Rozporządzenie 1557/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1952/2005 w odniesieniu do rejestracji umów i przekazywania danych odnoszących się do chmielu

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1557/2006
z dnia 18 października 2006 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1952/2005 w odniesieniu do rejestracji umów i przekazywania danych odnoszących się do chmielu

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1952/2005 z dnia 23 listopada 2005 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków chmielu i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 1696/71, (EWG) nr 1037/72, (EWG) nr 879/73 i (EWG) nr 1981/82(1), w szczególności jego art. 17 tiret czwarte i piąte,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W wyniku przyjęcia rozporządzenia (WE) nr 1952/2005, w trosce o zapewnienie jasności i logicznego porządku, należy uchylić rozporządzenie Komisji (EWG) nr 776/73 z dnia 20 marca 1973 r. w sprawie rejestracji umów i przekazywania danych odnoszących się do chmielu(2) oraz zastąpić je nowym rozporządzeniem.

(2) Artykuł 14 rozporządzenia (WE) nr 1952/2005 przewiduje rejestrację wszystkich umów na dostawę chmielu wyprodukowanego we Wspólnocie, zawartych między producentem lub stowarzyszeniem producentów a nabywcą. Należy zatem ustanowić szczegółowe zasady przedmiotowej rejestracji.

(3) Dostawy realizowane na mocy umów zawieranych z wyprzedzeniem, o których mowa w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1952/2005, mogą nie odpowiadać, w szczególności w odniesieniu do ilości, dokonanym ustaleniom. W celu uzyskania dokładnych danych szczegółowych dotyczących zbytu chmielu konieczna jest zatem również rejestracja tych dostaw.

(4) W celu ułatwienia rejestracji umów zawieranych z wyprzedzeniem należy zapewnić sporządzanie ich na piśmie i zgłaszanie organowi wyznaczonemu przez każde państwo członkowskie.

(5) W przypadku umów niezawieranych z wyprzedzeniem należy, wobec braku innych dokumentów poświadczających, zarejestrować te umowy na podstawie kopii zapłaconych faktur za wykonane dostawy.

(6) Artykuł 15 rozporządzenia (WE) nr 1952/2005 przewiduje, że państwa członkowskie i Komisja przekazują sobie wzajemnie informacje niezbędne do stosowania wspomnianego rozporządzenia. Należy przewidzieć szczegółowe zasady dotyczące wspomnianej wymiany informacji.

(7) Ponieważ w Irlandii nie produkuje się już chmielu, w trosce o zapewnienie jasności i logicznego porządku, należy uchylić rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1375/75 z dnia 29 maja 1975 r. w sprawie przepisów o uznawaniu grup producentów chmielu w Irlandii(3).

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Chmielu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Tylko umowy dotyczące chmielu zebranego na terytorium danego państwa członkowskiego są rejestrowane zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1952/2005.

Artykuł  2

Organ wyznaczony przez państwo członkowskie zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1952/2005 dokonuje rejestracji wszystkich zrealizowanych dostaw, rozróżniając umowy zawarte z wyprzedzeniem, o których mowa w art. 14 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia, i inne umowy.

Artykuł  3

Umowę zawieraną z wyprzedzeniem zawiera się na piśmie. Egzemplarz każdej umowy zawartej z wyprzedzeniem przekazywany jest przez producenta lub uznaną grupę producentów organowi, o którym mowa w art. 2, w terminie jednego miesiąca od dnia zawarcia umowy.

Artykuł  4

Rejestracji umów innych niż umowy zawarte z wyprzedzeniem dokonuje się na podstawie kopii zapłaconej faktury przekazanej przez sprzedającego organowi, o którym mowa w art. 2.

Sprzedający może przekazywać takie kopie w miarę realizacji dostaw lub jednorazowo, jednakże w każdym przypadku nie później niż do dnia 15 marca.

Artykuł  5 1
1.
W odniesieniu do każdego zbioru produkujące państwa członkowskie przekazują Komisji, najpóźniej do dnia 15 kwietnia roku następującego po roku danego zbioru chmielu, następujące informacje ogółem i, z wyłączeniem lit. a) i g) w podziale na dwie grupy odmian chmielu (goryczkową i aromatyczną):

a) liczbę rolników uprawiających chmiel;

b) obszar uprawy oraz nowe nasadzenia w roku danego zbioru (w hektarach);

c) ilość w tonach oraz średnią cenę u producenta chmielu sprzedanego w ramach umów zawartych z wyprzedzeniem;

d) ilość w tonach oraz średnią cenę u producenta chmielu sprzedanego w ramach innych umów lub sprzedanego bez umów;

e) ilość chmielu niesprzedanego, w tonach;

f) produkcję kwasu alfa w tonach oraz średnią zawartość kwasu alfa (w procentach);

g) ilość chmielu objętego umowami zawartymi z wyprzedzeniem w odniesieniu do przyszłych zbiorów, w tonach.

Ceny, o których mowa w lit. c) i d), wyrażane są w EUR za kg, przy użyciu, w razie takiej potrzeby, najbardziej aktualnego kursu wymiany ustalonego przez Europejski Bank Centralny przed 1 stycznia roku następującego po roku danego zbioru.

2.
Powiadomienia, o których mowa w ust. 1, przesyłane są zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 792/2009(4).
3.
Państwa członkowskie podejmują niezbędne środki w celu zagwarantowania, że zainteresowane podmioty gospodarcze, w tym organizacje producentów, dostarczą im wymaganych informacji w odpowiednich terminach.
Artykuł  6

Uchyla się rozporządzenie (EWG) nr 776/73 i rozporządzenie (EWG) nr 1375/75.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 października 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 317 z 3.12.2005, str. 29.

(2) Dz.U. L 74 z 22.3.1973, str. 14. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1516/77 (Dz.U. L 169 z 7.7.1977, str. 12).

(3) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, str. 27.

(4) Dz.U. L 228 z 1.9.2009, s. 3.

ZAŁĄCZNIK 2

(skreślony)

1 Art. 5 zmieniony przez art. 2 pkt 1 rozporządzenia nr 173/2011 z dnia 23 lutego 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.49.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2011 r.
2 Załącznik skreślony przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 173/2011 z dnia 23 lutego 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.49.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2011 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.288.18

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1557/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1952/2005 w odniesieniu do rejestracji umów i przekazywania danych odnoszących się do chmielu
Data aktu: 18/10/2006
Data ogłoszenia: 19/10/2006
Data wejścia w życie: 22/10/2006