uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 71 ustęp 1,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3), w świetle wspólnego tekstu zatwierdzonego przez komitet pojednawczy 25 listopada 2003 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) art. 11 ust. 2 lit. a) protokołu 9 do Aktu Przystąpienia z 1994 r.(4) określa, że system ekopunktów wygasa z dniem 31 grudnia 2003 r.
(2) ust. 58 wniosków Rady Europejskiej z posiedzenia w Laeken 14 i 15 grudnia 2001 r. obejmował wniosek o przedłużenie terminu obowiązywania systemu ekopunktów jako rozwiązania tymczasowego. Przedłużenie to jest zgodne z polityką w sprawie ochrony środowiska naturalnego w obszarach szczególnie zagrożonych, takich jak region Alp. ust. 35 wniosków Rady Europejskiej z posiedzenia w Kopenhadze 12 i 13 grudnia 2002 r. obejmował wniosek o przyjęcie przed końcem 2002 r. rozporządzenia w sprawie tymczasowego rozwiązania mającego zastosowanie do tranzytu samochodów ciężarowych przejeżdżających przez Austrię w latach 2004-2006.
(3) Środka tego wymaga się w następstwie przyjęcia ramowej propozycji w sprawie pobierania opłat za korzystanie z infrastruktury, jak określono w Białej Księdze w sprawie europejskiej polityki transportowej na 2010 r., zamiar przedstawienia której Komisja zadeklarowała na rok 2003.
(4) Środek ten jest również uzasadniony koniecznością chronienia środowiska naturalnego przed konsekwencjami zanieczyszczenia powodowanego przez tranzyt bardzo dużej liczby samochodów ciężarowych.
(5) Europejska Agencja Ochrony Środowiska zauważa, iż istnieje prawdopodobieństwo, że rozszerzenie Unii Europejskiej spowoduje znaczne zwiększenie nasilenia ruchu tranzytowego. Dlatego też system punktów tranzytowych mający zastosowanie do samochodów ciężarowych przejeżdżających przez Austrię należy rozszerzyć w związku z rozszerzenie w celu objęcia nim krajów przystępujących.
(6) Konwencja w sprawie ochrony Alp (Konwencja Alpejska), podpisana i zatwierdzona przez Wspólnotę Europejską(5), ustanawia różne zasady ograniczania ruchu samochodów ciężarowych w regionie Alp. W szczególności stanowi, iż natężenie oraz niebezpieczeństwa powodowane przez ruch tranzytowy w regionie Alp oraz tranzyt transalpejski należy ograniczyć do poziomu, który nie ma szkodliwego wpływu na ludzi, zwierzęta oraz rośliny i ich siedliska poprzez przesunięcie większości ruchu, w szczególności towarowego, na koleje, w szczególności zapewniając właściwą infrastrukturę oraz zachęcając do wypełniania zasad rynkowych, bez dyskryminowania uwarunkowanego narodowością.
(7) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia należy przyjąć zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).
(8) Podstawowe znaczenie ma znalezienie pozbawionych wszelkich przejawów dyskryminacji rozwiązań mających zastosowanie do wypełniania zobowiązań wynikających z Traktatu (w tym jego art. 6, art. 51 ust. 1 oraz art. 71), na przykład w zakresie swobodnego przepływu usług i towarów oraz ochrony środowiska naturalnego.
(9) Dlatego też należy ustanowić system punktów tranzytowych na rok 2004 r.,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 2003 r.
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| P. COX | A. MATTEOLI |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 103 E z 30.4.2002, str. 230.
(2) Dz.U. C 221 z 17.9.2002, str. 84.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lutego 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 28 marca 2003 r. (Dz.U. C 214 E z 9.9.2003, str. 1) oraz stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 3 lipca 2003 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym). Rezolucja prawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 22 grudnia 2003 r.
(4) Dz.U. C 241 z 29.8.1994, str. 361.
(5)Decyzja Rady 96/191/WE z dnia 26 lutego 1996 r. (Dz.U. L 61 z 12.3.1996, str. 31).
(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(7) Dz.U. L 95 z 9.4.1992, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 484/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 76 z 19.3.2002, str. 1).
(8) Dz.U. 70 z 6.8.1962, str. 2005/62. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (EWG) nr 881/92 (Dz.U. L 95 z 9.4.1992, str. 1).
(9) Punkty dostępne w 2004 r. podano w załączniku I.
(10)Rozporządzenie Komisji (WE) nr 3298/94 z dnia 21 grudnia 1994 r. ustanawiające szczegółowe środki dotyczące systemu praw tranzytu (ekopunktów) dla samochodów ciężarowych w ruchu tranzytowych przez Austrię (Dz.U. L 341 z 30.12.1994, str. 20). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 2012/2000 (Dz.U. L 241 z 26.9.2000, str. 18).
(11) Punkty dostępne w 2005 i 2006 r. podano w załączniku I.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.345.30 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2327/2003 ustanawiające w ramach stałej polityki transportowej system punktów tranzytowych mający zastosowanie w 2004 r. do samochodów ciężarowych przejeżdżających przez Austrię |
| Data aktu: | 22/12/2003 |
| Data ogłoszenia: | 31/12/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 31/12/2003 |