Decyzja nr 1/2006 Wspólnego Komitetu WE-EFTA w sprawie uproszczenia formalności w wymianie towarowej z dnia 25 października 2006 zmieniająca Konwencję w sprawie uproszczenia formalności w wymianie towarowej

DECYZJA NR 1/2006 WSPÓLNEGO KOMITETU WE-EFTA W SPRAWIE UPROSZCZENIA FORMALNOŚCI W WYMIANIE TOWAROWEJ
z dnia 25 października 2006
zmieniająca Konwencję w sprawie uproszczenia formalności w wymianie towarowej

(2006/919/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 15 grudnia 2006 r.)

WSPÓLNY KOMITET,

uwzględniając Konwencję z dnia 20 maja 1987 r. w sprawie uproszczenia formalności w wymianie towarowej(1), zwaną dalej "Konwencją", w szczególności jej art. 11 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wspólnota zrewidowała przepisy dotyczące korzystania z jednolitego dokumentu administracyjnego (SAD) w celu ograniczenia ilości danych wymaganych od podmiotów gospodarczych oraz w celu kodyfikacji części tych danych. Zmiany te nie wpływają zasadniczo na istotę Konwencji. Niewielkie zmiany powinny jednak zostać wprowadzone w celu utrzymania spójności rozwiązań prawnych, dotyczących korzystania z dokumentu SAD w Europie.

(2) Wskazane wydaje się również ponowne opublikowanie formularzy SAD, które zostały zmienione od czasu ich wprowadzenia.

(3) Załączniki I i II do Konwencji powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

1. Załącznik I do Konwencji zmienia się zgodnie z załącznikiem A.

2. Załącznik II do Konwencji zmienia się zgodnie z załącznikiem B.

Artykuł  2

1. Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

2. Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2007.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 października 2006.

W imieniu Wspólnego Komitetu
Mirosław F. ZIELIŃSKI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 134 z 22.5.1987, str. 2. Konwencja ostatnio zmieniona decyzją nr 2/95 Wspólnego Komitetu (Dz.U. L 117 z 14.5.1996, str. 18).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  A

Dodatki 1 - 4 do załącznika I zmienia się następująco:
..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

1) Wzory dokumentów SAD w dodatku 1 zastępuje się następującymi wzorami:

grafika

2) Wzory dokumentów SAD w dodatku 2 zastępuje się następującymi wzorami:

grafika

3) Wzory dokumentów SAD w dodatku 3 zastępuje się następującymi wzorami:

grafika

4) Wzory dokumentów SAD w dodatku 4 zastępuje się następującymi wzorami:

grafika

ZAŁĄCZNIK  B

Dodatek 3 do załącznika II zmienia się w następujący sposób:

1. W tytule 1:

a) Sekcja B akapit drugi tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"- formalności wywozowe: pola 1 (pierwsza i druga część), 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 15a, 15b, 16, 17, 17a, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34a, 34b, 35, 37, 38, 39, 40, 41, 44, 46, 47, 48, 49, 50 i 54."

b) Sekcja B akapit drugi tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"- formalności procedury tranzytowej: pola 1 (trzecia część), 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 15, 15a, 17, 17a, 18, 19, 21, 25, 26, 27, 30, 31, 32, 33 (pierwsza część), 35, 38, 40, 44, 50, 51, 52, 53, 55 i 56,"

2. W tytule II sekcja I:

a) objaśnienie do pola 2 otrzymuje brzmienie:

"Pole 2: Eksporter

Wypełnienie tego pola pozostawia się uznaniu Umawiających się Stron. Należy podać pełne nazwisko i imię osoby lub nazwę firmy oraz ich pełny adres. Umawiające się Strony mogą uzupełnić objaśnienie wymaganiem podania numeru identyfikacyjnego przydzielonego przez właściwe organy do celów podatkowych, statystycznych lub innych.

W przypadku przesyłek zbiorczych Umawiające się Strony mogą postanowić, aby w polu tym wpisywane było słowo 'różne' i do zgłoszenia dołączana była lista eksporterów.

W przypadku procedury tranzytowej wypełnienie pola pozostawia się uznaniu Umawiających się Stron."

b) objaśnienie do pola 14 otrzymuje brzmienie:

"Pole 14: Zgłaszający/przedstawiciel eksportera

Wypełnienie pola pozostawia się uznaniu Umawiających się Stron. Należy podać pełne nazwisko i imię osoby lub nazwę firmy oraz ich pełny adres zgodnie z obowiązującymi przepisami. W przypadku gdy zgłaszający jest jednocześnie eksporterem, należy wpisać 'eksporter'. Umawiające się Strony mogą uzupełnić objaśnienie wymaganiem podania numeru identyfikacyjnego przydzielonego przez właściwe organy do celów podatkowych, statystycznych lub innych."

c) objaśnienie do pola 15 otrzymuje brzmienie:

"Pole 15: Kraj wywozu

Wypełnienie pola pozostawia się uznaniu Umawiających się Stron w przypadku formalności wywozowych.

Wypełnienie jest obowiązkowe przy korzystaniu z procedury tranzytowej.

Należy podać nazwę kraju, z którego towary są wywożone.

W polu 15a należy podać kod danego kraju.

Wypełnienie pola 15b pozostawia się uznaniu Umawiających się Stron (podanie regionu, z którego towary są wywożone).

Pola 15b nie należy wypełniać w przypadku procedury tranzytowej."

d) objaśnienie do pola 17 otrzymuje brzmienie:

"Pole 17: Kraj przeznaczenia

Należy podać nazwę danego kraju. W polu 17a należy podać kod tego kraju. Pola 17b nie należy wypełniać na tym etapie wymiany handlowej.

Pola 17b nie należy wypełniać w przypadku procedury tranzytowej."

e) objaśnienie do pola 25 otrzymuje brzmienie:

"Pole 25: Rodzaj transportu na granicy

Należy podać, stosując kody określone w załączniku III, rodzaj transportu, co do którego przypuszcza się, że będzie on stanowił aktywny środek transportu, którym towary opuszczą terytorium Umawiającej się Strony dokonującej wywozu.

Wypełnienie pola pozostawia się uznaniu Umawiających się Stron w przypadku procedury tranzytowej."

f) objaśnienie do pola 29 otrzymuje brzmienie:

"Pole 29: Urząd celny wywozu

Wypełnienie pola pozostawia się uznaniu Umawiających się Stron (należy podać nazwę urzędu celnego, przez który, zgodnie z przewidywaniem, towary powinny opuścić terytorium właściwej Umawiającej się Strony)."

g) objaśnienie do pola 50 otrzymuje brzmienie:

"Pole 50: Główny zobowiązany i upoważniony przedstawiciel, miejsce i data, podpis

Należy podać pełne nazwisko i imię lub nazwę firmy oraz pełny adres głównego zobowiązanego wraz z ewentualnym numerem identyfikacyjnym przydzielonym przez właściwe organy. We właściwym przypadku należy podać pełne imię i nazwisko lub nazwę firmy upoważnionego przedstawiciela podpisującego się w imieniu głównego zobowiązanego.

Z zastrzeżeniem przepisów szczególnych, które mają zostać przyjęte w zakresie stosowania systemów informatycznych, egzemplarz pozostający w urzędzie celnym wyjścia musi być podpisany odręcznie przez uczestnika procedury. Jeżeli uczestnik procedury jest osobą prawną, podpisujący musi podać obok podpisu swoje pełne nazwisko i imię ze wskazaniem w jakim charakterze składa podpis.

W przypadku operacji wywozowych zgłaszający lub jego przedstawiciel może podać nazwisko i imię oraz adres osoby posiadającej siedzibę w obrębie działania danego urzędu celnego wyjścia, której można przekazać kopię nr 3 zgłoszenia zatwierdzonego przez wyżej wspomniany urząd."

h) objaśnienie do pola 51 otrzymuje brzmienie:

"Pole 51: Przewidywane urzędy tranzytowe (i kraje)

Należy podać przewidywany urząd wwozu na terytorium każdej z Umawiających się Stron, przez które odbywa się przewóz towarów lub, jeżeli operacja wiąże się tranzytem przez terytorium kraju innego niż kraj Umawiających się Stron, urząd celny wyjścia, przez który środek transportu opuści terytorium kraju. Przypomina się, że urzędy takie znajdują się w wykazie urzędów celnych właściwych w sprawach stosowania procedury tranzytowej. Należy podać kod danego kraju."

3. W Tytule II sekcja III

a) objaśnienie do pola 8 otrzymuje brzmienie:

"Pole 8: Odbiorca

Wypełnienie pola pozostawia się uznaniu Umawiających się Stron. Należy podać pełne nazwisko i imię osoby lub nazwę firmy oraz ich pełny adres. W przypadku przesyłek zbiorczych Umawiające się Strony mogą postanowić, aby w polu tym wpisywane było słowo 'różni' i do zgłoszenia dołączana była lista odbiorców. Umawiające się Strony mogą uzupełnić objaśnienie wymaganiem podania numeru identyfikacyjnego przydzielonego przez właściwe organy do celów podatkowych, statystycznych lub innych."

b) objaśnienie do pola 14 otrzymuje brzmienie:

"Pole 14: Zgłaszający/przedstawiciel odbiorcy

Wypełnienie pola pozostawia się uznaniu Umawiających się Stron. Należy podać nazwisko i imię osoby lub nazwę firmy oraz pełny adres zgodnie z obowiązującymi przepisami. Jeżeli zgłaszający jest jednocześnie odbiorcą, należy wpisać 'odbiorca'.

Umawiające się Strony mogą uzupełnić objaśnienie wymaganiem podania numeru identyfikacyjnego przydzielonego przez właściwe organy do celów podatkowych, statystycznych lub innych."

c) objaśnienie do pola 25 otrzymuje brzmienie:

"Pole 25: Rodzaj transportu na granicy

Należy podać, stosując kody określone w załączniku III, rodzaj transportu odpowiadający aktywnemu środkowi transportu, którym towary zostały wwiezione na terytorium przeznaczenia Umawiającej się Strony dokonującej odbioru."

d) objaśnienie do pola 29 otrzymuje brzmienie:

"Pole 29: Urząd celny wwozu

Wypełnienie pola pozostawia się uznaniu Umawiających się Stron (należy podać nazwę urzędu celnego, przez który towary zostały wwiezione na terytorium właściwej Umawiającej się Strony)."

e) objaśnienie do pola 34 otrzymuje brzmienie:

"Pole 34: Kod kraju pochodzenia

Wypełnienie pola pozostawia się uznaniu Umawiających się Stron (w polu 34a należy podać ewentualny kod kraju pochodzenia wspomniany w polu 16). Jeżeli w polu 16 wpisano słowo 'różne', należy podać kod odpowiedniego kraju pochodzenia dla właściwej pozycji towarowej (nie należy wypełniać pola 34b)."

f) objaśnienie do pola 42 otrzymuje brzmienie:

"Pole 42: Wartość pozycji

Wypełnienie pola pozostawia się uznaniu Umawiających się Stron (należy podać kwotę zawartą w cenie podanej w polu 22 przypadającą na daną pozycję towarową)."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.357.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja nr 1/2006 Wspólnego Komitetu WE-EFTA w sprawie uproszczenia formalności w wymianie towarowej z dnia 25 października 2006 zmieniająca Konwencję w sprawie uproszczenia formalności w wymianie towarowej
Data aktu: 25/10/2006
Data ogłoszenia: 15/12/2006
Data wejścia w życie: 01/01/2007, 25/10/2006