Rozporządzenie 569/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1238/95 ustanawiające zasady wykonawcze stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 w odniesieniu do opłat na rzecz Wspólnotowego Urzędu Odmian Roślin

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 569/2003
z dnia 28 marca 2003 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1238/95 ustanawiające zasady wykonawcze stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 w odniesieniu do opłat na rzecz Wspólnotowego Urzędu Odmian Roślin

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2100/94 z dnia 27 czerwca 1994 r. w sprawie wspólnotowego systemu ochrony odmian roślin(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2506/95(2), w szczególności jego art. 113 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1238/95 z dnia 31 maja 1995 r. ustanawiające zasady wykonawcze stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 w odniesieniu do opłat na rzecz Wspólnotowego Urzędu Odmian Roślin(3), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 329/2000(4), określa opłaty na rzecz Wspólnotowego Urzędu Odmian Roślin ("Urząd") oraz poziomy takich opłat.

(2) Rada Administracyjna Urzędu przedstawiła Komisji projekt zmian dotyczących opłat na rzecz Urzędu na mocy rozporządzenia (WE) nr 2100/94.

(3) System elektronicznych rozliczeń bankowych SWIFT powinien zapewnić wystarczające dokumenty dowodowe wykazujące, iż wnioskodawca podjął niezbędne kroki, aby uiścić opłatę za wniosek na rachunek Urzędu.

(4) Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2100/94 opłata za wniosek przeznaczana jest na pokrycie kosztów kilku etapów przetwarzania wniosku. Dlatego też Urząd powinien dokonać zwrotu ustalonej części opłaty za wniosek w przypadkach, gdy po wstępnym rozpatrzeniu wniosku, okaże się, iż wniosek nie jest ważny.

(5) W celu odzwierciedlenia kosztów administracyjnych systemu wspólnotowego systemu ochrony odmian roślin nieobjętego innymi opłatami, opłata roczna nie powinna różnić się dla poszczególnych chronionych gatunków ani też zwiększać się wraz z upływem czasu.

(6) Rezerwa finansowa Urzędu osiągnęła poziom przekraczający poziom niezbędny dla zapewnienia ciągłości jego działań. Dlatego też wysokość opłaty rocznej powinna być powiązana ze zmniejszeniem rezerwy na okres 2003-2005 r.

(7) Termin płatności opłaty rocznej powinien poprzedzać początek roku ochrony odmian roślin w celu uniknięcia przyznawania bezpłatnej ochrony w przypadku nieuiszczenia odnośnej opłaty.

(8) Należy usunąć różnicę między opłatami pobieranymi za dokonanie wpisu do rejestru wspólnotowych systemu ochrony odmian roślin oraz do rejestru wniosków. Ponadto, tego samego właściciela powinno się obciążyć tylko jedną opłatą w przypadku dokonania tego samego wpisu do rejestru w odniesieniu do wniosku obejmującego więcej niż jedną odmianę.

(9) Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1239/95 z dnia 31 maja 1995 r. ustanawiającym przepisy wykonawcze dla wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 w odniesieniu do postępowania przed Wspólnotowym Urzędem Odmian Roślin(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2181/2002(6), Urząd pokrywa koszty badań technicznych. Należy zwiększyć opłaty pobierane od wnioskodawców za badania techniczne i wprowadzić różne grupy opłat. Podwyżki opłat powinny odbywać się na dwóch etapach, ze względu na duży wzrost opłat.

(10) Dlatego rozporządzenie (WE) nr 1238/95 należy odpowiednio zmienić.

(11) Nowe środki stosuje się w odniesieniu do opłat, których należność przypada od dnia 1 kwietnia 2003 r.

(12) Rada Administracyjna została skonsultowana zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2100/94.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Ochrony Odmian Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1238/95 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:

a) ustęp 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Jeśli uznaje się, iż Urząd nie otrzymał zapłaty w wymaganym terminie, to uważa się, że ten termin jest zachowany wobec Urzędu, jeżeli w tym terminie przedłożono wystarczającą dokumentację dowodową wykazującą, że osoba dokonująca opłaty wydała instytucji bankowej lub urzędowi pocztowemu należyte polecenie dokonania przelewu kwoty opłaty w EUR na konto bankowe Urzędu w wymaganym terminie.";

b) skreśla się ust. 4;

c) ustęp 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Dokumenty dowodowe uważa się za wystarczające w rozumieniu ust. 3, jeżeli przedstawione zostanie potwierdzenie wydania polecenia przelewu, wystawione przez instytucję bankową lub urząd pocztowy. Jednakże jeżeli polecenie przelewu dokonane zostało przy wykorzystaniu systemu elektronicznych opłat bankowych SWIFT potwierdzenie wydania polecenia przelewu ma formę kopii sprawozdania SWIFT, pieczętowanej i podpisanej przez odpowiednio upoważnionego urzędnika banku lub urzędu pocztowego.";

2) w art. 7 wprowadza się następujące zmiany:

a) ustęp 5 otrzymuje brzmienie:

"5. ust. 4 nie ma zastosowania, jeżeli do wniosku załączone są odpowiednie dokumenty dowodowe wykazujące, iż osoba dokonująca opłaty wydała instytucji bankowej lub urzędowi pocztowemu należyte polecenie przelewu kwoty opłaty w EUR na rachunek bankowy Urzędu; art. 4 ust. 5 stosuje się mutatis mutandis.";

b) dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

"7. Jeżeli opłata za wniosek zostanie otrzymana, lecz wniosek nie jest ważny na mocy art. 50 rozporządzenia podstawowego, Urząd zatrzyma kwotę 300 EUR z opłaty za wniosek i dokona zwrotu kwoty pozostałej, powiadamiając wnioskodawcę o wadach znalezionych we wniosku.";

3) w art. 9 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Urząd obciąży posiadacza wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin (zwanego dalej »posiadaczem«) opłatą za każdy rok trwania wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin (opłata roczna) w wysokości 300 EUR za lata 2003-2005 oraz 435 EUR za rok 2006 i następne.

2. Opłaty roczne należy wnosić:

a) w odniesieniu do pierwszego roku trwania wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin, w ciągu 60 dni od daty przyznania prawa; oraz

b) w odniesieniu do następnych lat trwania wspólnotowego prawa do ochrony odmian roślin, pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego poprzedzającego miesiąc, w którym przypada rocznica przyznania.";

4) w art. 10 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 lit. b) tiret piąte "300 ECU" zastępuje się "100 EUR";

b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Jeżeli wniosek o wpis określony w ust. 1 lit. b) lub c) dotyczy więcej niż jednego wniosku lub zarejestrowanego prawa, o który występuje, lub którego właścicielem jest ta sama osoba, ponoszona jest tylko jedna opłata.";

5) W załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

6) Skreśla się załącznik II.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się w odniesieniu do opłat należnych od dnia 1 kwietnia 2003 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 marca 2003 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 227 z 1.9.1994, str. 1.

(2) Dz.U. L 258 z 28.10.1995, str. 3.

(3) Dz.U. L 121 z 1.6.1995, str. 31.

(4) Dz.U. L 37 z 12.2.2000, str. 19.

(5) Dz.U. L 121 z 1.6.1995, str. 37.

(6) Dz.U. L 331 z 7.12.2002, str. 14.

ZAŁĄCZNIK

Załącznik I otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK I

Opłaty odnoszące się do badań technicznych, określone w art. 8

Opłata należna za badania techniczne odmian na podstawie art. 8 ustalana jest przez odniesienie do roku, w którym zaczyna się okres wzrostu, oraz do grupy gatunkowej, do której należy odmiana, zgodnie z tabelą:

(w EUR)
Grupa kosztów Opłata w latach 2003-2005 Opłata w roku 2006 i następnych
Grupa rolna
1 Zwykłe uprawy 1.020 1.020
2 Rośliny rozmnażane wegetatywnie 1.190 1.190
3 Rośliny oleiste 1.020 1.020
4 Trawy 1.020 1.020
5 Buraki 1.020 1.020
6 Rośliny włókniste 1.020 1.020
7 Rośliny o specjalnym systemie oceny 1.020 1.020
8 Inne rośliny uprawne 1.020 1.020
Grupa ozdobna
9 Gatunki z żywą kolekcją odniesienia, ocena uprawy szklarniowej, długi okres uprawy 1.190 1.190
9A Gatunki z żywą kolekcją odniesienia, ocena uprawy szklarniowej, długi okres uprawy i specjalne warunki fitosanitarne 1.200 2.040
10 Gatunki z żywą kolekcją odniesienia, ocena uprawy szklarniowej, krótki okres uprawy 1.105 1.105
11 Gatunki z żywą kolekcją odniesienia, ocena uprawy polowej, długi okres uprawy 1.105 1.105
12 Gatunki z żywą kolekcją odniesienia, ocena uprawy polowej, krótki okres uprawy 1.105 1.105
13 Gatunki bez żywej kolekcji odniesienia, ocena uprawy szklarniowej, długi okres uprawy 1.200 1.360
13A Gatunki bez żywej kolekcji odniesienia, ocena uprawy szklarniowej, długi okres uprawy z dalszym etapem rozmnażania 1.200 2.040
14 Gatunki bez żywej kolekcji odniesienia, ocena uprawy szklarniowej, krótki okres uprawy 1.105 1.105
15 Gatunki bez żywej kolekcji odniesienia, ocena uprawy polowej, długi okres uprawy 1.105 1.105
16 Gatunki bez żywej kolekcji odniesienia, ocena uprawy polowej, krótki okres uprawy 1.105 1.105
17 Długi okres uprawy, ocena uprawy szklarniowej 1.190 1.190
18 Długi okres uprawy, ocena uprawy polowej 1.190 1.190
19 Gatunki rozmnażane z nasion (nienależące do żadnej innej kategorii) 1.200 1.360
Grupa warzywna
20 Gatunki rozmnażane z nasion, ocena uprawy polowej 1.050 1.445
21 Gatunki rozmnażane z nasion, ocena uprawy szklarniowej 1.200 1.955
22 Gatunki rozmnażane wegetatywnie, ocena uprawy polowej 1.050 1.700
23 Gatunki rozmnażane wegetatywnie, ocena uprawy szklarniowej 1.200 1.360
Grupa owocowa
24 Drzewa 1.050 1.615
24A Gatunki drzew, dla których istnieje duża ilość stałej żywej kolekcji odniesienia 1.050 2.380
25 Krzewy 1.050 1.190
26 Rośliny pnące 1.050 1.190
27 Rośliny rozłogowe 1.050 1.870"

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.82.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 569/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1238/95 ustanawiające zasady wykonawcze stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 w odniesieniu do opłat na rzecz Wspólnotowego Urzędu Odmian Roślin
Data aktu: 28/03/2003
Data ogłoszenia: 29/03/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/03/2003, 01/04/2003