Rozporządzenie 1111/2009 przyjmujące plan podziału pomiędzy państwa członkowskie zasobów zapisanych w roku budżetowym 2010 na dostawy żywności pochodzącej z zapasów interwencyjnych do wykorzystania przez osoby najbardziej potrzebujące we Wspólnocie i wprowadzające pewne odstępstwa od przepisów rozporządzenia (EWG) nr 3149/92

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1111/2009
z dnia 19 listopada 2009 r.
przyjmujące plan podziału pomiędzy państwa członkowskie zasobów zapisanych w roku budżetowym 2010 na dostawy żywności pochodzącej z zapasów interwencyjnych do wykorzystania przez osoby najbardziej potrzebujące we Wspólnocie i wprowadzające pewne odstępstwa od przepisów rozporządzenia (EWG) nr 3149/92

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(1), w szczególności jego art. 43 lit. f) oraz g) w związku z jego art. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2799/98 z dnia 15 grudnia 1998 r. ustanawiające agromonetarne porozumienia dotyczące euro(2), w szczególności jego art. 3 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3149/92 z dnia 29 października 1992 r. ustanawiającego szczegółowe zasady dostaw żywności z zapasów interwencyjnych do wykorzystania przez osoby najbardziej poszkodowane we Wspólnocie(3) Komisja powinna przyjąć plan dystrybucji zasobów, który zostanie sfinansowany ze środków dostępnych w roku budżetowym 2010. Plan ten powinien ustanowić w szczególności, w odniesieniu do każdego państwa członkowskiego podejmującego to działanie, maksymalne środki finansowe dostępne na cele realizacji części planu przypadającej na dane państwo oraz ilość każdego rodzaju produktu, którą można wycofać z zapasów posiadanych przez agencje interwencyjne.

(2) Państwa członkowskie zainteresowane planem dystrybucji w roku budżetowym 2010 przekazały Komisji niezbędne informacje zgodnie z przepisami art. 1 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92.

(3) Dokonując podziału zasobów, należy uwzględnić doświadczenia i stopień wykorzystania przez państwa członkowskie zasobów przyznanych im w poprzednich latach budżetowych.

(4) Artykuł 2 ust. 3 pkt 1 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 3149/92 przewiduje dotację przeznaczoną na zakup na rynku produktów czasowo niedostępnych w ramach zapasów interwencyjnych. Uwzględniając, że zapasy zbóż przechowywane obecnie przez agencje interwencyjne nie są wystarczające do pokrycia przydziałów odpowiadających wnioskom o zboża i ryż, należy określić wysokość dotacji, aby umożliwić zakupy na rynku zbóż lub ryżu niezbędne do realizacji planu dystrybucji w roku budżetowym 2010.

(5) Artykuł 7 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92 ustanawia przekazywanie między państwami członkowskimi produktów niedostępnych z zapasów interwencyjnych w państwie członkowskim, w którym występuje na nie zapotrzebowanie w ramach realizacji rocznego planu dystrybucji. Należy zatem zezwolić na niezbędne przekazywanie wewnątrzwspólnotowe w celu realizacji tego planu w 2010 r. na warunkach określonych w art. 7 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92.

(6) Artykuł 7 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92, w przypadkach gdy przewiduje się przekazywanie produktów z państwa członkowskiego, w którym są one przechowywane, w ramach interwencji do innego, przewiduje dla podmiotów gospodarczych opcję składania ofert z pominięciem przewozu produktów pochodzących z zapasów interwencyjnych do państwa członkowskiego składającego wniosek. Artykuł 25 rozporządzenia (EWG) nr 1234/2007 przewiduje, że zbyt produktów zakupionych w ramach interwencji publicznej odbywa się w sposób pozwalający uniknąć zakłóceń rynku.

(7) W związku z obecną sytuacją na rynku sektora mleczarskiego, która charakteryzuje się niskim poziomem cen, stosowanie opcji przewidzianej w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92 nie powinno być dozwolone w planie dystrybucji w 2010 r. w odniesieniu do masła i odtłuszczonego mleka w proszku, w celu zapobiegnięcia ewentualnym zakłóceniom rynku w następstwie uwolnienia tych produktów na niektórych rynkach, które już są dobrze zaopatrzone. Z tego samego powodu należy ograniczyć korzystanie z możliwości oferowanych podmiotom gospodarczym w art. 4 ust. 2 oraz 2a wymienionego rozporządzenia, tak by przetwory mleczne przeznaczone do dystrybucji osobom najbardziej potrzebującym we Wspólnocie spełniały pewne wymogi w zakresie ich składu oraz ilości mleka wykorzystywanego do ich produkcji. W celu monitorowania przestrzegania tej zasady w swych sprawozdaniach z postępu prac państwa członkowskie powinny przewidzieć szczegółowy wykaz produktów, które podlegają dystrybucji, w podziale na kategorie o "wysokiej zawartości tłuszczu" lub "pozostałe".

(8) W celu zagwarantowania, że przetwory mleczne z zapasów interwencyjnych nie znajdą się na rynku w nieodpowiednim momencie w ciągu roku, należy skrócić okres przewidziany w art. 3 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (EWG) nr 3149/92, w trakcie którego masło i odtłuszczone mleko w proszku mogą być wycofane z zapasów interwencyjnych.

(9) Uwzględniając złożoność wykonania planu dystrybucji w 2010 r., wymagającego dużej ilości transferów wewnątrzwspólnotowych, należy zwiększyć 5 % margines przewidziany w art. 3 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92.

(10) Jako termin obowiązujący dla rozpoczęcia realizacji rocznego planu dystrybucji w rozumieniu art. 3 rozporządzenia (WE) nr 2799/98 przyjmuje się datę rozpoczęcia zarządzania zapasami publicznymi w danym roku budżetowym.

(11) Zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92 przy opracowywaniu rocznego planu dystrybucji Komisja konsultowała się z głównymi organizacjami znającymi problemy osób najbardziej potrzebujących we Wspólnocie.

(12) Artykuł 2 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92 przewiduje, że Komisja przyjmuje roczny plan dystrybucji każdego roku przed dniem 1 października. W związku z obecną sytuacją na rynku sektora mleczarskiego oraz ze względu na wyrażoną przez państwa członkowskie potrzebę dalszych konsultacji Komisja nadal nie mogła przyjąć rocznego planu dystrybucji. W celu zagwarantowania terminowego wykonania rocznego planu dystrybucji niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie niezwłocznie po jego opublikowaniu.

(13) Komitet Zarządzający ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W 2010 r. dystrybucja żywności do wykorzystania przez osoby najbardziej potrzebujące we Wspólnocie, w zastosowaniu art. 27 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, jest realizowana zgodnie z rocznym planem dystrybucji przedstawionym w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Dotacje dla państw członkowskich przeznaczone na zakup na rynku zbóż, zgodnie z wymogami planu, o którym mowa w art. 1, określa się w załączniku II.

Artykuł  3
1.
W drodze odstępstwa od art. 3 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92, w odniesieniu do planu dystrybucji w 2010 r., masło i odtłuszczone mleko w proszku muszą być wycofane z zapasów interwencyjnych od dnia 1 maja do dnia 30 września 2010 r. Termin 60 dni na wycofanie produktów, przewidziany w art. 3 ust. 2 akapit piąty wymienionego rozporządzenia, nie ma zastosowania w tym przypadku.

Akapit pierwszy nie ma jednak zastosowania do przydziałów wynoszących 500 ton lub mniej.

2.
W drodze odstępstwa od art. 3 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92, w odniesieniu do planu dystrybucji w 2010 r., jeżeli uzasadnione zmiany dotyczą 10 % lub więcej ilości lub wartości produktu ujętych we wspólnotowym planie dystrybucji, plan ten jest korygowany.
Artykuł  4
1.
W drodze odstępstwa od art. 4 ust. 2 oraz 2a rozporządzenia (EWG) nr 3149/92 przy realizacji planu dystrybucji w 2010 r. państwa członkowskie dzielą przetwory mleczne przeznaczone do dystrybucji na kategorie o "wysokiej zawartości tłuszczu" lub "pozostałe".
2.
Państwa członkowskie dopilnowują, aby w przypadku produktów zaliczanych do pierwszej kategorii łączna ilość tłuszczu mlecznego wynosiła co najmniej 20 % ich łącznej masy, a produkcja łącznej ilości produktów zaliczanych do drugiej kategorii wymagała ilości mleka odpowiadającej co najmniej 90 % ich łącznej masy.
3.
Sprawozdania z postępu prac w odniesieniu do planu dystrybucji w 2010 r., przewidziane w art. 10 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92, zawierają szczegółowy wykaz produktów, które podlegają dystrybucji, w podziale na kategorie o "wysokiej zawartości tłuszczu" lub "pozostałe".
Artykuł  5
1.
Zezwala się na wewnątrzwspólnotowe przekazywanie produktów wymienionych w załączniku III do niniejszego rozporządzenia na warunkach określonych w art. 7 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92.
2.
W drodze odstępstwa od art. 7 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92, w przypadku przeniesienia odtłuszczonego mleka w proszku lub masła z państwa członkowskiego, w którego zapasach interwencyjnych produkty te się znajdują, do państwa członkowskiego, gdzie będą one wykorzystane do realizacji rocznego planu dystrybucji przewidzianego w niniejszym rozporządzeniu, podmioty gospodarcze nie mają możliwości wprowadzania wycofanych produktów na rynek w pierwszym państwie członkowskim, ale są zobowiązane do przeniesienia ich do drugiego państwa członkowskiego.
Artykuł  6

W celu realizacji rocznego planu dystrybucji, o którym mowa w art. 1 niniejszego rozporządzenia, za termin obowiązujący w rozumieniu art. 3 rozporządzenia (WE) nr 2799/98 przyjmuje się dzień 1 października 2009 r.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 listopada 2009 r.

W imieniu Komisji
Jean-Luc DEMARTY
Dyrektor Generalny ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich

______

(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.

(2) Dz.U. L 349 z 24.12.1998, s. 1.

(3) Dz.U. L 313 z 30.10.1992, s. 50.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ROCZNY PLAN DYSTRYBUCJI NA ROK BUDŻETOWY 2010

a) Środki finansowe udostępnione poszczególnym państwom członkowskim w celu realizacji planu 2010:
(w EUR)
Państwo członkowskie: Rozkład
Belgique/België 7.806.433
България 8.565.832
Česká republika 133.893
Eesti 761.012
Éire/Ireland 818.816
Elláda 20.044.478
España 52.623.664
France 78.103.609
Italia 122.456.856
Latvija 5.119.849
Lietuva 8.859.115
Luxembourg 107.483
Magyarország 14.770.126
Malta 698.841
Polska 97.405.034
Portugal 22.516.761
România 29.951.704
Slovenija 2.619.927
Suomi/Finland 4.636.567
Razem 478.000.000

b) Ilość każdego rodzaju produktu, która ma zostać wycofana z zapasów interwencyjnych Wspólnoty dla celów dystrybucji w każdym państwie członkowskim w ilościach nieprzekraczających wartości maksymalnych określonych w lit. a):

(w tonach)
Państwo członkowskie Zboża Masło Odtłuszczone mleko w proszku Cukier
Belgique/België 29.067 1.285 - 1.507
България 54.104 - - 1.724
Česká republika 302 20 22 9
Eesti 5.147 - 1 -
Eire/Ireland - 350 - -
Elláda 64.397 - 5.889 -
España 181.248 9.335 1.603 3.483
France 168.998 13.033 12.050 3.247
Italia 283.206 20.000 18.166 4.006
Latvija 22.951 - 969 -
Lietuva 40.317 145 1.212 1.182
Magyarország 95.687 - - 1.938
Malta 4.740 - - -
Polska 387.305 1.901 17.952 10.823
Portugal 47.522 5.079 1.826 1.045
România 135.555 - 4.500 5.577
Slovenija 9.810 - 600 289
Suomi/Finland 25.371 - 500 -
Razem 1.555.726 51.148 65.290 34.832
Dotacja dla Luksemburga przeznaczona na zakup odtłuszczonego mleka w proszku na rynku wspólnotowym: 101.880 EUR.

ZAŁĄCZNIK  II

Dotacje dla państw członkowskich przeznaczone na zakup zbóż na rynku wspólnotowym:

(w EUR)
Państwo członkowskie Zboża
Belgique/België 1.117.572
България 2.080.196
Česká republika 11.600
Eesti 197.884
Éire/Ireland -
Elláda 2.475.950
España 6.968.699
France 6.497.704
Italia 10.888.824
Latvija 882.424
Lietuva 1.550.130
Luxembourg -
Magyarország 3.679.017
Malta 182.233
Polska 14.891.236
Portugal 1.827.127
România 5.211.876
Slovenija 377.183
Suomi/Finland 975.485
Razem 59.815.140

ZAŁĄCZNIK 

a) Wewnątrzwspólnotowe przekazywanie zbóż dozwolone w ramach planu na rok budżetowy 2010:
Ilość

(w tonach)

Właściciel Odbiorca
1. 102.940 SZIF, Česká republika FEGA, España
2. 87.816 SZIF, Česká republika FranceAgriMer, France
3. 29.067 BLE, Deutschland BIRB, Belgique
4. 81.182 BLE, Deutschland FranceAgriMer, France
5. 31.423 BLE, Deutschland ARR, Polska
6. 1.022 PRIA, Eesti Rural Support Service, Latvia
7. 36.172 Lietuvos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūra, Lietuva ARR, Polska
8. 44.239 Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Magyarország Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция, България
9. 64.397 Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Magyarország OPEKEPE, Elláda
10. 204.593 Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Magyarország AGEA, Italia
11. 4.740 Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Magyarország Ministry for Resources and Rural Affairs Paying Agency, Malta
12. 39.351 Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Magyarország ARR, Polska
13. 11.640 Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Magyarország IFAP I.P., Portugal
14. 135.555 Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Magyarország Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, România
15. 9.810 Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Magyarország Agencija Republike Slovenije za kmetijske trge in razvoj podeželja, Slovenija
16. 6.852 AMA, Austria Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция, България
17. 65.045 Pôdohospodárska platobná agentúra, Slovenská Republika FEGA, España
18. 78.613 Pôdohospodárska platobná agentúra, Slovenská Republika AGEA, Italia
19. 199.816 Agency for Rural Affairs, Suomi/Finland ARR, Polska
20. 13.263 SJV, Sverige FEGA, España
21. 21.929 SJV, Sverige Rural Support Service, Latvia
22. 35.882 SJV, Sverige IFAP I.P., Portugal

b) Wewnątrzwspólnotowe przekazywanie cukru dozwolone w ramach planu na rok budżetowy 2010:

Ilość

(w tonach)

Właściciel Odbiorca
1. 2.129 SZIF, Česká republika ARR, Polska
2. 397 OFI, Ireland BIRB, Belgique
3. 995 OFI, Ireland FranceAgriMer, France
4. 1.724 AGEA, Italia Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция, България
5. 3.483 AGEA, Italia FEGA, España
6. 2.252 AGEA, Italia FranceAgriMer, France
7. 1.182 AGEA, Italia Lietuvos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūra, Lietuva
8. 1.938 AGEA, Italia Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Magyarország
9. 8.694 AGEA, Italia ARR, Polska
10. 1.045 AGEA, Italia IFAP I.P., Portugal
11. 5.577 AGEA, Italia Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, România
12. 289 AGEA, Italia Agencija Republike Slovenije za kmetijske trge in razvoj podeželja, Slovenija

c) Wewnątrzwspólnotowe przekazywanie masła dozwolone w ramach planu na rok budżetowy 2010:

Ilość

(w tonach)

Właściciel Odbiorca
1. 9.894 BLE, Deutschland AGEA, Italia
2. 10.106 Dienst Regelingen Roermond, Netherlands AGEA, Italia

d) Wewnątrzwspólnotowe przekazywanie odtłuszczonego mleka w proszku dozwolone w ramach planu na rok budżetowy 2010:

Ilość

(w tonach)

Właściciel Odbiorca
1. 600 SZIF, Česká republika Agencija Republike Slovenije za kmetijske trge in razvoj podeželja, Slovenija
2. 5.889 BLE, Deutschland OPEKEPE, Elláda
3. 969 PRIA, Eesti Rural Support Service, Latvia
4. 18.166 FranceAgriMer, France AGEA, Italia
5. 4.500 Lietuvos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūra, Lietuva Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, România

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.306.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1111/2009 przyjmujące plan podziału pomiędzy państwa członkowskie zasobów zapisanych w roku budżetowym 2010 na dostawy żywności pochodzącej z zapasów interwencyjnych do wykorzystania przez osoby najbardziej potrzebujące we Wspólnocie i wprowadzające pewne odstępstwa od przepisów rozporządzenia (EWG) nr 3149/92
Data aktu: 19/11/2009
Data ogłoszenia: 20/11/2009
Data wejścia w życie: 21/11/2009