Decyzja 2009/677/WE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2007

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 23 kwietnia 2009 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2007

(2009/677/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 26 września 2009 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2007(1),

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Fundacji(2),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lutego 2009 r. (5588/2009 - C6-0060/2009),

– uwzględniając traktat WE, w szczególności jego art. 276,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy(4), w szczególności jego art. 16,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(5), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0173/2009),

1. udziela dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy absolutorium z wykonania budżetu Fundacji za rok budżetowy 2007;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy, Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Przewodniczący Sekretarz Generalny
Hans-Gert PÖTTERING Klaus WELLE

______

(1) Dz.U. C 278 z 31.10.2008, s. 60.

(2) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 156.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 23 kwietnia 2009 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2007

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2007(1),

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Fundacji(2),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lutego 2009 r. (5588/2009 - C6-0060/2009),

– uwzględniając traktat WE, w szczególności jego art. 276,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy(4), w szczególności jego art. 16,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(5), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0173/2009),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (ETO) oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdania finansowe za rok budżetowy 2007 są wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw zostały przeprowadzone zgodnie z prawem,

B. mając na uwadze fakt, że w dniu 22 kwietnia 2008 r. Parlament Europejski udzielił dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy absolutorium z wykonania budżetu Fundacji za rok budżetowy 2006(6), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:

– zwrócił uwagę na krytyczne stwierdzenie Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, że jeśli chodzi o procedury rekrutacyjne, kryteriów wyboru nie ustalały na początku komisje rekrutacyjne ani nie były one określane zgodnie z ogłoszeniami o naborze, a także na odpowiedź Fundacji, że obecnie wszystkie ogłoszenia o naborze zawierają wyraźną informację o tym, czy zdanie testu jest warunkiem niezbędnym do przejścia konkursu,

– zauważył ponadto że w 2006 r. Fundacja rozpoczęła ocenę ex post programu prac w latach 2001-2004 w połączeniu ze śródokresową oceną wybranych aspektów bieżącej pracy Fundacji, co ma na celu ustalenie wpływu, wartości dodanej i skuteczności organizacji,

– zwrócił się o informacje dotyczące wyników oceny,

Uchybienia w procedurach rekrutacyjnych

1. wyraża ubolewanie z powodu wykrycia przez ETO w 2007 r., podobnie jak w 2006 r., uchybień w procedurach rekrutacyjnych; w szczególności ETO ponownie stwierdził przypadek, w którym kryteria wyboru nie zostały określone zgodnie z ogłoszeniem o naborze;

2. zwraca uwagę na dalsze uwagi ETO, zgodnie z którymi komisja rekrutacyjna nie ustalała na początku ani wag kryteriów wyboru, ani wymaganego minimum punktów do zdobycia;

3. zwraca uwagę, iż ETO uważa, że w tej sytuacji nie zapewniono przejrzystych i niedyskryminacyjnych procedur rekrutacyjnych;

4. zwraca uwagę na odpowiedź Fundacji, że w 2008 r. procedury rekrutacyjne zostały dostosowane tak, by odpowiadać zaleceniom ETO;

5. zwraca się do Fundacji o zwrócenie szczególnej uwagi na legalność procedur rekrutacyjnych oraz o wyszczególnienie w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności za rok 2008 działań podjętych w następstwie przyjęcia uwag ETO;

Uchybienia w procedurach udzielania zamówień publicznych

6. wyraża zaniepokojenie w związku ze stwierdzeniem przez ETO w trzech procedurach przetargowych następujących nieprawidłowości:

– w dokumentacji przetargowej nie określono jasno procedury oceny finansowej umów,

– kryteria wyboru nie pozwalały na przeprowadzenie właściwej oceny zdolności finansowej kandydatów;

7. zwraca uwagę na obawy ETO, że sytuacja ta podważyła jakość procedur i mogła mieć negatywny wpływ na ostateczny wybór;

8. odnotowuje odpowiedzi Fundacji, że w przyszłości metody oceny cen zostaną określone w taki sposób, by od początku uniknąć możliwości uznaniowości, i określone zostaną kryteria stosowania minimalnych poziomów zdolności;

9. zwraca się do Fundacji o wyszczególnienie w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności za rok 2008 działań podjętych w następstwie przyjęcia uwag ETO;

Wprowadzenie systemu rachunkowości memoriałowej (ABAC)

10. wyraża zadowolenie z powodu wprowadzenia przez Fundację systemu rachunkowości memoriałowej w 2008 r.;

11. odnotowuje uwagę ETO, że na mocy rozporządzenia finansowego wkład, który Fundacja otrzymała od Komisji w celu przygotowania członkostwa Chorwacji i Turcji, powinien był zostać potraktowany jako dochód przeznaczony na określony cel;

12. odnotowuje odpowiedź Fundacji, że od roku 2008 linie budżetowe w odniesieniu do dochodów przeznaczonych na określony cel zostały wyznaczone w ramach systemu rachunkowości memoriałowej, oraz że będzie ona realizowała zalecenia ETO;

13. odnotowuje ustalenie ETO, że przed końcem roku należało wystąpić o zwrot środków w wysokości 376.611 EUR z tytułu zwrotu podatku VAT za rok budżetowy 2007 w celu osiągnięcia zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami;

14. przyjmuje do wiadomości odpowiedź Fundacji, że zwrot środków z tytułu podatku VAT uległ opóźnieniu w związku z wprowadzeniem systemu ABAC; odnotowuje, że zaległy zwrot z tytułu podatku VAT został w pełni wypłacony do kwietnia 2008 r.;

Dalsze działania związane z wcześniej udzielanymi absolutoriami

15. przypomina, że w 2006 r. Fundacja rozpoczęła ocenę ex post programu prac w latach 2001-2004 w połączeniu ze śródokresową oceną wybranych aspektów bieżącej pracy Fundacji, co ma na celu ustalenie wpływu, wartości dodanej i skuteczności organizacji;

16. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności zauważa, że w 2006 r. poddano przeglądowi strategiczny kierunek działań Fundacji i sformułowano pięć strategicznych celów;

17. nalega, by go powiadomiono w odpowiednim czasie o wynikach oceny dotyczącej wpływu, wartości dodanej i skuteczności Fundacji w celu udzielenia absolutorium za rok 2008;

18. jeśli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zarządzania finansami i kontroli agencji UE(7).

______

(1) Dz.U. C 278 z 31.10.2008, s. 60.

(2) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 156.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Dz.U. L 88 z 31.3.2009, s. 93.

(7) Zob. s. 206 niniejszego Dziennika Urzędowego.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024