PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 71 ustęp 1,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3), w świetle wspólnego tekstu zatwierdzonego przez komitet pojednawczy 25 listopada 2003 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) art. 11 ust. 2 lit. a) protokołu 9 do Aktu Przystąpienia z 1994 r.(4) określa, że system ekopunktów wygasa z dniem 31 grudnia 2003 r.
(2) ust. 58 wniosków Rady Europejskiej z posiedzenia w Laeken 14 i 15 grudnia 2001 r. obejmował wniosek o przedłużenie terminu obowiązywania systemu ekopunktów jako rozwiązania tymczasowego. Przedłużenie to jest zgodne z polityką w sprawie ochrony środowiska naturalnego w obszarach szczególnie zagrożonych, takich jak region Alp. ust. 35 wniosków Rady Europejskiej z posiedzenia w Kopenhadze 12 i 13 grudnia 2002 r. obejmował wniosek o przyjęcie przed końcem 2002 r. rozporządzenia w sprawie tymczasowego rozwiązania mającego zastosowanie do tranzytu samochodów ciężarowych przejeżdżających przez Austrię w latach 2004-2006.
(3) Środka tego wymaga się w następstwie przyjęcia ramowej propozycji w sprawie pobierania opłat za korzystanie z infrastruktury, jak określono w Białej Księdze w sprawie europejskiej polityki transportowej na 2010 r., zamiar przedstawienia której Komisja zadeklarowała na rok 2003.
(4) Środek ten jest również uzasadniony koniecznością chronienia środowiska naturalnego przed konsekwencjami zanieczyszczenia powodowanego przez tranzyt bardzo dużej liczby samochodów ciężarowych.
(5) Europejska Agencja Ochrony Środowiska zauważa, iż istnieje prawdopodobieństwo, że rozszerzenie Unii Europejskiej spowoduje znaczne zwiększenie nasilenia ruchu tranzytowego. Dlatego też system punktów tranzytowych mający zastosowanie do samochodów ciężarowych przejeżdżających przez Austrię należy rozszerzyć w związku z rozszerzenie w celu objęcia nim krajów przystępujących.
(6) Konwencja w sprawie ochrony Alp (Konwencja Alpejska), podpisana i zatwierdzona przez Wspólnotę Europejską(5), ustanawia różne zasady ograniczania ruchu samochodów ciężarowych w regionie Alp. W szczególności stanowi, iż natężenie oraz niebezpieczeństwa powodowane przez ruch tranzytowy w regionie Alp oraz tranzyt transalpejski należy ograniczyć do poziomu, który nie ma szkodliwego wpływu na ludzi, zwierzęta oraz rośliny i ich siedliska poprzez przesunięcie większości ruchu, w szczególności towarowego, na koleje, w szczególności zapewniając właściwą infrastrukturę oraz zachęcając do wypełniania zasad rynkowych, bez dyskryminowania uwarunkowanego narodowością.
(7) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia należy przyjąć zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).
(8) Podstawowe znaczenie ma znalezienie pozbawionych wszelkich przejawów dyskryminacji rozwiązań mających zastosowanie do wypełniania zobowiązań wynikających z Traktatu (w tym jego art. 6, art. 51 ust. 1 oraz art. 71), na przykład w zakresie swobodnego przepływu usług i towarów oraz ochrony środowiska naturalnego.
(9) Dlatego też należy ustanowić system punktów tranzytowych na rok 2004 r.,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 2003 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
P. COX |
A. MATTEOLI |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 103 E z 30.4.2002, str. 230.
(2) Dz.U. C 221 z 17.9.2002, str. 84.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lutego 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 28 marca 2003 r. (Dz.U. C 214 E z 9.9.2003, str. 1) oraz stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 3 lipca 2003 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym). Rezolucja prawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 22 grudnia 2003 r.
(4) Dz.U. C 241 z 29.8.1994, str. 361.
(5)Decyzja Rady 96/191/WE z dnia 26 lutego 1996 r. (Dz.U. L 61 z 12.3.1996, str. 31).
(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(7) Dz.U. L 95 z 9.4.1992, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 484/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 76 z 19.3.2002, str. 1).
(8) Dz.U. 70 z 6.8.1962, str. 2005/62. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (EWG) nr 881/92 (Dz.U. L 95 z 9.4.1992, str. 1).
(9) Punkty dostępne w 2004 r. podano w załączniku I.
(10)Rozporządzenie Komisji (WE) nr 3298/94 z dnia 21 grudnia 1994 r. ustanawiające szczegółowe środki dotyczące systemu praw tranzytu (ekopunktów) dla samochodów ciężarowych w ruchu tranzytowych przez Austrię (Dz.U. L 341 z 30.12.1994, str. 20). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 2012/2000 (Dz.U. L 241 z 26.9.2000, str. 18).
(11) Punkty dostępne w 2005 i 2006 r. podano w załączniku I.
ZAŁĄCZNIKI