Decyzja 2003/174/WE

DECYZJA RADY
z dnia 6 marca 2003 r.
ustanawiająca Trójstronny Szczyt Społeczny ds. Wzrostu i Zatrudnienia
(2003/174/WE)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 202,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Partnerzy społeczni są włączeni w stosowanie skoordynowanej strategii zatrudnienia, ustanowionej przez Radę Europejską w Luksemburgu w dniach 20 i 21 listopada 1997 r. w ramach Stałego Komitetu ds. Zatrudnienia, ustanowionego decyzją Rady 70/532/EWG z dnia 14 grudnia 1970 r. ustanawiającą Stały Komitet ds. Zatrudnienia Wspólnot Europejskich(1).

(2) Rada Europejska w Kolonii w dniach 3 i 4 czerwca 1999 r. ustanowiła dialog makroekonomiczny z udziałem przedstawicieli Rady, Komisji, Europejskiego Banku Centralnego i partnerów społecznych.

(3) Rada Europejska w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 r. ustanowiła nowy cel strategiczny na następną dekadę i uzgodniła, że osiągnięcie tego celu wymaga ogólnej strategii zaprojektowanej, aby zintegrować reformy strukturalne, skoordynowaną Europejską Strategię Zatrudnienia, ochronę socjalną oraz polityki makroekonomiczne w kontekście koordynacji ogólnych polityk gospodarczych Państw Członkowskich. W swoim komunikacie "Europejski dialog społeczny, siła dla innowacji i zmiany", Komisja podkreśliła, że Trójstronny Szczyt Społeczny mógłby przyczynić się do debaty o tych sprawach.

(4) W swojej wspólnej uwadze do Rady Europejskiej z Laeken z dnia 14 i 15 grudnia 2001 r. partnerzy społeczni zaznaczyli, że Stały Komitet ds. Zatrudnienia nie doprowadził do takiej integracji uzgodnień i nie zaspokoił potrzeby spójności i synergii między różnymi procesami, w które byli włączeni. Dlatego partnerzy społeczni zaproponowali, żeby go znieść oraz że powinna być ustanowiona nowa forma trójstronnych konsultacji.

(5) W tej wspólnej uwadze partnerzy społeczni zaproponowali, aby sformalizować ich spotkania z troiką na poziomie szefów państw lub rządów i Komisji, które w kontekście procesu luksemburskiego od 1997 r. były organizowane w przeddzień posiedzeń Rad Europejskich. Od grudnia 2000 r., te posiedzenia były znane jako szczyty społeczne, a uczestniczą w nich przewodniczący Komisji oraz troika szefów państw lub rządów razem z ministrami pracy i spraw socjalnych oraz partnerzy społeczni, reprezentowani przez Europejską Unię Konfederacji Przemysłowych i Pracodawców (UNICE), Europejskie Centrum Przedsiębiorstw Publicznych (CEEP), Europejskie Stowarzyszenie Rzemiosła, Małych i Średnich Przedsiębiorstw (UEAPME), Europejską Konfederację Związków Zawodowych (ETUC), Eurocadres oraz Confédération européenne des cadres (CEC).

(6) Rada Europejska w Laeken uwzględniła chęć partnerów społecznych do rozwijania i poprawy koordynacji uzgadniania różnych aspektów Strategii Lizbońskiej. Uzgodniła, że taki szczyt społeczny mógłby w przyszłości być organizowany przed każdą Radą Europejską, obradującą w sesji wiosennej. To zostało zatwierdzone przez Radę Europejską w Barcelonie w dniach 15 i 16 marca 2002 r.

(7) Niniejsza decyzja nie narusza organizacji i działania dialogu społecznego w różnych Państwach Członkowskich.

(8) W kontekście rozszerzenia i rozwoju autonomicznego dialogu społecznego najważniejsze są najszersza możliwa reprezentatywność, jak również legitymacja i skuteczność konsultacji partnerów społecznych. W tym celu niezbędne jest wzięcie pod uwagę badania Komisji nad reprezentatywnością partnerów społecznych oraz zmienionego wykazu organizacji włączonych we wszystkie wymiary dialogu społecznego na poziomie europejskim, a ten wykaz powinien zostać uaktualniony,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Utworzenie

Niniejszym zostaje utworzony Trójstronny Szczyt Społeczny ds. Wzrostu i Zatrudnienia (zwany dalej "Szczytem").

Artykuł  2

Zadanie

Zadaniem Szczytu jest zapewnienie, zgodnie z Traktatem i z należytym uwzględnieniem kompetencji instytucji i organów Wspólnoty, że ma miejsce nieustanne uzgadnianie między Radą, Komisją oraz partnerami społecznymi. To umożliwi partnerom społecznym na poziomie europejskim przyczynienie się, w kontekście ich dialogu społecznego, do różnych składników zintegrowanej strategii gospodarczej i społecznej, włączając w to wymiar stałego rozwoju rozpoczęty podczas Rady Europejskiej w Lizbonie w marcu 2000 r. i uzupełniony przez Radę Europejską z Göteborga w czerwcu 2001 r. W tym celu powinien on włączyć się wcześniej w pracę i dyskusje między Radą, Komisją i partnerami społecznymi na różnych forach uzgodnień do spraw gospodarczych, społecznych i zatrudnienia.

Artykuł  3

Członkostwo

1.
Szczyt składa się z Prezydencji Rady oraz dwóch kolejnych Prezydencji, Komisji i partnerów społecznych, reprezentowanych na najwyższym szczeblu.

Ministrowie z tych trzech Prezydencji oraz komisarz odpowiedzialni za pracę i sprawy socjalne również powinni być obecni.

W zależności od porządku dziennego inni ministrowie z tych trzech Prezydencji oraz inni komisarze mogą zostać zaproszeni do wzięcia udziału.

2.
Przedstawiciele partnerów społecznych dzielą się na dwie delegacje o równej liczbie delegatów składające się z 10 przedstawicieli pracowników i 10 przedstawicieli pracodawców, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia zrównoważonego udziału mężczyzn i kobiet.

Każda delegacja składa się z przedstawicieli europejskich organizacji międzybranżowych, reprezentujących albo ogólne interesy, albo bardziej szczególne interesy personelu nadzorującego i zarządzającego, oraz małe i średnie przedsiębiorstwa na poziomie europejskim.

Koordynację techniczną delegacji w odniesieniu do pracowników zapewnia Europejska Konfederacja Związków Zawodowych (ETUC), a w odniesieniu do delegacji pracodawców Europejska Unia Konfederacji Przemysłowych i Pracodawców (UNICE). ETUC i UNICE zapewnią, że poglądy wyrażone przez poszczególne i sektorowe organizacje są w pełni uwzględniane w ich uwagach i włączą, w miarę potrzeb, przedstawicieli niektórych z tych organizacji do swoich delegacji.

Artykuł  4

Przygotowanie

1.
Porządek dzienny Szczytu jest ustalany wspólnie przez Prezydencję Rady, Komisję i organizacje międzybranżowe pracowników i pracodawców uczestniczące w pracach Szczytu podczas spotkań przygotowawczych.
2.
Sprawy w porządku dziennym są dyskutowane przed posiedzeniem Rady w jej składzie do spraw zatrudnienia, polityki społecznej, zdrowia i spraw konsumenckich.
3.
Obsługę sekretariatu Szczytu zapewnia Komisja. W szczególności ta ostatnia zapewni terminową dystrybucję dokumentów. Do celów przygotowania i organizacji spotkań, sekretariat Szczytu nawiązuje właściwe kontakty z ETUC i UNICE, które będą odpowiedzialne za koordynację ich odpowiednich delegacji.
Artykuł  5

Działanie

1.
Szczyt zbiera się co najmniej raz na rok. Spotkanie odbywa się przed posiedzeniem Rady Europejskiej, obradującej podczas sesji wiosennej.
2.
Szczytowi przewodniczą wspólnie przewodniczący Rady i przewodniczący Komisji.
3.
Posiedzenia Szczytu są zwoływane przez działających wspólnie przewodniczących z ich własnej inicjatywy, w uzgodnieniu z partnerami społecznymi.
Artykuł  6

Informacja

Działający wspólnie przewodniczący opracują podsumowanie dyskusji Szczytu w celu poinformowania odpowiednich składów Rady oraz ogółu społeczeństwa.

Artykuł  7

Uchylenie

Decyzja 1999/207/WE traci moc od daty pierwszego spotkania Szczytu.

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 6 marca 2003 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 marca 2003 r.
W imieniu Rady
D. REPPAS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 273 z 17.12.1970, str. 25. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 1999/207/WE (Dz.U. L 72 z 18.3.1999, str. 33).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.70.31

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/174/WE
Data aktu: 06/03/2003
Data ogłoszenia: 14/03/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 06/03/2003