Decyzja 2009/409/WE stwierdzająca zgodnie z art. 104 ust. 8 Traktatu, czy Zjednoczone Królestwo podjęło skuteczne działania w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 8 lipca 2008 r. na mocy art. 104 ust. 7

DECYZJA RADY
z dnia 27 kwietnia 2009 r.
stwierdzająca zgodnie z art. 104 ust. 8 Traktatu, czy Zjednoczone Królestwo podjęło skuteczne działania w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 8 lipca 2008 r. na mocy art. 104 ust. 7

(2009/409/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 maja 2009 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 8,

uwzględniając zalecenie Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 104 Traktatu państwa członkowskie mają unikać nadmiernego deficytu budżetowego.

(2) Zgodnie z pkt 5 protokołu w sprawie niektórych postanowień dotyczących Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, określony w art. 104 ust. 1 Traktatu obowiązek unikania nadmiernego deficytu budżetowego nie stosuje się do Zjednoczonego Królestwa, chyba że będzie ono uczestniczyć w trzecim etapie unii gospodarczej i walutowej(1). Zjednoczone Królestwo, będąc w drugim etapie unii gospodarczej i walutowej, zgodnie z art. 116 ust. 4 Traktatu zobowiązane jest "czynić wysiłki w celu uniknięcia nadmiernych deficytów budżetowych".

(3) Pakt na rzecz stabilności i wzrostu opiera się na dążeniu do zapewnienia solidnych finansów państwa jako środka służącego umocnieniu warunków stabilności cen oraz silnego, trwałego wzrostu, sprzyjającego tworzeniu nowych miejsc pracy. Pakt na rzecz stabilności i wzrostu obejmuje rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(2), które zostało przyjęte w celu wspierania niezwłocznego korygowania nadmiernego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych.

(4) Przeprowadzona w 2005 r. reforma Paktu na rzecz stabilności i wzrostu miała na celu wzmocnienie jego skuteczności i podstaw gospodarczych oraz ochronę stabilności finansów publicznych w perspektywie długookresowej. W szczególności zmierzała ona do tego, by na wszystkich etapach procedury nadmiernego deficytu w pełni uwzględniono kontekst gospodarczy i budżetowy. W związku z powyższym Pakt na rzecz stabilności i wzrostu zawiera wytyczne wspierające realizację polityki rządu mającej na celu szybkie przywrócenie dobrego stanu finansów publicznych z uwzględnieniem sytuacji gospodarczej.

(5) Na mocy decyzji 2008/713/WE(3) Rada podjęła decyzję, iż zgodnie z art. 104 ust. 6 w Zjednoczonym Królestwie występuje nadmierny deficyt budżetowy.

(6) Zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu i art. 3 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1467/97 w dniu 8 lipca 2008 r. Rada, na podstawie zalecenia Komisji, również przyjęła zalecenie(4) skierowane do władz Zjednoczonego Królestwa, wzywające je do likwidacji nadmiernego deficytu możliwie jak najszybciej i najpóźniej do roku 2009/2010, poprzez obniżenie deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych poniżej poziomu 3 % PKB w wiarygodny i trwały sposób. W tym celu Rada zaleciła władzom Zjednoczonego Królestwa zagwarantowanie poprawy strukturalnej o przynajmniej 0,5 % PKB w 2009/2010 r. oraz wyznaczyła rządowi Zjednoczonego Królestwa termin 8 stycznia 2008 r. na podjęcie skutecznych działań.

(7) Ocenia działań podjętych przez Zjednoczone Królestwo w celu korekty nadmiernego deficytu do 2009/2010 r. w odpowiedzi na zalecenie Rady na mocy art. 104 ust. 7 prowadzi do następujących wniosków:

a) w następstwie zalecenia Rady z lipca 2008 r. na mocy art. 104 ust. 7 władze Zjednoczonego Królestwa ogłosiły dodatkowe uznaniowe środki ograniczające deficyt; w dniu 16 lipca 2008 r. rząd ogłosił odłożenie na później związanej z inflacją podwyżki podatku akcyzowego od paliw, która miała być wprowadzona w październiku 2008 r., przy szacowanym koszcie równym 0,05 % PBK w postaci utraconych dochodów w roku 2008/2009; w sierpniu 2008 r. wprowadzono dodatkowe środki zwiększające deficyt, stanowiące równowartość 0,1 % PKB w roku 2009/2010, m.in. w formie wyższych wydatków na mieszkalnictwo;

b) w dniu 24 listopada 2008 r. rząd przedstawił wstępne sprawozdanie budżetowe za 2008 r.; częściowo ze względu na nieoczekiwanie silne negatywne skutki globalnego kryzysu finansowego, który trwa od jesieni 2007 r., wstępne sprawozdanie budżetowe zawierało wyraźną korektę w dół średniookresowych prognoz makroekonomicznych. W takiej sytuacji makroekonomicznej rząd ogłosił dalsze uznaniowe środki rozluźniające politykę budżetową, mające na celu wsparcie gospodarki, stanowiące ok. 0,5 % PKB w 2008/2009 r. i 1,0 % PKB w 2009/2010 r.; środki obejmowały tymczasową obniżkę podstawowej stawki VAT, co stanowiło około połowy bodźców stymulacyjnych, a także przyspieszenie wydatków inwestycyjnych;

c) ogólnie rzecz biorąc, środki stymulacji budżetowej były zbieżne z przewidzianymi w europejskim planie naprawy gospodarczej, przyjętym przez Radę Europejską w dniu 11 grudnia 2008 r.;

d) przedłożone Komisji w dniu 18 grudnia 2008 r. prognozy makroekonomiczne i budżetowe zawarte w aktualizacji z 2008 r. programu konwergencji Zjednoczonego Królestwa były identyczne w stosunku do prognoz zawartych we wstępnym sprawozdaniu budżetowym za 2008 r. i przewidywały dalszy wzrost wskaźnika deficytu w 2009/2010 r. do 8,2 % PKB. Większa część prognozowanego pogorszenia stanu finansów publicznych w 2009/2010 r. w stosunku do poprzedniego roku wynika z dwóch częściowo powiązanych czynników: pierwszy to ogólny spadek PKB, natomiast drugi to gwałtowny spadek wpływów z podatku dochodowego z dwóch głównych jak dotąd źródeł, tzn. sektora finansowego i rynku mieszkaniowego. Niemniej jednak około jednej trzeciej prognozowanego w programie wzrostu deficytu w 2009/2010 r. odpowiada przyjętym środkom stymulacji budżetowej;

e) aktualizacja programu konwergencji Zjednoczonego Królestwa dokonana w 2008 r. również przewiduje wskaźnik długu sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2009/2010 r. na poziomie zbliżonym do 60 % PKB, czyli znacznie wyższy niż wskaźnik długu ok. 46 %, prognozowany przez władze Zjednoczonego Królestwa w marcu 2008 r.;

f) śródokresowa prognoza służb Komisji ze stycznia 2009 r. przewiduje w 2009/2010 r. deficyt równy 9,5 % PKB, czyli 1,25 pkt proc. wyższy niż zawarty w programie, głównie z powodu prognozy znacznie gorszych wyników makroekonomicznych, przy czym prognozowany poziom nominalnego PKB jest ok. 5 % niższy. Tymczasem dane cząstkowe dotyczące finansów publicznych opublikowane po śródokresowej prognozie służb Komisji ze stycznia 2009 r. wskazują, że wyniki dla finansów publicznych w 2008/2009 r. będą prawdopodobnie gorsze niż przewidywano.

(8) W związku z powyższym można stwierdzić, że w sytuacji stale pogarszających się warunków gospodarczych władze Zjednoczonego Królestwa od lipca 2008 r. wprowadziły dodatkowe uznaniowe środki zwiększające deficyt, które są zgodne z europejskim planem naprawy gospodarczej. Łączny wpływ silnego spadku koniunktury oraz środków stymulacyjnych przyjętych przez władze Zjednoczonego Królestwa doprowadził do istotnego pogorszenia sytuacji budżetowej Zjednoczonego Królestwa prognozowanej na rok 2009/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zjednoczone Królestwo nie podjęło działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 8 lipca 2008 r. w terminie wskazanym w tym zaleceniu.

Artykuł  2

Niniejsze decyzja skierowana jest do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 27 kwietnia 2009 r.

W imieniu Rady
A. VONDRA
Przewodniczący

______

(1)http://eur-ex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:12006E/PRO/25:PL:HTML

(2) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6.

(3) Dz.U. L 238 z 5.9.2008, s. 5.

(4)http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/publication 12926_en.pdf

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.132.11

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/409/WE stwierdzająca zgodnie z art. 104 ust. 8 Traktatu, czy Zjednoczone Królestwo podjęło skuteczne działania w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 8 lipca 2008 r. na mocy art. 104 ust. 7
Data aktu: 27/04/2009
Data ogłoszenia: 29/05/2009