Decyzja 2003/246/WE,Euratom zmieniająca jej regulamin wewnętrzny

DECYZJA KOMISJI
z dnia 26 marca 2003 r.
zmieniająca jej regulamin wewnętrzny

(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 972)

(2003/246/WE, Euratom)

(Dz.U.UE L z dnia 9 kwietnia 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 218 ust. 2,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 131,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 41 ust. 1,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przepisy Komisji w sprawie operacyjnych procedur zarządzania kryzysami załączone do niniejszej decyzji dodaje się do regulaminu Komisji jako załącznik.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja zastępuje decyzję o tym samym tytule przyjętą dnia 5 marca 2003 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie i jest stosowana od dnia 26 marca 2003 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 marca 2003 r.

W imieniu Komisji
Neil KINNOCK
Wiceprzewodniczący

ZAŁĄCZNIK 

PRZEPISY KOMISJI W SPRAWIE OPERACYJNYCH PROCEDUR ZARZĄDZANIA KRYZYSAMI

Mając na uwadze, co następuje:

(1) Właściwe jest, aby Komisja ustaliła procedury umożliwiające zarządzanie kryzysami, w szczególności aby zapewniła podjęcie wszelkich niezbędnych decyzji w sposób możliwie jak najbardziej wydajny i jak najszybszy, przy zapewnieniu, że pozostają one podległe kontroli politycznej.

(2) Niezbędne jest, aby Komisja ustanowiła strukturę operacyjną zarządzania kryzysami.

(3) Przepisy Komisji w sprawie bezpieczeństwa(1), ustanowione jako Załącznik do regulaminu wewnętrznego Komisji, przewidują odpowiedzialność członka Komisji za sprawy bezpieczeństwa oraz za wdrażanie polityki bezpieczeństwa Komisji.

(4) Zasady ogólne ustanowione w sekcji 2 Załącznika do przepisów w sprawie bezpieczeństwa ustanawiają ogólne zasady praworządności, przejrzystości, odpowiedzialności i pomocniczości (proporcjonalności), które na równi stosuje się do zarządzania kryzysami.

Artykuł 1

Urząd ds. Bezpieczeństwa zostaje włączony do Dyrekcji Generalnej ds. Personelu i Administracji, a jego działalność podlega kontroli dyrektora Urzędu ds. Bezpieczeństwa Komisji, który odpowiada przed członkiem Komisji odpowiedzialnym za sprawy bezpieczeństwa.

Artykuł  2
1.
System kryzysowy składa się z grupy do spraw zarządzania, zespołu operacyjnego i zespołu monitorującego.
2.
Grupa do spraw zarządzania zbiera się pod przewodnictwem zastępcy sekretarza generalnego. Składa się z członka gabinetu przewodniczącego i członka Komisji odpowiedzialnego za sprawy bezpieczeństwa, dyrektora Urzędu ds. Bezpieczeństwa Komisji, dyrektorów generalnych: służby prawnej, personelu i administracji, prasy, oraz innych osób, które zastępca sekretarza generalnego uzna za właściwe w odpowiednich okolicznościach.

Grupa jest odpowiedzialna za doradzanie Komisji, w szczególności członkowi Komisji odpowiedzialnemu za sprawy bezpieczeństwa, co do właściwych środków podejmowanych w celu ochrony personelu oraz majątku Komisji oraz zapewnienia jej skuteczności operacyjnej w razie kryzysu.

3.
Przewodniczący, członek Komisji odpowiedzialny za sprawy bezpieczeństwa i każdy członek Komisji uczestniczący w kryzysie są na bieżąco informowani przez przewodniczącego grupy zarządzającej o rozwoju kryzysu.
4.
W celu umożliwienia wykonywania swoich obowiązków przez Urząd ds. Bezpieczeństwa działa całodobowa, przez siedem dni w tygodniu służba gotowości oparta na stałej obecności co najmniej dwóch urzędników.
Artykuł  3
1.
Członek Komisji odpowiedzialny za sprawy bezpieczeństwa może w dowolnym momencie zalecić dyrektorowi Urzędu ds. Bezpieczeństwa Komisji uruchomienie systemu zarządzania kryzysami.
2.
Dyrektor Urzędu ds. Bezpieczeństwa Komisji może z własnej inicjatywy podjąć decyzję, że na podstawie dostępnych dla niego informacji, właściwe jest uruchomienie systemu zarządzania kryzysami.
Artykuł  4

W celu umożliwienia podjęcia decyzji z dostateczną szybkością, aby zapewnić ochronę personelu Komisji, informacji, budynków i innego majątku przed jakimkolwiek zagrożeniem oraz aby zapewnić zdolność operacyjną w sytuacjach, w których nagła potrzeba wyklucza zastosowanie zwyczajowych procedur decyzyjnych:

1) członek Komisji odpowiedzialny za sprawy bezpieczeństwa może podjąć każdą decyzję, którą uzna za niezbędną do ochrony personelu oraz majątku Komisji przed takim zagrożeniem;

2) w sytuacji wyjątkowego zagrożenia dyrektor Urzędu ds. Bezpieczeństwa Komisji może podjąć decyzje podobne do przewidzianych w ust. 1, działając tam gdzie jest możliwe w uzgodnieniu z grupą do spraw zarządzania. Każde korzystanie z tych uprawnień jest niezwłocznie zgłaszane członkowi Komisji odpowiedzialnemu za sprawy bezpieczeństwa w celu ich przejrzenia, a tam gdzie jest to właściwe, w celu potwierdzenia, zmiany lub cofnięcia;

3) w sytuacji wyjątkowego zagrożenia szef misji Komisji lub delegacji lub przedstawicielstwa albo regionalnego przedstawicielstwa w Państwach Członkowskich może podjąć decyzje podobne do przewidzianych w ust. 1. Każde korzystanie z tych uprawnień jest niezwłocznie zgłaszane członkowi Komisji odpowiedzialnemu za sprawy bezpieczeństwa w celu ich przejrzenia, a tam gdzie jest to właściwe, w celu potwierdzenia, zmiany lub cofnięcia;

4) każda decyzja podjęta zgodnie z ust. 1-3 jest przedstawiana na najbliższym spotkaniu kolegium w celu jej przejrzenia, a tam gdzie jest to właściwe, w celu potwierdzenia, zmiany lub cofnięcia.

Artykuł  5

Uchyla się art. 5 decyzji Komisji C (94) 2129.

______

(1) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024