacja i komunikacja);

e) M (profesjonalna, naukowa i techniczna działalność usługowa).

Artykuł  5

Właściwe organy krajowe państw członkowskich przekazują Komisji (Eurostatowi) wyniki dotyczące cech wymienionych w art. 3 niniejszego rozporządzenia, w tym również dane poufne, zgodnie z obowiązującymi przepisami wspólnotowymi dotyczącymi przekazywania danych będących przedmiotem poufności informacji statystycznych, w szczególności z rozporządzeniem Rady (Euratom, EWG) nr 1588/90 z dnia 11 czerwca 1990 r. w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych będących przedmiotem poufności informacji statystycznych(3).

Przedmiotowe przepisy wspólnotowe mają zastosowanie do przetwarzania wyników zawierających dane poufne. Dane te przekazywane są w formie elektronicznej. Format przekazywania danych jest zgodny ze standardem wymiany określonym przez Komisję (Eurostat). Dane są przekazywane lub przesyłane drogą elektroniczną do jednego punktu odbioru danych prowadzonego przez Komisję (Eurostat).

Artykuł  6

Za okres sprawozdawczy przyjmuje się okres roku 2010, w czasie którego gromadzone dane są pobierane bądź z dostępnych źródeł, bądź też od przedsiębiorstw.

Artykuł  7

W ramach norm jakości przyjęto za obowiązujące dostarczanie zbiorów danych obejmujących następujący szereg jednostek statystycznych dla poszczególnych uczestniczących państw członkowskich:

– Niemcy, Hiszpania, Francja, Włochy i Zjednoczone Królestwo: po 1.800 przedsiębiorstw-respondentów na kraj lub równoważna liczba uprzednio dostępnych danych,

– Belgia, Bułgaria, Irlandia, Grecja, Niderlandy, Polska, Słowacja i Szwecja: po 900 przedsiębiorstw-respondentów na kraj lub równoważna liczba uprzednio dostępnych danych,

– Dania i Finlandia: po 500 przedsiębiorstw-respondentów na kraj lub równoważna liczba uprzednio dostępnych danych,

– Łotwa i Litwa: po 300 przedsiębiorstw-respondentów na kraj lub równoważna liczba uprzednio dostępnych danych,

– Cypr i Malta: po 233 przedsiębiorstw-respondentów na kraj lub równoważna liczba uprzednio dostępnych danych.

Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 2 lutego 2009 r.

W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 13.

(2) Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1.

(3) Dz.U. L 151 z 15.6.1990, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.33.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 97/2009 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 295/2008 w sprawie statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw w odniesieniu do stosowania modułu elastycznego
Data aktu: 02/02/2009
Data ogłoszenia: 03/02/2009
Data wejścia w życie: 23/02/2009