Decyzja 2004/497/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 17 maja 2004 r.
uchylająca decyzję Komisji nr 303/96/EWWiS w sprawie przyjęcia zobowiązania zaproponowanego w związku z przywozem do Wspólnoty niektórych elektrotechnicznych blach teksturowanych pochodzących z Rosji
(2004/497/WE)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed przywozem dumpingowym z krajów nie będących członkami Wspólnoty Europejskiej (1) ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 8 i 9,

po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

A.

POPRZEDNIA PROCEDURA

(1) W lutym 1996 r. Komisja decyzją nr 303/96/EWWiS z dnia 19 lutego 1996 r. (2), nałożyła jednolite ogólnokrajowe ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych elektrotechnicznych blach teksturowanych (tzw. GOES) pochodzących z Rosji. Na podstawie tej samej decyzji, Komisja przyjęła zobowiązanie zaproponowane przez władze rosyjskie w porozumieniu z rosyjskimi eksporterami elektrotechnicznych blach teksturowanych, obejmujące ograniczenia ilościowe i zobowiązanie cenowe.

(2) Następnie, na wniosek Europejskiej Konfederacji Przemysłu Żelaza i Stali (Eurofer), złożony w imieniu wspólnotowych producentów elektrotechnicznych blach teksturowanych, Komisja rozpoczęła przegląd związany z wygaśnięciem środków antydumpingowych na mocy art. 11 ust. 2 decyzji Komisji nr 2277/96/EWWiS (3) ("decyzja podstawowa"). W tym samym czasie Komisja wszczęła z własnej inicjatywy dochodzenie zgodnie z art. 11 ust. 3 decyzji podstawowej w celu zbadania odpowiedniości formy środków (4).

(3) Biorąc pod uwagę wygaśnięcie Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali dnia 23 lipca 2002 r., Rada zadecydowała rozporządzeniem (WE) nr 963/2002 (5), że postępowanie antydumpingowe, wszczęte w zastosowaniu decyzji podstawowej i wciąż obowiązujące, będzie kontynuowane zgodnie z rozporządzeniem podstawowym ze skutkiem od 24 lipca 2002 r. Podobnie, wszelkie środki antydumpingowe wynikające z trwającego dochodzenia antydumpingowego będą podlegać przepisom rozporządzenia podstawowego od dnia 24 lipca 2002 r.

(4) Na wniosek dwóch rosyjskich producentów eksportujących elektrotechniczne blachy teksturowane, tj. OOO Viz-Stal Ltd, ("VIZ-STAL") i Nowolipieckiego Kombinatu Hutniczego ("NLMK"), Komisja wszczęła w sierpniu 2002 r. postępowanie w zastosowaniu art. 11 ust. 3 rozporządzenia podstawowego w odniesieniu do VIZ STAL (6), a w październiku 2002 r., postępowanie w zastosowaniu art. 11 ust. 3 rozporządzenia podstawowego w odniesieniu do NLMK (7). Zakres obydwu przeglądów był ograniczony do zbadania praktyk dumpingowych.

(5) W styczniu 2003 r., w wyniku przeglądu związanego z wygaśnięciem środków, wspomnianego powyżej w drugim akapicie, rozporządzeniem (WE) nr 151/2003 (8) Rada potwierdziła ostateczne cło antydumpingowe nałożone decyzją Komisji nr 303/96/EWWiS. Jednakże, w konkluzjach przeglądu związanego z wygaśnięciem środków, kwestia przeglądu okresowego ograniczonego do formy środków pozostała otwarta.

(6) W obydwu przeglądach wspomnianych w czwartym akapicie, należy zbadać te aspekty dumpingu, które mogłyby ewentualnie wpłynąć na poziom środków będących przedmiotem, wspomnianego w drugim akapicie, przeglądu prowadzonego z urzędu, ograniczonego do formy środków. Ponadto, wszystkie trzy przeglądy dotyczyły tych samych środków antydumpingowych. Toteż, aby zapewnić odpowiednie zarządzanie uznano za stosowne zakończyć wspomniane trzy przeglądy okresowe wspólnymi konkluzjami, co pozwoli na uwzględnienie ewentualnej zmiany sytuacji ekonomicznej ww. producentów eksportujących.

B.

WYCOFANIE ZGODY NA PRZYJĘCIE ZOBOWIĄZANIA

(7) Rada przyjęła wszystkie trzy wyżej wymienione przeglądy rozporządzeniem (WE) nr 990/2004 (9).

(8) Jak podano w akapitach 89-100 rozporządzenia (WE) nr 990/2004, i po konsultacji ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, zobowiązanie w jego obecnej formie nie znajduje już zastosowania. Na tej podstawie, a także zgodnie z odpowiednimi przepisami wymienionego zobowiązania, na mocy którego Komisja może jednostronnie podjąć decyzję o wycofaniu zgody na przyjęcie zobowiązania, Komisja podjęła decyzję o wycofaniu zgody.

(9) W styczniu 2004 r. Komisja powiadomiła rosyjskie władze oraz rosyjskich eksporterów będących stronami zainteresowanymi, że zaproponowała wycofanie zgody na przyjęcie obowiązującego zobowiązania. Rosyjskie władze i jeden z producentów eksportujących elektrotechniczne blachy teksturowane sprzeciwili się powyższej propozycji i wnieśli o utrzymanie bezcłowego kontyngentu taryfowego na przywóz elektrotechnicznych blach teksturowanych pochodzących z Rosji, głównie ze względu na rozszerzenie Unii Europejskiej z dniem 1 maja 2004 r. Argumenty te nie mogły zostać przyjęte z powodów podanych w akapicie 99 rozporządzenia Rady (WE) nr 990/2004.

C.

UCHYLENIE DECYZJI nr 303/96/EWWiS

(10) W związku z powyższym, uchyla się art. 2 decyzji Komisji nr 303/96/EWWiS.

(11) Równolegle do niniejszej decyzji, Rada rozporządzeniem (WE) nr 990/2004 nakłada ostateczne cło antydumpingowe w stosunku do wymienionych eksporterów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym uchyla się art. 2 decyzji Komisji nr 303/96/EWWiS.

Artykuł 2

Decyzja staje się skuteczna następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 maja 2004 r.
W imieniu Komisji
Pascal LAMY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1. Rozporządznie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 461/2004 (Dz.U. L 77 z 13.3.2004, str. 12).

(2) Dz.U. L 42 z 20.2.1996, str. 7.

(3) Dz.U. L 308 z 29.11.1996, str. 11. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją nr 435/2001/EWWiS (Dz.U.L 63 z 3.3.2001, str. 14).

(4) Dz.U. C 53 z 20.2.2001, str. 13.

(5) Dz.U. L 149 z 7.6.2002, str. 3. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1310/2002 (Dz.U. L 192 z 20.7.2002, str. 9).

(6) Dz.U. C 186 z 6.8.2002, str. 15.

(7) Dz.U. C 242 z 8.10.2002, str. 16.

(8) Dz.U. L 25, 31.1.2003, str. 7.

(9) Dz.U. L 182, 19.5.2004, str. 5.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.183.86

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/497/WE
Data aktu: 17/05/2004
Data ogłoszenia: 20/05/2004
Data wejścia w życie: 21/05/2004