uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi(1), w szczególności jego art. 4 ust. 4, art. 5 ust. 4 i art. 32 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 ustanawia przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi. Rozporządzenie to dzieli produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego na surowce kategorii 1, 2 i 3 w zależności od zagrożenia stwarzanego przez te produkty.
(2) Zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego nienależące do surowców kategorii 1 lub 3 są określone jako surowce kategorii 2, niezależnie od dalszych ustaleń dotyczących zagrożenia stwarzanego przez te produkty. Wykorzystanie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego do celów paszowych jest dozwolone w zależności od sklasyfikowania surowca w kategorii 1, 2 lub 3. Niektóre surowce z kategorii 3 mogą być wykorzystane do celów paszowych, natomiast surowce z kategorii 2 są zasadniczo wyłączone z wykorzystania do tego celu.
(3) Jednakże niektóre produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego, które mogą zostać uznane za stwarzające niewielkie zagrożenie, nie są objęte definicją surowców kategorii 3 w rozporządzeniu (WE) nr 1774/2002. Automatyczne sklasyfikowanie takich surowców w kategorii 2 jest nieadekwatne do zagrożenia stwarzanego przez te produkty.
(4) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 878/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustalające środki przejściowe zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002 dla niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego sklasyfikowanych jako surowce kategorii 1 i 2 i przeznaczone do celów technicznych(2) zostało przyjęte w celu zezwolenia na dalsze wprowadzanie do obrotu, a także prowadzenie wywozu, przywozu i tranzytu niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego określonych jako surowce kategorii 1 i 2, przeznaczonych wyłącznie do celów technicznych.
(5) Sprawozdanie dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego(3), przyjęte przez Komisję dnia 21 października 2005 r. i przedstawione Radzie dnia 24 października 2005 r., odzwierciedla trudności związane z klasyfikacją niektórych surowców w kategorii 2 i przewiduje wprowadzenie szeregu zmian do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 w trakcie przeprowadzania przeglądu tego aktu prawnego, który zgodnie z planem rozpocznie się z końcem 2006 r.
(6) Do czasu wprowadzenia tych zmian należy umożliwić wykorzystywanie niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego stwarzających niewielkie zagrożenie, obecnie sklasyfikowanych w ramach surowców kategorii 2, do niektórych celów paszowych oraz do celów technicznych. Dlatego też należy rozszerzyć zakres rozporządzenia (WE) nr 878/2004 w celu umożliwienia wykorzystywania niektórych surowców z kategorii 2 stwarzających niewielkie zagrożenie do wyrobu produktów technicznych oraz do niektórych pasz.
(7) W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 878/2004 powinno zostać odpowiednio zmienione.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 18 grudnia 2006 r.
| W imieniu Komisji | |
| Markos KYPRIANOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 273 z 10.10.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 208/2006 (Dz.U. L 36 z 8.2.2006, str. 25).
(2) Dz.U. L 162 z 30.4.2004, str. 62.
(3) COM(2005) 521 wersja ostateczna.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.360.133 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1877/2006 zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 878/2004 ustalające środki przejściowe zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002 dla niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego sklasyfikowanych jako surowce kategorii 1 i 2 i przeznaczone do celów technicznych |
| Data aktu: | 18/12/2006 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2006 |
| Data wejścia w życie: | 22/12/2006 |