Decyzja 2004/292/WE w sprawie wprowadzenia systemu TRACES i zmieniająca decyzję 92/486/EWG

DECYZJA KOMISJI
z dnia 30 marca 2004 r.
w sprawie wprowadzenia systemu TRACES i zmieniająca decyzję 92/486/EWG

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 1282)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/292/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 31 marca 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając decyzję Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 37 i art. 37a,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(2), w szczególności jej art. 20 ust. 3,

uwzględniając decyzję Rady 92/438/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. w sprawie komputeryzacji weterynaryjnych procedur przywozowych (Projekt SHIFT), zmieniającą dyrektywy 90/675/EWG, 91/496/EWG, 91/628/EWG i decyzję 90/424/EWG, oraz uchylającą decyzję 88/192/EWG(3), w szczególności jej art. 12,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 91/398 z dnia 19 lipca 1991 r. w sprawie skomputeryzowanego systemu łączącego władze weterynaryjne (Animo)(4) określa zasady regulujące sieć komunikacyjną łączącą jednostki weterynaryjne wymienione w decyzji 2002/24/WE(5).

(2) Decyzja Komisji 2003/24/WE(6) stanowi, że należy rozwinąć system komputerowy TRACES łączący funkcje systemów Animo i Shift w jedną strukturę.

(3) Decyzja Komisji 92/486/EWG z dnia 25 września 1992 r. ustanawiająca formę współpracy między centrum serwerowym Animo a Państwami Członkowskimi(7) stanowi, że umowy między Państwami Członkowskimi a centrum serwerowym Animo tracą ważność dnia 31 marca 2004 r. Zatem w celu uniknięcia potrzeby odnawiania umów, data ta powinna być datą rozpoczęcia systemu TRACES.

(4) Niektóre Państwa Członkowskie nie mogą używać systemu TRACES z datą określoną przez Komisję, to jest od dnia 1 kwietnia 2004 r., ponieważ nie są jeszcze gotowe na zamianę z Animo na TRACES. Dlatego też należy ustanowić przepisy na okres przejściowy, by umożliwić tym Państwom Członkowskim przejście na system TRACES.

(5) Decyzję 92/486/EWG należy zmienić, tak by umożliwić odnowienie umów między Państwami Członkowskim, które korzystają z okresu przejściowego a centrum serwerowym Animo.

(6) Umowy między centrum serwerowym Animo a punktami kontroli granicznej w Niemczech, Austrii i Włoszech wymienionymi w załączniku II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 282/2004 z 18 lutego 2004 r. wprowadzającego dokument zgłoszenia i kontroli weterynaryjnych dotyczących zwierząt wwożonych do Wspólnoty pochodzących z krajów trzecich(8).

(7) Funkcje nowego systemu powinny być wprowadzane etapami, by umożliwić pierwszej grupie Państw Członkowskich przechodzących na system TRACES dostosowanie się do niego, jednocześnie zapewniając, że tak szybko jak zostanie on wprowadzony poziom informacji będzie taki sam jak w systemie Animo.

(8) Wszystkie informacje zawarte we wspólnych weterynaryjnych dokumentach wjazdu przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 136/2004(9) dla produktów, we wspólnych weterynaryjnych dokumentach wjazdu przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 282/2004 dla zwierząt i w świadectwach dla handlu wewnątrzwspólnotowego zharmonizowanych rozporządzeniem Komisji (WE) nr 599/2004(10) muszą być przekazywane przez system TRACES.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Dla celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a) "Animo": skomputeryzowana sieć łącząca organy weterynaryjne, przewidziana w decyzji 91/398/EWG;

b) "TRACES": zintegrowany skomputeryzowany system weterynaryjny przewidziany w decyzji 2003/24/WE.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie używają systemu TRACES od dnia 1 kwietnia 2004 r. i z tą datą zaprzestają wprowadzania informacji do systemu Animo.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie zapewniają, że od dnia 1 kwietnia 2004 r. do systemu TRACES wprowadzane są następujące dane:

a) część I świadectw odnoszących się do handlu wewnątrzwspólnotowego zwierzętami i produktami pochodzenia zwierzęcego, dla których wymagane jest wcześniejsze powiadomienie;

b) wspólne weterynaryjne dokumenty wjazdu dla zwierząt wwożonych do jednego Państwa Członkowskiego, a przeznaczonych do innego Państwa Członkowskiego; i

c) wspólne weterynaryjne dokumenty wjazdu dla produktów w tranzycie we Wspólnocie i dla produktów przyjętych na mocy procedury, o której mowa w art. 8, 12 ust. 4 i 13 dyrektywy 97/78/WE.

2. 1
Państwa Członkowskie zapewniają, że od dnia 31 grudnia 2004 r. do systemu TRACES włączone są następujące elementy:

a) część I i II świadectw weterynaryjnych odnoszące się do handlu oraz część III w trakcie przeprowadzania kontroli;

b) wspólne weterynaryjne dokumenty wprowadzenia dla wszystkich zwierząt wwożonych do Wspólnoty;

c) wspólne weterynaryjne dokumenty wprowadzenia dla wszystkich odrzuconych partii jak również wszystkich produktów podlegających poniższym szczególnym procedurom dyrektywy 97/78/WE:

i) szczególna procedura nadzoru określona w art. 8 ust. 4,

ii) procedura tranzytu z jednego państwa trzeciego do drugiego państwa trzeciego określona w art. 11 ust. 1,

iii) procedura przesyłki do wolnego obszaru celnego, składu wolnocłowego lub składu celnego określona w art. 12 ust. 1,

iv) procedura zaopatrzenia środków transportu morskiego określona w art. 13 ust. 1,

v) szczególna procedura ponownego przywozu przesyłki produktów pochodzących ze Wspólnoty określona w art. 15 ust. 1.

3. 2
Nie naruszając przepisów ust. 2 lit. c), Państwa Członkowskie zapewniają, że od 31 grudnia 2005 r. wprowadzane są do systemu TRACES wszystkie wspólne weterynaryjne dokumenty wprowadzenia dla wszystkich produktów przyjętych do Wspólnoty, bez względu na to jakim warunkom celnym podlegają.
Artykuł  4

Każde odesłanie w prawodawstwie wspólnotowym do Animo rozumiane jest jako odesłanie do TRACES z mocą od:

a) dnia 1 kwietnia 2004 r. dla Państw Członkowskich nie korzystających z odstępstwa przewidzianego w art. 5;

b) dnia 31 grudnia 2004 r. dla Państw Członkowskich korzystających z odstępstwa przewidzianego w art. 5.

Artykuł  5

W drodze odstępstwa od art. 2 Państwa Członkowskie, które chcą mogą wprowadzić system Traces nie później niż do dnia 31 grudnia 2004 r. W takim przypadku muszą przedłużyć swoje umowy z centrum serwerowym Animo. Muszą także upoważnić centrum serwerowe Animo do dostarczenia Komisji kopii wszystkich informacji, które wysyłają.

Artykuł  6

W art. 2a decyzji 92/486/We dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

"8. Organy koordynujące w Państwach Członkowskich korzystających z odstępstwa przewidzianego w art. 5 decyzji 2004/292/WE(*) zapewniają, że umowy, o których mowa w art. 1 niniejszej decyzji zostaną przedłużone na okres od dnia 1 kwietnia 2004 r. do dnia 31 grudnia 2004 r. z wyjątkiem punktów kontroli granicznej wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 282/2004, dla których okresem tym jest od dnia 1 kwietnia 2004 r. do 30 kwietnia 2004 r.

W połączeniu z niniejszym ustępem stosuje się następujące opłaty:

- 290 EUR na jednostkę (jednostka centralna, jednostka lokalna, punkt kontroli granicznej)

- 32 EUR na punkt kontroli granicznej wymieniony w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 282/2004.

______

(*) Dz.U. L 94 z 31.3.2004, str. 63."

Artykuł  7

Komisja opracuje program komputerowy w celu odzyskania informacji wysłanych przez Państwa Członkowskie uczestniczące w systemie Animo i włączenie ich do systemu TRACES.

Na opracowanie tego programu i na udział Komisji w systemie Animo przyznaje się Komisji sumę 48.000 EUR.

Artykuł  8

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 marca 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 19. Decyzja zmieniona decyzją 2001/572/WE (Dz.U. L 203 z 28.7.2001, str. 16).

(2) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2002/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 315 z 19.11.2002, str. 14).

(3) Dz.U. L 243 z 25.8.1992, str. 27. Decyzja zmieniona decyzją 95/1/WE (Dz.U. L 1 z 1.1.1995, str. 113).

(4) Dz.U. L 221 z 9.8.1991, str. 30.

(5) Dz.U. L 159 z 17.6.2002, str. 27. Decyzja zmieniona decyzją 2003/831/EWG (Dz.U. L 87 z 4.4.2003, str. 61).

(6) Dz.U. L 8 z 14.1.2003, str. 44.

(7) Dz.U. L 291 z 7.10.1992, str. 20. Decyzja zmieniona decyzją 2003/236/WE (Dz.U. L 87 z 4.4.2003, str. 61).

(8) Dz.U. L 49 z 19.2.2004, str. 11.

(9) Dz.U. L 21z 28.1.2004, str. 11.

(10) Dz.U. L 94 z 31/03/2004, str. 44.

1 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2005/123/WE z dnia 9 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.39.53) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Art. 3 ust. 3:

- dodany przez art. 1 decyzji nr 2005/123/WE z dnia 9 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.39.53) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2005/515/WE z dnia 14 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.187.29) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.94.63

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/292/WE w sprawie wprowadzenia systemu TRACES i zmieniająca decyzję 92/486/EWG
Data aktu: 30/03/2004
Data ogłoszenia: 31/03/2004
Data wejścia w życie: 31/03/2004, 01/05/2004, 01/04/2004