Rozporządzenie 1580/2006 zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1043/2005 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 3448/93 w odniesieniu do systemu przyznawania refundacji wywozowych dla niektórych produktów rolnych wywożonych w postaci towarów nieobjętych załącznikiem I do Traktatu oraz kryteriów dla ustalania wysokości kwot takich refundacji

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1580/2006
z dnia 20 października 2006 r.
zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1043/2005 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 3448/93 w odniesieniu do systemu przyznawania refundacji wywozowych dla niektórych produktów rolnych wywożonych w postaci towarów nieobjętych załącznikiem I do Traktatu oraz kryteriów dla ustalania wysokości kwot takich refundacji

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3448/93 z dnia 6 grudnia 1993 r. ustanawiające zasady handlu mające zastosowanie do niektórych towarów pochodzących z przetwórstwa produktów rolnych(1), w szczególności jego art. 8 ust. 3 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1043/2005(2) i w połączeniu z jego art. 1 ust. 1 akapit drugi, rozporządzenie Komisji (WE) nr 800/1999 z dnia 15 kwietnia 1999 r. ustanawiające wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych(3) stosuje się w odniesieniu do wywozu produktów w postaci towarów nieobjętych załącznikiem I do Traktatu.

(2) Zgodnie z art. 3 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 800/1999 uprawnienie do refundacji wywozowej nabywa się po przywozie do danego państwa trzeciego, gdy dla tego państwa trzeciego stosuje się refundację zróżnicowaną.

(3) Artykuły 14, 15 i 16 rozporządzenia (WE) nr 800/1999 ustanawiają warunki wypłaty refundacji zróżnicowanej, w szczególności dokumenty, które należy przedstawić jako dowód przybycia towaru do miejsca przeznaczenia.

(4) Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 800/1999 państwo członkowskie może w pewnych okolicznościach zwolnić eksporterów z obowiązku przedstawienia innych dowodów niż dokument przewozowy, wymaganych na mocy art. 16 tego rozporządzenia.

(5) Liczba szczególnych wniosków, w odniesieniu do których udziela się refundacji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1043/2005, jest wysoka. Większość towarów, do których odnoszą się wymienione wnioski, jest produkowana w jasno określonych warunkach technicznych, odznacza się stałymi cechami charakterystycznymi i jakością, podlega regularnym mechanizmom wywozowym i posiada wzory produkcji, które zostały zarejestrowane i zatwierdzone przez właściwe organy.

(6) W świetle wymienionych szczególnych okoliczności i w celu uproszczenia pracy administracyjnej związanej z przyznawaniem refundacji wywozowych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1043/2005 należy przyjąć szczególne przepisy dające państwom członkowskim większą elastyczność niż przepisy ustanowione w art. 17 rozporządzenia (WE) nr 800/1999, w tym zakresie, w jakim odnoszą się one do wartości maksymalnych, poniżej których państwa członkowskie mogą zwolnić przedsiębiorców z obowiązku przedstawienia dowodu wymaganego na mocy art. 16 tego ostatniego rozporządzenia.

(7) Jest zatem właściwe, aby w przypadku gdy towary są pakowane z przeznaczeniem do sprzedaży detalicznej konsumentom lub w przypadku gdy towary podlegają ustalonym regularnym mechanizmom wywozowym obejmującym wywozy towarów o tym samym kodzie CN, realizowane przez tego samego eksportera do tego samego odbiorcy, państwa członkowskie mogły według uznania korzystać z zasady elastyczności i zwolnić eksporterów z obowiązku dostarczenia dowodu wymaganego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 800/1999, pod warunkiem że wymagają od eksporterów, aby dostarczyli takiego dowodu w czasie kontroli wyrywkowej.

(8) Należy zapewnić, z jednej strony, możliwość ustalenia przez państwa członkowskie, że powyższe zwolnienia będą ograniczone do działań, dla których są przeznaczone, a z drugiej strony, zapewnić poszczególnym eksporterom przed wywozem towarów odpowiednie informacje dotyczące towarów i działań, dla których dane państwo członkowskie jest gotowe pozwolić im na skorzystanie z tych bardziej elastycznych uzgodnień. Należy zatem stworzyć procedurę zezwolenia, administrowaną przez państwa członkowskie, w ramach której będą one mogły kontrolować towary i działania, dla których są gotowe pozwolić na te bardziej elastyczne uzgodnienia.

(9) Należy zapewnić uznawanie zwolnień udzielonych na mocy takich przepisów jako czynników ryzyka, które mają być uwzględnione dla celów art. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 4045/89(4), które odnosi się do kontroli przez państwa członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej. Ponadto, jeżeli państwa członkowskie wymagają pewnej dokumentacji na podstawie czynników ryzyka, jest również właściwe, aby stosowały zasady ustanowione w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 3122/94 z dnia 20 grudnia 1994 r. ustanawiającym kryteria analiz ryzyka w odniesieniu do produktów rolnych otrzymujących refundacje(5).

(10) Nie naruszając przepisów w sprawie zwolnień określonych w niniejszym rozporządzeniu, dowody wymagane na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 800/1999 powinny być w niektórych przypadkach obowiązkowe. Ze względu na to, że poddanie wypłat refundacji wymienionym wymogom wiąże się ze znaczną zmianą w procedurach administracyjnych zarówno organów krajowych, jak i eksporterów, pociąga to za sobą konsekwencje administracyjne i stanowi znaczące obciążenie finansowe. Uzyskanie dowodu, o którym mowa w art. 16 rozporządzenia (WE) nr 800/1999, może wiązać się z poważnymi trudnościami administracyjnymi w niektórych krajach. Aby zmniejszyć niektóre z administracyjnych i finansowych ograniczeń nakładanych na eksporterów oraz aby umożliwić organom i eksporterom stworzenie nowych ustaleń dotyczących towarów, o których mowa, a także wprowadzić procedury potrzebne dla zapewnienia sprawnego dokonywania koniecznych formalności, należy przewidzieć okres przejściowy, w którym przedstawianie dowodu dokonania formalności przywozowych zostaje ułatwione.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1043/2005.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zagadnień Horyzontalnych dotyczących Handlu Przetworzonymi Produktami Rolnymi niewymienionymi w załączniku I,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W art. 54 rozporządzenia (WE) nr 1043/2005 dodaje się ust. 3-6 w następującym brzmieniu:

"3. Dla towarów wymienionych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia i w drodze odstępstwa od art. 17 rozporządzenia (WE) nr 800/1999, kwota ustanowiona w lit. b) ustępu pierwszego tego artykułu stosuje się niezależnie od kraju lub terytorium przeznaczenia, do którego towary są wywożone:

a) w przypadku towarów, które są pakowane z przeznaczeniem do sprzedaży detalicznej konsumentom w bezpośrednich opakowaniach, których zawartość netto nie przekracza 2,5 kg lub w pojemnikach zawierających nie więcej niż 2 litry, opatrzonych etykietowaniem w rozumieniu art. 1 ust. 3 lit. a) dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(*) wymieniającym importera w kraju przeznaczenia, lub którego tekst jest w języku urzędowym kraju przeznaczenia lub w języku łatwo zrozumiałym w tym kraju;

b) w przypadkach, w których konkretny eksporter w okresie 2 lat poprzedzających datę złożenia wniosku o zezwolenie, o którym mowa w ust. 4, przynajmniej 12 razy wywoził towary o zawartości nie więcej niż 90 % masy dowolnego poszczególnego produktu podstawowego, względem którego refundacja podlega wypłacie, posiadające ten sam 8-cyfrowy kod CN i tego samego odbiorcę lub odbiorców.

4. W przypadkach przewidzianych w ust. 3 państwo członkowskie może, na wniosek, udzielić formalnego zezwolenia zwalniającego danego eksportera z obowiązku dostarczania dokumentów wymaganych na mocy art. 16 rozporządzenia nr 800/1999, innych niż dokument przewozowy.

Zezwolenie, o którym mowa w akapicie pierwszym, jest ważne, o ile nie zostanie cofnięte, przez okres nie dłuższy niż dwa lata i jest odnawialne. Państwa członkowskie mogą cofnąć zezwolenie, według własnego uznania, i w szczególności wycofują je bezzwłocznie, kiedy mają rozsądne podstawy, aby podejrzewać, że eksporter nie przestrzegał warunków konkretnego zezwolenia.

Zwolnienia udzielone zgodnie z akapitem pierwszym należy uznawać za czynniki ryzyka, które mają być uwzględnione dla celów art. 2 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89.

Eksporterzy korzystający ze zwolnienia podają numer zezwolenia na jednolitym dokumencie administracyjnym i na szczególnym wniosku o wypłatę, o których mowa w art. 32 tego rozporządzenia.

5. Nie naruszając ust. 4, w przypadkach przewidzianych w ust. 3 lit. b) państwa członkowskie mogą zwolnić danego eksportera z obowiązku dostarczenia dokumentów przewozowych dla wszystkich wywozów objętych zezwoleniem, jeżeli od danego eksportera wymaga się, aby dostarczył dokumenty przewozowe, w liczbie nie mniejszej niż 10 % liczby zgłoszeń wywozowych lub jeden rocznie, w zależności od tego, która z tych liczb jest większa, które zostaną wybrane przez państwa członkowskie przy zastosowaniu kryteriów ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 3122/94.

6. W przypadku towarów wymienionych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia, jeżeli zgłoszenie wywozowe zostało przyjęte nie później niż dnia 30 września 2007 r. i względem którego eksporter nie jest w stanie dostarczyć dowodu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 800/1999, towary uznaje się za przywiezione do kraju trzeciego na podstawie przedstawienia kopii dokumentu przewozowego oraz jednego z dokumentów wymienionych w art. 16 ust. 2 rozporządzenia nr 800/1999 lub dokumentu bankowego, wydanego przez zatwierdzonych pośredników mających siedzibę we Wspólnocie, które zaświadczają, że zapłata za dany wywóz została dokonana na konto eksportera otwarte u tego pośrednika, lub dowodu zapłaty.

Do celów stosowania art. 20 rozporządzenia (WE) nr 800/1999 państwa członkowskie biorą pod uwagę przepisy zawarte w akapicie pierwszym.

______

(*) Dz.U. L 109 z 6.5.2000, str. 29.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 października 2006 r.

W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 318 z 20.12.1993, str. 18. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2580/2000 (Dz.U. L 298 z 25.11.2000, str. 5).

(2) Dz.U. L 172 z 5.7.2005, str. 24. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 544/2006 (Dz.U. L 94 z 1.4.2006, str. 24).

(3) Dz.U. L 102 z 17.4.1999, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 671/2004 (Dz.U. L 105 z 14.4.2004, str. 5).

(4) Dz.U. L 388 z 30.12.1989, str. 18. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2154/2002 (Dz.U. L 328 z 5.12.2002, str. 4).

(5) Dz.U. L 330 z 21.12.1994, str. 31. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2655/1999 (Dz.U. L 325 z 17.12.1999, str. 12).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.291.8

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1580/2006 zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1043/2005 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 3448/93 w odniesieniu do systemu przyznawania refundacji wywozowych dla niektórych produktów rolnych wywożonych w postaci towarów nieobjętych załącznikiem I do Traktatu oraz kryteriów dla ustalania wysokości kwot takich refundacji
Data aktu: 20/10/2006
Data ogłoszenia: 21/10/2006
Data wejścia w życie: 24/10/2006