Rozporządzenie 781/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 868/2008 w sprawie formatu sprawozdania dla określania dochodów z gospodarstw rolnych oraz analizy ich działalności gospodarczej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 781/2009
z dnia 27 sierpnia 2009 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 868/2008 w sprawie formatu sprawozdania dla określania dochodów z gospodarstw rolnych oraz analizy ich działalności gospodarczej

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady nr 79/65/EWG z dnia 15 czerwca 1965 r. ustanawiające sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i prowadzonej działalności gospodarczej gospodarstw rolnych w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej(1), w szczególności jego art. 7 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 868/2008(2) określa rodzaj danych rachunkowych, jakie należy przedstawić w sprawozdaniu z gospodarstwa rolnego.

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(3) zmienia sposób wypłacania dotacji rolnikom. Zmiany te należy wziąć pod uwagę w sprawozdaniu z gospodarstwa rolnego, które ma być wykorzystywane do celów prawidłowego kontrolowania rozwoju dochodów gospodarstw rolnych oraz ma stanowić wystarczającą podstawę do analizy działalności gospodarczej gospodarstw.

(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1242/2008 z dnia 8 grudnia 2008 r. ustanawiające wspólnotową typologię gospodarstw rolnych(4) wprowadziło zmienną klasyfikacyjną, która odzwierciedla znaczenie pozostałych rodzajów działalności gospodarczej innej niż rolnicza (OGA), bezpośrednio związanych z gospodarstwem. Ta zmienna klasyfikacyjna powinna zostać uwzględniona w sprawozdaniu z gospodarstwa rolnego.

(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1166/2008 z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie badań struktury gospodarstw rolnych i badania metod produkcji rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 571/88(5) zmienia sposób rejestrowania choinek świątecznych w badaniach struktury gospodarstw rolnych. W celu ujednolicenia z zapisem w badaniach struktury gospodarstw rolnych, należy zmienić sposób rejestrowania choinek świątecznych w sprawozdaniu z gospodarstwa rolnego.

(5) W obecnym formacie sprawozdania dla określania dochodów z gospodarstw rolnych nie przewidziano możliwości wskazania, że większość wykorzystywanych użytków rolnych danego gospodarstwa nie jest położona na obszarze objętym wsparciem z funduszy strukturalnych. Aby instrukcje stały się bardziej przejrzyste należy przewidzieć możliwość wskazania, że gospodarstwo nie jest położone na obszarach określonych w art. 5, 6 lub 8 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999(6).

(6) W obecnym formacie sprawozdania z gospodarstwa rolnego nie przewidziano możliwości zaksięgowania uprawy grzybów pod osłonami. Z uwagi na fakt, że grzyby często są uprawiane w jaskiniach lub budynkach, należy przewidzieć możliwość uwzględnienia w sprawozdaniu z gospodarstwa rolnego uprawy grzybów prowadzonej pod osłonami.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 868/2008.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Wspólnoty ds. Sieci Danych Rachunkowych z Gospodarstw Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załączniki I i II do rozporządzenia (WE) nr 868/2008 zostają zmienione zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od roku obrotowego 2010.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 sierpnia 2009 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. 109 z 23.6.1965, s. 1859/65.

(2) Dz.U. L 237 z 4.9.2008, s. 18.

(3) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.

(4) Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 3.

(5) Dz.U. L 321 z 1.12.2008, s. 14.

(6) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 25.

ZAŁĄCZNIK 

W załącznikach do rozporządzenia (WE) nr 868/2008 wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

a) w tabeli A (OGÓLNE INFORMACJE DOTYCZĄCE GOSPODARSTWA) pozycja nr 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Pozostałe szczegółowe dane dotyczące gospodarstwa
- Nawadniana powierzchnia wykorzystywanych użytków rolnych 40
- Wysokość n.p.m. 41
- Dni wypasu w górach lub na innych pastwiskach nieobjętych powierzchnią wykorzystywanych użytków rolnych 42
- Łączna powierzchnia pod osłonami 43
- Obszar objęty wsparciem z funduszy strukturalnych 44
- Obszar z ograniczeniami rolno-środowiskowymi 45
- Działalność gospodarcza inna niż rolnicza bezpośrednio związana z gospodarstwem 46
- »Nieużywany« 47"

b) tabela M (DOPŁATY BEZPOŚREDNIE) otrzymuje brzmienie:

"M. WYBRANE PŁATNOŚCI BEZPOŚREDNIE na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009(*) (pozycje 600 do 680 i 700 do 742)

Produkt lub zestaw produktów (pozycja) Liczba jednostek podstawowych do płatności Pomoc ogółem
(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9) (10)
xxx Nieużywany Nieużywany Nieużywany

______

(*) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.";

2) w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:

a) numer porządkowy 43 otrzymuje brzmienie:

"Numer porządkowy 43 - Łączna powierzchnia pod osłonami: wyrażona w arach, którą z zasady można wykorzystać pod uprawy typu 5, tzn. uprawy 138, 141 i 156 oraz uprawy 143, 139, 285 i 157 typu 5.

Określenie »pod osłonami« oznacza szklarnie, stałe inspekty, dostępne tunele, ale nie obejmuje niedostępnych tuneli plastikowych, kloszy lub innych struktur przenośnych (patrz definicje dla upraw 138, 141 i 156 w tabeli K).

»Łączną« powierzchnię rozumie się jako łączną powierzchnię areałów »pod osłonami«, niezależnie od sposobu wykorzystania (tj. obejmującą ścieżki). Powierzchnię szklarni »wielopoziomowych« oblicza się tylko raz.";

b) numer porządkowy 44 otrzymuje brzmienie:

"Numer porządkowy 44 - Obszar objęty wsparciem z funduszy strukturalnych: należy określić, czy większość wykorzystywanych użytków rolnych danego gospodarstwa położona jest na obszarze objętym przepisami art. 5, 6 lub 8 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006. Stosuje się następujące kody:

5 = większość wykorzystywanych użytków rolnych danego gospodarstwa nie jest położona na obszarze objętym przepisami art. 5, 6 lub 8 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006;

6 = większość wykorzystywanych użytków rolnych danego gospodarstwa jest położona na obszarze objętym celem dotyczącym konwergencji w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1083/2006, w szczególności jego art. 5;

7 = większość wykorzystywanych użytków rolnych danego gospodarstwa jest położona na obszarze objętym celem konkurencyjność regionalna i zatrudnienie w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1083/2006, w szczególności jego art. 6;

8 = większość wykorzystywanych użytków rolnych danego gospodarstwa jest położona na obszarze kwalifikującym się do wsparcia tymczasowego w rozumieniu art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.";

c) po numerze porządkowym 45 dodaje się numer porządkowy 46 w brzmieniu:

"Numer porządkowy 46 - Działalność gospodarcza inna niż rolnicza bezpośrednio związana z gospodarstwem: wyrażona w formie przedziału procentowego określającego udział obrotu z działalności gospodarczej innej niż rolnicza bezpośrednio związanej z gospodarstwem w całkowitym obrocie z gospodarstwa. Stosuje się następujące kody:

1 = ≥ 0 do ≤ 10 %

2 = > 10 % do ≤ 50 %

3 = > 50 % do < 100 % ";

d) punkt 113 otrzymuje brzmienie:

"113. W tym: szczegółowe informacje dotyczące sumy ogółem wykazanej w pozycji 112

1) Kategorie żywego inwentarza (kody 22-50 odpowiadające odpowiednim pozycjom w tabeli D), z wyjątkiem dotacji do bydła wykazywanej pod kodem 700 poniżej.

2) Produkty (kody 120-314 odpowiadające odpowiednim pozycjom lub podpozycjom w tabeli K), z wyjątkiem premii za rośliny o wysokiej zawartości białka wykazywanej pod kodem 600 i płatności wykazywanych pod kodami 670 i 680 poniżej. W celu uniknięcia dwukrotnego wliczenia płatności należy wykazać je tylko jeden raz (w odpowiedniej pozycji lub podpozycji).

3) Kody szczególne wymienione w poniższym wykazie:

- Kod 600 odnosi się do premii za rośliny o wysokiej zawartości białka przyznawanej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 73/2009. Kwota ta powinna zostać także wykazana w tabeli M,

- Kod 670 odnosi się do pomocy przyznawanej w ramach systemu jednolitej płatności zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 73/2009. Łączna kwota dopłat wraz ze szczegółowymi informacjami powinna zostać także wykazana w tabeli M,

- Kod 680 odnosi się do pomocy przyznawanej w ramach systemu jednolitej płatności obszarowej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 73/2009. Łączna kwota dopłat powinna zostać także wykazana w tabeli M,

- Kod 700 odnosi się do łącznej kwoty dopłat bezpośrednich do wołowiny i cielęciny zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 73/2009. Łączna kwota dopłat wraz ze szczegółowymi informacjami powinna zostać także wykazana w tabeli M,

- Kod 800 odnosi się do płatności rolno-środowiskowych oraz płatności związanych z dobrostanem zwierząt zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1698/2005,

- Kod 810 odnosi się do płatności związanych z obszarami Natura 2000 zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1698/2005 i płatności związanych ze stosowaniem dyrektywy 2000/60/WE,

- Kod 820 odnosi się do płatności z tytułu naturalnych utrudnień na obszarach górskich oraz płatności na innych obszarach z utrudnieniami zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1698/2005,

- Kod 830 odnosi się do wsparcia przyznawanego za spełnianie norm opartych na prawodawstwie wspólnotowym zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1698/2005,

- Kod 835 odnosi się do wsparcia przyznawanego w zakresie kosztów wynikających z korzystania z usług doradczych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1698/2005,

- Kod 840 odnosi się do wsparcia przyznawanego z tytułu uczestnictwa rolników w programach jakości żywności zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1698/2005,

- Kod 900 odnosi się do wsparcia przyznawanego z tytułu pierwszego zalesienia gruntów rolnych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1698/2005,

- Kod 910 odnosi się do pozostałych form wspierania leśnictwa (płatności z tytułu programu Natura 2000, płatności leśno-środowiskowe, płatności z tytułu przywrócenia potencjału leśnego oraz wprowadzenia działań zapobiegawczych) zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1698/2005,

- Kod 921 odnosi się do wsparcia przyznawanego sektorowi mleczarskiemu na mocy art. 68 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia (WE) nr 73/2009,

- Kod 922 odnosi się do wsparcia przyznawanego sektorowi wołowiny na mocy art. 68 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia (WE) nr 73/2009,

- Kod 923 odnosi się do wsparcia przyznawanego sektorowi mięsa baraniego i koziego na mocy art. 68 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia (WE) nr 73/2009,

- Kod 924 odnosi się do wsparcia przyznawanego sektorowi ryżu na mocy art. 68 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia (WE) nr 73/2009,

- Kod 925 odnosi się do wsparcia przyznawanego z tytułu prowadzenia innych upraw na mocy art. 68 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 73/2009,

- Kod 926 odnosi się do wsparcia przyznawanego z tytułu hodowli innych zwierząt na mocy art. 68 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 73/2009,

- Kod 927 odnosi się do innych form wsparcia przyznanych na mocy art. 68 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, które nie są objęte kodami 921-926 lub 928,

- Kod 951 odnosi się do dotacji i subsydiów dla produkcji zwierzęcej, nieuwzględnionych w żadnym z wyżej wymienionych kodów,

- Kod 952 odnosi się do dotacji i subsydiów dla upraw, nieuwzględnionych w żadnym z wyżej wymienionych kodów,

- Kod 953 odnosi się do dotacji i subsydiów na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, nieuwzględnionych w żadnym z wyżej wymienionych kodów,

- Kod 998 obejmuje zasiłki z tytułu katastrof, rekompensaty wypłacane przez władze publiczne za utratę produkcji lub środków produkcji. (rekompensaty z prywatnych polis ubezpieczeniowych wykazuje się w pozycji 181 w tabeli K),

- Kod 999 obejmuje dotacje i subsydia o charakterze wyjątkowym (np. pieniężne rekompensaty dla rolnictwa); zważywszy na ich wyjątkowy charakter, płatności te rejestrowane są na zasadach gotówkowych,

- Kody 1052 i 2052 odnoszą się do rekompensat za zaprzestanie produkcji mleka. Wypłaty roczne wykazuje się w pozycji 1052, a płatności ryczałtowe w pozycji 2052,

- Kod 950 wykorzystuje się dla subsydiów o charakterze ogólnym, które nie mogą być powiązane z żadnym konkretnym działaniem lub których nie można wykazać pod żadnym z wyżej wymienionych kodów.";

e) punkt 115 otrzymuje brzmienie:

"115. W tym: szczegółowe informacje dotyczące sumy ogółem wykazanej w pozycji 114:

1) Według kategorii kosztu (kody, które należy stosować: 59-82, 84, 85, 87 i 89).

2) Kody szczególne wymienione w poniższym wykazie:

- Kod 928 odnosi się do wsparcia przyznawanego na mocy art. 68 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 73/2009.";

f) po pkt 119, w części "K. PRODUKCJA (z wyłączeniem żywego inwentarza)" akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Oddzielne zapisy powinny być stosowane w sytuacji, gdy ta sama roślina jest uprawiana z nawodnieniem i bez nawodnienia.";

g) punkt 146 otrzymuje brzmienie:

"146. Grunty ugorowane: Obejmuje wszystkie grunty orne włączone w system płodozmianowy, uprawiane czy też nie, ale nie przeznaczone do produkcji plonów w ciągu roku uprawy. Ponadto uwzględnione są wszystkie obszary gruntów ornych utrzymywane według zasad dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009, jeżeli nie były przeznaczone do produkcji plonów w ciągu roku uprawy.

Podpozycje pozycji 146 »Grunty ugorowane«:

315. Grunty ugorowane bez dopłat

316. Grunty ugorowane objęte dopłatami";

h) punkt 158 otrzymuje brzmienie:

"158. Pozostałe uprawy trwałe (wierzba, sitowie, bambus, wierzbowate, choinki świąteczne, itp.)";

i) w podpodziale KOLUMN TABELI K, treść kolumny Rodzaj uprawy (kolumna 2) oraz kolumny Dane brakujące (kolumna 3) otrzymują brzmienie:

Rodzaj upraw (kolumna 2)

Wyróżnia się następujące rodzaje upraw i odpowiadające im kody:

Kod 0: Kod ten stosuje się do produktów zwierzęcych, produktów przetworzonych, zapasów i produktów ubocznych.

A. Uprawy polowe (w tym świeże warzywa, melony i truskawki uprawiane w uprawie polowej w płodozmianie z uprawami rolnymi).

Kod 1: Rośliny uprawiane w plonie głównym, nienawadniane

Rośliny uprawiane w plonie głównym obejmują:

- uprawy pojedyncze, tzn. uprawy, które są jedynymi uprawami na danym obszarze w danym roku obrotowym,

- uprawy mieszane: uprawy siane, uprawiane i zbierane razem, których produktem końcowym jest mieszanka,

- z upraw uprawianych kolejno na danym obszarze w danym roku obrotowym, uprawa pozostająca na danym obszarze najdłużej.

Kod 2: Uprawy łączone nienawadniane

Uprawy uprawiane przez jakiś czas razem na tym samym gruncie, z których każda daje oddzielny plon w trakcie roku obrotowego. Łączny obszar podzielony jest między te uprawy proporcjonalnie do obszaru faktycznie zajmowanego przez każdą z nich.

Kod 3: Uprawy sukcesywne nienawadniane (poplony)

Uprawy uprawiane w dalszej kolejności podczas roku obrotowego na danym obszarze, nietraktowane jako rośliny uprawiane w plonie głównym.

Kod 6: Nawadniane uprawy główne lub łączone

Kod 7: Nawadniane uprawy sukcesywne

Uprawa jest uważana za nawadnianą, gdy woda jest dostarczana w sposób inny niż naturalny.

Te dwa rodzaje upraw wykazuje się, o ile informacje ich dotyczące dostępne są w księgach gospodarstwa.

B. Ogrodnictwo towarowe i uprawy roślin kwiatowych w uprawie polowej

Kod 4: Świeże warzywa, melony i truskawki uprawiane w ogrodach towarowych w uprawie polowej (patrz pozycja 137) oraz uprawiane w uprawie polowej kwiaty i rośliny ozdobne (patrz pozycja 140).

C. Uprawy pod osłonami

Kod 5: Świeże warzywa, melony i truskawki uprawiane pod osłonami (patrz pozycja 138), kwiaty i rośliny ozdobne (roczne lub wieloletnie) uprawiane pod osłonami (patrz pozycja 141), uprawy trwałe pod osłonami (patrz pozycja 156). Jeżeli konieczne, także pozycje 139, 143, 285 i 157.

D. Uprawy energetyczne

Kod 10: Uprawy energetyczne

Dane brakujące (kolumna 3)

Kod 0: Gdy wszystkie dane są dostępne, wprowadza się kod 0.

Kod 1: Kod 1 stosuje się w przypadku braku informacji dotyczącej obszaru wykorzystywanego pod daną uprawę (zob. kolumna 4), np. w przypadku sprzedaży nadających się do obrotu produktów z upraw zakupionych na pniu lub pochodzących z gruntu wziętego w dzierżawę okazjonalnie na okres krótszy niż 1 rok, oraz w przypadku produkcji uzyskanej w wyniku przetworzenia nabytych produktów zwierzęcych i roślinnych.

Kod 2: Kod 2 stosuje się dla upraw zakontraktowanych, kiedy ze względu na warunki sprzedaży niemożliwe jest ustalenie faktycznej wielkości produkcji (kolumna 5).

Kod 3: Kod 3 stosuje się, gdy ze względu na warunki sprzedaży niemożliwe jest ustalenie faktycznej wielkości produkcji, a uprawy nie są uprawami zakontraktowanymi.

Kod 4: Kod 4 stosuje się w przypadku braku danych dotyczących obszaru i faktycznego poziomu produkcji.

Kod 5: Kod 5 stosuje się w przypadku młodych plantacji, które jeszcze nie dają plonów.

Kod 6: Kod 6 stosuje się w przypadku braku plonów np. z powodu złych warunków pogodowych.

j) część M. DOPŁATY BEZPOŚREDNIE na mocy rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 otrzymuje brzmienie:

"M. WYBRANE PŁATNOŚCI BEZPOŚREDNIE na mocy rozporządzenia (WE) nr 73/2009 (pozycje 600 do 680 i 700 do 742)

600. Premia za rośliny o wysokiej zawartości białka na mocy rozporządzenia (WE) nr 73/2009

Premię za rośliny o wysokiej zawartości białka wykazuje się także w tabeli J, z kodem 600.

670. System płatności jednolitej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 73/2009

W kolumnie 4, Liczba jednostek podstawowych dla dopłat: suma pozycji 671 i 672. W kolumnie 5 "Pomoc ogółem": suma pozycji 671 do 674.

Łączną kwotę pomocy przyznawanej w ramach systemu płatności jednolitej wykazuje się również w tabeli J, z kodem 670.

Szczegóły pozycji 670

Pozycje Liczba jednostek podstawowych dla dopłat Pomoc ogółem
671 Pomoc przyznawana w ramach systemu płatności jednolitej, z wyjątkiem płatności w pozycjach 672 i 674; obejmuje także płatności z tytułu użytków zielonych/trwałych użytków zielonych, jeśli niezróżnicowane Obowiązkowo Obowiązkowo
672 Płatności zgodnie z systemem płatności jednolitej z tytułu użytków zielonych/trwałych użytków zielonych Nieobowiązkowo Nieobowiązkowo
674 Płatności zgodnie z systemem płatności jednolitej, na podstawie specjalnych uprawnień Obowiązkowo Obowiązkowo

680. System jednolitej płatności obszarowej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 73/2009

Łączną kwotę pomocy przyznawanej w ramach systemu płatności jednolitej wykazuje się również w tabeli J, z kodem 680.

700. Dopłaty bezpośrednie do produkcji wołowiny zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 73/2009

Łączną kwotę dopłat bezpośrednich do wołowiny wykazuje się także w tabeli J, z kodem 700.

Poniższa tabela przedstawia pozycje dla wszystkich rodzajów dopłat bezpośrednich do wołowiny, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 73/2009:

Pozycje Liczba jednostek podstawowych dla dopłat Pomoc ogółem
700 Dopłaty do wołowiny ogółem

(suma pozycji 710, 730, 740)

- Obowiązkowo
710 Premia specjalna

(suma pozycji 711 i 715)

Obowiązkowo Obowiązkowo
711 Premia specjalna za byki Obowiązkowo Obowiązkowo
715 Premia specjalna za wolce Obowiązkowo Obowiązkowo
730 Premia za krowy mamki

(suma pozycji 731 i 735)

- Obowiązkowo
731 Premia za krowy mamki i jałówki razem Obowiązkowo Obowiązkowo
735 Premia za krowy mamki: dodatkowa premia krajowa Obowiązkowo Obowiązkowo
740 Premia z tytułu uboju

(suma pozycji 741 i 742)

- Obowiązkowo
741 Premia z tytułu uboju: od 1 do 7 miesięcy Nieobowiązkowo Obowiązkowo
742 Premia z tytułu uboju: od 8 miesięcy wzwyż Obowiązkowo Obowiązkowo

KOLUMNY W TABELI M

Produkt lub zestaw produktów (kolumna 1)

(Kolumny 2 i 3): nieużywane.

Liczba jednostek podstawowych dla dopłat (kolumna 4)

Dla pozycji 600 do 634 i 680 należy wykazać w arach powierzchnię, w odniesieniu do której producent otrzymuje dopłaty. Dla pozycji 710 do 742 należy wykazać liczbę zwierząt, z tytułu których przyznawane są płatności. Dla pozycji 670 do 672 należy wykazać liczbę aktywowanych uprawnień wyrażoną w arach. Dla pozycji 674 należy wykazać liczbę specjalnych uprawnień.

Pomoc ogółem (kolumna 5)

Kwota łączna otrzymanej pomocy, do której nabyte zostało prawo w ciągu danego roku obrotowego.

(Kolumny 6 do 10): nieużywane."

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.226.8

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 781/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 868/2008 w sprawie formatu sprawozdania dla określania dochodów z gospodarstw rolnych oraz analizy ich działalności gospodarczej
Data aktu: 27/08/2009
Data ogłoszenia: 28/08/2009
Data wejścia w życie: 04/09/2009, 01/01/2010