(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/424/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 4 czerwca 2009 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(1), w szczególności jej art. 2a,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Począwszy od dnia 1 lipca 2000 r., dyrektywa 76/769/EWG przewiduje ograniczenia sprzedaży konsumentom barwionych olejów z dodatkiem środków zapachowych, stosowanych w lampach dekoracyjnych, stanowiących zagrożenie przy aspiracji, oznakowanych zwrotem wskazującym rodzaj zagrożenia R65.
(2) Jakkolwiek dyrektywa Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawodawczych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych(2) oraz dyrektywa 1999/45/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 maja 1999 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania preparatów niebezpiecznych(3) stanowią, że pojemniki zawierające płynne rozpałki do grilla oraz oleje do lamp, oznakowane zwrotem R65, powinny być zaopatrzone w zamknięcia utrudniające ich otwarcie przez dzieci, to nadal zdarzają się wypadki wynikające z niewłaściwego zamykania pojemników bądź przelewania ich zawartości z dużych pojemników oryginalnych do mniejszych pojemników bez zamknięć utrudniających otwarcie ich przez dzieci.
(3) Z danych przekazanych przez władze krajowe wynika, że niebarwione i niezawierające dodatku środków zapachowych oleje do lamp i płynne rozpałki do grilla, oznakowane zwrotem R65, stanowią w przypadku połknięcia ryzyko dla zdrowia ludzkiego, szczególnie dla zdrowia małych dzieci, powodując zaburzenia oddychania i uszkodzenia dróg oddechowych.
(4) W związku z tym konieczne jest zaostrzenie obowiązujących przepisów dotyczących olejów do lamp dekoracyjnych oraz zapewnienie odpowiedniego oznakowania substancji i mieszanin sprzedawanych jako płynne rozpałki do grilla, przeznaczonych do powszechnej sprzedaży.
(5) Aby w maksymalnym stopniu zapobiec przypadkowemu połknięciu substancji przez małe dzieci, należy wprowadzić wymogi stosowania takich opakowań olejów do lamp i płynnych rozpałek do grilla, które będą mniej atrakcyjne dla dzieci i w mniejszym stopniu będą wzbudzać ich ciekawość, a także pozwolą uniknąć błędnego rozpoznania produktu jako napój. Należy również ograniczyć wielkość pojemników, aby zmniejszyć liczbę wypadków wynikających z przelewania produktów z pojemników oryginalnych do mniejszych, nieposiadających odpowiedniego oznakowania, bądź zamknięć utrudniających ich otwarcie przez dzieci.
(6) We wrześniu 2002 r. przyjęto normę europejską w zakresie projektowania bezpiecznych lamp dekoracyjnych w celu maksymalnego ograniczenia małym dzieciom możliwości dostępu do olejów stosowanych w lampach dekoracyjnych (EN 14059). Norma ta przewiduje domniemanie zgodności z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów(4). Należy zwiększyć stopień ochrony konsumentów poprzez wymóg zgodności z tą normą.
(7) Ograniczenia wprowadzania do obrotu i stosowania, ustanowione niniejszą decyzją, uwzględniają aktualny stan wiedzy w zakresie bezpieczniejszych alternatyw. Państwa członkowskie powinny regularnie informować Komisję o opracowaniu alternatywnych rozwiązań w celu ułatwienia Europejskiej Agencji Chemikaliów dokonywania przeglądów. Agencja powinna ocenić na podstawie skuteczności proponowanych środków ochrony bezpieczeństwa dzieci, czy konieczne jest przyjęcie dodatkowych środków i wprowadzenie zakazu stosowania płynnych rozpałek do grilla i paliw do lamp dekoracyjnych. W tym celu Agencja weźmie pod uwagę wymogi zawarte w załączniku XV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)(5).
(8) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/112/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. zmieniająca dyrektywy Rady 76/768/EWG, 88/378/EWG, 1999/13/WE oraz dyrektywy 2000/53/WE, 2002/96/WE i 2004/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w celu dostosowania ich do rozporządzenia nr (WE) 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin(6) nakłada pewne zobowiązania na producentów substancji niebezpiecznych wprowadzanych do obrotu we Wspólnocie do dnia 1 grudnia 2010 r. Dla ułatwienia wdrażania dodatkowych przepisów niniejszej decyzji w zakresie oznakowania i opakowań należy wprowadzić tę samą datę w odniesieniu do producentów wprowadzających do obrotu we Wspólnocie oleje do lamp i rozpałki do grilla. Ponadto należy stosować nowy zwrot wskazujący rodzaj zagrożenia (H304), wymagany w dyrektywie 2008/112/WE.
(9) Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 uchyla i zastępuje dyrektywę 76/769/EWG z mocą od dnia 1 czerwca 2009 r. Załącznik XVII do tego rozporządzenia zastępuje załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG. Wszelkie zmiany dotyczące ograniczeń przyjętych zgodnie z dyrektywą 76/769/EWG powinny zatem zostać włączone do załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 76/769/EWG.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw dotyczących Usuwania Barier Technicznych w Handlu Niebezpiecznymi Substancjami i Preparatami,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 maja 2009 r.
| W imieniu Komisji | |
| Günter VERHEUGEN | |
| Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 201.
(2) Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1.
(3) Dz.U. L 200 z 30.7.1999, s. 1.
(4) Dz.U. L 11 z 15.1.2002, s. 4.
(5) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1; sprostowanie w Dz.U. L 136 z 29.5.2007, s. 3.
(6) Dz.U. L 345 z 23.12.2008, s. 68.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.138.8 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2009/424/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 76/769/EWG, w celu dostosowania go do postępu technicznego, w zakresie ograniczeń dotyczących wprowadzania do obrotu i stosowania olejów do lamp oraz płynnych rozpałek do grilla |
| Data aktu: | 28/05/2009 |
| Data ogłoszenia: | 04/06/2009 |
| Data wejścia w życie: | 04/06/2009 |