Decyzja 2009/424/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG, w celu dostosowania go do postępu technicznego, w zakresie ograniczeń dotyczących wprowadzania do obrotu i stosowania olejów do lamp oraz płynnych rozpałek do grilla

DECYZJA KOMISJI
z dnia 28 maja 2009 r.
zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG, w celu dostosowania go do postępu technicznego, w zakresie ograniczeń dotyczących wprowadzania do obrotu i stosowania olejów do lamp oraz płynnych rozpałek do grilla

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 4020)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/424/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 czerwca 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(1), w szczególności jej art. 2a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Począwszy od dnia 1 lipca 2000 r., dyrektywa 76/769/EWG przewiduje ograniczenia sprzedaży konsumentom barwionych olejów z dodatkiem środków zapachowych, stosowanych w lampach dekoracyjnych, stanowiących zagrożenie przy aspiracji, oznakowanych zwrotem wskazującym rodzaj zagrożenia R65.

(2) Jakkolwiek dyrektywa Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawodawczych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych(2) oraz dyrektywa 1999/45/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 maja 1999 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania preparatów niebezpiecznych(3) stanowią, że pojemniki zawierające płynne rozpałki do grilla oraz oleje do lamp, oznakowane zwrotem R65, powinny być zaopatrzone w zamknięcia utrudniające ich otwarcie przez dzieci, to nadal zdarzają się wypadki wynikające z niewłaściwego zamykania pojemników bądź przelewania ich zawartości z dużych pojemników oryginalnych do mniejszych pojemników bez zamknięć utrudniających otwarcie ich przez dzieci.

(3) Z danych przekazanych przez władze krajowe wynika, że niebarwione i niezawierające dodatku środków zapachowych oleje do lamp i płynne rozpałki do grilla, oznakowane zwrotem R65, stanowią w przypadku połknięcia ryzyko dla zdrowia ludzkiego, szczególnie dla zdrowia małych dzieci, powodując zaburzenia oddychania i uszkodzenia dróg oddechowych.

(4) W związku z tym konieczne jest zaostrzenie obowiązujących przepisów dotyczących olejów do lamp dekoracyjnych oraz zapewnienie odpowiedniego oznakowania substancji i mieszanin sprzedawanych jako płynne rozpałki do grilla, przeznaczonych do powszechnej sprzedaży.

(5) Aby w maksymalnym stopniu zapobiec przypadkowemu połknięciu substancji przez małe dzieci, należy wprowadzić wymogi stosowania takich opakowań olejów do lamp i płynnych rozpałek do grilla, które będą mniej atrakcyjne dla dzieci i w mniejszym stopniu będą wzbudzać ich ciekawość, a także pozwolą uniknąć błędnego rozpoznania produktu jako napój. Należy również ograniczyć wielkość pojemników, aby zmniejszyć liczbę wypadków wynikających z przelewania produktów z pojemników oryginalnych do mniejszych, nieposiadających odpowiedniego oznakowania, bądź zamknięć utrudniających ich otwarcie przez dzieci.

(6) We wrześniu 2002 r. przyjęto normę europejską w zakresie projektowania bezpiecznych lamp dekoracyjnych w celu maksymalnego ograniczenia małym dzieciom możliwości dostępu do olejów stosowanych w lampach dekoracyjnych (EN 14059). Norma ta przewiduje domniemanie zgodności z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów(4). Należy zwiększyć stopień ochrony konsumentów poprzez wymóg zgodności z tą normą.

(7) Ograniczenia wprowadzania do obrotu i stosowania, ustanowione niniejszą decyzją, uwzględniają aktualny stan wiedzy w zakresie bezpieczniejszych alternatyw. Państwa członkowskie powinny regularnie informować Komisję o opracowaniu alternatywnych rozwiązań w celu ułatwienia Europejskiej Agencji Chemikaliów dokonywania przeglądów. Agencja powinna ocenić na podstawie skuteczności proponowanych środków ochrony bezpieczeństwa dzieci, czy konieczne jest przyjęcie dodatkowych środków i wprowadzenie zakazu stosowania płynnych rozpałek do grilla i paliw do lamp dekoracyjnych. W tym celu Agencja weźmie pod uwagę wymogi zawarte w załączniku XV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)(5).

(8) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/112/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. zmieniająca dyrektywy Rady 76/768/EWG, 88/378/EWG, 1999/13/WE oraz dyrektywy 2000/53/WE, 2002/96/WE i 2004/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w celu dostosowania ich do rozporządzenia nr (WE) 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin(6) nakłada pewne zobowiązania na producentów substancji niebezpiecznych wprowadzanych do obrotu we Wspólnocie do dnia 1 grudnia 2010 r. Dla ułatwienia wdrażania dodatkowych przepisów niniejszej decyzji w zakresie oznakowania i opakowań należy wprowadzić tę samą datę w odniesieniu do producentów wprowadzających do obrotu we Wspólnocie oleje do lamp i rozpałki do grilla. Ponadto należy stosować nowy zwrot wskazujący rodzaj zagrożenia (H304), wymagany w dyrektywie 2008/112/WE.

(9) Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 uchyla i zastępuje dyrektywę 76/769/EWG z mocą od dnia 1 czerwca 2009 r. Załącznik XVII do tego rozporządzenia zastępuje załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG. Wszelkie zmiany dotyczące ograniczeń przyjętych zgodnie z dyrektywą 76/769/EWG powinny zatem zostać włączone do załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 76/769/EWG.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw dotyczących Usuwania Barier Technicznych w Handlu Niebezpiecznymi Substancjami i Preparatami,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z tekstem załącznika do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 maja 2009 r.

W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 201.

(2) Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1.

(3) Dz.U. L 200 z 30.7.1999, s. 1.

(4) Dz.U. L 11 z 15.1.2002, s. 4.

(5) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1; sprostowanie w Dz.U. L 136 z 29.5.2007, s. 3.

(6) Dz.U. L 345 z 23.12.2008, s. 68.

ZAŁĄCZNIK 

Punkt 3 załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG otrzymuje brzmienie:
"3. Substancje lub mieszaniny płynne, które uważane są za niebezpieczne zgodnie z definicjami określonymi w dyrektywie Rady 67/548/EWG(*) oraz dyrektywie 1999/45/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(**). 1. Nie mogą być stosowane w:

- wyrobach dekoracyjnych, przeznaczonych do wytwarzania efektów świetlnych lub barwnych za pomocą zróżnicowanych faz, np. w lampach dekoracyjnych i popielniczkach,

- sztuczkach i żartach,

- grach przeznaczonych dla jednego lub większej liczby uczestników, lub wyrobach, które mają zostać użyte jako takie, nawet w celach dekoracyjnych.

2. Wyroby niezgodne z ust. 1 nie mogą być wprowadzane do obrotu.

3. Nie mogą być wprowadzane do obrotu, jeżeli zawierają środki barwiące (chyba że jest to wymagane względami podatkowymi) lub środki zapachowe, bądź jedno i drugie, o ile:

- mogą być stosowane jako paliwo do lamp dekoracyjnych przeznaczonych do powszechnej sprzedaży, oraz

- stanowią zagrożenie przy aspiracji i są oznakowane zwrotem R65 lub H304.

4. Dekoracyjne lampy olejowe przeznaczone do powszechnej sprzedaży nie mogą być wprowadzane do obrotu, o ile nie są zgodne z normą europejską dotyczącą dekoracyjnych lamp olejowych (EN 14059) przyjętą przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN).

5. Bez uszczerbku dla wykonania innych przepisów wspólnotowych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i oznakowania niebezpiecznych substancji i mieszanin, dostawcy dopilnowują spełnienia następujących wymogów przed wprowadzeniem produktu do obrotu:

a) oleje do lamp oznakowane zwrotem R65 lub H304, przeznaczone do powszechnej sprzedaży powinny być opatrzone widocznym, czytelnym i niedającym się usunąć napisem:

»Lampy napełnione tą cieczą należy chronić przed dziećmi« oraz, najpóźniej do dnia 1 grudnia 2010 r.: »Już jeden łyk oleju do lamp, lub nawet ssanie knota lampy, może prowadzić do uszkodzenia płuc zagrażającego życiu«;

b) płynne rozpałki do grilla oznakowane zwrotem R65 lub H304 przeznaczone do powszechnej sprzedaży powinny być opatrzone najpóźniej do dnia 1 grudnia 2010 r. czytelnym i niedającym się usunąć napisem: »Nawet jeden łyk rozpałki do grilla może prowadzić do uszkodzenia płuc zagrażającego życiu«;

c) oleje do lamp i rozpałki do grilla, oznakowane zwrotem R65 lub H304, przeznaczone do powszechnej sprzedaży, powinny najpóźniej do dnia 1 grudnia 2010 r. być pakowane w nieprzezroczyste czarne pojemniki o pojemności nieprzekraczającej 1 litra.

6. Najpóźniej do dnia 1 czerwca 2014 r. Komisja zwraca się do Europejskiej Agencji Chemikaliów o sporządzenie dokumentacji zgodnie z art. 69 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(***) (REACH) w celu ewentualnego wprowadzenia zakazu stosowania płynnych rozpałek do grilla i paliw do lamp dekoracyjnych, oznakowanych zwrotem R65 lub H304, przeznaczonych do powszechnej sprzedaży.

7. Osoby fizyczne lub prawne wprowadzające po raz pierwszy do obrotu oleje do lamp i płynne rozpałki do grilla, oznakowane zwrotem R65 lub H304, przedstawiają właściwym organom w danym państwie członkowskim do dnia 1 grudnia 2011 r. oraz corocznie po tej dacie informacje dotyczące alternatyw dla olejów do lamp i płynnych rozpałek do grilla oznakowanych zwrotem R65 lub H304. Państwa członkowskie udostępniają te informacje Komisji.

(*) Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1.
(**) Dz.U. L 200 z 30.7.1999, s. 1.
(***) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1; sprostowanie w Dz.U. L 136 z 29.5.2007, s. 3.".

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.138.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/424/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG, w celu dostosowania go do postępu technicznego, w zakresie ograniczeń dotyczących wprowadzania do obrotu i stosowania olejów do lamp oraz płynnych rozpałek do grilla
Data aktu: 28/05/2009
Data ogłoszenia: 04/06/2009
Data wejścia w życie: 01/01/1970