Decyzja 2003/174/WE

DECYZJA RADY
z dnia 6 marca 2003 r.
ustanawiająca Trójstronny Szczyt Społeczny ds. Wzrostu i Zatrudnienia
(2003/174/WE)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 202,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Partnerzy społeczni są włączeni w stosowanie skoordynowanej strategii zatrudnienia, ustanowionej przez Radę Europejską w Luksemburgu w dniach 20 i 21 listopada 1997 r. w ramach Stałego Komitetu ds. Zatrudnienia, ustanowionego decyzją Rady 70/532/EWG z dnia 14 grudnia 1970 r. ustanawiającą Stały Komitet ds. Zatrudnienia Wspólnot Europejskich(1).

(2) Rada Europejska w Kolonii w dniach 3 i 4 czerwca 1999 r. ustanowiła dialog makroekonomiczny z udziałem przedstawicieli Rady, Komisji, Europejskiego Banku Centralnego i partnerów społecznych.

(3) Rada Europejska w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 r. ustanowiła nowy cel strategiczny na następną dekadę i uzgodniła, że osiągnięcie tego celu wymaga ogólnej strategii zaprojektowanej, aby zintegrować reformy strukturalne, skoordynowaną Europejską Strategię Zatrudnienia, ochronę socjalną oraz polityki makroekonomiczne w kontekście koordynacji ogólnych polityk gospodarczych Państw Członkowskich. W swoim komunikacie "Europejski dialog społeczny, siła dla innowacji i zmiany", Komisja podkreśliła, że Trójstronny Szczyt Społeczny mógłby przyczynić się do debaty o tych sprawach.

(4) W swojej wspólnej uwadze do Rady Europejskiej z Laeken z dnia 14 i 15 grudnia 2001 r. partnerzy społeczni zaznaczyli, że Stały Komitet ds. Zatrudnienia nie doprowadził do takiej integracji uzgodnień i nie zaspokoił potrzeby spójności i synergii między różnymi procesami, w które byli włączeni. Dlatego partnerzy społeczni zaproponowali, żeby go znieść oraz że powinna być ustanowiona nowa forma trójstronnych konsultacji.

(5) W tej wspólnej uwadze partnerzy społeczni zaproponowali, aby sformalizować ich spotkania z troiką na poziomie szefów państw lub rządów i Komisji, które w kontekście procesu luksemburskiego od 1997 r. były organizowane w przeddzień posiedzeń Rad Europejskich. Od grudnia 2000 r., te posiedzenia były znane jako szczyty społeczne, a uczestniczą w nich przewodniczący Komisji oraz troika szefów państw lub rządów razem z ministrami pracy i spraw socjalnych oraz partnerzy społeczni, reprezentowani przez Europejską Unię Konfederacji Przemysłowych i Pracodawców (UNICE), Europejskie Centrum Przedsiębiorstw Publicznych (CEEP), Europejskie Stowarzyszenie Rzemiosła, Małych i Średnich Przedsiębiorstw (UEAPME), Europejską Konfederację Związków Zawodowych (ETUC), Eurocadres oraz Confédération européenne des cadres (CEC).

(6) Rada Europejska w Laeken uwzględniła chęć partnerów społecznych do rozwijania i poprawy koordynacji uzgadniania różnych aspektów Strategii Lizbońskiej. Uzgodniła, że taki szczyt społeczny mógłby w przyszłości być organizowany przed każdą Radą Europejską, obradującą w sesji wiosennej. To zostało zatwierdzone przez Radę Europejską w Barcelonie w dniach 15 i 16 marca 2002 r.

(7) Niniejsza decyzja nie narusza organizacji i działania dialogu społecznego w różnych Państwach Członkowskich.

(8) W kontekście rozszerzenia i rozwoju autonomicznego dialogu społecznego najważniejsze są najszersza możliwa reprezentatywność, jak również legitymacja i skuteczność konsultacji partnerów społecznych. W tym celu niezbędne jest wzięcie pod uwagę badania Komisji nad reprezentatywnością partnerów społecznych oraz zmienionego wykazu organizacji włączonych we wszystkie wymiary dialogu społecznego na poziomie europejskim, a ten wykaz powinien zostać uaktualniony,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Utworzenie

Niniejszym zostaje utworzony Trójstronny Szczyt Społeczny ds. Wzrostu i Zatrudnienia (zwany dalej "Szczytem").

Artykuł  2

Zadanie

Zadaniem Szczytu jest zapewnienie, zgodnie z Traktatem i z należytym uwzględnieniem kompetencji instytucji i organów Wspólnoty, że ma miejsce nieustanne uzgadnianie między Radą, Komisją oraz partnerami społecznymi. To umożliwi partnerom społecznym na poziomie europejskim przyczynienie się, w kontekście ich dialogu społecznego, do różnych składników zintegrowanej strategii gospodarczej i społecznej, włączając w to wymiar stałego rozwoju rozpoczęty podczas Rady Europejskiej w Lizbonie w marcu 2000 r. i uzupełniony przez Radę Europejską z Göteborga w czerwcu 2001 r. W tym celu powinien on włączyć się wcześniej w pracę i dyskusje między Radą, Komisją i partnerami społecznymi na różnych forach uzgodnień do spraw gospodarczych, społecznych i zatrudnienia.

Artykuł  3

Członkostwo

1.
Szczyt składa się z Prezydencji Rady oraz dwóch kolejnych Prezydencji, Komisji i partnerów społecznych, reprezentowanych na najwyższym szczeblu.

Ministrowie z tych trzech Prezydencji oraz komisarz odpowiedzialni za pracę i sprawy socjalne również powinni być obecni.

W zależności od porządku dziennego inni ministrowie z tych trzech Prezydencji oraz inni komisarze mogą zostać zaproszeni do wzięcia udziału.

2.
Przedstawiciele partnerów społecznych dzielą się na dwie delegacje o równej liczbie delegatów składające się z 10 przedstawicieli pracowników i 10 przedstawicieli pracodawców, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia zrównoważonego udziału mężczyzn i kobiet.

Każda delegacja składa się z przedstawicieli europejskich organizacji międzybranżowych, reprezentujących albo ogólne interesy, albo bardziej szczególne interesy personelu nadzorującego i zarządzającego, oraz małe i średnie przedsiębiorstwa na poziomie europejskim.

Koordynację techniczną delegacji w odniesieniu do pracowników zapewnia Europejska Konfederacja Związków Zawodowych (ETUC), a w odniesieniu do delegacji pracodawców Europejska Unia Konfederacji Przemysłowych i Pracodawców (UNICE). ETUC i UNICE zapewnią, że poglądy wyrażone przez poszczególne i sektorowe organizacje są w pełni uwzględniane w ich uwagach i włączą, w miarę potrzeb, przedstawicieli niektórych z tych organizacji do swoich delegacji.

Artykuł  4

Przygotowanie

1.
Porządek dzienny Szczytu jest ustalany wspólnie przez Prezydencję Rady, Komisję i organizacje międzybranżowe pracowników i pracodawców uczestniczące w pracach Szczytu podczas spotkań przygotowawczych.
2.
Sprawy w porządku dziennym są dyskutowane przed posiedzeniem Rady w jej składzie do spraw zatrudnienia, polityki społecznej, zdrowia i spraw konsumenckich.
3.
Obsługę sekretariatu Szczytu zapewnia Komisja. W szczególności ta ostatnia zapewni terminową dystrybucję dokumentów. Do celów przygotowania i organizacji spotkań, sekretariat Szczytu nawiązuje właściwe kontakty z ETUC i UNICE, które będą odpowiedzialne za koordynację ich odpowiednich delegacji.
Artykuł  5

Działanie

1.
Szczyt zbiera się co najmniej raz na rok. Spotkanie odbywa się przed posiedzeniem Rady Europejskiej, obradującej podczas sesji wiosennej.
2.
Szczytowi przewodniczą wspólnie przewodniczący Rady i przewodniczący Komisji.
3.
Posiedzenia Szczytu są zwoływane przez działających wspólnie przewodniczących z ich własnej inicjatywy, w uzgodnieniu z partnerami społecznymi.
Artykuł  6

Informacja

Działający wspólnie przewodniczący opracują podsumowanie dyskusji Szczytu w celu poinformowania odpowiednich składów Rady oraz ogółu społeczeństwa.

Artykuł  7

Uchylenie

Decyzja 1999/207/WE traci moc od daty pierwszego spotkania Szczytu.

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 6 marca 2003 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 marca 2003 r.
W imieniu Rady
D. REPPAS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 273 z 17.12.1970, str. 25. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 1999/207/WE (Dz.U. L 72 z 18.3.1999, str. 33).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024