Rozporządzenie 780/2009 ustanawiające przepisy wykonawcze do art. 28a ust. 2 akapit trzeci i art. 96 ust. 2 akapit trzeci warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 780/2009
z dnia 27 sierpnia 2009 r.
ustanawiające przepisy wykonawcze do art. 28a ust. 2 akapit trzeci i art. 96 ust. 2 akapit trzeci warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich, ustanowione rozporządzeniem Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68(1), w szczególności ich art. 28a ust. 2 akapit trzeci i art. 96 ust. 2 akapit trzeci,

uwzględniając opinię komitetu ekspertów ustanowionego na mocy ust. 2 wymienionych artykułów,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 28a ust. 2 akapit trzeci i art. 96 ust. 2 akapit trzeci Warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich określono zasady przyznawania zasiłku dla bezrobotnych odpowiednio byłym pracownikom zatrudnionym na czas określony i byłym pracownikom kontraktowym, którzy pozostają bez pracy po zakończeniu służby w jednej z instytucji Wspólnot Europejskich.

(2) Za ustanowienie przepisów niezbędnych do stosowania ust. 2 wymienionych artykułów odpowiada Komisja.

(3) Należy zagwarantować, aby byli pracownicy zatrudnieni na czas określony i byli pracownicy kontraktowi spełniali wymogi przewidziane w przepisach stosowanych przez właściwe organy w miejscu pobytu w takim samym stopniu, jakby byli uprawnieni do otrzymywania świadczeń dla bezrobotnych na mocy tych przepisów.

(4) W ramach stosunków między osobami uprawnionymi a organami administracyjnymi, z jednej strony, oraz między organami krajowymi a organami wspólnotowymi, z drugiej strony, należy dążyć do uproszczenia procedur.

(5) Zapewnienie większej skuteczności współpracy organów krajowych właściwych w kwestiach zatrudnienia i bezrobocia z Komisją możliwe jest przede wszystkim dzięki elektronicznej wymianie informacji, zwłaszcza w ramach projektu EESSI (systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Aby otrzymać zasiłek dla bezrobotnych przewidziany w art. 28a ust. 2 akapit trzeci i art. 96 ust. 2 akapit trzeci Warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich (zwanych dalej "warunkami zatrudnienia"), były pracownik zatrudniony na czas określony lub były pracownik kontraktowy Wspólnot, który spełnia warunki określone w ust. 1 wymienionych artykułów, zobowiązany jest dopełnić następujących formalności:

1) w ciągu ośmiu dni od dnia zakończenia służby w instytucji Wspólnot, dla której pracował, przedstawić tej instytucji oświadczenie określające:

a) że pozostaje bez pracy po zakończeniu tej służby;

b) że jego miejscem pobytu jest jedno z państw członkowskich Wspólnot;

c) miejsce i adres pobytu;

2) oraz

a) najszybciej jak to możliwe i najpóźniej w ciągu 30 dni od dnia zakończenia służby w jednej z instytucji Wspólnot zarejestrować się we właściwym urzędzie pracy w miejscu pobytu jako osoba poszukująca pracy;

b) najszybciej jak to możliwe i najpóźniej w ciągu 30 dni od dnia zakończenia służby w jednej z instytucji Wspólnot złożyć we właściwym urzędzie lub instytucji w miejscu pobytu wniosek o przyznanie świadczeń dla bezrobotnych, jeśli przepisy krajowe przewidują takie świadczenia;

3) w momencie rejestracji, o której mowa w pkt 2 lit. a), przedłożyć zaświadczenie wystawione na jego rzecz przez instytucję Wspólnot, dla której pracował, urzędowi pracy, o którym mowa powyżej, który zaświadczenie to niezwłocznie wypełnia, uzupełniając co najmniej rubrykę poświadczającą zarejestrowanie byłego pracownika jako osoby poszukującej pracy. Zaświadczenie, którego wzór znajduje się w załączniku do niniejszego rozporządzenia, można zastąpić uproszczoną wiadomością, przesyłaną na przykład drogą elektroniczną, pod warunkiem że zostało to ustalone w drodze porozumienia między Komisją, reprezentującą wszystkie instytucje Wspólnot, a zainteresowanymi organami krajowymi;

4) niezwłocznie przekazać wypełnione w ten sposób zaświadczenie instytucji Wspólnot, dla której pracował;

5) podporządkować się obowiązkom i kontrolom wynikającym z przepisów, jakie właściwe organy w miejscu pobytu stosują w stosunku do osób poszukujących pracy i osób otrzymujących świadczenia dla bezrobotnych lub inne zasiłki tego samego rodzaju;

6) oraz

a) począwszy od drugiego miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu rejestracji, o której mowa w pkt 2, na początku każdego miesiąca przedstawiać formularz zaświadczenia urzędowi pracy w miejscu pobytu, a w stosownym przypadku, organom właściwym w kwestiach bezrobocia, które za pomocą tego zaświadczenia poświadczają, tak szybko, jak jest to możliwe, czy były pracownik:

– zarejestrowany jest jako osoba poszukująca pracy i czy wystąpił o przyznanie świadczeń dla bezrobotnych lub innych zasiłków tego samego rodzaju zgodnie z przepisami krajowymi obowiązującymi w miejscu pobytu,

– wywiązał się z obowiązków określonych w pkt 5,

– uprawniony jest do uzyskania świadczeń dla bezrobotnych lub innych zasiłków tego samego rodzaju, a jeśli tak - jaka jest wysokość tych świadczeń i okres, przez jaki są one udzielane;

b) w ciągu 15 dni od dnia wystawienia zaświadczenia, o którym mowa w lit. a) i którego wzór znajduje się w załączniku do niniejszego rozporządzenia, przekazać je instytucji Wspólnot, dla której pracował, która to instytucja przekazuje je niezwłocznie Komisji. Zaświadczenie można zastąpić uproszczoną wiadomością, przesyłaną na przykład drogą elektroniczną, pod warunkiem że zostało to ustalone w drodze porozumienia między Komisją, reprezentującą wszystkie instytucje Wspólnot, a zainteresowanym urzędem pracy.

Artykuł  2

Były pracownik zatrudniony na czas określony lub były pracownik kontraktowy zobowiązany jest niezwłocznie poinformować instytucję, dla której pracował, oraz Komisję o wszelkich zmianach w sytuacji swojej i członków swojej rodziny, które mogą mieć wpływ na stosowanie przepisów art. 28a ust. 2 akapit trzeci i art. 96 ust. 2 akapit trzeci warunków zatrudnienia.

Artykuł  3

Nawet z chwilą utraty wszelkich praw do świadczeń krajowych na mocy obowiązujących przepisów krajowych były pracownik zatrudniony na czas określony lub były pracownik kontraktowy, aby utrzymać prawo do otrzymywania zasiłku, przewidzianego w art. 28a ust. 2 akapit 3 i art. 96 ust. 2 akapit 3 warunków zatrudnienia, jest zobowiązany nadal podporządkowywać się przewidzianym w stosunku do niego obowiązkom i kontrolom. W ten sam sposób właściwe organy w miejscu pobytu zobowiązane są nadal nakładać na niego takie obowiązki i poddawać go takim kontrolom.

Artykuł  4

Jeśli po dopełnieniu w jednym państwie członkowskim formalności, o których mowa w art. 1, były pracownik zatrudniony na czas określony lub były pracownik kontraktowy obiera za miejsce pobytu inne państwo członkowskie w okresie otrzymywania zasiłku dla bezrobotnych, przewidzianego w art. 28a ust. 4 i art. 96 ust. 4 warunków zatrudnienia, najpóźniej w ciągu 30 dni rejestruje się jako osoba poszukująca pracy w państwie swojego nowego miejsca pobytu i dopełnia wszystkich formalności wymienionych w art. 1.

Artykuł  5

Rozporządzenie Komisji (EWWiS, EWG, Euratom) nr 91/88 z dnia 13 stycznia 1988 r. ustanawiające przepisy wykonawcze do art. 28a warunków zatrudnienia innych pracowników(2) traci moc.

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 sierpnia 2009 r.

W imieniu Komisji
Siim KALLAS
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 723/2004 (Dz.U. L 124 z 27.4.2004, s. 1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 420/2008 (Dz.U. L 127 z 15.5.2008, s. 1).

(2) Dz.U. L 11 z 15.1.1988, s. 31.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.226.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 780/2009 ustanawiające przepisy wykonawcze do art. 28a ust. 2 akapit trzeci i art. 96 ust. 2 akapit trzeci warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich
Data aktu: 27/08/2009
Data ogłoszenia: 28/08/2009
Data wejścia w życie: 29/08/2009