Decyzja 2004/292/WE w sprawie wprowadzenia systemu TRACES i zmieniająca decyzję 92/486/EWG

DECYZJA KOMISJI
z dnia 30 marca 2004 r.
w sprawie wprowadzenia systemu TRACES i zmieniająca decyzję 92/486/EWG

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 1282)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/292/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 31 marca 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając decyzję Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 37 i art. 37a,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(2), w szczególności jej art. 20 ust. 3,

uwzględniając decyzję Rady 92/438/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. w sprawie komputeryzacji weterynaryjnych procedur przywozowych (Projekt SHIFT), zmieniającą dyrektywy 90/675/EWG, 91/496/EWG, 91/628/EWG i decyzję 90/424/EWG, oraz uchylającą decyzję 88/192/EWG(3), w szczególności jej art. 12,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 91/398 z dnia 19 lipca 1991 r. w sprawie skomputeryzowanego systemu łączącego władze weterynaryjne (Animo)(4) określa zasady regulujące sieć komunikacyjną łączącą jednostki weterynaryjne wymienione w decyzji 2002/24/WE(5).

(2) Decyzja Komisji 2003/24/WE(6) stanowi, że należy rozwinąć system komputerowy TRACES łączący funkcje systemów Animo i Shift w jedną strukturę.

(3) Decyzja Komisji 92/486/EWG z dnia 25 września 1992 r. ustanawiająca formę współpracy między centrum serwerowym Animo a Państwami Członkowskimi(7) stanowi, że umowy między Państwami Członkowskimi a centrum serwerowym Animo tracą ważność dnia 31 marca 2004 r. Zatem w celu uniknięcia potrzeby odnawiania umów, data ta powinna być datą rozpoczęcia systemu TRACES.

(4) Niektóre Państwa Członkowskie nie mogą używać systemu TRACES z datą określoną przez Komisję, to jest od dnia 1 kwietnia 2004 r., ponieważ nie są jeszcze gotowe na zamianę z Animo na TRACES. Dlatego też należy ustanowić przepisy na okres przejściowy, by umożliwić tym Państwom Członkowskim przejście na system TRACES.

(5) Decyzję 92/486/EWG należy zmienić, tak by umożliwić odnowienie umów między Państwami Członkowskim, które korzystają z okresu przejściowego a centrum serwerowym Animo.

(6) Umowy między centrum serwerowym Animo a punktami kontroli granicznej w Niemczech, Austrii i Włoszech wymienionymi w załączniku II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 282/2004 z 18 lutego 2004 r. wprowadzającego dokument zgłoszenia i kontroli weterynaryjnych dotyczących zwierząt wwożonych do Wspólnoty pochodzących z krajów trzecich(8).

(7) Funkcje nowego systemu powinny być wprowadzane etapami, by umożliwić pierwszej grupie Państw Członkowskich przechodzących na system TRACES dostosowanie się do niego, jednocześnie zapewniając, że tak szybko jak zostanie on wprowadzony poziom informacji będzie taki sam jak w systemie Animo.

(8) Wszystkie informacje zawarte we wspólnych weterynaryjnych dokumentach wjazdu przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 136/2004(9) dla produktów, we wspólnych weterynaryjnych dokumentach wjazdu przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 282/2004 dla zwierząt i w świadectwach dla handlu wewnątrzwspólnotowego zharmonizowanych rozporządzeniem Komisji (WE) nr 599/2004(10) muszą być przekazywane przez system TRACES.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Dla celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a) "Animo": skomputeryzowana sieć łącząca organy weterynaryjne, przewidziana w decyzji 91/398/EWG;

b) "TRACES": zintegrowany skomputeryzowany system weterynaryjny przewidziany w decyzji 2003/24/WE.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie używają systemu TRACES od dnia 1 kwietnia 2004 r. i z tą datą zaprzestają wprowadzania informacji do systemu Animo.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie zapewniają, że od dnia 1 kwietnia 2004 r. do systemu TRACES wprowadzane są następujące dane:

a) część I świadectw odnoszących się do handlu wewnątrzwspólnotowego zwierzętami i produktami pochodzenia zwierzęcego, dla których wymagane jest wcześniejsze powiadomienie;

b) wspólne weterynaryjne dokumenty wjazdu dla zwierząt wwożonych do jednego Państwa Członkowskiego, a przeznaczonych do innego Państwa Członkowskiego; i

c) wspólne weterynaryjne dokumenty wjazdu dla produktów w tranzycie we Wspólnocie i dla produktów przyjętych na mocy procedury, o której mowa w art. 8, 12 ust. 4 i 13 dyrektywy 97/78/WE.

2. 1
Państwa Członkowskie zapewniają, że od dnia 31 grudnia 2004 r. do systemu TRACES włączone są następujące elementy:

a) część I i II świadectw weterynaryjnych odnoszące się do handlu oraz część III w trakcie przeprowadzania kontroli;

b) wspólne weterynaryjne dokumenty wprowadzenia dla wszystkich zwierząt wwożonych do Wspólnoty;

c) wspólne weterynaryjne dokumenty wprowadzenia dla wszystkich odrzuconych partii jak również wszystkich produktów podlegających poniższym szczególnym procedurom dyrektywy 97/78/WE:

i) szczególna procedura nadzoru określona w art. 8 ust. 4,

ii) procedura tranzytu z jednego państwa trzeciego do drugiego państwa trzeciego określona w art. 11 ust. 1,

iii) procedura przesyłki do wolnego obszaru celnego, składu wolnocłowego lub składu celnego określona w art. 12 ust. 1,

iv) procedura zaopatrzenia środków transportu morskiego określona w art. 13 ust. 1,

v) szczególna procedura ponownego przywozu przesyłki produktów pochodzących ze Wspólnoty określona w art. 15 ust. 1.

3. 2
Nie naruszając przepisów ust. 2 lit. c), Państwa Członkowskie zapewniają, że od 31 grudnia 2005 r. wprowadzane są do systemu TRACES wszystkie wspólne weterynaryjne dokumenty wprowadzenia dla wszystkich produktów przyjętych do Wspólnoty, bez względu na to jakim warunkom celnym podlegają.
Artykuł  4

Każde odesłanie w prawodawstwie wspólnotowym do Animo rozumiane jest jako odesłanie do TRACES z mocą od:

a) dnia 1 kwietnia 2004 r. dla Państw Członkowskich nie korzystających z odstępstwa przewidzianego w art. 5;

b) dnia 31 grudnia 2004 r. dla Państw Członkowskich korzystających z odstępstwa przewidzianego w art. 5.

Artykuł  5

W drodze odstępstwa od art. 2 Państwa Członkowskie, które chcą mogą wprowadzić system Traces nie później niż do dnia 31 grudnia 2004 r. W takim przypadku muszą przedłużyć swoje umowy z centrum serwerowym Animo. Muszą także upoważnić centrum serwerowe Animo do dostarczenia Komisji kopii wszystkich informacji, które wysyłają.

Artykuł  6

W art. 2a decyzji 92/486/We dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

"8. Organy koordynujące w Państwach Członkowskich korzystających z odstępstwa przewidzianego w art. 5 decyzji 2004/292/WE(*) zapewniają, że umowy, o których mowa w art. 1 niniejszej decyzji zostaną przedłużone na okres od dnia 1 kwietnia 2004 r. do dnia 31 grudnia 2004 r. z wyjątkiem punktów kontroli granicznej wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 282/2004, dla których okresem tym jest od dnia 1 kwietnia 2004 r. do 30 kwietnia 2004 r.

W połączeniu z niniejszym ustępem stosuje się następujące opłaty:

- 290 EUR na jednostkę (jednostka centralna, jednostka lokalna, punkt kontroli granicznej)

- 32 EUR na punkt kontroli granicznej wymieniony w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 282/2004.

______

(*) Dz.U. L 94 z 31.3.2004, str. 63."

Artykuł  7

Komisja opracuje program komputerowy w celu odzyskania informacji wysłanych przez Państwa Członkowskie uczestniczące w systemie Animo i włączenie ich do systemu TRACES.

Na opracowanie tego programu i na udział Komisji w systemie Animo przyznaje się Komisji sumę 48.000 EUR.

Artykuł  8

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 marca 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 19. Decyzja zmieniona decyzją 2001/572/WE (Dz.U. L 203 z 28.7.2001, str. 16).

(2) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2002/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 315 z 19.11.2002, str. 14).

(3) Dz.U. L 243 z 25.8.1992, str. 27. Decyzja zmieniona decyzją 95/1/WE (Dz.U. L 1 z 1.1.1995, str. 113).

(4) Dz.U. L 221 z 9.8.1991, str. 30.

(5) Dz.U. L 159 z 17.6.2002, str. 27. Decyzja zmieniona decyzją 2003/831/EWG (Dz.U. L 87 z 4.4.2003, str. 61).

(6) Dz.U. L 8 z 14.1.2003, str. 44.

(7) Dz.U. L 291 z 7.10.1992, str. 20. Decyzja zmieniona decyzją 2003/236/WE (Dz.U. L 87 z 4.4.2003, str. 61).

(8) Dz.U. L 49 z 19.2.2004, str. 11.

(9) Dz.U. L 21z 28.1.2004, str. 11.

(10) Dz.U. L 94 z 31/03/2004, str. 44.

1 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2005/123/WE z dnia 9 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.39.53) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Art. 3 ust. 3:

- dodany przez art. 1 decyzji nr 2005/123/WE z dnia 9 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.39.53) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2005/515/WE z dnia 14 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.187.29) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024