Decyzja 2006/804/WE w sprawie harmonizacji widma radiowego dla urządzeń do identyfikacji radiowej (RFID) pracujących w zakresie częstotliwości UHF

DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 listopada 2006 r.
w sprawie harmonizacji widma radiowego dla urządzeń do identyfikacji radiowej (RFID) pracujących w zakresie częstotliwości UHF *

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 5599)

(2006/804/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 listopada 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 676/2002/WE z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki widma radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(1), w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Technologia identyfikacji radiowej (RFID) jest stosowana w szczególnej grupie urządzeń bliskiego zasięgu i oferuje Europie potencjalnie znaczące korzyści gospodarcze i społeczne. Możliwe są różne zastosowania RFID, takie jak: automatyczna identyfikacja produktu, śledzenie towaru, systemy zabezpieczeń i systemy alarmowe, gospodarowanie odpadami, czujniki zbliżeniowe, systemy antywłamaniowe, systemy lokalizacji, przesyłanie danych do urządzeń przenośnych i bezprzewodowe systemy sterowania. Rozwój urządzeń działających w oparciu o identyfikację radiową w zakresie częstotliwości UHF na terenie WE przyczyni się do rozwoju społeczeństwa informacyjnego i do wspierania innowacji.

(2) Aby umożliwić identyfikację produktów z wykorzystaniem rozwiązań RFID w zakresie częstotliwości UHF lub funkcjonowanie usług związanych z RFID w całej Europie, niezbędna jest harmonizacja warunków i pewność prawna w odniesieniu do dostępności widma radiowego dla urządzeń RFID działających w zakresie częstotliwości UHF. Poprzez szerzenie efektów skali i rozwój obrotu transgranicznego dobrze funkcjonujący rynek wewnętrzny przyczyni się do pomyślnego i szybkiego upowszechnienia rozwiązań RFID.

(3) Zakres stosowania niniejszej decyzji jest ograniczony do systemów RFID, w których umieszczone na produktach urządzenia identyfikacyjne nie posiadają niezależnego źródła energii na potrzeby transmisji radiowej i nadają wyłącznie poprzez ponowne wykorzystanie energii wypromieniowanej przez urządzenia do odczytu. W związku z powyższym możliwość powodowania przez nie zakłóceń dla innych użytkowników widma jest zasadniczo ograniczona. Dlatego urządzenia takie mogą współużytkować częstotliwości z innymi usługami radiokomunikacyjnymi, które wymagają lub nie wymagają posiadania pozwolenia, nie powodując przy tym szkodliwych zakłóceń, i mogą funkcjonować wspólnie z innymi urządzeniami bliskiego zasięgu. W związku z tym ich używanie nie powinno podlegać obowiązkowi posiadania indywidualnego pozwolenia w rozumieniu dyrektywy o zezwoleniach 2002/20/WE(2). Ponadto usługi radiokomunikacyjne określone w Regulaminie Radiokomunikacyjnym Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego mają pierwszeństwo przed takimi urządzeniami RFID i nie istnieje w odniesieniu do nich wymóg zagwarantowania ochrony urządzeń RFID przed zakłóceniami, natomiast systemy RFID nie mogą powodować zakłóceń w funkcjonowaniu tych usług radiokomunikacyjnych. Ponieważ użytkownikom urządzeń RFID nie można w związku z tym zapewnić żadnej ochrony przed zakłóceniami, obowiązek ochrony takich urządzeń przed szkodliwymi zakłóceniami ze strony usług radiokomunikacyjnych oraz ze strony innych urządzeń bliskiego zasięgu pracujących zgodnie z obowiązującymi regulacjami wspólnotowymi lub krajowymi spoczywa na producentach urządzeń RFID. Na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1999/5/WE z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności (dyrektywa RTTE)(3) producenci powinni zagwarantować, aby urządzenia RFID efektywnie wykorzystywały widmo częstotliwości radiowych w sposób nie powodujący szkodliwych zakłóceń w funkcjonowaniu innych urządzeń bliskiego zasięgu.

(4) W dniu 11 marca 2004 r., na mocy art. 4 ust. 2 decyzji o spektrum radiowym, Komisja udzieliła mandatu(4) Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT), upoważniając ją do harmonizacji wykorzystania częstotliwości przez urządzenia bliskiego zasięgu, w tym urządzenia RFID. W ramach mandatu, CEPT w swoim sprawozdaniu(5) z dnia 15 listopada 2004 r. sporządziła wykaz istniejących we Wspólnocie Europejskiej dobrowolnych środków harmonizacji dotyczących urządzeń bliskiego zasięgu oraz stwierdziła, że od państw członkowskich należy wymagać bardziej wiążącego zobowiązania w celu zapewnienia stabilności prawnej w zakresie harmonizacji częstotliwości uzyskanej przez CEPT, w szczególności w odniesieniu do wykorzystania zakresu częstotliwości UHF na potrzeby RFID.

(5) Zakresy częstotliwości do wykorzystania przez RFID, których harmonizację zaproponował CEPT, podlegają zharmonizowanej normie EN 302.208 przyjętej zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1999/5/WE. Norma ta opisuje technikę niekolidowania zwaną techniką "listen-before-talk", zapewniającą odpowiedni poziom osłabiania zakłóceń w pracy innych użytkowników zakresu. Stosowanie tej normy bądź innych właściwych norm zharmonizowanych pozwala domniemywać zgodność z zasadniczymi wymaganiami dyrektywy RTTE.

(6) Harmonizacja na mocy niniejszej decyzji nie wyklucza możliwości stosowania przez poszczególne państwa członkowskie w uzasadnionych przypadkach okresów przejściowych lub porozumień w sprawie współużytkowania częstotliwości radiowych na mocy art. 4 ust. 5 decyzji o spektrum radiowym.

(7) Wykorzystanie widma podlega przepisom Wspólnoty w dziedzinie ochrony zdrowia publicznego, w szczególności przepisom dyrektywy 2004/40/WE(6) i zalecenia 1999/519/WE(7). Dla zapewnienia ochrony zdrowia, urządzenia radiowe muszą spełniać zasadnicze wymagania w zakresie zgodności takich urządzeń z dyrektywą RTTE.

(8) W związku z szybkim postępem techniki będą pojawiać się nowe urządzenia RFID i inne podobne urządzenia pracujące w zakresie częstotliwości UHF, które będą wymagać aktualizacji warunków harmonizacji widma, z uwzględnieniem korzyści gospodarczych oraz wymagań przemysłu i użytkowników. Dlatego w celu uwzględnienia zmian na rynku i postępu techniki konieczna będzie regularna aktualizacja niniejszej decyzji. Jeżeli przegląd ujawni konieczność dostosowania decyzji, zmiany zostaną zatwierdzone po przeprowadzeniu procedur dotyczących przyjęcia środków wykonawczych, określonych w decyzji o spektrum radiowym. Aktualizacje mogą przewidywać okresy przejściowe w celu uwzględnienia wcześniejszych rozwiązań.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Celem niniejszej decyzji jest harmonizacja warunków dostępności i efektywnego wykorzystania widma radiowego przez urządzenia RFID pracujące w zakresie częstotliwości UHF.

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji:

1) "urządzenia RFID" oznaczają urządzenia służące między innymi do śledzenia i identyfikacji artykułów przy użyciu systemu radiowego składającego się z urządzeń biernych (identyfikatorów) zamontowanych na artykułach oraz z urządzeń nadawczo-odbiorczych (czytników), które aktywują identyfikatory i odbierają z nich dane zwrotne;

2) "niepowodowanie zakłóceń i brak ochrony przed zakłóceniami" oznacza niepowodowanie żadnych szkodliwych zakłóceń w odniesieniu do wszelkich usług radiokomunikacyjnych oraz brak możliwości ubiegania się o ochronę tych urządzeń przed szkodliwymi zakłóceniami wytwarzanymi przez usługi radiokomunikacyjne.

Artykuł  3
1.
W terminie sześciu miesięcy od wejścia w życie niniejszej decyzji państwa członkowskie określą i udostępnią na zasadach braku wyłączności na korzystanie z częstotliwości, niepowodowania zakłóceń oraz braku ochrony przed zakłóceniami, zakresy częstotliwości na potrzeby urządzeń RFID, z uwzględnieniem warunków szczególnych określonych w załączniku do niniejszej decyzji.
2.
Bez uszczerbku dla ust. 1, państwa członkowskie mogą na mocy art. 4 ust. 5 decyzji o spektrum radiowym wystąpić z wnioskiem o okresy przejściowe i/lub porozumienia dotyczące współużytkowania widma radiowego.
3.
Niniejsza decyzja dopuszcza prawo państw członkowskich do umożliwienia wykorzystania zakresów częstotliwości na warunkach mniej restrykcyjnych niż warunki określone w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  4

Państwa członkowskie kontrolują wykorzystanie przedmiotowych zakresów częstotliwości i przedstawiają Komisji sprawozdania zawierające ich wnioski dla umożliwienia regularnego i terminowego przeglądu decyzji.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 listopada 2006 r.

W imieniu Komisji
Viviane REDING
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 21.

(3) Dz.U. L 91 z 7.4.1999, str. 10.

(4) Mandat udzielony CEPT upoważniający do analizy dalszej harmonizacji zakresów częstotliwości wykorzystywanych dla urządzeń bliskiego zasięgu.

(5) Sprawozdanie końcowe Komitetu Komunikacji Elektronicznej (ECC) w ramach mandatu udzielonego CEPT przez WE i dotyczącego harmonizacji widma radiowego dla urządzeń do identyfikacji radiowej.

(6) Dz.U. L 159 z 30.4.2004, str. 1.

(7) Dz.U. L 199 z 30.7.1999, str. 59.

ZAŁĄCZNIK 

Zakres częstotliwości UHF Warunki szczególne
Maksymalna moc/natężenie pola Odstęp międzykanałowy
Podzakres A: 865-865,6 MHz 100 mW e.r.p. 200 kHz
Podzakres B: 865,6-867,6 MHz 2 W e.r.p. 200 kHz
Podzakres C: 867,6-868 MHz 500 mW e.r.p. 200 kHz
Częstotliwości środkowe kanału wynoszą 864,9 MHz + (0,2 MHz × numer kanału).

Dostępne numery kanału dla każdego podzakresu wynoszą:

Podzakres A: numery kanałów od 1 do 3;

Podzakres B: numery kanałów od 4 do 13;

Podzakres C: numery kanałów 14 i 15;

Uwaga: Zezwala się, by to samo urządzenie korzystało z kilku podzakresów.

* Z dniem notyfikacji decyzji nr 2007/346/WE z dnia 16 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.130.43) od stosowania nin. decyzji wprowadzono odstępstwo w stosunku do Francji zgodnie z art. 1 przywoływanej decyzji. Odstępstwo wygasa z dniem 31 grudnia 2010 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.329.64

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/804/WE w sprawie harmonizacji widma radiowego dla urządzeń do identyfikacji radiowej (RFID) pracujących w zakresie częstotliwości UHF
Data aktu: 23/11/2006
Data ogłoszenia: 25/11/2006
Data wejścia w życie: 25/11/2006