Rozporządzenie 740/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 141/2004 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w odniesieniu do przejściowych środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich mających zastosowanie do Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 740/2004
z dnia 21 kwietnia 2004 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 141/2004 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w odniesieniu do przejściowych środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich mających zastosowanie do Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 2 ust. 3,

uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 41 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 33j rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), zmieniające i uchylające niektóre rozporządzenia(1) przewiduje udzielanie szczególnego okresowego wsparcia rolnikom na Malcie pracującym w pełnym wymiarze godzin. Na podstawie informacji dostarczonej przez władze maltańskie muszą być ustalone pułapy w kontekście rozporządzenia Komisji (WE) nr 141/2004(2) w odniesieniu do trzech typów przewidywanych płatności.

(2) Artykuł 33l ust. 2a i 2b rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 ustanawia odstępstwa od niektórych przepisów dotyczących środka odnoszącego się do zgodności z normami ustanowionymi w art. 21a, 21b i 21c rozporządzenia. Należy ustanowić szczegółowe zasady w celu stosowania tych odstępstw.

(3) Ponadto wykaz środków wspierających rozwój obszarów wiejskich w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 141/2004 powinien zostać dostosowany do wykazu określonego w pkt 8 załącznika II do projektu rozporządzenia Komisji ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR).

(4) Tabela finansowa w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 141/2004 również przewiduje wskazanie wydatków na "inne działania". Muszą zostać określone rodzaje działań objęte tą pozycją.

(5) Na mocy art. 33l ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 klasyfikacja obszarów o występującym ryzyku pożarów leśnych musi zostać przedłożona jako część planu rozwoju obszarów wiejskich. Dlatego załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 141/2004 powinien zostać odpowiednio uzupełniony.

(6) Dlatego rozporządzenie (WE) nr 141/2004 należy odpowiednio zmienić.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Struktury Agrarnej i Rozwoju Wsi,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 141/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1) w rozdziale III dodaje się art. 5a w brzmieniu:

"Artykuł 5a

Rolnicy na Malcie pracujący w pełnym wymiarze godzin

Kwota płatności przewidziana w art. 33j akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 nie przekracza rocznego pułapu na gospodarstwo oraz na roczną jednostkę przeliczeniową pracy ustanowionego w załączniku I pkt A.";

2) rozdział IV otrzymuje brzmienie:

"ROZDZIAŁ IV

ODSTĘPSTWA STOSOWANE W ODNIESIENIU DO NOWYCH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH

Artykuł 5b

Wprowadzanie surowych norm

1. Koszt związany z wymaganymi inwestycjami umożliwiającymi spełnianie norm określonych w art. 33l ust. 2b rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 ustala właściwy organ publiczny w formie kosztów standardowych. Koszty standardowe wylicza się na podstawie obiektywnych kryteriów umożliwiających ustalenie kosztu poszczególnych działań, przy uwzględnieniu specyficznych warunków miejscowych i unikaniu nadmiernej kompensacji.

2. Aby spełnić już obowiązującą normę, rolnik otrzymujący wsparcie na mocy art. 33l ust. 2b rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 kwalifikuje się nadal do otrzymywania dodatków wyrównawczych i wsparcia agrośrodowiskowego, określonych odpowiednio w tytule II rozdział V i VI wymienionego rozporządzenia w okresie inwestycji, z zastrzeżeniem zgodności z innymi warunkami przyznawania wymienionego wsparcia oraz pod warunkiem, że rolnik spełnia odpowiednie normy w końcu okresu inwestycyjnego.

Artykuł 6

Agrośrodowisko

Roczna maksymalna kwota na hektar na konserwację i zabezpieczanie murów z kamieni na Malcie, przewidziana w art. 33m ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1257/1999, jest określona w załączniku I pkt B.

Artykuł 7

Grupy producentów na Malcie

1. Jedynie grupy producentów obejmujące pewien minimalny udział producentów w sektorze i reprezentujące pewien minimalny udział produkcji w sektorze kwalifikują się do uzyskania minimalnego wsparcia przewidzianego w art. 33d ust. 3 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1257/1999.

2. Minimalna kwota wsparcia, liczona jako funkcja minimalnego kosztu niezbędnego do utworzenia małej grupy producentów, jest podana w załączniku I pkt C.";

3) w rozdziale V dodaje się art. 9a w brzmieniu:

"Artykuł 9a

Wnioski i kontrole dotyczące środka wprowadzającego surowe normy

Co do wsparcia na mocy art. 33l ust. 2b rozporządzenia (WE) nr 1257/1999, kontrole wniosków o udział w systemie, przewidziane w art. 59 rozporządzenia (WE) nr 445/2002 (lub art. 67 nowego rozporządzenia), muszą umożliwiać sprawdzenie, czy inwestycja jest konieczna w celu spełnienia omawianej normy. W przypadku gdy wniosek o udział w systemie odnosi się do rocznej kwoty pomocy przekraczającej 10.000 EUR, kontrola wniosku musi obejmować kontrolę na miejscu.

Kontrola wniosków w sprawie płatności przewidziana w art. 59 rozporządzenia (WE) nr 445/2002 (lub art. 67 nowego rozporządzenia), w odniesieniu do wsparcia wskazanego w pierwszym akapicie niniejszego artykułu, musi umożliwiać sprawdzenie realizacji inwestycji. W przypadku gdy wniosek w sprawie płatności odnosi się do rocznej kwoty pomocy przekraczającej 10 000 EUR, kontrola tego wniosku musi obejmować kontrolę na miejscu.";

4) załącznik I zastępuje się załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;

5) załącznik II zastępuje się załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia;

6) w załączniku III wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem i z zastrzeżeniem wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80. Rozporządzenie ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia z 2003 r.

(2) Dz.U. L 24 z 29.1.2004, str. 25.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

"ZAŁĄCZNIK I

Tabela kwot w odniesieniu do środków dotyczących Malty

A. Pułap określony w art. 5a

Przedmiot EUR
Pomoc dla rolników pracujących w pełnym wymiarze godzin
Na grunty nawadniane 766 na hektar
Na grunty nienawadniane 213 na hektar
Na gospodarstwa hodowlane 67 na jednostkę żywego inwentarza
Płatności maksymalne na gospodarstwo 14.500 na roczną jednostkę przeliczeniową pracy

B. Kwota maksymalna określona w art. 6

Przedmiot EUR
Płatność maksymalna na konserwację i zabezpieczanie murów z kamieni 2.000 na hektar

C. Kwota określona w art. 7 ust. 2

Przedmiot EUR
Wsparcie na utworzenie grupy 63.000 rok pierwszy
producentów 63.000 rok drugi
63.000 rok trzeci
60.000 rok czwarty
50.000 rok piąty"

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK II

Programowanie roczne (wkład UE w milionach EUR)

2004 2005 2006
Plan razem

Ogólne indykatywne zestawienie finansowe: programy wspierające rozwój obszarów wiejskich

(w milionach EUR)
Okres programowania 2004-2006
Wydatki publiczne(1) Wkład UE(2) Wkład prywatny(3)
Priorytet A
Środek A1 (np. agrośrodowisko) i dobrostan zwierząt
Środek A1: projekty zatwierdzone zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1268/1999(4)
Środek A2 ...
... Środek An
Razem A
Priorytet B ...
Środek B1 (np. wcześniejsza emerytura)
Środek B2 ...
... Środek Bn
Razem B
Priorytet C
Środek C1 (np. grupy producentów)
Środek C1: projekty zatwierdzone zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1268/1 999(4)
Środek C2
... Środek Cn
Razem C
Priorytet N
Środek N1 (np. zalesianie)
Środek N1: projekty zatwierdzone zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1268/1999
Środek N2 ...
... Środek Nn
Razem N
Inne działania(5)
Pomoc techniczna
Ocena
Razem inne środki
Razem plan - (P)(6)
(1) Kolumna zarezerwowana dla planowanych wydatków (w rozumieniu wydatków

publicznych) przedstawionych dla celów indykatywnych.

(2) Kolumna zarezerwowana dla wkładu Wspólnoty planowanego dla każdego ze

środków. Wkład Wspólnoty dotyczący wydatków, jakie mają zostać

poniesione, oblicza się przy użyciu stawek i zasad ustalonych w

programie dla każdego środka. Wkład Wspólnoty można liczyć jako funkcje

kwalifikowalnych wydatków publicznych (kolumna 2/kolumna 1) lub jako

funkcje całkowitego kwalifikowalnego kosztu [kolumna 2/(kolumna 1 +

kolumna 3)].

(3) Kolumna zarezerwowana dla planowanych wydatków (w rozumieniu wkładów

prywatnych) przedstawionych do celów indykatywnych, w przypadku gdy

taki wkład planowany jest dla konkretnego środka.

(4) Wydatek planowany zgodnie z art. 33 ust. 5 Aktu Przystąpienia

z 2003 r.

(5) Wydatek planowany zgodnie z art. 33 ust. 5 Aktu Przystąpienia z 2003 r.

w przypadku działań, w odniesieniu do których nie występuje

odpowiednich środek w kontekście rozporządzenia (WE) nr 1257/1999.

(6) Podstawą obliczeń jest zestawienie programowania finansowego załączone

do decyzji Komisji zatwierdzającej dokument programowy, z ostatnimi

zmianami.

Jeżeli ten sam środek został wymieniony w ramach więcej niż jednego priorytetu, Państwo Członkowskie dostarczy do celów zarządzania finansowego dodatkowe zestawienie konsolidujące wszystkie wydatki związane z tym środkiem. Dodatkowe zestawienie będzie posiadać tę samą strukturę i ten sam układ, co poniższy wykaz.

Różne środki określa się następująco:

a) inwestycje w gospodarstwach rolnych;

b) pomoc młodym rolnikom w rozpoczęciu działalności w rolnictwie;

c) szkolenie;

d) wcześniejsze emerytury;

e) obszary o mniej korzystnych warunkach gospodarowania i obszary z ograniczeniami ekologicznymi;

f) agrośrodowisko i dobrostan zwierząt;

g) poprawa przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych;

h) zalesianie terenów rolniczych;

i) inne działania dotyczące leśnictwa;

j) poprawa gleby;

k) reparcelacja;

l) tworzenie usług związanych z obsługą i prowadzeniem gospodarstwa rolnego, tworzenie i świadczenie usług doradczych i informacyjnych dla gospodarstw;

m) wprowadzanie do obrotu produktów rolnych dobrej jakości, w tym tworzenie programów jakości;

n) podstawowe usługi na rzecz gospodarki i ludności wiejskiej;

o) odbudowa i rozwój osad wiejskich oraz ochrona i zachowanie dziedzictwa wsi;

p) zróżnicowanie działalności rolniczej i działalności zbliżonej do rolniczej w celu zapewnienia wielozawodowości lub dochodów alternatywnych;

q) gospodarka zasobami wodnymi wsi

r) rozwój i poprawa infrastruktury związanej z rozwojem rolnictwa;

s) zachęcanie do prowadzenia działalności związanej z turystyką i rzemiosłem;

t) ochrona środowiska w powiązaniu z rolnictwem, leśnictwem i zachowaniem krajobrazu oraz poprawa dobrostanu zwierząt;

u) przywrócenie rolniczego potencjału produkcyjnego zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich instrumentów zapobiegawczych

v) inżynieria finansowa;

x) wprowadzaniae surowych norm;

y) korzystanie z usług doradczych dla gospodarstw rolnych;

z) udział rolników w programach dotyczących jakości żywności;

aa) promowanie produktów o wysokiej jakości;

ab) gospodarstwa niskotowarowe w trakcie restrukturyzacji;

ac) grupy producentów;

ad) pomoc techniczna;

ae) uzupełnienie płatności bezpośrednich;

af) uzupełnienie pomocy państwa na Malcie;

ag) rolnicy na Malcie pracujący w pełnym wymiarze godzin.

Środki od j) do v) można określić jako jeden środek: j) zachęcanie do dostosowania i rozwoju obszarów wiejskich."

ZAŁĄCZNIK  III

W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 141/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1) w części I dodaje się pkt II w brzmieniu:

"II. Rolnicy na Malcie pracujący w pełnym wymiarze godzin

A. Główne cechy:

- nie dotyczy.

B. Pozostałe elementy

- definicja rolnika pracującego w pełnym wymiarze godzin.";

2) sekcja 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Odstępstwa stosowane do wszystkich nowych Państw Członkowskich

I. Wprowadzenie w życie obowiązujących norm

A. Główne cechy:

- wykaz norm, w przypadku których uwzględnia się koszty inwestycyjne oraz opis wymaganych inwestycji.

B. Pozostałe informacje.

- standardowe koszty inwestycyjne w odniesieniu do każdej kwalifikowalnej normy, w tym dane szczegółowe na temat wyliczeń uzasadniających dane koszty standardowe,

- czas trwania inwestycji w odniesieniu do każdej kwalifikowalnej normy oraz uzasadnienie dokonanego wyboru,

- przepisy umożliwiające sprawdzenie, że inwestycje wspierane w kontekście środka »Wprowadzanie obowiązujących norm« nie kwalifikują się do wsparcia na podstawie tytułu II rozdział I rozporządzenia (WE) nr 1257/1999,

- w uzupełnieniu do pkt 12 ust. 2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 445/2002 (lub nowego rozporządzenia), wskazanie wprowadzenia w życie art. 9a niniejszego rozporządzenia.

II. Poprawa przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych

A. Główne cechy:

- nie dotyczy.

B. Pozostałe elementy

- wykaz przedsiębiorstw korzystających z okresu przejściowego określonego w art. 33l ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999.

III. Leśnictwo

A. Główne cechy:

- nie dotyczy

B. Pozostałe elementy

- klasyfikacja terytorium według stopnia ryzyka pożarów leśnych."

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.116.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 740/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 141/2004 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w odniesieniu do przejściowych środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich mających zastosowanie do Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji
Data aktu: 21/04/2004
Data ogłoszenia: 22/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004